Vuile koker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myrano

Vuile koker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 15:24

Hoe maken jullie de koker schoon ?
Bij ons op stal stond een paard met een ontstoken koker omdat ze hem met zeep gewassen had.
Ik doe het met wat isobetadine zeep in een emmer met lauw water en dan afspuiten met de slang.

vaatwasser

Re: Vuile koker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:55

Ik maak een sopje van betadineshampoo en warm water, ik doe een handschoentje aan en grabbelen maar! Je kan het anders ook eventueel met een spons doen.

iloveiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:55

en met een merrie Bloos

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:56

Zie hierboven, er bestaat volgens mij ook een bepaald spulletje wat je kunt gebruiken. Zullen ze vast wel bij de meeste ruitershops hebben. Groetjes.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:57

Met een merrie, bij haar uiers zit soms wel wat zand dat "krabbel" ik meestal weg, maar bij haar "doos" haal ik de vastgeplakt poep gewoon met een borstel weg en de rest is nooit vies bij haar

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:58

iloveiwan schreef:
en met een merrie Bloos

Heeft geen koker en hoef je dus ook niet schoon te maken Knipoog Wel tussen de uier/tepels af en toe schoonmaken en dat ook met betadine. Ik doe het altijd met een nat washandje. De koker maak ik schoon met groene zeep. Je kunt bij een merrie ook beter af en toe de vulva bekijken en schoonmaken. Hier wil ook weleens smeer tussen de "naden" gaan zitten.

iloveiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:59

Zammie schreef:
iloveiwan schreef:
en met een merrie Bloos

Heeft geen koker en hoef je dus ook niet schoon te maken Knipoog Wel tussen de uier/tepels af en toe schoonmaken en dat ook met betadine. Ik doe het altijd met een nat washandje. De koker maak ik schoon met groene zeep. Je kunt bij een merrie ook beter af en toe de vulva bekijken en schoonmaken. Hier wil ook weleens smeer tussen de "naden" gaan zitten.

oke vulva ?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:05

Vulva is de plasser van een merrie Knipoog

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:08

Ik had een keer in een handboek gelezen dat je ook de poeperd van je paard met een spons schoon moet maken...

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:10

Baby shampoo daar deden wij het mee op school

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:14

Ik heb zelf specialen shapompo er voor.
Werkt heel goed.
Lauw water sponsje of een doek (die niet pluist) hand schoenen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:28

_Sammie_ schreef:
Ik maak een sopje van betadineshampoo en warm water, ik doe een handschoentje aan en grabbelen maar! Je kan het anders ook eventueel met een spons doen.

Betadineshampoo is veel te agressief Ja
Op aanraden van de da gebruik ik babyshampoo, die heeft ook geholpen toen ik een ruin had met een lichte irritatie aan de koker. Met 2 dagen was het helemaal over.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:08

Ik doe het met een betadinesopje en zwitsal babydoekjes met olie.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:24

Interessante topic. Ik heb namelijk sinds Januari een ruin en daarvoor heb ik nooit eerder een ruin of hengst gehad. Alleen een merrie.
Maar tis nog een ukkepuk dus ik den dat die het niet zo zeer op prijs stelt als ik aan zijn 'zaakje' kom. Dus daar wacht ik sowieso nog eventjes mee totdat het echt wat mooier weer is.
Ik ben iig van plan het schoon te maken met een washandje met lauw water, en daarna afspoelen. Ik gebruik er denk ik geen zeep bij ofzo. En als ik dat wel ga doen word het badedas.
Zijn koker is overigens wel erg vies! Kan het gaan ontsteken ofzo als het niet word schoongemaakt? Lijkt mij eigenlijk niet zo, want dan zouden alle mannetjespaarden in de natuur een ontstoken koker hebben.
Maar toch.. het is natuurlijk wel frisser Knipoog

Ik heb 3 jaar een merrie gehad, en bij haar maakte ik de uiers schoon met een nat washandje, en daarna smeerde ik er uierzalf op. Bij dat andere deed ik het ook zo.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:37

ik maak de koker altijd schoon met lauw-warm water en sebamet wastablet, betadine shampoo is veel te agressief!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:41

mijn merrie der tepels gewoon met me handen en der vulva met een babydoekje

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:46

Moelie schreef:
Interessante topic. Ik heb namelijk sinds Januari een ruin en daarvoor heb ik nooit eerder een ruin of hengst gehad. Alleen een merrie.
Maar tis nog een ukkepuk dus ik den dat die het niet zo zeer op prijs stelt als ik aan zijn 'zaakje' kom. Dus daar wacht ik sowieso nog eventjes mee totdat het echt wat mooier weer is.
Ik ben iig van plan het schoon te maken met een washandje met lauw water, en daarna afspoelen. Ik gebruik er denk ik geen zeep bij ofzo. En als ik dat wel ga doen word het badedas.
Zijn koker is overigens wel erg vies! Kan het gaan ontsteken ofzo als het niet word schoongemaakt? Lijkt mij eigenlijk niet zo, want dan zouden alle mannetjespaarden in de natuur een ontstoken koker hebben.
Maar toch.. het is natuurlijk wel frisser Knipoog

Ik heb 3 jaar een merrie gehad, en bij haar maakte ik de uiers schoon met een nat washandje, en daarna smeerde ik er uierzalf op. Bij dat andere deed ik het ook zo.

In de natuur zijn dit hengsten en die hebben dan wel een merrie waar ze bovenop springen. Knipoog
Zo wordt in de natuur de koker "gesmeerd" en schoongemaakt. Vork

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:50

ik gebruik van die speciale intiem wasgel gewoon eigenmerk van kruidvat. is echt super veilig en er speciaal voor gemaakt! Knipoog

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:53

Toevallig was de veearts gister bij ons op stal. Hij adviseerde om de koker met baby shampoo schoon te maken, omdat betadine de zuurgraad verandert en babyshampoo niet. Ook heeft ontsmetten weinig zin, omdat een paard niet in een steriele omgeving staat en het dus niet steriel blijft.

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:56

ik had ook weer ergens gehoord gewoon warm water. Niet te heet natuurlijk maar lauw water. Met een washandje of spons.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:59

Ik mag er bij mijn ruin niet eens in de buurt komen... als hij een goede bui heeft mag ik voorzichtig wat wegpulken.. maar verder? geen idee hoe ik het dan schoon moet houden, we hebben alleen een slang met slootwater (niet echt hygienisch)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 22:01

Lijkt me ook veel beter dan al dat gesop? Of niet?

Wat ik bij mijn merrie doe is altijd gewoon die korstjes weg peuteren en dan een beetje masseren zodat het niet zo gevoelig is bij haar tepels. Der doos maak ik het schoon met een vochtig washandje.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 22:04

Hoi hoi

Ik heb ook een ruintje, en ik mag er gelukkig gewoon aanzitten, dus schoonmaken is geen probleem, ik heb van die zwitsal washandjes, en maak de koker en inhoud gewoon even schoon,

mijn vraagje.. hoe vaak maken jullie de boel schoon..

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 22:16

1 keer per maand.

Femme_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 13:24

water met babyshampoo inderdaad