Oud en Nieuw en je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 19:34

Isolda en Berber staan echt midden in het dorp in hun stalletje. De grote knallen ed. zijn maar anderhalf straatje verder op.
Het enige wat we doen is regelmatig door het raampje kijken (just in case) en veel hooi voeren zodat ze bezig blijven.
Ze zijn watdat betreft bom-proof, zolang ze in hun stalletje staan.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 19:41

Tos heeft het vorig jaar gewoon overleefd, stalhouder was gaan kijken en meneer stond met een been op slaap en had er nog geen eens oog voor (terwijl zijn raam uitkijkend zie je heel het dorp) Daar maak ik me geen zorgen over.
Dit jaar zit ik in Oostenrijk, maar meneer overleeft het wel Knipoog
Me hond heeft dit jaar wle geluk, die vind vuurwerk helemaal niks, maar de kennel ligt 4 km van het dorp in the middle of knowwhere
Dus die hoeft geen vuurwerk te zien!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 20:02

Wij zitten ook midden in een woonwijk in Delft. De dames stonden al te springen op stal toen mijn dochter Sanne voor het eerst de gang in liep, ben dus zeer benieuwd hoe dat met oud en nieuw gaat. Wij hebben 22 paarden op stal tussen de 8 maanden en 23 jaar, allemaal sport (bloed) paarden die graag reageren op de omgeving dus ik ben zeer benieuwd hoe dit af gaat lopen. Ik denk dat de hengsten en dan vooral de jonkies er het minst last van hebben, en ik denk dat de 5 jarige merries het meest zullen springen. Als ik het mis heb dan horen jullie het wel..........

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 20:10

Bij Dusty en Roos....de luiken dicht en veel hooi..en heel missgien kalmerings middel...me vader heeft al een paar weken geleden een kijkgat gezaagt zodat ze elkaar kunnen zien...ze komen de hele dag niet buiten...want ons dorp is bekent om zijn oud en nieuw...Namelijk omdat ons dorp op het nieuws was geweest en de ME dan die dag door het dorp rond scheurt..
Bij de andere stallen het zelfde als bij Roos en Dusty
De 4 jaarlingen hebben helaas waar ze nu staan geen (schuil)stal..maar die staan in de polder dus die zullen er niet veel last van hebben..
En de andere 4 die buiten staan sluit me vader op in de schuilstal met finke plakken kuil..

ieris

Berichten: 1776
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 20:13

Voor mijn paarden doe ik ook niks speciaals.

Ze staan gewoon buiten in de wei,ze kunnen hun schuilstal in als ze willen,maar gelukkig ligt mijn weiland behoorlijk ver van de bewoonde wereld,dus ik denk ook niet dat ze er erg veel last van zullen hebben.

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 22:54

Bij ons op stal geven veel mensen muisjes(kalmeringsmiddel). Er is pas geleden een nieuwe wijk vlak bij de club gekomen, dus het zal dit jaar wel erger worden.
Mijn verzorgpaardjes krijgen er nix voor.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 23:09

Ik ben voor één nacht in het jaar blij dat wij zo in the middle of nowhere wonen (naja, 's zomers kan het ook best okee zijn Lachen ), wij hebben hier nauwelijks last van vuurwerk, alleen overdag ietsje omdat sommige mensen carbid schieten hier.
Maar dat houden ze toch niet de hele dag vol dus meestal gaan ze nog een een uur of wat naar buiten.
Wij laten ook het licht aan, bovendeuren waarschijnlijk dicht, verder niks. Mijn merrie wordt zenuwachtig van de radio dus dat werkt alleen maar averechts.
Mijn veulie staat bij de buren, ze staan daar met een stuk of 16 paarden op stal, ook behoorlijk afgelegen, net als wij (best logisch op zich, aan gezien het onze buren zijn). Ik verwacht niet dat daar iets in paniek gaat raken.

Een aantal jaren geleden is wel onze shet weggelopen met oud en nieuw, die laten we altijd gewoon buiten, waar hij altijd is, is ook nooit een probleem. Maar toen was hij blijkbaar toch in de stress geschoten en de weg opgegaan. Wij kwamen thuis om een uur of 3, toch nog even gekeken of alles goed was....mooi wel de pony weg. Echt de hele nacht gezocht, politie nog gebeld en weet ik veel, nergens iets te vinden. het spoor hield op bij een boerderij, daar hebben we de volgende ochtend om half 9 aangebeld, en jahoor, die mensen hadden hem gevangen en op stal gezet.....pfft, dat was niet echt grappig!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 23:13

bij ons is er ook nooit veel vuurwerk, en de meeste zijn er niet bang van. Meestal doen we de luiken dich, en gaan we om kwart voor 12 hooi geven Gaaaap En de radio aan, dat maakt het knallen een stukkie minder!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 01:02

Geen idee hoe dat zal gaan met Cheyenne. Ik heb haar pas sinds juli, dus weet niet hoe ze reageert op vuurwerk. Luik dicht lijkt me geen goed idee, want dat luik is nooit dicht en volgens mij zou het luik dichtdoen alleen al stress opleveren. Ze kan dan geen kant op. Een beetje naar buiten kijken lijkt mij prettiger voor het paard. Maar ik zal wel vragen of de staleigenaresse wat extra hooi geeft rond middernacht en ze houden daar vast wel een oogje in het zeil, want ze staan aan huis daar.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 01:35

die van mij is helaas echt panisch voor vuurwerk.
dit is gekomen omdat ze voorheen in de wei stond bij de gioffert (waar nec zich zwaar misdragen heeft mert vitesse)= voetbalclub. ze is toen na een wedstrijd die uit de hand liep in nijmegen uit de wei gesprongen. ik hou haar dus ieder jaar binnen met oud en nieuw. gelukkig staat ze nu ergens waar er toezicht is.
maar ik hou haar mooi binnen
groetjes jet

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 01:36

de goffert is dus nijmegen waar nec speelt

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 23:58

Heb geen idee wat die van mij doen!
Heb ze nog nooit mee gemaakt ermee .....
Wel staan ze midden in een woonwijk,
gewoon naast huis in het dorp! Dus ben
benieuwd. Ze staan in een bak buiten dus
kunnen lekker rennen als ze willen.
Ik geef ze gewoon heeeeeel wat hooi &
we zien het allemaal wel. Ik ga om half 12
gewoon even kijken en om een uur of 1!

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 00:08

Tip,
Als je paard echt heel bang is voor vuurwerk, om 21:00 uur een halve spuit sedalin geven.
Werkt prima!
Let er wel op dat je paard daarna niets meer eet. Je kan hem wel op stro laten staan natuurlijk.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-02 00:14

o schreef:
Tip,
Als je paard echt heel bang is voor vuurwerk, om 21:00 uur een halve spuit sedalin geven.
Werkt prima!
Let er wel op dat je paard daarna niets meer eet. Je kan hem wel op stro laten staan natuurlijk.


Mijn DA raadde mij aan om Imker (groot paard) gewoon een hele spuit te geven, niet om 21.00 uur, dat is te laat, maar om 19.00 uur. Een spuit begint pas na ongeveer een uur te werken, en om 22.00 uur zijn de mensen al volop vuurwerk aan het afsteken.
Een spuit Sedalin werkt ongeveer een uur of 6, en dan heb je de crisistijd doorstaan.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 02:35

Lovely schreef:
Het is overigens bij wet verboden om vuurwerk af te steken binnen 500 meter van een stal/dierenverblijf.


Mooi dat ik dit weet, aangezien de stalhouder etters als buren heeft, die nu al een paar weken druk zijn met carbid schieten, wat een takkeherrie!!! Mijn paard komt de stal niet uit wanneer ze weer druk zijn met die ellende, vind t gevaarlijk. Daarbij hebben die lui trouwens zelf ook nog een pony achter huis lopen...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 02:40

Mijn oude Manjo was als de dood voor vuurwerk. Dat leverde op 1 en 2 januari overdag vaak grote problemen op, men vond het leuk om op klaarlichte dag overgebleven voetzoekers mijn richting op te gooien (leuk gezicht jongens, een paard in doodsangst! Boos! ). En aangezien je vanaf onze stal eerst een stukje door de bebouwde kom moest om in het bos of op de manege te komen... Het was zelfs zo erg dat als ik eenmaal de wijk uit was en een uur of wat had gereden, dat hij dan nauwelijks meer de wijk IN wilde na het rijden. Hij stond met O&N dan ook altijd tegen de achterwand van de stal geplakt, heel stilletjes in een hoekje. Arm paard. Door hem heb ik ook een gigantische afkeer van vuurwerk gekregen. Mijn paard vond het vreselijk, ik ook. Boos!

Dino gaf er niet om, Ameretto boeit het ook niet zo. Bij ons wordt op de 31e overdag al veel geknald, en 's nachts gingen we dan altijd vanaf een half uur voor middernacht tot een uur erna om het kwartier ofzo even kijken hoe de boel erbij stond. En voor de zekerheid het bovendeurtje (dat normaal op een haakje stond) even dicht, zodat er geen verdwaalde vuurpijlen naar binnen konden.

Onze huidige stal ligt een redelijk eind van de bewoonde wereld (lees: knalgebied) en volgens mij gaat het daar altijd wel goed met O&N.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 10:45

Bij mij op stal loopt de stalbaas vanaf 12 uur tot half 1 1 uur de hele tijd rondjes door de stallen heen om te kijken hoe de paarden erbij staan. OF hij ze nog wat te eten geeft geen idee. Voorgaande jaren stonden ze altijd rustig op stal.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 12:58

Over het algemeen zijn ze bij ons vrij rustig. Na 24.00uur ga ik altijd wel een paar keer kijken. Twee jaar geleden bijvoorbeeld stond de wind onze kant op, gingen de buren vuurpijlen afsteken Frusty . Resultaat: 3 vuurpijlen in de mesthoop waar de paardenstal 5 meter vanafstaat.

Ik wil dus altijd thuisblijven, want er zal maar wat gebeuren en je bent er niet... Scheve mond

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 16:32

Ik denk niet dat de stalhouder het erg fijn vind als ik rond 12 uur nog even kom kijken. Haha! De stal ligt redelijk afgelegen dus dat komt wel goed...Hij heeft alleen eerst altijd in de wei gestaan en nu moet ie op stal. (kan niet rennen). Maar of het nu door mij of door de stalhouder in de gaten gehouden word, dat maakt niet veel uit. Haha!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23439
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 16:40

Normaal krijgen ze gewoon eten, en gaat de stalhoudster (woont op het terrein) even na twaalven kijken. Maar dit jaar is ze op vakantie dus moeten we de gok maar nemen. Er komt wel iemand kijken maar er is dus niet continu iemand bij. Als je voorgaande jaren kwam kijken stonden ze je ook aan te kijken van Verward wat kom jij doen??

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 18:30

De eigenaar van Odin gaat om 12 uur naar de stal en dan blijft hij bij ze totdat ze rustig zijn. Deur gaat dicht, lichten aan, en de radio aan.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 19:34

Ik heb er tot op heden nooit problemen mee gehad en verwacht ze dit jaar ook niet.

Ik heb ze wel buiten lopen maar ze kunnen het land op en daar zullen ze er geen last van hebben. De pensionhouder houd ze in de gaten en dat is wel een fijn gevoel.
Vorig jaar had hij geen problemen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 20:55

Andrew en ik staan dus op dezelfde stal als Naz... Vandaag gereden met dat carbit-schieten en hij bleef er redelijk braaf bij. Als hij bij die enorme knallen al amper schrikt... Hij is vooral bang als het te dicht in de buurt komt. Ik denk dat bij ons de staldeuren dicht gaan en dat ze wat te eten hebben, maar meer is denk ik ook niet nodig. Wel gaat elk jaar het hek op slot omdat jongeren uit de buurt de traditie hebben om te gaan slepen met spullen. Hummm, moet dus maar even aan de stalhouder melden dat wij 1 januari met de trailer op pad willen... Anders kunnen we niet het erf af...

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 21:53

Die vanmij is wel braaf maar ze heeft het liever niet.
Maar ze zal heus nooit niet door het draad heen springen.
Ze staat gewoon buiten net zoals voor gaan de 19 jaren Knipoog
Doei,
[naam]
(en anders stopt ze maar hooi in haar horen *LOL*)

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 21:55

Mijn paardjes gaan op stal met oud & nieuw, de 2 keer dat Mazzel het meegemaakt heeft, gaat het altijd goed.. Ben benieuwd hoe Shakyra erop reageerd.. Scheve mond