Paardendiefstal...een groot risico?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Paardendiefstal...een groot risico?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-02 19:48

Dat vraag ik mij nou wel eens af. Hoe groot is het risico dat je paard gestolen wordt (een gewoon recreatiepaardje)? En wat kan je doen om het eventueel te voorkomen? Als de paarden in de zomer het land op gaan....dan staan ze daar dag en nacht....dan kunnen ze toch makkelijk gestolen worden? Lijkt me echt zooo erg.....kom je op stal.....is ze weg!!

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 19:57

Ja, dat vraag ik me ook welleens af. Vooral in de zomer als je paard inderdaad dag en nacht op stal staat. En je bent ook zo machteloos als je paard eenmaal gestolen is. Iets wat je er in ieder geval tegen kunt doen is je paard laten chippen, dat je hem/haar in ieder geval kunt herkennen als er een soort gelijk paard gevonden wordt.
Maar wat je de laatste tijd helaas ook steeds vaker hoort is dat paarden en pony's die in de wei staan, mishandeld of verminkt worden, dat ik ook een (je mag hier niet schelden dus dit is zacht uitgedrukt) rot streek. En als je denkt dat je lijstje dan nog niet klaar is, dan heb je ook nog kans dat je zadel e.d. wordt gestolen, wat laatst nog bij ons op de manege is gebeurt. Je zou toch echt denken dat de mensen die dit doen echt 'levenloos' zijn

Groetjes Zilly

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 19:58

ik bedoel als je paard NIET op stal staat in de zomer. ooops foutje

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 20:59

Ik ben zelf ook eerder bang dat ik mijn paard mishandeld terug vind dan dat een of andere gek ermee vandoor gaat.

Haflingers en fjorden zijn nou niet echt waardevol. Anders geld voor friezen of arabieren.

EEn goed hek met een goed slot maakt het de dieven al heel moeilijk.
Ga daarnaast op verschillende tijden bij je paard langs.
Een goede waakhond/ganzen!! op het erf kan ook helpen.
Laat niet jan en alleman op het erf.

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 22:08

wij hebben een groot slot om het erfhek en verschillende mensen hebben de sleutel...mocht er brand uitbreken kan er altijd iemand snel bij! daarnaast zou ik geen slot doen om staldeuren, want ik heb dus pas geleden hier een geval meegemaakt dat de paarden dus levend verbrand waren, omdat ze geheel opgesloten zaten! camerabeveiliging hoeft vaak bij het zien al terughoudend voor dieven of natuurlijk een stelletje waakhonden..........

Syrianda
Berichten: 1830
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 22:19

Daarom heb ik mijn pony op een pensionstalling staan Daar is bijna rond de klok wel iemand. Ieder kent ieder dus weet als er iemand vreemd rondloopt. Dit mits ze langs de rotweilers zijn gekomen ( 3 stuks). Dus ik ben er niet zo bang voor. Maar ik kan me voorstellen dat als je pony ergens in het land hebt staan dat het dan wel eens anders kan zijn.

SuperQuinta

Berichten: 1484
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 22:31

pffft moet er niet aan denken.....
gelukkig staat quin op een boerderij met veel waakhonden,
maar in de zomer staan ze dag en nacht buiten tegen een bospad aan met een hekje dus toen was het wel een groot risico, maar nu is het hekje weg en is er een sloot gemaakt, oh ja ik heb trouwens een voordeel quinta gaat de trailer toch niet op... *LOL*

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-02 00:39

Ja, maar ik vraag mij vooral af of het vaak gebeurd, paardendiefstal? Weten jullie dat? Mijn paard is wel gechipt en is niet super waardevol ofzo, maar ja....je weet het nooit.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 00:41

Ivanka staat achteraf, vanaf de weg is ze bijna niet te zien en mijn oom is altijd thuis. En je moet langs zijn huis komen als je het erf op komt en hij hoort alles, dus ik ben ook niet bang dat Ivanka gestolen gaat worden...

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 01:24

je moet trouwens wel een enorme lefgozer (of lef meid Haha! ) zijn om op een stal of een wei een paard te stelen... maar ja wat dat betreft gebeuren der wel meer gekke dingen tegenwoordig....

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 01:26

Toen er in deze omgeving zo veel paarden werden gestolen was ik wel blij dat die van mij rond het huis staan en je hier alleen kan komen via onze doodlopende weg. Maar het blijft eng. Van die gestolen paarden waren ook een aantal gechipt maar ze zijn nooit teruggevonden.

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 01:45

hier in de buurt zijn 4 friezen gestolen van een kennis van mij (en tevens 1 mijn bijrijdpaardjes), vorig jaar zomer en dan stond het hek ook nog eens op slot en een sloot (3 meter breed) erom heen, ze hebben waarschijnlijk een soort bruggetje gemaakt en daar de 2 merries met veulens over heen gekregen.....daar gaan dan je 2 stermerries van ruim 2 ton! ze hebben 1 hengstveulentje teruggevonden in belgie, omdat het nieuwe baasje dus beniewd was wie de ouders waren en hadden gemerkt door de plek in zijn nekkie dat hij gechipt was en zijn dus in Nl verder gan zoeken.......zo kwamen ze erachter dat Jordan eigenlijk Guus was en zo staat Guus weer op zijn eigen plekkie, ze zijn nu bezig om de andere 3 merries terug te vinden in het buitenland, maar nog geen resultaat......
er is veel vraag in Amerika dus misschien zijn ze daar wel heen! ze hebben er nog 4 staan (inclusief Guus) want de andere 3 durfde denk ik niet mee en liepen dus los over het erf.
Sindsdien ben ik heel voorzichtig met de paarden, vooral Brechje letten we erg op, want ze is aantal keren dit jaar kampioen geworden en dan staat het woonadres er lekker volledig bij Scheve mond , niet dat ik me zorgen hoef te maken, want mevrouw weigert mee te lopen met andere mensen en dus zeker van vreemden, het is net een ezel Lips are sealed Maar het gebeurd wel degelijk en het zou maar net bij jouw zijn! wij hebben sinds dat voorgeval dus mooi camerabewaking, 4 lekker blaffende doggies en een slot op het hek!

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 10:53

Cowgirl schreef:
Ik ben zelf ook eerder bang dat ik mijn paard mishandeld terug vind dan dat een of andere gek ermee vandoor gaat.

Haflingers en fjorden zijn nou niet echt waardevol. Anders geld voor friezen of arabieren.

EEn goed hek met een goed slot maakt het de dieven al heel moeilijk.
Ga daarnaast op verschillende tijden bij je paard langs.
Een goede waakhond/ganzen!! op het erf kan ook helpen.
Laat niet jan en alleman op het erf.



Een paar jaar geleden zijn er 3 of 4 haflingers gestolen. Weet niet meer waar, het was in het nieuws bij Hart van Nederland.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-02 11:02

aiks...

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 11:56

Die van mij staan dag en nacht buiten en in een schuilstal. Om bij het hek te komen moet je over het erf heen en er zijn 2 honden, waarvan eentje altijd blaft als er iemand op het erf komt.

Maar je weet natuurlijk nooit, ze kunnen ook alle draden losmaken en via een dammetje de paarden pakken aan de kant van de weg..Huilen
Ik denk dat je dit risico altijd kan lopen. Je kan wel een slot doen op de hekken enzo maar het is niet zo moeilijk om een hek door te zagen denk ik.

Met mijn spullen vind ik het ook een beetje griezelig als je hoort van hele zadelkisten die meegenomen worden e.d. Ok, het heeft niet zoveel waarde als je paarden, maar vaak heb je er ook hard voor gespaard voor je spullen ook al is het een 2dehands zadel. Gelukkig slapen de honden in het spullenhok, maar ben benieuwd of ze ook daadwerkelijk zullen waken zeg maar.

Laatst was er iemand bij het huis gekomen via een ander pad. Praatje gemaakt met de eigenaar of hij het ijzer wat er aan de andere zijkant ligt ook mocht hebben. Dat mocht. Maar 2 dagen later waren we wel een kettingzaag kwijt die hij misschien toevallig had zien liggen tijdens het praten. Brrrr.. Wat een klotemensen zijn er toch..

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132005
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 20:15

Bij de wei / stalling van mijn paard zijn verschillende maatregelen genomen tegen evt. diefstal.
Het weiland is niet vanaf de openbare weg te bereiken, en om het hele weiland heen ligt een brede sloot zonder toeritten (ook niet via aangrenzende weilanden te bereiken).
De enige manier om bij de wei / stal te komen is via de oprit van het huis.
Aan de straatkant zit een groot metalen hek met van die prikkers met een degelijk slot erop en videobewaking.
Daarna volgen nog 2 hekken.

Mijn paard staat overigens bij mijn oude buren gestald, zelf zou ik niet zo ver gaan om m'n paard (en andere eigendommen) te beschermen, maar het is wel een fijn gevoel dat m'n paard niet gemakkelijk door een of andere idioot meegenomen kan worden.

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 20:57

winston stond eerst ook 24/7 buiten maar stond op weiland met een rond om een sloot er achter.de eeenigste ingang was via de boerderij tuin.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 11:02

Ik ben er bij mij thuis niet zop bang voor.
Zodra iemand bij ons het erf opwil, slaan de honden aan.
En ze moeten langs ons huis, staan lantaarnpalen, dus veel licht (staan op de weg niet) en dan een heel stuk doorrijden.
Daarbij laten mijn pony's zich niet zomaar door iedereen pakken en gaan ze niet makkelijk de trailer in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 12:33

Ik wil mijn paard niet zonder toezicht op het land hebben staan, ik blijf er zelf altijd bij.
Het maakt eigenlijk niet eens uit of je eengoed of eeen slecht paard op het land hebt staan. Goede paarden gaan de handel weer in en slechte paarden gaan in de kroketten. En zo is er voor ieder gestolen paard wel een markt.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 14:19

Ik heb mn paard op de wei staan, bij mn ouders hun boomkwekerij maar er woont dus niemand bij.. en dat vind ik wel eng,ben wel bang dat ie weg is soms

Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 15:00

Stacy is ook een keer gejat!!!!

een oude verzorgster van haar (erg vaag mens ook een beetje depri enzo)was s nachts de stal in gegaan had Stacy een hoofdstel in gedaan en was er op gesprongen en weg gecrost.
Haar eigenaar zag haar (op stacy) nog net weg crossen en sprong half naakt in de auto en was er toen achter aan gescheurd!
Hij heeft hun dus kunnen inhalen en Stacy afgeneden door met de auto een scherpe bocht temaken en zo in de berm voor Stacy tebelanden, zo moet Stacy wel op de noodrem.
Hij heeft toen die verzorgster aan d'r haren van Stacy afgetrokken, daar is nog een rechtzaak over geweest, omdat die verzorgster beweerde dat ze mishandeld was enzo.

Stacy heeft daarna nog een poos in een stal gestaan met 2 grote hangsloten erop, en elke keer als ze hoorden dat die verzorgster in de buurt was, moest Stacy in de veewagen "slapen" die kon je namelijk alleen openen al je de trekker (die er voor stond) aan deed, en dat zou je meteen horen.
Later is ze ook gechipt, maar het paspoort is geen bewijs van eigendom.

die zomer heeft wel gewoon in de wei gestaan maar dan wel achter de boerderij, was namelijk in het begin van de winter gebeurt.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 16:18

iedereen kan de poort van de wei gewoon openmaken, er zit geen slot ofzo op.
maar woont daartegenover(de wei) iemand die echt constant overal op zit te letten!
maarja, 's nachts natuurlijk niet, maar lijkt me wel iemand die zeker naar buiten komt als hij vreemde geluiden hoort.
dus dat is alvast wel fijn Haha!
ik laat hem ook chippen, hij staat 24 uur per dag op de wei dus de kans is niet erg klein.
dan is het weer een voordeel dat hij vervelend is bij vreemde mensen, laat hij zich tenminste niet zo makkelijk meenemen Haha!

flyer

Berichten: 908
Geregistreerd: 15-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 20:43

Van mij is dus een jaar of 8 geleden ook een (drachtige)Haflinger gestolen.Mijn vader heeft een stal midden in een polder en daar woont dus ook niemand bij.Om een (heel)lang verhaal kort te houden hebben we haar dezelfde avond teruggevonden in Belgie(!)waar ze via de paardenmarkt in Den Bosch bij een handelaar was terechtgekomen.Gelukkig voor ons had een kennis haar op de markt gezien en gezien dat ze op een Belgische wagen was geladen.Het was gelukkig een vrij aparte Haf,tamelijk licht van kleur en met een aalstreep,dus redelijk herkenbaar.Toen heeft de rijkswacht(die dus blijkbaar precies wisten welke handelaren er in Den Bosch op de markt kwamen)haar voor ons gevonden.Het klinkt allemaal heel eenvoudig maar anders word het wel een heel lang verhaal.Ik heb in elk geval een hele dag aan de telefoon gezeten,met allerlei instanties en iedereen die ik maar kon bedenken in mijn (paarden)kennissenkring.We hebben haar terug moeten kopen,omdat je anders eerst moet gaan bewijzen dat het jouw paard is.Dan zou ze in beslag genomen worden en moeten blijven waar ze was tot ik dat had aangetoond,maar aangezien stamboekpapieren die op je naam staan niet voldoende waren en ze toendertijd nog niet gechipt was,hebben we besloten haar terug te kopen.Achteraf bleek een bekende haar gestolen te hebben,die was met haar gezien op de markt,maar de politie kon niets voor ons doen,hij was nl.niet op heterdaad betrapt en hij zei dat hij haar gekocht had.Het hele verhaal heeft nog in de paardenkrant gestaan.Het is trouwens nog een lang verhaal geworden.