Waarom worden volgens sommige mensen paarden ..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Waarom worden volgens sommige mensen paarden ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-02 20:24

Op 1 januari een jaar ouder.Mijn paardje wordt gewoon een jaar ouder op haar geboorte dag maar volgens een man(en nog meerdere mensen) die ik ken worden alle paarden op 1januari een jaar ouder.Nou kan ik me daar iets bij voorstellen als je de geboortedatum niet weet maar hij zegt dus ook al weet je die dat ze dan gewoon ouder worden op 1 januari.Wie kan mij uitleggen hoezo dat dat zo is???Alvast bedankt.Groetjes van Ilona.

http://glitz4kids.webklik.nl/page/homepage Voor wat unieks op uw kinderfeestje.


prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 20:28

Ik weet het alleen van het Draversstamboek. Er zijn veel koersen voor paarden met een bepaalde leeftijd (bijvoorbeeld alleen voor 4-jarigen). Om niet bij te hoeven houden of een paard nu al wel of nog niet 4 jaar is wanneer zo'n koers wordt verreden, worden alle paarden die in een bepaald jaar 4 worden al vanaf 1 januari 4 jaar genoemd, of ze nu in februari of in mei geboren zijn. Scheelt een hoop administratie. Van andere stamboeken weet ik het niet.

Extremely rare and Beyond Compare

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 20:32

bij de meeste stamboeken werkt het zo
je hebt gewoon jaargangen paarden en vanuit de stamboeken tellen ze gewoon vanaf 1 januarie dus ook al is je paard in september geboren telt ze voor het stamboek op 1 januarie als jaarling
banketstaaf op de keuringen als je tegen veulen moet uit het begin van het jaar , want die zijn al een eind verder

persoonlijk zou ik voor het inrijden ed. gewoon zijn echte geboortedatum aanhouden, dus ook pas beginnen als je paard echt drie is
maar die stelling komt gewoon voort uit de stamboeken die in januarie ook starten met de volgende letter voor de veulens die dat jaar geboren gaan worden

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 20:32

Omdat het niet bij te houden is voor bijvoorbeeld de knhs waar je wedtrijden voor rijd wanneer nu elk paard jarig is.

ook voor grote stallen is dat niet bij te houden.

Dus voor het gemak 1 jan.

Dus omdezelfde reden al promptertje zegt

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 21:08

Soms is het lastig, omdat bijv. mijn paard 19 december 7 geworden is.
En ook nog eens vrij laat pas ingereden, toen ze 5 en half was.
Dus ja, dan zeg ik er altijd maar bij dat ze in december geboren is, als iemand tegen me zegt: 7 al? En ze kan nog niks! (pff ja ach sommige mensen... Haha! )
Niet dat ik me moet excuseren voor het feit dat ze pas met de basis bezig is, we hebben onze redenen, en daar heeft verder niemand iets mee te maken. Maar ik erger me er toch wel eens aan. *LOL*

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 21:15

Het is gewoon voor alle administratiekantoren makkelijker, voor het stamboek ivm de rubrieken en voor de KNHS ivm de klasse waarin je mag starten en jonge paarden-kampioenschappen etc.

Met veulenkeuringen is het trouwens niet zo oneerlijk als draumpje zegt, omdat ze meestal een rubriek hebben voor vroege en late veulens *LOL* Het NRPS heeft bijv. altijd een aparte late-veulenkeuring Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 22:30

Dorine schreef:
Soms is het lastig, omdat bijv. mijn paard 19 december 7 geworden is.


Die was bij ons dus echt op 01 januari geboren Haha!
Er zijn wel meer fokkers die dat doen ( late december veulens doorgeven als januari veulens) ivm keuringen/wedstrijden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Noor17 en 41 bezoekers