Oud en Nieuw en je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Oud en Nieuw en je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-02 08:46

Wat doen jullie met nieuwjaar met je paard/pony?

Imker is vreselijk bang van vuurwerk, vorig jaar kon ik nog om 20.00 uur de DA lastig gaan vallen voor een spuit Sedalin, dit jaar ben ik erop voorbereid:
Ik heb al een spuit Sedalin in bezit en verder ben ik van plan om zijn raam te blinderen, zodat hij geen lichtflitsen ziet, verder nog de grote schuifdeur van de stal dicht, al het licht in de stal aan en de radio hard.
Ook ben ik van plan Imker in de reisbandages te zetten, omdat hij anderhalve week om de één of andere reden (hebben de DA en ik nog niet kunnen ontdekken) zijn rechtervoorbeen helemaal kapot had gekregen en dat wil ik niet nog een keer riskeren.
Verder ga ik niet weg met oud en nieuw, maar blijf thuis om er zeker van te zijn dat er geen rare dingen met Imker gebeuren.

Toos paardloos


vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 08:58

Waar mijn pukken staan is gelukkig niet zo veel vuurwerk... Escala doet het gelukkig niet zo veel, de radio wordt hard aan gezet en de deuren gaan dicht en de paarden krijgen een flinke voorraad kuilgras. Overigens ben ik blij dat je dit topic geplaatst hebt...want voor mijn veulenmonstertje is dit de eerste keer oud en nieuw natuurlijk...en mocht er nou toch vuurwerk in de buurt zijn....ik zal de boer maar even vragen of hij een fles van die homeopatische druppeltjes klaar wil zetten, in een plantenspuit, spuit in het mondje en een paar keer sprayen Haha!.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 09:03

Bij ons is er niet veel vuurwerk op de loolaan...we zitten tussen 2 treinsporen in...en aan de andere kant van de sporen, zitten tuintjes en dan pas de straat.

Dus we hebben er GELUKKIG amper last van. Maar ik ga om 11 uur ofzo nog wel ff langs!

22 Januari verwachten we ons kleintje

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 09:08

Wij laten onze ponys buitenlopen (heb ook geen stal dus het kan niet anders Haha! ) maar voorgaande jaren ging het goed, dus hopelijk gaat het ook dit jaar weer goed.
We geven op de avond nog een flinke hoeveel heid hooi en dan rond een uurtje of 12.15 rijden we langs om te kijken hoe ze erbij staan.
Het oud en nieuw is iets waar ik elk jaar weer tegenop zie met dieren Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 09:11

De buren wonen kilometers verderop dus van vuurwerk geen last.
Ook staan ze vrij dicht bij ASK de Harskamp en de schietbaan van de politie op Radio Kootwijk, ze zijn dus schotvast.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30590
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 11:05

De buren wonen vrij ver weg hiervandaan, gelukkig. Zelf steken we ook geen vuurwerk dichtbij af. Aangezien de schuur bij het huis ligt en die een rieten dak heeft.
Ze vinden het bij ons wel eng, daarom ben ik er altijd even voor twaalven en even na twaalven. Ze krijgen flink hooi, en dan gaat het wel goed.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 11:39

Euhmm ik doe niet veel speciaals...
Ik sta op een stuk land wat weer verdeelt is in allerlei kleine stukjes wij hebben 850 vierkante meter tot onze beschikking wat wij hebben kunnen kopen.
Daar is vuurwerk dan ook echt verboden omdat er overal op dat stuk paarden staan.
Je hoordt wel de knallen van de buurten eromheen maar das een heel eind weg.
Ik ga rond half 1 nog wel even kijken bij m'n paardjes om te zien of alles ok is..
Iig gaat de stal deur dicht mochten er eventueen (weinig kans maar toch) pijlen rond vliegen...

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 11:40

Lichten op stal aan, radio tikkie harder dan normaal en om 23.45 uur een flinke pluk hooi voeren.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 11:47

Niks, Yorghos geeft er niks om. Bovendien denk ik niet dat er vlakbij vuurwerk wordt afgestoken.
Lucas zal ik misschien wel binnen zetten. Dat bekijk ik op de dag zelf nog.

* To Belg, or not to Belg *

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 12:09

Ik ben er nooit bij met oud en nieuw, maar 'snachts of de volgende ochtend ga ik tocvh wel ff langs en dan staat mijn paardje er rustig bij. Hij staat gewoon op stal, met alles dicht. Ik weet ook niet wat je er tegen kan doen als je paardje daar zo bang voor is? Waar aan kan hij zich bezeren in z'n stal? Voer/drinkbakken?

"What we call human nature, is actually human habit.."

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 12:11

Mijn paard staat op een plaats waar geen vuurwerk wordt afgestoken. Hij staat namelijk ver van de doorgaande weg.

En de buren is de familie en die steken daar ook geen vuurwerk af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 12:21

Het is overigens bij wet verboden om vuurwerk af te steken binnen 500 meter van een stal/dierenverblijf. Binnen de bebouwde kom wordt hier meestal weinig rekening mee gehouden. Het kan natuurlijk een idee zijn om bij de buren briefjes af te geven,met het verzoek om rekening te houden met de paarden (en andere dieren), bijvoorbeeld dat ze de miljoenklappers (kl**endingen) zo ver weg mogelijk af te steken.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 12:32

Nou Lovely, daar houden ze hier echt geen rekening mee

Mijn oom woont buiten de bebouwde kom, in de straat achter hem worden altijd heel veel duizendklappers etc. afgestoken. Ik vind dat al eng *heb een hekel aan vuurwerk* vraag me af hoe Ivanka erop gaat reageren Scheve mond...

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 12:40

Mijn pony geeft niet zoveel om vuurwerk.
Overdag wordt er ook weinig afgestoken daar hoe het na middernacht zit weet ik niet.
Voor de zekerheid gaat hij wel 's nachts op stal.
Maar verder doe ik niets bijzonders.
Hij is al ontzettend beledigd dat ik hem op stal zet!!

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 13:13

Bij ons op stal hoor je het niet zo heel geod. We doen de deuren gewoon dicht, lekkere laag stro in de stal dat ze bezig zijn, en de radio wat harder. Verder doen we niets.

Caira
Berichten: 26035
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 14:12

bij mijn vorige stal werdenalle paarden op de wei gegooid in de uiterste hoek want daar was zeker geen vuurwerk. Bij mijn huidige stal is dat niet nodig want die staat erg ver van de bewoonde wereld af!

Kitty

Berichten: 7683
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 14:14

De beide buren van onze stalhouder zijn ook paardeneigenaren. Ik denk dat het wel een beetje mee zal vallen met de stress voor onze paarden. Bovendien staat de stal in een klein dorpje waar niet veel vuurwerk afgestoken wordt.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 14:34

Op de manege doen ze niks om de paarden rustig te houden, daar word toch geen vuurwek afgestoken.
Maar ik weet nog wel twee jaar gelden, toen ging ik sochtends (nieuwjaar) kijken of Hein (eigenaar) mijn verzorgpony bij hem thuis in de stla had gezet. Dat had hij dus niet gedaan en heel haar wei lag vol met rotjes enzo! Ze was ook helemaal nerveus, dat ond ik echt zielig. En die man die vond het niet nodig om Kim binnen te zetten, ze stond ieder jaar buiten dus toen kon het ook.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 15:24

sjaak staat nu midden in het bos en daar wordt gen vuurwerk afgestoken. Toen hij nog in een woonwijk stond deden we altijd de bovendeur van de box dicht de radio aan en een lekker plak hooi.

Vaak ging er dan nog iemad voor twaalven kijken en later nog iemand om een uur of twee als het meeste vuurwerk voorbij is.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 16:02

De manege staat redelijk afgelegen. Aan de rand van een dorp, en dan aan het eind van een bedrijventerrein. Ik doe wel de staldeur dicht voor de zekerheid, zodat hij geen gekke dingen ziet in het dorp Cool Zal waarschijnlijk geen ruk uitmaken, maar stelt mij gerust *LOL*
Ik zit meer over mijn hondje in. Dit is haar eerste Oud&Nieuw, en ben benieuwd hoe ze reageert. Scheve mond

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Margreet

Berichten: 18317
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 16:20

Ik doe helemaal niks anders dan anders. Ga er ook niet 's nachts heen ofzo, willen ze van stal uit ook niet hebben, geeft alleen maar extra onrust op stal. Ze staat daar goed, stalhoudster woont op het terrein en houdt ze goed in de gaten, ik laat het met een gerust hart aan haar over.
Hier vlakbij is een militair oefenterrein, dus ze zijn ook wel wat gewend.

Nulla tenaci invia est via

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 16:33

Ik ga er ook niet 's nachts naartoe hoor Haha! Ze zien me al aankomen *LOL*
Doe 's middags gewoon het luik al dicht. *LOL*

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 17:09

Ik doe eigenlijk niets bijzonders. Zodra ik bij Lars deuren dicht ga doen (kan geeneens want die heeft hij eruit gesloopt), krijgt hij door dat er iets gaat gebeuren en wordt al zenuwachtig van mij. Als ik gewoon doe dan is er niets aan de hand. Er gaan vaak na twaalven wel wat mensen kijken om te checken of alles er nog goed bij staat. Lars schijnt wel eens vol interesse buiten te hebben gestaan, kijkend naar het vuurwerk. Gelukkig wordt het niet echt dicht in de buurt afgestoken, eerst komt er nog een kruispunt en dan pas een woonwijk... Ennuh Lars is wel wat gewend. Het eerste jaar dat ik hem had, stond hij midden in een woonwijk, waar er 1 keer in het jaar buiten Oud& Nieuw om vuurwerk wordt afgestoken. Dit gebeurde toen in het weiland naast Lars. Het was dat de Koe Koe en gingen rennen en gek doen, dat hij ook evengek ging lopen doen. Maar een emmer met voer doet wonderen Vork

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 18:04

Nico staat middenin het bos dus erg last van vuurwerk zal hij niet hebben. heb al wel af en toe wat gehoord, maar hij gaf er niet veel om (zal met oud&nieuw misschien wel anders gaan, weetnie) maar hij krijgt kuil om te knabbelen en zijn stalluik gaat dicht.

Ik ga er ook écht niet heen 's avonds, lekker op me fietsie middenin het bos in het donker.. no way Haha!
En dat zal de staleigenaar denk ik ook niet leuk vinden...

Lieke

Berichten: 11347
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 18:06

Stalramen afsluiten met houten platen, licht en radio aan, en ze krijgen lekker veel hooi.
Mijn verzorgponys staan heel afgelegen, maar er staan 5 op stal 2 buiten, maar voor hun zal het niet een groot probleem zijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fro, lovelance, Symke en 28 bezoekers