Luchthappen door stress?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Luchthappen door stress?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-03 02:59

Ik vraag me al een tijdje af of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben, ik heb namelijk een bijna 5-jarige andalusische hengst, gekocht toen hij aan het einde van zijn 3e jaar was. Hij is voordat ik hem kreeg hoogstwaarschijnlijk slecht/ruw behandeld wat heel gewoon is hier in Spanje. Hij was toen heel bang en onzeker en hysterisch bij het geluid van een zweep. Hij hapte vrij vaak lucht, voornamelijk tijdens het eten.

Nadat ik hem een tijdje had was het beduidend minder geworden, en zijn vertrouwen in mij was juist enorm gegroeid. Als ik bij hem stond terwijl hij stond te eten deed hij niets, maar zodra er iemand anders bijstond deed hij het weer. Ook tijdens het poetsen, als er teveel mensen bijstaan begint hij. Hij heeft ook een hele tijd zo'n miracle band omgehad maar omdat hij eigenlijk niet luchthapte als er niemand bij z'n stal kwam of bewust naar hem stond te kijken terwijl hij at, was dat eigenlijk ook voor niets, en op een gegeven moment zoog hij door die band heen tijdens het eten. Dus de band weer afgedaan.

Vertrouwen groeide meer en meer en we werden echt super maatjes, net als in een pennyverhaal Haha! Ow ik durf het bijna niet te typen haha maar ik kan echt alles met hem doen en iedereen zegt ook steeds dat het lijkt alsof hij doet wat ik denk. Het luchthappen was bijna helemaal weg, alleen op dagen dat hij een beetje had lopen klieren en ik erg streng tegen hem was geweest (ik denk dat hij dan weer onzeker werd) deed hij het een klein beetje bij het naverzorgen en daarna tijden het eten.

Maar goed, toen ging ik een tijd naar Nederland in de zomer, en deed iemand anders hem voor mij, toen ik terug kwam in Spanje was het luchthappen weer helemaal terug. Het ging al vrij snel weer weg, en nu ik met kerst weer in Nederland was geweest en mijn vriend even bij hem was wezen kijken, stond hij weer als een wezeloze te happen toen ik er niet was, en hij was heel onrustig en nerveus toen andere mensen hem voor mij losgooiden. Toen ik terug kwam en de eerste dag op stal kwam schrok ik gewoon hoeveel hij het deed, maar na 2 dagen was het alweer heel veel minder.

Hij is een heel gevoelig paard, gevoelig voor stemmingen maar ook voor de hulpen en voor bijvoorbeeld straf en beloning. Hij is een zeikert met eten en is voor een hengst absoluut niet dominant. Het gekke is dat als ik er ben (en ik ben best streng voor hem) alles okej is en hij nu helemaal niet meer bang is van dingen, buiten bijvoorbeeld is hij nu het "leerpaard" voor de anderen omdat hij vertrouwd op mij. Maar zodra er iemand anders opgaat begint hij te stressen en onrustig te doen.

Nu is mijn vraag: het lijkt er veel op dat dit luchthappen door stress veroorzaakt wordt. Wie heeft daar ervaring mee en hoe kan ik dit het beste aanpakken? En wat hebben jullie ertegen gedaan? Hij weet dat hij het niet "mag" want hij krijgt wel een grote mond of een tikje tegen z'n kin als hij het doet en ik zie het, en dan houdt hij even op maar daarna begint het weer. Maar ik wil hem er ook niet keihard voor gaan slaan ofzo, ten eerste wordt hij daar weer onzeker van en ten tweede kan hij er zelf nix aan doen denk ik, ik zie het maar als een tic die verergert als hij zich onzeker voelt, net als bij mensen. Het beste helpt het nog om hem even af te leiden met een kriebel hier of daar of een klopje ofzo.

Stalsituatie: Bij staat in een vrij kleine (voor nederlandse standaard) box, heeft voldoende stro en hooi om zich mee bezig te houden, speeldingen in de stal, kan niet naar buiten (is hier geen mogelijkheid voor). Kan wel heel de dag naar buiten kijken en heeft contact met z'n buurman.

Sorry voor het lange verhaal maar wie heeft hier ervaring mee?


parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 10:04

Ja onze 2 jarige paardje shiwabel doet dit ook: net of het een stuipreactie is of niet Verward
Het komt idd door stress, ons paardje heeft het uitzich zelf altijd al gehad omdat het een stress kikker is, en ze kan er met haar leeftijd nog niet goed mee omgaan.
Ik straf haar altijd omdat het gewoon weg niet mag

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 11:32

Door het zuigen komen er endorfinen vrij die hem een prettig gevoel geven en verslavend werken. Hierdoor ontsnapt hij uit de waan van de dag.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-03 14:50

Jippie ja daar heb ik wel eens wat over gelezen in BIT. Dan is het ook logisch dat hij het vaker doet als hij zich unhappy voelt. Er stond ook in BIT dat je deze endorfinen in geringe mate door het voer kon mengen oid, heb ik dat geod begrepen? Maar het was niet bewezen dat dat ook de tic weg zou nemen.

De vraag is wat doe je eraan Haha! Goed is het natuurlijk niet...

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 15:09

zoveel mogelijk voor afleiding zoeken. de hersenen maken inderdaad endorfine aan, hier raken ze aan verslaafd en zoals bij bv drugsgebruik bij mensen.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 15:32

In het blad "Hemel op Paarden" staat deze keer een heel stuk over luchtzuigen. En de oorzaken ervan. Moet het nog lezen maar is misschien een handige tip voor je?

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-03 18:44

Cody dankjewel, ik zal zien of mijn moeder het voor me te pakken kan krijgen en op wil sturen naar hier, welk nummer enz was het?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 19:01

Het nummer dat nu nog in de winkels ligt, het paard van Sinterklaas staat op de cover. Lachen

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-03 00:56

Okej thanx!! Ik ga meteen mailen Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MvdBroek1 en 36 bezoekers