paard afgekeurd hoe verder met verzekering??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 15:27

En als je je paard nu zelf in laat slapen of laat slachten en een doodverklaring laat opstellen door je veearts, die verklaring indient bij je verzekering, dan heb je toch ook recht op je uitkering dacht ik zo?


RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 15:56

Vogens een vriendin die naast me zit: Je paard is dan niet meer verzekerd. Als een paard ouder dan 18 is, is hij ook meteen niet meer verzekerd. Maar voor de rest maakt dat toch niet zo veel uit? Je kan dan nog wel lekker met je paardje rijden, en met een ruiterbewijs ben je ook verzekerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 16:14

hoe bedoel je dat rockylever en ik snap jou verhaal ook niet helemaal lovely. als ik hem dus zelf in laar slapen krijg ik toch geld???

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 16:33

Als je het paard zelf in laat slapen krijg je je geld minus de slachtwaarde. Althans, dat was vroeger zo. Die slachtwaarde loopt de verzekering anders natuurlijk mis.

Ik vind overdoen aan de verzekering maar helemaal niets. Het idee dat mijn paard doorverkocht zou kunnen worden is vreselijk.

Helaas heb ik een paardje aan de verzekering overgedaan, heel lang geleden. Ik was er van uitgegaan dat ze meteen geslacht zou worden. Een maand later las ik in de hoefslag o.i.d. het verhaal van afgekeurde paarden die door handelaren werden opgekocht, de wei in werden gegooid en, als ze weer een beetje konden lopen, doorverkocht werden. Daar heb ik nachten van wakker gelegen en dat overkomt me nooit maar dan ook nooit weer.

ikke2003
Berichten: 20
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 16:53

Een kennis van mij heeft haar Fries ook teruggekocht van de verzekering. Ze had hem voor 15.000 gulden verzekerd, dat bedrag heeft ze uitgekeerd gekregen minus het bedrag waarvoor ze hem van de verzekering terug kon kopen (iets van 2.000 gulden!).

Tegenwoordig brandmerken ze niet meer maar zetten ze het in de chip denk ik. Zij moest nl wel een formulier ondertekenen dat ze het paard nooit zal verkopen!!
Moet het paard weg dan gaat het naar de slag.

Ik weet niet hoe de controle daarop is, weet iemand dit?
STel je hebt geen geld meer om je paard te onderhouden, moet hij dan naar de slacht? Zij weet dit ook niet. ZE rijdt nu recreatief aangespannen en het gaat heel goed, de merrie heeft veel plezier. De topsport wil niet meer helaas.

Waar staan de afgekeurde paarden geregisteerd.
Ben zelf nl op zoek naar een 2e paard en ben eigenlijk wel bang dat ik een afgkeurd paard koop. ik wil niet op een beessie rijden met pech.
ik heb geen hoog budget dus dan kom je vaak bij handelaars terecht.

Weet iemand dit?

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 17:38

Ik weet het niet hoor. Ik vind het allemaal maar erg vaag.

Ik bedoel, de verzekeringsmaatschappijen snijden zichzelf toch ook in de vingers? Keuren ze een paard af, keren uit. Misschien een jaar later keuren ze het paard weer goed (op een 1 of andere wonderlijke wijze) en een jaar later keuren ze hem weer af. Keren ze dus 2x uit voor 1 hetzelfde paard. Verward

Ik heb dus met de verzekeringen gebeld. Waarom staan ze er dan niet om te springen dat je je paard terug kan kopen? Omdat zij hem voor meer geld aan een handelaar kunnen verkopen? Ik kan me nl niet voorstellen dat een beetje goede maatschappij zo met de paarden omgaat. Maar wie weet ben ik wel veel te postief en naief daarin.

Ik heb mijn Dimp laten inslapen op het moment dat ik dacht dat het het goede moment was. Geen twijfel dus of ze nog ergens rondkreupelt. Ik zou het de volgende keer weer zo doen!

Op zoek naar de zon!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 21:36

Als ik mijn paard zelf in kan laten slapen zonder tussenkomst van de verzekering (lees: die horen het pas achteraf) en dan de slachtwaarde in moet leveren op mijn verzekerde bedrag, dan trek ik mijn eigen plan wel.

ghislaine

Berichten: 344
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 23:38

Maar ok nog een vraagje waarom mag er niet meer gebrandmerkt worden met die grote A op de schouder. En hoelang mag dit al niet meer.
Laatst bijgewerkt door ghislaine op 03-01-03 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 23:39

Officieel moet je voordat je je paard laat inslapen overleg hebben met de maatschappij. Anders hebben ze het recht om een uitkering te weigeren.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 01:06

Ja zo heb ik dat ook een keer meegemaakt bij een kennis. Die zijn paard was zoo ziek, dat dier ging vanzelf op een nacht dood. Een dag voordat hij zou worden opgehaald door de verzekering...

Moet je maar niet rekenen dat ze dat geloofden! Dat is nog een heel getouwtrek geweest, over het uitkeren. Terwijl dat paard al afgekeurd was en naar de slacht zou....

Als je zelf gaat beslissen over je eigen paard, zet je je recht op uitkering op het spel. Je mag namelijk niet moedwillig je eigen paard euthaniseren. Zo wil de verzekering vorokomen dat een enigszins bruikbaar paard wordt afgemaakt omdat de eigenaar daar groter financieel belang bij heeft. Geloof me, dat gebeurd ook. Sommige paarden leveren finaal afgekeurd meer geld op, dan met recreatieve restwaarde. De #%&*&-eigenaar gaat dan zitten rekenen en maakt zijn paard zelf af en haalt dan verhaal bij verzekering. En dan nog niet eens genoemd al die klootviolen die hun rijdier niet goed genoeg vinden lopen en het dus letsel aanbrengen om de verzekering te kunnen laten uitkeren op verlies van sportwaarde....

Uiteindelijk gaat het de meesten gewoon om het geld. Eigenaren die paarden onnodig lang laten leven met alle pijn, omdat de verzekering nog niet helemaal overtuigd is en zij tot die tijd geen zekerheid hebben op een uitkering van een paar duizend piek....geld geld geld. Lekker dierenvrienden.
Die van mij zijn niet verzekerd. Ik beslis zelf.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 01:38

Nou ik was niet van plan mijn paard in te laten slapen om geldelijk gewin, maar ik was nog minder van plan om hem speelbal in de handen van de verzekering te laten zijn.
Anders bel ik ze wel vlak voor het zover is, dan wisten ze het wel van te voren en hebben ze niks te zeuren. Als mijn veearts beslist dat het voorbij is, dan is dat zo, ook voor de verzekeraar. Als ze daar niet mee kunnen leven, dan is dat hun probleem.
Verzekeren is een vak apart, net als procedures voeren. Mijn paard gaat niet een procedure in die niet de mijne is.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 02:20

Als je uitgekeerd wilt krijgen word het een moeilijk verhaal.
Wil je dit niet dan is er geen enkel probleem en kan je je paardje gewoon houden of in laten slapen op de manier die jij wilt.
De verzekering doet pas moeilijk als je én uitgekeerd wilt krijgen én je paard wilt houden,logisch lijkt me.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 02:24

Brandmerken mag helemaal niet meer, dus ook niet bij afkeuring.. (antwoord op Ghislaine, maar de comp is op dit moment zo brak dat ik even niet kan quoten)

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 20:24

vonneke schreef:
hoe bedoel je dat rockylever en ik snap jou verhaal ook niet helemaal lovely. als ik hem dus zelf in laar slapen krijg ik toch geld???


Wat snap je niet?

ghislaine

Berichten: 344
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 22:19

batje schreef:
Brandmerken mag helemaal niet meer, dus ook niet bij afkeuring.. (antwoord op Ghislaine, maar de comp is op dit moment zo brak dat ik even niet kan quoten)


Maar eerst mocht dit wel het branden. En sinds wanneer mag dit niet meer en wat zijn daar de redenen van. Het is wel zichtbaar dat een paard afgekeurd is.. En nou kun je dat nergens op achterhalen lijkt mij.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 22:22

In mijn profiel kan je op de tweede foto van prins op zijn schouder net onder zijn kinnebakkie de A zien zitten. Maar dat ik wel 16 jaar geleden. Brandmerken doen ze niet meer omdat men het dierenmishandeling vind, alsof het doorverkopen van een afgekuerd paard het niet is. Ik ga eerder voor een brandmerk waar ze een paar dagen"last"van hebben dan nog even een seizoen meelopen in een paardenverhuurbedrijf in zeeland


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Thami en 134 bezoekers