Staldeken en zweetdeken nodig????????

Moderators: Neonlight, Amaryllis, Just_Sannee, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

quincy

Staldeken en zweetdeken nodig????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-03 22:05

Hoi,
mijn paard heeft heel weinig wintervacht. Dat zie je ook aan haar manen en staart. Vooral aan de voorpluk, die zijn wat dunnetjes. Ze staat in een grote schuur op stal met nog 4 andere paarden. Het tocht er niet maar het is er wel even koud als buiten. Nu vroeg ik mij af of zij nu geen staldeken nodig had. Nu zeker met de winter. Maar volgens mij heeft zij geen last van de kou. Ze staat even vrolijk dan de andere paarden.
De staleigenaar zegt dat ze ook een zweetdeken nodig heeft maar omdat ik nu toch tot eind maart niet echt rijd (behalve eens stap) door de weersomstandigheden, weet ik niet of ik mij dat moet aanschaffen. En hoeveel kost een staldeken??? Ik heb al vernomen dat een zweetdeken rond de 30euro ligt. Ik moet mijn paard haar stalling zelf betalen. (dat is alleen in de winter) dus ik kan mij geen 2 of hele dure dekens permitteren want anders heeft mijn beesje geen eten en geen stal. Graag reactie. Stuur PB'tje aub

vele groetjes
laura en Quincy
xxx[/u]

i love quincy 4-ever Lovers superpaardje...

Chantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 22:47

ik heb mijn paard snachts een zweetdeken op (zo`n dikke wollen) en overdag een winterdeken (buiten dan he)

Je zou anders even naar een ruitersport zaak moeten rijden en kijken welke goedkoper is...
Maar als jij je paard altijd al zonder deken hebt staan (vorig jaar enz ook al) dan zou ik heel geen deken nemen!!
Het heeft alleen maar nadelen hoor...

Als je echt ziet dat een paard het koud heeft (haren recht over eind) dan is een deken echt nodig.
Maar als je paard vorige winter ook al op deze stal stond en zonder deken dan zal ik er zeker geen een aanschaffen!!
Ze maken de wintervacht zelf wel!!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 23:06

heb je ge-pb't

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 08:25

quincy schreef:
Hoi,
mijn paard heeft heel weinig wintervacht. Dat zie je ook aan haar manen en staart. Vooral aan de voorpluk, die zijn wat dunnetjes. Ze staat in een grote schuur op stal met nog 4 andere paarden.
vele groetjes
laura en Quincy
xxx[/u]

Dat een paard weinig wintervacht heeft, kun je niet aflezen aan zijn/haar voorpluk en staart. Dat staat echt helemaal los daarvan.

Omdat je schrijft dat je weinig geld ter beschikking hebt, zou ik gaan voor een staldeken, en in een tweedehandswinkel een wollen (bed)deken halen en deze met een dekensingel als zweetdeken gebruiken.

Achilles Spr. B+20 Dr. L1+21 L2+17 M1+2!!
Olivius Dr. L2+15 M1+13, M2+15, Z1+10, Z2+2, promotie naar P-paard!!!

Chantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 10:11

Richtje schreef:
heb je ge-pb't

je had mij gepbt!!

ik denk dus de verkeerde Lachen

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 11:11

Sorry!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 12:03

Hoi!

Als je paard al vanaf de zomer zonder deken stond hoef je er niet extra eentje aan te schaffen hoor.

Wel is het handig om een zweetdeken te kopen.
Zoals je al zei is die al voor 30 euro te koop, en wie weet dat je een tweedehandse kan vinden?
Kijk maar eens op www.marktplaats.nl dat is een goede site om 2e hands dingen aan te bieden of te vragen.

Die zweetdeken heb je toch wel nodig als je in maart gaat rijden: ook dan zal je paard (en ook de maanden erna) zweten als hij gewerkt heeft, en is het verstandig uit te stappen met zweetdeken op, en daarna als hij droog is zonder deken op stal zetten (of terug in de wei).

Mocht je toch een extra deken willen, dan kun je beter een regendeken kopen met lichte voering (die kan je paard hele dagen ophouden ook op stal, en houdt koude wind en regen tegen).
Een paard dat niet vreselijk nat wordt dankzij zo'n deken, dat scheelt veel.

Wat betreft staldeken: als het paard vanaf de zomer al zonder deken staat (tot en met nu) dan heeft hij genoeg wintervacht, hoe dun het ook lijkt.
Die van mij stond vorige winter ook zonder deken, en had een dunne maar goede wintervacht. Ze is gewoon een paard dat niet zo 'Teddy-beer-achtig' wordt, sommige paarden krijgen een veel dikkere vacht dan zij.
Ze was echter totaal niet verkouden, kerngezond! Lachen

Ik heb toen wel een dunne regendeken opgedaan hele dagen zodat ze niet zo verschrikkelijk nat werd buiten, maar verder geen staldeken o.i.d.
Ook is dat makkelijker als je wilt rijden en je paard is droog op de plek van het zadel bijv. Knipoog

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie