Advies gevraagt aanleg buitenbak.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JerInTho

Berichten: 191
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: Arló

Advies gevraagt aanleg buitenbak.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-02 12:23

Wie kan ons advies geven hoe wij het beste een buitenbak aan kunnen leggen? Het gaat ons met name om de samenstelling van de bodem. Dure kant-en-klaar oplossingen zijn, helaas, geen optie.......

Alvast onze dank


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 19:20

Ik vind de combinatie van zand en fijne houtsnippertjes heel fijn. Misschien kun je eens informatie inwinnen bij bijvoorbeeld Agterberg over de samenstelling van hun bodems en zelf van die producten een (goedkope) combi maken.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 23:00

Ik hoor wel vaker dat wit zand beter is dan rijnzand, het zou minder het water vast houden. Wat er van waar is weet ik niet, ik ben zelf aan het informeren voor de uitloop bij de stal aan te leggen (is nu een modderbad).

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 00:06

In bit stond een poos terug dat als je een zandbodem neerlegd, de korrelstructuur van het zand moet verschillen, zodat dit een compacte (lees: niet losse) bodem wordt.

live
Berichten: 36
Geregistreerd: 16-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 00:09

ja over achterberg hoor ik goeie berichten, maar let op houtsnippers als je drainage hebt, omdat houtsnippers in de loop der jaren gaat rotten en deze dus je drainage verstoppen op den duur. (dit is wat ik heb gehoort ik weet niet of iemand anders er ervaring mee heeft)

Kabouterdans
Berichten: 5085
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 00:12

pas op met het zogenaamde "klapzand" !!!
dit is zand wat heel slecht water doorlaat

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 09:37

Goed, wij hebben een bak aangelegd. Zo'n 6 jaar geleden. Er ligt om de meter drainaige in, dat is gewoon nodig (aangezien wij op veen wonen). In de bak zelf ligt drainagezand en dennenhoutsnippers (deze verteren niet snel). We hebben de bak vorig jaar opgeknapt, maar eigenlijk zou de drainage omhoog gehaald moeten worden, want die zakt op veen.
Toch is hij weer lekker te rijden.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

JerInTho

Berichten: 191
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: Arló

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-02 13:14

Even samenvatten wat ik tot nu toe heb (ook advies van buiten Bokt.nl):

- bodem afgraven tot +/- 30 cm / of de randen van de bak dito ophogen
zodat de bak boven maaiveld komt te liggen
- om de meter drainage buizen 10 cm ingraven
- afdekken met worteldoek
- laagje grint of schelpen (ongeveer 5 cm)
- 15 cm grof zand (drainage zand)dat water doorlaat
- 10 cm toplaag
(hier zijn de meningen over verdeeld).........

Kan iemand deze werkwijze bevestigen of weerleggen?
Welk soort zand voor de toplaag?

Verder las ik ergens dat een bedrijf dat bakken aanlegt adviseert om de bak boven maaiveld te leggen ipv ingraven, iemand ervaring mee?
Dat zelfde bedrijf verwerkt voor de toplaag een polypropoleenvezel door het zand, ervaringen? los te koop? beter dan houtsnippers? kosten? in welke verhouding? andere sugesties?

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 14:56

live schreef:
, maar let op houtsnippers als je drainage hebt, omdat houtsnippers in de loop der jaren gaat rotten en deze dus je drainage verstoppen op den duur. (


Hoe kan dat dan?

Je moet wel vochtdoorlatend doek boven je drainages leggen. Houtsnippers kunnen hier echt niet doorheen.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 19:45

Wij hebben thuis een buitenbak aangelegd met de volgende onderdelen:
Drijnagepijp om de 4 meter + 3 dwarse, daarover drijnagezand. sleuven zijn +/- 30 cm diep en daar liggen ze ongeveer op 15 a 20 cm diepte. Hieroverheen zand wat bijna tegen scherpzand aanzit. Resultaat: Een veel te zware bak.
Dus wij hebben er 2 vrachtwagens SHREDDER hout aan toe laten voegen. Dit mengt zich zelf wel. En nu is onze bak Altijd droog!!! En dus ook nooit bevroren. Zorg wel dat je 1 a 2 keer per week je bak rechttrekt en er zo minmogelijk paarden in loslaat. Ze graven, rollen en rennen en zo gaat iedere bak naar de *****!!!

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 19:46

O,ja de hoeveelheid houtsnippers moet dus niet zo veel zijn dat je inderdaad last krijgt van verstopte drainage door rottingsverschijnselen.
En verstopte drainage even door laten spuiten....

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 12:11

JerInTho schreef:
Even samenvatten wat ik tot nu toe heb (ook advies van buiten Bokt.nl):

- bodem afgraven tot +/- 30 cm / of de randen van de bak dito ophogen
zodat de bak boven maaiveld komt te liggen
- om de meter drainage buizen 10 cm ingraven
- afdekken met worteldoek
- laagje grint of schelpen (ongeveer 5 cm)
- 15 cm grof zand (drainage zand)dat water doorlaat
- 10 cm toplaag
(hier zijn de meningen over verdeeld).........

Kan iemand deze werkwijze bevestigen of weerleggen?
Welk soort zand voor de toplaag?

Verder las ik ergens dat een bedrijf dat bakken aanlegt adviseert om de bak boven maaiveld te leggen ipv ingraven, iemand ervaring mee?
Dat zelfde bedrijf verwerkt voor de toplaag een polypropoleenvezel door het zand, ervaringen? los te koop? beter dan houtsnippers? kosten? in welke verhouding? andere sugesties?


Dat klinkt in iedergeval goed voor mij, denk dat ik deze maak zal nadoen voor de uitloop aan onze stal ... DANK U!!!!!!!!!

JerInTho

Berichten: 191
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: Arló

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-02 13:08

Your welcome Sonja..... ha ha ha. Schijnheilig

Heb ondertussen wel de tip gehad het worteldoek goed vast te leggen omdat anders de kans bestaat dat het doek, na enkele jaren, omhoog komt.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 14:28

Ik ga laten uitgraven tot op 40cm waarschijnlijk, en eerst met ruime "naden" betondallen leggen met ertussen de drainage. Wij zitten nl. met zware kleigrond en wil absoluut niet dat die klei terug naar boven komt. Dan gewoon zoals je zei, kieft (is ronde kleine keitjes, die gaan minder snel het onkruiddoek perforeren en hier en daar terug een betondal op leggen) met erboven grof zand en bovenlaag denk ik aan fijn zand (makkelijker uit te mesten dan houtschilfers). Mijn man is in ieder geval al blij dat het "MAAR" 30-40 cm is om uit te graven Haha! ...

Er komt trouwens op één kant een carport aan de stal waarschijnlijk, dan blijft een deel gewoon altijd droog. Ik ben nog aan het uitzoeken hoe we het precies gaan doen, want er moet nog een stal bijkomen ook .... De uitloop is wel al zeker hoor, want nu is dat gewoon één blubberzootje!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eelmo, Foreverkliek, LouLouB, NewChapter, YandexBot en 115 bezoekers