takken eten slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

takken eten slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-02 16:49

Afentoe zie ik mijn pony weleens takken eten die op de grond zijn gevallen.
Ze 'kluift'dan net de bast ervan af of eet ze gewoon helemaal op. Vork
Maar zijn takken niet giftig of slecht voor paarden?
Zo ja, welke?
Of kan ik ze gewoon laten door knabbelen?

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 18:01

Zal ze dat zelf niet weten? Gammon bijvoorbeeld dol op bramenblaadjes. Nou hij mag van mij wel hoor, zoveel krijgt hij er toch niet van binnen.

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 18:06

er zijn takken die erg giftig zijn voor paarden.........bijvoorbeeld van veel heggentakken kunnen ze erg ziek worden en bij veel opname zelfs dodelijk, weet even geen namen voor je, maar er zijn best veel planten en bomen die paarden absoluut niet mogen eten, misschien dan iemand wel wat namen weet?

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 18:59

Wilgentakken zijn wel goed. Er zit een stof in die ze lekker vinden. Onze dierenarts zei dat het geen kwaad kon als ze af en toe die takken eten.

Stasia
Berichten: 15
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Elim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 19:10

Alle groenblijvende struiken zijn giftig voor een paard. Denk dan aan taxus (uiterst giftig) en liguster en coniferen. Zeer veel bomen en planten zijn ook giftig (bv. acaciaboom en digitalis). Wilgen (takjes, blaadjes, schors) en berken zijn juist erg goed voor paarden. Ook elzen kunnen ze eten, evenals meidoorn, esdoorn etc. Alleen daaraan zitten doornen. Volgens mij zijn bramenstruiken ook niet slecht, maar moeilijk te eten vanwege de doorntjes. Onze paarden eten ook distels, vooral de bloemen.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 20:14

Mijn Tinker is een tijdje terug erg ziek geweest door Hazelnoot takken. De heg is daarvan gemaakt. ik had de heg gesnoeid; Die takken kunnen opzich geen kwaad maar ik heb een Tinker en dus een vreetbeest. Ze heeft zichletterlijk ziek geten. De da heeft haar toen een dikke spuit moeten geven de stakker.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 20:29

Ik heb wel een lesboek van school met alle giftige planten en bomen voor paarden,laatst nog een dikke opdracht van gemaakt,zal s even opzoeken
en dan zet ik het hier wel neer.

Jacobskruid is ook niet goed das nu even t enige wat me te binnen schiet

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 20:29

Wij gaven de paarden regelmatig wilgentakken als deze gesnoeid waren, daar zijn ze dol op. Ook fijn tegen de verveling met een flinke tak of een stuk van de stam (als de boom gekapt is Haha! ) zijn ze uren zoet.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-02 22:22

Oke bedankt voor de antwoorden.
Dan zal ik de wilg is gaan snoeien hier Haha!

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 00:59

Mijn Haflinger eet graag takken uit de wei op, maar ook eikels en of dat zo goed is Scheve mond

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 10:35

En zo'n boom waar van die bruine geribbelde bolletjes in zitten, is dat ook slecht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 13:02

Summertje schreef:
En zo'n boom waar van die bruine geribbelde bolletjes in zitten, is dat ook slecht?


Dennenappels Verward
Over het algemeen zijn naaldbomen en coniferen niet goed voor je paard.
Wilgen/beuken/fruitbomen enz... kunnen geen kwaad.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 13:22

Nee geen denneappels, ze lijken er wel een beetje op maar dan een cm groot. Ze hangen meestal in bosjes aan de boom.

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 16:16

Het geeft ook een heel raar effect as er een stukje tak onder een dop vast komt te zitten. Ik kan er over meepraten. Het leek wel een hondsdolle pony. Een hele rode schuimende mond. Hij was wel diedop kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 16:57

Summertje schreef:
Nee geen denneappels, ze lijken er wel een beetje op maar dan een cm groot. Ze hangen meestal in bosjes aan de boom.


Als die boom dan ook nog een witte bast heeft is het een Berk, daar kan een paard gerust aan knagen.