In de opfok laten, of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Splash_

In de opfok laten, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 18:19

Oh, ik zit zó in dubio. Ik zal het even kort samenvatten;

Sinds 2 januari heb ik een jaarling merrie, zij wordt 2 op 18 april. Merrie heb ik gekocht van een boer, en is nooit wat mee gedaan. Ze stond op een kaalgevreten boomgaard met wat shetlanders, ezels en schotse hooglanders. De basis die zij heeft is meelopen aan het halster, voorvoetjes geven en daar is alles mee gezegd. Ook het vertrouwen in mensen is niet al te groot, aaien vind ze afentoe wat eng, en poetsen vind ze ook niet altijd fijn. Maar dat is in 3 maanden al wel wat verbeterd.

Nu staat ze dus sinds 2 januari in een geweldige opfok, ik kan niet anders zeggen. De mensen zijn geweldig, de zorg is super en ik zou geen betere plek weten. Maar toch, toch twijfel ik. De 3 andere jaarlingmerries waarmee ze in de groep staat zijn pittig, met 1 kan ze het redelijk vinden, de andere 2 zijn veel te dominant. Ze doen het nu al zo dat mijn paard en de andere merrie achterin te eten krijgen, de andere 2 meiden krijgen voorin aan het voerrek eten want daar mogen die andere 2 absoluut niet bij in de buurt komen (ze staan in grote loopstal).'s Morgens én 's Avonds eten ze trouwens wel met zn allen aan het voerrek onder toezicht Overdag gaan de merries een dagdeel naar buiten, maar ook hier wordt afentoe geprobeert om de 2 merries zo ver mogelijk weg bij Sense en de andere merrie te houden. Sense delft namelijk elke keer het onderspit, met eten, met aandacht, met alles! Het is echt ontzettend irritant!

Zoals vandaag, Sense stond buiten, en ik wilde haar uit de paddock halen, vervolgens heb ik 2 irritante merries achter mij aanlopen, en Sense was vandaag niet vol vertrouwen genoeg om met me mee te gaan zonder halster, met het gevolg dat zodra zij in de buurt kwam van mij dat ze werd weggestuurd door de andere 2. Want behalve het eten, eisen ze ook alle aandacht op van mij. Ik hoef maar naar Sense te kijken of ze krijgt een paar boze blikken en een dreigende kont naar zich toe. Sense vertrekt dan, want die is bangig. Halster krijg ik op zo'n moment ook niet om, omdat ze nu even niet weet of ze een halster wel zo fijn vind. Gevolg is dat ik Sense maar lekker heb laten staan.

Toen ik Sense kocht was ze ondervoed, nu gaat het een stuk beter maar er zit nog weinig vet op, ik weet zeker dat als ik niet in de buurt ben dat er dan ook geen strijd is om aandacht, en dat het dan wel rustig is in de groep. Dan laten ze elkaar gewoon met rust dus het is niet altijd zo, maar het is voor beiden gewoon niet leuk! Ik sprak net de dochter van de opfok, en die vertelde mij dat Sense vaak lekker rustig ligt overdag, en dat ze vaak genoeg wel staat te snuffelen met de andere merries. Het lijkt dus echt alleen te zijn als het om eten en aandacht gaat. Dat is gewoon een hele geruststelling.

Nu was ik vandaag met mijn beste vriendinnetje mee naar de stal waar zij staat, een rustige stal niet zo ver hier vandaan. Daar is op dit moment een grote stal vrij, 3 x 4 in een gang met 6 andere paarden. Nu heb ik de mogelijkheid om haar per 1 mei met het weideseizoen te verhuizen naar die pensionstal. Ze gaat dan meteen met een gemengde kudde 24/7 het land op, en de box is gewoon voor mij voor na het weideseizoen. Hopelijk komen ze in oktober van het land af, wat zou betekenen dat Sense op dat moment 2,5 is.

Nu zit ik dus in dubio, het liefst laat ik haar gewoon in de opfok. Haar plek daar is geweldig, mensen zijn super, stal is fijn, er wordt goed op haar gelet. Ook eind deze maand gaan ze daar 24/7 het land op, en er komen 2 nieuwe merries in de groep, mijn verwachting is denk ik wel dat de rust dan terug zal keren. Ze staan niet meer zo op elkaars lip, en hebben lekker de ruimte. Hopelijk wordt ze dan voor de volle 100% geaccepteerd en zullen in de winter in de loopstal ook niet meer die problemen zijn. En het allerbelangrijkst, ze groeit op met leeftijdsgenootjes.

Ook heeft verhuizen naar de pensionstal voordelen, ze komt dan in een gemengde kudde te staan, ze zal wel de jongste zijn maar lijkt me geen probleem. Ze krijgt dan denk ik wel wat meer rust en dat kan ze ook wel gebruiken omdat ze gewoon een achterstand heeft qua groei. Ook is er een voordeel dat het dichterbij is, dat ik rustig aan en regelmatig een band met haar op kan bouwen, want op dit moment kom ik 3x in de week in de opfok, maar daar lukt het gewoon niet echt. Ik wordt regelmatig aangekeken van ehm, ben je er nu al weer? Ja, ik ben er nu al weer, ik kan gewoon niet mijn paard 3 jaar lang wegbrengen, en vooral niet met de achtergrond die Sense heeft. Ze kent bijna niks! Ik besef me heel goed dat ze nog een baby is, maar ze heeft zo'n basisachterstand dat het niet verkeerd is als ik dat nu spelenderwijs tegelijk met vertrouwen met haar ga opbouwen, en daar heb ik daar meer gelegenheid toe. Zo kan ik ook eens afentoe wandelen samen met de bomproof en bejaardepony van mijn beste vriendinnetje, en leert Sense ook nog eens een hele hoop. En dit gaat geen hele dagen, een half uurtje max. Het is en blijft een baby.

Ik vind het ontzettend moeilijk, je wilt gewoon het allerbeste voor je spruit! Op dit moment denk ik, het allerbeste is gewoon lekker opgroeien met leeftijds genootjes met afentoe een stoot als ik er ben. Het andere moment denk ik, ik wil gewoon een band met haar kunnen opbouwen, en het niet stressvol voor haar te laten zijn als ik er ben omdat zij continue wordt weggejaagd, en ik zet haar in een gemengde kudde en in de winter op stal met wat meer rust.

Het liefst wil ik haar niet verhuizen, ze staat prima, maar aan de andere kant denk ik .. wat is het beste?!?!

whisperramse

Re: In de opfok laten, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:25

Ik zou haar daar lekker laten staan...
Als het enkel gebeurt als er mensen in de buurt staan is dat toch niet zo een groot gedeelte van de dag?
Je zegt zelf dat het daar zo goed is?
Overigens heb je later tijd genoeg om een goede band op te bouwen hoor, mijn paard was ook al ouder toen hij hier kwam.
Wij hebben ook een goede band Knipoog
Mijn Draverruin wordt ook steeds weggepest, en ook met hem heb ik een band Ja
Ikzelf heb af en toe ook wel medelijden met hem, maar als hij wil kan hij toch opkomen voor zichzelf?
In het begin dat hij hier stond deed hij het wel, dus wat ie nu doet is zijn eigen zaak Lachen

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 18:29

Het is niet echt de band, het is het vertrouwen, de basis. Alles wat een ander veulen doodnormaal vind, en zij nooit heeft meegekregen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:14

Ik zou haar daar laten staan Ja
Dan kan ze straks lekker het land op en dat is voor een jong ondervoed paard gewoon echt het beste, daar kan echt geen brok of super voordroog tegenop, van gras gaan ze pas echt groeien Ja Ik zou haar dan ook niet meer uit de kudde halen, dat verstoord de boel alleen maar.

Je zou wel kunnen overwegen om haar de volgende winterperiode op een pensionstal neer te zetten, zodat je dan gericht kan bijvoeren en er wat meer mee bezig kunt zijn.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 19:37

Haar niet meer uit de kudde halen, is voor mij echt geen optie. Dan heb ik helemaal 0,0 contact met haar aangezien de dominante dames alle aandacht opeisen en haar wegjagen.

Ook op de pensionstal, nouja kleinschalige stal op een boerderij, gaat ze vanaf 1 mei 24/7 het land op, dus dat maakt geen verschil. Het is een gemengde kudde, waar ik net van zei dat Sense de jongste was, maar er komt nog een veulen in de groep. En als ik haar toch besluit de volgende winterperiode op stal te doen, kan ik haar net zo goed 1 mei verhuizen.

Pfffff, krijg er hoofdpijn van.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:41

Hmm.. Mijn eerste gevoel is toch haar per 1 mei naar die stal te verhuizen..

Opfokken zijn goed hoor.. Maar.. Leeftijdsgenoten 'kunnen elkaar niet opvoeden'.. Zo zie ik het.. Jonge dieren worden (in 't wild) in een kudde opgevoed door de oudere dieren zodat ze de regels van het paard-zijn leren. In een opfok - waar ze enkel met leeftijdsgenootjes staan - zal dit lastiger zijn, omdat geen van de dieren die basis al heeft geleerd, tuurlijk wel in de eerste maanden van de moedermerrie, maar daarna.. Niet meer.. En dan moeten ze elkaar opvoeden..

Misschien rare gedachtegang hoor Lachen

Maar als ze straks op die nieuwe stal met een hele kudde naar buiten kan met verschillende leeftijden, dan is dat imo beter.. Is er na het weideseizoen de mogelijkheid haar nog wel (veel) naar buiten te doen? Want een paard, zeker een jong dier, hoort imo niet in een stal thuis Lachen

Vind het moeilijk voor je, dat zeker, want het is toch wel een keuze die je moet maken..

Hoop dat je hier wat mee kan!

mirella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 05:21

Ik ben het eens met Ilsiee, weghalen en naar die andere stal.

Als ze in een gemengde kudde komt wordt ze daar door de oudere dieren opgevoed.

Tevens kan jij er meer mee bezig zijn. Denk dat dat voor Sense toch beter is, omdat zij nog niet zoveel gewend is.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 06:13

Nu staat ze dan wel bij twee dominante veulens maar op een pensionstal staat ze in een groep met volwassen paarden waar er ook altijd wel wat dominante tussen lopen.
Als je paardje op de nieuwe plek fijn in groepsverband kan leven is dat toch ook prima en jij kunt lekker met hem bezig.
Daar heeft hij toch de vrijheid en hem in een nieuwe groep zetten gaat het fijnste als alles op de wei staat.
Ga wel even naar die nieuwe plek en bespreek alles goed met deze mensen, wat de regels zijn en hoe het er aan toe gaat.
Heel vaak stappen mensen in een impuls over naar een andere stal die leuk lijkt te zijn en dat achteraf toch niet is.
Ik zou dus verhuizen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 06:43

Normaal slaap ik tot een uur of 11 uit, als het ff kan. Maar nu, nu wilde ik niets liever dan even kijken of er reacties waren. Het spookt zo door mijn hoofd.

2x verhuizen in zo'n korte tijd is ook niet niks voor haar, maar weegt dat af tegen de rest? Op dit moment gaat mijn gevoel heel sterk uit naar verhuizen, een gemengde kudde, dichterbij huis en ik hoop omdat er wat oudere paarden tussen staan dat er wat meer rust voor Sense te vinden is. Verder is het fijn dat ze wat beter in handen kan komen.

@Ilsssie, naar buiten komen ze daar ook een dagdeel in de winter,ook in groepsverband,maar dat is nu hetzelfde in de opfok. Dus daar zou geen verschil in zitten. Voordeel is wel dat ze straks in de winter haar eigen stal heeft en wat meer rust heeft, nadeel is dat ze dan vanaf 2,5 in haar eentje in een box komt. Ze kan contact maken met haar buren, en ze zien, maar ze staat niet in een groepsstal dan. Maargoed, dan is weer de vraag, is het nu zo fijn in de groepstal?

@ Kasparonda, de stal ken ik, mijn beste vriendin staat er al meer dan 2 jaar. De mensen zijn oke, hebben er verstand van. Voordat ik iets besluit wil ik wel even nog wat kleine dingetjes bespreken met hun, maar dat lijkt me geen probleem. Als Sense straks over 1,5 jaar langzaam aan begint met inrijden, dan willen we zowiezo uitkijken naar een andere stal, maar dan weer de vraag... is 3x verhuizen in 2 jaar wel zo verstandig?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 06:51

Hoi,

Dat is wel een lastige keuze! Di pensionstal klinkt op zich prima - tot oktober tenminste. Ik begrijp dat ze dan op stal zou moeten, maar betekent dat alleen 's nachts of ook het grootste deel van de dag? Want dat zou ik geen optie vinden voor een jong paard (overigens voor geen enkel paard, maar daar gaat het nu niet om). En als ze buiten komt, waar komt ze dan te staan? Wei, paddock, en in dat laatste geval: wat voor paddock? Groot genoeg om lekker te rennen en spelen?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 06:54

's Nachts op stal, en een gedeelte van de dag, dus een ochtend of een middag. Nu in de opfok staat ze dan in een groepstal, en een ochtend of middag naar buiten. Hetzelfde qua uren, maar verschil in de stal.

Als ze op de pensionstal buiten komt, staat ze gewoon in de bak, er zijn weinig mensen die gebruik maken van de bak daar op stal, dus dat is wel een voordeel, ze kunnen daar dan gewoon ongestoord staan.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 06:58

Voor mij persoonlijk zou het nogal verschil maken of ze, naast het dagdeel dat ze buitenkomt, de rest van de tijd in een box staat of in een loopstal, waar ze nog flink kan bewegen en spelen met de andere paarden.
Hoe is de plek op de loopstal waar de paarden buitenkomen 's winters?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 06:58

Waarom wel je tegen die tijd dat je paard gereden wordt weer verhuizen, dat snap ik dan niet.
Als je nu voor een pensionstal kiest zou ik ook kiezen voor een stal waar je het helemaal mee eens bent en dus kan blijven staan.
Teveel verhuizen is vervelend voor je paard en de ene kan er beter tegen dan de ander, bijv. mijn pony van 17 is al wat keren verhuist in haar leven maar die heeft daar absoluut geen moeite mee, maar mijn shet gaat meteen aan de schijt van de stres.
Ik zou idd ook kijken of je paardje in de winter ook genoeg buiten komt, dat is heel belangrijk.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 07:03

Het spelen in de loopstal, nee.. dat is er niet bij. Als ze dat had gedaan, en alles koek en ei was geweest was ze niet gaan verhuizen. Maar dat is het dus niet, en ik kan niet vooruit kijken hoe dat zal zijn als ze straks van het land afkomt in de opfok. Als dat namelijk straks van voor af aan begint zijn we nog geen steek verder gekomen. De paddock waar ze in de opfok komen, is een stuk kleiner dan de bak.

@Kasparonda, dat is waar. Het liefst wil ik een stal waar ze van 9 tot 5 buiten kunnen in de winter, ipv een dagdeel. Maar die is op dit moment gewoon niet te vinden hier, want ik ben al een poos aan het rondkijken. Lang naar buiten in de winter, is gewoon nr 1 voor mij. Maar zoals ik al eerder zei, pension en opfok op dit moment maken daar weinig verschil in onderling. Tja, of ik moet wachten en haar zolang in de opfok laten, en dan hopen dat er een stal vrijkomt die aan al mijn eisen voldoet, maar dat heb ik de afgelopen maanden niet zien gebeuren, en is zo verschrikkelijk moeilijk hier in de buurt!

Het maakt het er allemaal niet makkelijker op Clown

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 07:14

Dan zou ik toch voor de pensionstal gaan als het nou echt niks uitmaakt qau tijd dat ze buiten staan.
Maar kijk dan wel dat je zelf in de winter twee keer per dag eventueel er naartoe kan om hem eens te laten lopen ofzo.
Ik zou kiezen voor de pensionstal omdat hij idd ook qau voeding gewoon rust nodig heeft.
Gewoon zijn eigen portie waar hij in rust aan kan eten.
Dan ook fatsoenlijk wat meusli zodat ze eindelijk wat beter wordt qau gewicht.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 07:21

Splash_ schreef:
Haar niet meer uit de kudde halen, is voor mij echt geen optie. Dan heb ik helemaal 0,0 contact met haar aangezien de dominante dames alle aandacht opeisen en haar wegjagen.

Ik denk dat dat in de wei een stuk minder zal zijn en zo niet dan is dat een opoffering die je zal moeten maken t.o.v. de rust in de kudde. Ik begrijp dat jouw paard mee kan lopen aan een halster? Dat is toch ook alles wat een jong paard hoeft te kennen end at vergeet ze heus niet na 1 zomer Lachen

Citaat:
Ook op de pensionstal, nouja kleinschalige stal op een boerderij, gaat ze vanaf 1 mei 24/7 het land op, dus dat maakt geen verschil. Het is een gemengde kudde, waar ik net van zei dat Sense de jongste was, maar er komt nog een veulen in de groep. En als ik haar toch besluit de volgende winterperiode op stal te doen, kan ik haar net zo goed 1 mei verhuizen.

Maar daar zal ze in een nieuwe kudde komen waar ze eerst weer op haar plaats gezet zal worden, nu weet ze haar plekje en het is inmiddels een vertrouwde omgeving. Ik zou een paard wat in een niet al te beste conditie is niet al die stress aan willen doen, daar zal ze nog meer op terug vallen.
Vandaar mijn keuze om haar aan het einde van het weideseizoen op te halen, dan is ze goed bijgekomen en daarmee voorkom je dat ze in de opfokstal weer een terugslag krijgt.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 07:25

In dit geval zou ik er voor kiezen om te verhuizen en haar in een gemengde kudde te zetten
Zeker als ze dagelijks weidegang krijgt is dat prima voor een 2 jarige
En een aparte box kan ook handig zijn, bv om haar extra (vitamine) bij te voeren.
Ook komt ze zo vaker in handen waardoor ze wat handzamer word

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 07:41

Sjuimpje schreef:
Splash_ schreef:

Ik denk dat dat in de wei een stuk minder zal zijn en zo niet dan is dat een opoffering die je zal moeten maken t.o.v. de rust in de kudde. Ik begrijp dat jouw paard mee kan lopen aan een halster? Dat is toch ook alles wat een jong paard hoeft te kennen end at vergeet ze heus niet na 1 zomer Lachen

Citaat:

Maar daar zal ze in een nieuwe kudde komen waar ze eerst weer op haar plaats gezet zal worden, nu weet ze haar plekje en het is inmiddels een vertrouwde omgeving. Ik zou een paard wat in een niet al te beste conditie is niet al die stress aan willen doen, daar zal ze nog meer op terug vallen.
Vandaar mijn keuze om haar aan het einde van het weideseizoen op te halen, dan is ze goed bijgekomen en daarmee voorkom je dat ze in de opfokstal weer een terugslag krijgt.

Ik begrijp jouw manier van denken wel maar als ze hem in de winter omzet naar de nieuwe stal dan komt ze alsnog in een nieuwe groep en dan hebben ze alleen maar een paddock de weiden zijn toch wel wat groter verwacht ik en aangezien de paarden blij zijn om op het gras te staan laten ze mekaar wat meer met rust.
Ieder heeft daar zijn eigen mening over ,dat maakt het ook zo moeilijk natuurlijk.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:30

Splash_ schreef:
@Ilsssie, naar buiten komen ze daar ook een dagdeel in de winter,ook in groepsverband,maar dat is nu hetzelfde in de opfok. Dus daar zou geen verschil in zitten. Voordeel is wel dat ze straks in de winter haar eigen stal heeft en wat meer rust heeft, nadeel is dat ze dan vanaf 2,5 in haar eentje in een box komt. Ze kan contact maken met haar buren, en ze zien, maar ze staat niet in een groepsstal dan. Maargoed, dan is weer de vraag, is het nu zo fijn in de groepstal?

@ Kasparonda, de stal ken ik, mijn beste vriendin staat er al meer dan 2 jaar. De mensen zijn oke, hebben er verstand van. Voordat ik iets besluit wil ik wel even nog wat kleine dingetjes bespreken met hun, maar dat lijkt me geen probleem. Als Sense straks over 1,5 jaar langzaam aan begint met inrijden, dan willen we zowiezo uitkijken naar een andere stal, maar dan weer de vraag... is 3x verhuizen in 2 jaar wel zo verstandig?

Als ik jou zo hoor denk ik dat je ergens de beslissing al gemaakt hebt..

Als het qua tijd gewoon echt niets uitmaakt voor naar buiten, zou ik haar naar die pensionstal halen. Als ze contact heeft met andere dieren dan is dat al super! En als ze buiten kan met Perdy zou 't helemaal super zijn, dus dat ze samen staan 's morgens/'s middags. Perdy is ook wel een moederlijke merrie zoals ik haar zie/ken (en mss aanvoel vanaf foto's) dus ik denk dat Sense daar ook wel een grote steun aan kan hebben. Perdy straalt gewoon veel liefde uit en denk niet dat ze dominant is/zal zijn, zeker niet tegen zo'n dier.

Ik denk dat het voor Sense gewoon beter is als ze meer rust krijgt, dus een eigen stalletje en een grote gemengde groep..

Succes iig!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:37

Phoe, wat een moeilijke situatie! Als je het belangrijk vindt een band met haar op te bouwenen je krijgt die kans voor je gevoel niet op je huidige plek dan zou ik ook gaan. Als jouw dier echter een psychische achterstand heeft tov andere paarden (tekort in de ontwikkeling) en fysiek ook, dan zal ze het misschien wel zwaar krijgen in een gehele kudde.

Persoonlijk zou ik een rustiger plekje zoeken waarbij een maatje genoeg is tot ze dermate sterk is en verder ontwikkeld dat je haar dan daarna eventueel in een groter groepje zet. Ik vrees dat ze helemaal wordt "ondergesneeuwd" anders..

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 10:48

Sjuimpje, ook jouw beredenering klinkt ontzettend logisch. Maar ik hoopte dat als ik haar meteen op de wei zou zetten met de groep (waar inmiddels ook andere nieuwe paarden tussen zitten) dat ze dan niet zo erg gepest wordt zoals in het begin in de opfok. Maar dat is gissen, ik weet niet hoe het gaat. Zowiezo wil ik haar het winterseizoen dan uit de opfok hebben, daar ben ik het volkomen met je eens, en dat geeft me ook een goed gevoel.

En natuurlijk, alleen aan een halster meelopen is voldoende, maar als zelfs aanraken niet als fijn wordt bevonden, dan betwijfel ik wat er gebeurd als ik haar straks ophaal, en met wat voor paard ik te maken krijg. Ik heb al een paard gekend, en 3 jaar lang voor gezorgd, dat overal een probleem van maakte, niks kende en alles "eng" vond. Ik wil dat gewoon niet nog een keer meemaken, ik heb haar gekocht als maatje, een bomproof paard waar ik straks lekker kan van genieten in het bos en op het strand. Geen gemiep, maar ik ben bang als ik haar nu afentoe niet spelenderwijs in handen heb en haar wat vertrouwen bij breng, dat het niet echt gemakkelijk gaat worden op het moment dat ze 3 is.

Detour, psychische ontwikkeling? Hmm, ligt eraan waar je op doelt. In het begin was ze echt paardvreemd ja, nu staat ze lekker te krabbelen, rolt ze, en trapt ze van zich af. Ik weet niet precies waar je op doelt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:00

Ik bedoel dat ze misschien in haar jeugd neit de "normale"inprenting"heeft gehad, en ahw een stukje communicatie regels op paardennivo heeft misgelopen..
Het klinkt gewoon alsof haar start zwaar is geweest en anders dan normaal. Ik kna me vergissen hoor!Ook klinkt ze nog niet alsof ze daar helemaal overheen is gegroeid; daarom zou ik haar niet meteen in een grote kudde gooien, snap je het nu?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 11:04

Daar durf ik geen ja of nee op te zeggen. Zo komt ze niet op mij over. Wat ik van haar achtergrond heb meegkregen is dat ze met 3 maanden met haar moeder naar de paardenmarkt is geweest met een poging tot verkoop. Niet gelukt. Daarna is ze afgespeend en tot 5 maanden heeft ze alleen gestaan, weer paardenmarkt, niet verkocht. Daarna weer teruggezet bij mama, broer en zus en daar heeft ze gestaan tot een maand of 2 voordat ik haar kocht.

Ze heeft dus wel tussen de paarden gestaan, vraag me niet op wat voor manier =( Dus ze moet daar haast wel wat van meegekregen hebben, van mama of broer of zus. De laatste maanden, tussen de koeien en ezels en 2 shetjes, die zijn idd niet stimulerend voor haar geweest, ze trok ontzettend veel met de ezel op.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:08

Heeft ze vanaf 3 tot 5 maanden alleen gestaan zonder mama? Dat is niet normaal, da's veels te vroeg! daardoor heeft ze hele relevante opvoeding van mama en soortgenoten gemist, dat verklaart een hoop, hoor!

Of heeft ze vanaf haar derde maand zonder mama moeten overleven tussen paarden?

Hoe zit het nu? ik snap eht ff neit meer.. Scheve mond

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 11:12

Het is mij niet helemaal duidelijk hoe of wat, maar ze heeft dus idd een periode alleen gestaan, helemaal alleen of alleen met broer of zus weet ik niet. Daarna weer terug bij mama, maar daar ging ze weer te veel aan hangen. Toen weer apart gezet. Toen ik haar kocht stond ze in de boomgaard, zonder paarden.

En van dat afspenen, ik weet het, het is te triest voor woorden, mensen die zo met hun dieren omgaan. Die arme frustel, zo klein nog dat ze was.

Edit.
Overigens wist ik dit allemaal niet toen ik haar kocht. Mij werd verteld dat ze net een paar weken alleen stond omdat ze net was afgespeed. Via een bokker die haar herkende heb ik haar hele verhaal gehoord.