Zout behoefde of verveling??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Zout behoefde of verveling??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-02 07:44

Een 1,5 jarig merrietje bij ons op stal vreet in een paar dagen een heel zoutblok op. Ze had een paar weken voor het laatst een zoutblok in de stal, en na die tijd ook nooit weer. Ze had op gegeven moment 2 dikke achterbenen, want van zoveel zout ga je vocht vasthouden. Toen hebben we het zoutblok maar verwijderd.
Maar als ze in een andere stal komt (als we uit gaan mesten en ze staat binnen) dan begint ze daar ook direct aan het zoutblok te likken.
Ze komt dagelijks minimaal een uur buiten, en ze is niet gewend om zolang op stal te staan want vroeger stond ze hele dagen buiten in het land. Dus misschien verveling? Moet ik een skippiebal aan een touwtje maken in de stal Party!!

Of heeft ze echt zoveel zout nodig?

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 09:56

Wat je kunt doen is een keer een ander sort zoutblok proberen. Een van mijn paarden vreet de witte blokken (en die zijn eigenlijk voor koeien), maar likt beschaafd d'r rode (echt voor paarden) langzamerhand op. Of het behoefte is of verveling is denk ik moeilijk te beantwoorden.
Een van mijn andere paarden eet ook veel zout, maar die is geboren op Terschelling en dus gewend aan veel zout in het gras (denk ik dan maar) dus daar accepteer ik het van.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 12:53

Je kan ook overstappen op mineraalblokken, daar zit stukken minder zout in, maar des te meer mineralen en vitamines ... veel gezonder en beter, maar wel niet overal verkrijgbaar. Ik koop er met worteltjessmaak of met appelsmaak. Hang je hem net iets hoger dan wat confortabel staat voor je paardje zal hij/zij ook niet zoveel voor de lol staan lellebellen ....

Sanja

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Eemdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 21:45

Ik ga ook voor mineraalblokken, dat is veel gezonder ook.
Ik zou ook zeker wat te spelen in de stal gooien.
Bijvoorbeeld een oranje pion op de grond, een boei van een boot aan de want of een speelbal.
Jonge paarden hebben veel afleiding nodig !

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 09:05

Sommige paarden vinden dat zout gewoon lekker. Maar zoveel zout ineens opnemen is idd niet gezond. Beter kun je dan een mineralenblok geven.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 09:07

Ik zou eens het bloed laten controleren of ze niet ergens een gebrek aan heeft. Kan zijn dat ze het gewoon lekker vindt, maar als ze overal aan gaat staan likken is dat niet gezond....

En voor de rest veel afleiding geven...