Wat te doen met Chica's manen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Wat te doen met Chica's manen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-02 18:29

Chica's manen zien er echt niet uit...

Ze heeft last van zomer-exceem. Daardoor waren haar manen, dicht bij de schoft, een beetje afgeschuurd, maar dat was niet echt erg.
Een paar maanden geleden is er een schimmel bij ons op stal gekomen. Een jong paardje die zijn hele leven al op de wei staat. Die schimmel stond dus bij Chica op de wei. Ze konden het goed vinden. Misschien iets té goed, want ze waren elkaar de hele dag aan het 'poetsen'. Chica's manen werden steeds korter en we dachten eerst dat ze last had van exceem, maar later bleek dat die schimmel ze gewoon opvrat.
Daar gingen Chica's manen dus... Verdrietig

Nu is 1/3 van haar manen erg lang, wel drie handbreedtes, maar de rest is nog geen handbreedte lang en ze heeft op sommige stukken zelfs nauwelijks haar. De lange stukken manen zitten aan het begin van haar hals.

Nu vroeg ik me wat ik nu het beste met de lange manen kon doen. Ze net zo kort trekken als de andere, wat mij denk ik het beste lijkt, of ze gewoon zo laten? Wat denken jullie?


Mellow

Berichten: 6456
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 18:32

net wat jij denkt.
alles gelijk trekken.
het groeit later wel weer bij.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 18:34

Ik zou niet trekken, want daarmee maak je zie niet alleen op een lengte, je dunt ze ook uit. Zet er gewoon de schaar in en knip alles op een lengte.

Voor de rest vroeg in het voorjaar met een vliegendeken/halsstuk/masker beginnen. En tegen aanvreten door andere paarden zou ik cribbox of antibijt in de manen spuiten, dan is dat geknaag snel over....

Je suis Charlie.

Mellow

Berichten: 6456
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 18:38

knippen kan ook ik denk dat dat idd beter is.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 18:50

Je hebt van die kammetjes met een mesje erin. Bij bram hebben we ook zo z'n manen eraf gehaald tot een handbreedte en het ziet er heel natuurlijk uit en je dunt ze ook niet uit. Misschien is dat een idee?

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 19:05

Zo'n mesje moet je dan wel aanschaffen, en misschien wil ze de manen in de toekomst wel lang laten groeien? Een schaar heeft iedereen, zo'n mesje niet.

Je suis Charlie.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-02 19:54

Cassidy: ik knip ze morgen op maat. Vandaag heb ik ze al een beetje getrokken, de langste stukken manen zijn nu ong. 2 handbreedtes. Trekken moet toch wel een beetje, omdat de manen anders te dik zijn.

Van de schimmel zal Chica geen last meer hebben. Ze staat nu al niet meer bij hem in de wei en hij gaat binnenkort weg!

Over wat Ymke zei over dat mesje is misschien wel handig, maar net zoals jij zegt, ik laat ze groeien! Een Haflinger met korte manen is eigenlijk geen gezicht, maar ja, ik heb helaas geen keus...

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 20:28

Hmmmja, ik ken het Boos! Alleen heeft Mikado het dus zelf gedaan... Maar die heeft nu ook korte maantjes. Scheelt wel weer met bijgroeien straks, zal *hopenlijk* sneller weer op één lengte zijn.

Maar bij een Haflinger is het inderdaad net zo geen gezicht als bij een Tinker

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-02 22:24

Hoe lang zijn Mikado's manen nu, Renée?

En inderdaad, het is helaas geen gezicht. We zitten in hetzelfde schuitje... Scheve mond

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 01:09

Ik heb een Quarter, haar manen waren van het voorjaar een meter lang.

Totdat ze een veulen kreeg, het ging een hele tijd goed, geen geknaag aan manen en staart.

Totdat ze vanwege een verkoudheid binnen kwam te staan, merrie met veulen in een grote loopstal. Tweederde van de manen was weggevreten, het was echt geen gezicht.

Ik ben heel radicaal geweest en heb de manen over de gehele lengte op handbreedte afgeknipt. Dat was in September. Intussen is het al weer bijna bijgegroeid. Er gaat nog een keer de schaar in, en daarna hoop ik met een jaar of twee weer op een meter lengte te zitten...

Maar ik heb het voordeel dat mijn merrie niet aan zomereczeem lijdt, dus als het eenmaal groeit, blijft het ook groeien...

Je suis Charlie.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-02 10:13

Toen haar eigenaren Chica kochten, dat was volgens mij vorig najaar, was ze helemaal kaal. Toen ik haar ging verzorgen, in Juli, waren haar manen heel mooi en lang. Ze deden veel moeite om de exceem te bestrijden en dat is ze aardig goed gelukt!
Totdat die stomme schimmel kwam...

Maar gelukkig groeien manen best snel. Het is nu alleen geen gezicht...
Gelukkig ben ik niet de enige die er last van heeft! Op naar de meter....Knipoog

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 12:32

Hoi!
Trixie heeft er ook last van, gelukkig groeien haar manen best snel en zit alles er zo weer aan, maar het blijft in de zomer geen gezicht. Gelukkig heeft ze het niet zo erg meer dat alles eraf wordt geschuurd, ik weet niet wat voor een middel we gebruikten maar het werd er wel mider door. Deze zomer gaan we het proberen met een halsstuk. Misschien een beetje warm, maar dan kan ze in ieder geval niet meer alles eraf schuren.
De manen, zoals ze nu zijn, met een flink stuk ertussenuit, laat ik gewoon zo. Ze zijn alweer een flink stuk gegroeid, maar ik laat het nog even zo. Als ze alweer een flink stuk langer zijn knip of trek ik ze wel weer bij.

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 18:07

MIkado's manen zijn nu ook ongeveer een handbreedte, heel its langer dan misschien. Maar een centimeter of twintig over de lengte van z'n hals zijn z'n manen heeeel dun en ook een stukkie korter Boos! Naja, hopen dat het snel weer groeit!!

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 19:47

De haflinger van mijn instructriese heeft ook zomer eczeem.
Er waren ook stukken lang en op andere plekken hardstikke kort.
Het zag er niet uit.
Ze heeft er de schaar in gezet en alles op ongeveer 3 centimeter afgeknipt.
Het is wel even wennen, maar nu groeit het weer lekker dik terug.

Brabantse Fries ;)

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 19:54

Dat mesje is echt geen enorme aanschaf, knippen is echt enorm lelijk, en met het mesje ziet het er vaak nog heel redelijk uit, met dat mesje dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 19:57

Knippen kan wel hoor, maar dan moet je ze kruislings verticaal inknippen, dan krijg je hetzelfde effect als dat je getrokken hebt, maar ze blijven wel mooi vol. Dus eerst horizontaal op de gewenste lengte knippen, en dan kruislings verticaal enkele millimetertjes steeds inknippen voor het natuurlijke effect.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 20:18

Ik knip gewoon horizontaal af hoor. Heb ik geen moeite mee. Scheelt misschien ook dat ik een Quarter heb waar geknipte manen juist moeten voor bepaalde onderdelen in de wedstrijdring.
En Steef: enorme aanschaf of niet, het is wel weer geld dat je neertelt voor iets dat je misschien een keer gebruikt. En dan is het gewoon zonde van het geld....

Je suis Charlie.

lauratjhuuu
Berichten: 15
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 18:57

Invlechten dan is het niet te zien en kunnen ze niet afbreken. Z'on hengsten vlecht weet je wel?
als je dat elke dag overnieuw doet het is een optie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, judithM en 33 bezoekers