witte vlekjes + foto?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 00:21

Rena heeft dat ook , ik heb haar nu ruim een jaar en toen ze dus vorige keer haar zomerpakje terugkreeg kwamen er ineens een paar witte plekjes tevoorschijn...vreemd.
Inmiddels is er alweer eentje ter grootte van een rijksdaalder aan de zij/onderkant van haar buik bijgekomen , 2 kleine plekjes op de hals , en nu ineens ook eentje op haar knie Verward

Ziet er best stom uit , maar ach ik zie het maar als een soortemet van moedervlek en dat blijkt dus ook zo te zijn uit het verhaal van Elonoor Lachen
(link Stef) De mijne is dan alleen een palootje ipv een vos.


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 01:39

Wij hebben een K welsh merrie op stal, een vos, en die krijgt er ieder jaar wel weer een paar van die spikkels erbij........Ze is inmiddels 14 en krijgt ieder jaar een veulen dus slecht voor de gezondheid zal het wel niet zijn Haha!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 15:09

gomir schreef:
Het is pigmentverlies in de huid, geen oorzaak bekend. Jamir werd ook steeds witter...*LOL* (en die had al zoveel wit...)
Zolang de structuur niet veranderd(bobbels enzo) is er niets om je ongerust over te maken Haha!


idd het kan pigment verlies zijn, Vitilligo genoemd. Je kan controleren of dit zo is door de huid op dat plekje helemaal kaal te scheren, bijvoorbeeld met een scheermesje, als de huid dan in dezelfde vorm als de haartjes wit gekleurd is heeft je pony dus waarschijnlijk Vitilligo. Het is niet besmettelijk, alleen maar een pigment afwijking en het kunnen meer vlekjes worden.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 16:09

zal wel eerder gezegd zijn, heeft te maken met pigmentverlies. Heeft nog een speciale naam maar die weet ik zo niet! Je kunt er verder niks aan doen. Heb ook een vosponietje gehad en die kreeg ze ook, maar die kreeg op zjin neus ook nog roze vlekkjes.

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 16:52

Hier is het antwoord.....Gipsy heeft ook sinds kort een wit vlekje op z'n rug, en hij is 14 dus rara waar komt het door, gewoon ouderdom Lachen
Hij kruigt ook al grijze haren Lachen

gewoon geen onderschrift :D

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 17:29

Miepie had dit ook, vooral in de zomer. We dachten zelfs dat ze appaloosa werd Haha! Maar dit is allemaal verdwenen en nu is ze weer lekker bruin

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 17:30

De mijne had het al bij de vorige eigenaar toen ze een jaar of 5 was , en bij mij op 7 dus ook.
Dus ik hou het toch gewoon op pigment Haha!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 17:48

Haha ja dat kan ook!

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 17:48

Haha ja dat kan ook!

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-02 18:10

Ouderdom? Is 11 oud dan? Verward Haha!

28-09-2007
Nothing compares too you...

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 18:18

Gipsy is 14 en krijgt ze nu ook....11 is niet jong meer Tong uitsteken

gewoon geen onderschrift :D

wabisabi

Berichten: 5008
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 20:47

Dit had/heeft (dat weet ik dus niet want hij is verkocht Verdrietig ) oliver ook Vingers aflikken en hij is nog onder de 10

Afbeelding

Ik heb hier ff een foto neergezet Ik ben er eigenlijk best benieuwd naar Haha!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 02:33

Het ontstaan van deze witte vlekken heeft niets met gezondheidsproblemen te maken. Ook niet met schuren of iets dergelijks. Het schijnt het meest bij voskleurigen voor te komen. (Overigens.. een palomino is ook gewoon een vos, maar dan met een extra verdunningsfaktor.)
Ook heeft het niets te maken met ouderdom en de witte haren die dan kunen verschijnen. Ook niet met de genetische faktor stekelhaar of schimmel.

Niets om je zorgen over te maken dus, tenzij je het gewoon niet mooi vindt Haha!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 10:50

Ik heb het ook eerder gezien en ik heb het toen aan de DA en aan Bit voorgelegd.

Het is pigmentverlies! Niks bijzonders dus. Vaak krijgen ze dat in de loop van de jaren. Heeft niks te betekenen en nergens zorgen om te maken dus!

Er wordt ook wel eens gezegd dat paarden dan te maken hebben gehad met een groot vitaminentekort. Maar dat klopt volgens DA en BIT allebei niet.
Gewoon pigmentverlies dus!

Op zoek naar de zon!!!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 12:36

mijn pony heeft het ook, die is bruin, met veel witte aftekenigen en vooral bij jaar buik&lies veel witte haartjes, beetje stekelharig dus, en die heeft ook een paar van die witte vlekjes, weet ook niet waar ze vandaan komen, in de zomer vallen ze het meeste op, in de winter heeft ze een dikkere vacht waardoor de bruine haren wat meer over de wite haren heenkomen, zomers zie je ze wel goed zitten

die van mij heeft heel veel schimmels in de familie, en zelf ook 4 witte benen, grote bles en witte vlek onder haar buik, en veel witte haartjes op heel haar buik, zo eentje krijgt het eerder dan een paard dat weinig wit op zn lijf heeft.

heeft idd iets te maken met het pigment.veranderingen/verlies van het pigment

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

xdenisex

Berichten: 3235
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 13:29

Mijn fjord had t ook maar dat waren wondjes geweest.

Als je een hulpstuk bij het rijden gebruikt kan het het schuren zijn of drukplekjes ofzo!!

http://www.csunallegra.come2me.nl

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 23:30

Renske20 schreef:
mijn pony heeft het ook, die is bruin, met veel witte aftekenigen en vooral bij jaar buik&lies veel witte haartjes, beetje stekelharig dus, en die heeft ook een paar van die witte vlekjes, weet ook niet waar ze vandaan komen, in de zomer vallen ze het meeste op, in de winter heeft ze een dikkere vacht waardoor de bruine haren wat meer over de wite haren heenkomen, zomers zie je ze wel goed zitten

die van mij heeft heel veel schimmels in de familie, en zelf ook 4 witte benen, grote bles en witte vlek onder haar buik, en veel witte haartjes op heel haar buik, zo eentje krijgt het eerder dan een paard dat weinig wit op zn lijf heeft.

heeft idd iets te maken met het pigment.veranderingen/verlies van het pigment


ALLE witte aftekeningen hebben te maken met het afwezig zijn van pigment. Er zijn veel genetische (kleur) faktoren bekend. schimmel, stekelharig, bont, aftekeningen etc. zijn allemaal erfelijk bepaald en te verklaren.
Ook wondjes kunnen plaatselijk pigmentverlies veroorzaken. Dat zal iedereen wel eens gezien hebben en heeft natuurlijk niets met erfelijkheid te maken.
Met het onderwerp heeft dit alles echter niets te maken. Ook het verschijnsel van de verschijning van de witte vlekken is natuurlijk erfelijk bepaald, maar is dat toch een andere erfelijke faktor dan al die andere "wit"veroorzakers.
Het is wel waarschijnlijk dat de genetische faktor die dit veroorzaakt verbonden is met de "vos"faktor.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: monsera en 29 bezoekers