Waarom zoveel verzorg-ers/sters gezocht.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Waarom zoveel verzorg-ers/sters gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-02 22:33

Ik was even wat advertenties aan het bekijken op verschillende sites.
Wat mij opvalt is dat er enorm veel vraag is naar bijrijders en verzorgers.

Niet rot bedoeld, maar hoe zou dat komen?
Ik begrijp dat niet iedereen de tijd heeft, maar soms zie ik zelfs advertenties staan waarbij het paard eventueel verhuist mag worden, omdat de eigenaar geen tijd heeft.

Ook zie ik veel mensen die vragen om een bijrijder, maar zelf ook blijven rijden en zelfs fanatiek wedstrijden rijden.

Ook zijn er advertenties bij, waarbij het paard nog niet eens gearriveerd is en nu al om een bijrijder wordt gevraagt.

No offence, want zonder deze mensen had ik zelf nu ook geen rijpaard. Haha!
Maar ik vraag het me gewoon af.

Ik doel misschien wel op het feit, dat ikzelf iig 6 dagen in de week naar mijn paard ga, of ik het nou druk heb of niet. En waarom paarden eigenaren dat dan opeens niet meer kunnen.
Ik doel uiteraard niet op, plotselinge ziekte, door omstandigheden of iets dergelijks.

Is het voor dat soort mensen dat ze een paard hebben voor de heb?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 22:49

Situaties kunnen inderdaad veranderen... Een andere baan, een kind, problemen met je kinderen of met je baan. Drukke periodes, andere relatie die niet accepteert dat je alleen maar bij je paard bent... (ik moet verplicht op vakantie, doe je mij echt geen plezier mee als mijn pony niet mee mag hoor!!!)

Ik denk dat meer mensen werken en geld genoeg hebben voor een paard, maar daardoor wel minder tijd hebben en ook nog andere dingen moeten of willen doen. Een bijrijder is een manier om dat te kunnen doen, zonder dat je het paard tekort doet.

Soms hebben mensen geen zin meer, maar kunnen ze (nog) geen afstand doen van hun paard. Anderen zijn van hun paard gegroeid of hebbben er een paard bijgekocht om verschillende redenen.

Ik heb een pony, heb ook een verzorgster voor 2 dagen in de week. Rijdt als het even kan zelf ook z'n 4 keer per week. Zou als ik een goede plek had graag een paard willen die wel helemaal gezond is om ook wedstrijden mee te rijden, maar moet dan een full-time verzorgster vragen, want tijd om twee paarden te rijden heb ik zeker niet!

Voor bepaalde mensen is een manegepaard geen leuke optie meer door de beperkte vrijheid, kwaliteit of andere redenen, en die denken door mt een ander een paard te delen (liefst ook in de kosten) toch weer een stapje vooruit te kunnen. Voor een paard hoeft het niet slecht te zijn... Een manegepaard heeft vaak wel 12 verschillende ruiters per week op zijn rug, en dan meestal bijna elke week weer een fris dozijn! Dan is een paard met 2 of 3 vaste ruiters delen toch veel duidelijker...

En inderdaad zijn er veel mensen die paarden hebben voor de hobby of om te handelen en die rijden al die paarden meestal niet zelf...

Veel redenen dus, oneindig veel bijna...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48403
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 23:33

Ik heb vooral een bijrijdster zodat ik een goede backup heb als ik ziek ben of om andere reden niet kan....(gebeurt gelukkig bijna nooit)...

Mijn man rijdt ook, maar helaas verschillen onze werkwijzes en denkwijzes teveel om hem voor Banjer te laten zorgen als ik niet kan,
dus Lisette is een perfecte "oplossing"

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 03:06

De keren dat ik een bijrijder zocht was dat omdat ik ook wel eens tijd wilde hebben voor andere dingen en mijn paard in de winter 24 uur per dag op stal stond. Dan kan je het niet maken om een dag niet te komen en is het fijn als je iemand hebt die het af en toe kan opvangen.

Later heb ik wel eens tijdelijk iemand nodig gehad omdat ik het even heel druk had. Maar dat was dan maar voor een bepaalde periode.

Nu heb ik een verzorgster voor onze pony. Die hebben we niet echt nodig maar ik vind het simpelweg leuk dat een ander kind ook plezier heeft van de pony.

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 12:19

Ik zoek allen een bijrijder in de vakantie.Ik ging toen ik Jordy nog had 2 x per dag naar hem toe.smiddags en savonds.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 12:52

ik zoek steeds een bijrijder omdat ik zelf niet meer op me verzorgshetjes rij dus zoek ik iemand die kleiner is en er wel op kan rijden.
Ik kies alleen steeds de "verkeerde" uit en het gaat steeds niet goed, blijf dus aan de gang....Boos!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 13:33

Ik heb zelf één keer een bijrijder gehad omdat ik zelf een grotere pony kreeg en mijn zusje(toen ongeveer 10) en moeder niet elke dag tijd en zin hadden voor die kleinere pony. Uiteindelijk is deze pony weggegaan toen de bijrijdster stopte. Mijn zusje heeft toen nog een huurpony gehad en toen ze eraan toe was een eigen pony.
Verder ben ik vorig jaar rond deze tijd op zoek geweest naar een bijrijder voor mijn paard. Ik had hem net en hij was behoorlijk lastig dus ik was er helemaal niet blij mee, maar ik kreeg de ziekte van Pfeiffer...Huilen Ik heb niemand kunnen vinden(wel een verzorgstertje, maar die belandde op mijn zusjes pony omdat mijn paard echt niet te hanteren was voor haar)...Mijn paard heeft dus een paar maanden rustig aan mogen doen en als ik me goed voelde klom ik er nog weleens op of zette hem even aan de longeerlijn. Mijn moeder zette hem elke dag een paar uur buiten, dus zo erg was het niet Haha!
Ik zou nu ook niet meer op zoek gaan. heb het wel druk met mijn studie en als ik weer eens vertraging heb of een hele lange dag red ik het niet altijd, maar gelukkig komen ze elke dag buiten en heeft mijn moeder hem leren longeren Haha!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 15:27

Heb op het moment geen bijrijdster/verzorgster.
Cerise staat op een stal waar ik alleen op zondag hoef uit te mesten en waar ze elke dag buiten komt, normaal gesproken in de wei maar met extreem weer in de paddock.

Mijn paard is dus zonder verzorgster ook gelukkig, want ik heb een stalhoudster, tevens vriendin, die dol is op knuffelen en haar het gevoel is dat ze 'haar kindje is' zeg maar. Lovers

Maar er is wel een probleempje in de toekomst.
Ik heb kanker en mocht mijn situatie verergeren dan zoek ik echt wel iemand die mijn paard wil rijden en wat afleiding wil geven.

Zelf heb ik eerst gehoopt dat de situatie minder erg zou worden. Genezen zal ik niet maar ach, minder erg ziek, dan kan ik Cerise zelf wel rijden zeg maar. Haha!
Nu blijkt echter dat ik voorlopig nog chemokuren moet ondergaan.
Een verzorgster is nog geen noodzaak, maar mocht ik tegen iemand aanlopen waarmee het gewoon heel leuk klikt, ook met Cerise, dan vraag ik hem/haar gewoon om haar 1 of 2 keer per week te rijden. Zodat ze toch een beetje in vorm blijft als ik wat minder energie heb, wat regelmatig zo is!

Cerise is echter niet zo'n gemakkelijk paard waar zomaar iedereen op kan. Het moet een persoon zijn met heel veel geduld en rust in zich, zodat ze niet verontwaardigd gaat staken, maar de persoon moet ook geen angst hebben, omdat Cerise anders gewoon de overhand neemt. Extreme duivel
Nog even zoeken dus... Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 18:20

Ik heb een bijrijdster omdat ik gewoon niet de tijd heb alle 3 m´n paarden elke dag te rijden.
Ik vind dat echter geen reden om ze weg te doen, we hebben de ruimte en de tijd om te verzorgen alleen het rijden schiet er wel eens bij in.
Ik kan de merrie´s ook wel als fokmerrie´s in het land laten staan maar op deze manier heeft iemand anders er ook nog plezier van.
Tja, heb ik ze voor de heb?
Misschien wel, ik vind het gewoon leuk om een paar leuke merrie´s in de wei te hebben met een veulen aan de voet, maar is dat erg ofzo?

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 18:32

ik heb geen bijrijder en die komt er bij mij ook niet in.
ik ga zelf 7 dagen per week naar mijn paard, soms 2 keer op een dag en dat houden we ook lekker zo.
ik zit er wel aan te denken om er misschien een ander op te laten springen, omdat leroy springen erg leuk vind maar ik niet en hij toch wel capaciteiten heeft.
maar zoizo, dan ben ik er zeker wel altijd bij!
er komt niemand op mijn paard als ik er niet bij ben, tenzij ik diegene echt vertrouw.
mocht ik ziek zijn heb ik genoeg mensen die ik zo kan bellen om te vragen of ze hem kunnen doen, maar ik moet wel heel erg ziek zijn wil ik dat doen.
ik voel me er gewoon niet fijn bij als ik niet weet dat hij goed(ja, wat is goed, zoals ik het wil)gereden en behandeld wordt.
en bovendien gaat het op dit moment zo lekker met rijden dat ik geen dag wil missen, haha Knipoog
ik rijd wel paarden van andere, ik rijd er ook gerust 2 op een dag, dus ik ben wel blij dat er mensen zijn die niet elke dag zelf kunnen Knipoog

Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 18:33

Ik denk dat somigen mensen niet weten waar ze aan beginnen.
Hoeveel tijd en aandacht er aan een paard vast zit.

Natuurlijk kan het ook zijn,dat er een verandering plaatsvind
zodat de eigenaar minder tijd heeft.

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 18:35

Ik heb geen Bijrijdster want tja er mag nog niet gereden worden op mijn paardje.Maar ik heb wel een verzorgster en waarom??Nou omdat ik het lekker vind dat mijn paardje dubbele aandacht krijgt.Al is het maar 2/3 dagen in de week het schilt wel.De dagen dat zij is geweets kom ik zelf ook nog.Ik heb een paardje wat van veel aandacht houdt dus dit is een mooie oplossing.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 19:11

Ik ben zelf ook op zoek naar een verzorgster. Ik heb met Dendro wedstrijden gereden totdat hij spat kreeg. We vonden hem te goed om naar de slager te brengen en we hebben hem dus terug gekocht. Als ik weer met fanatiek met hem ga trainen krijgt hij weer last, daarom zoek ik iemand die hem op een lager niveau kan rijden. Ik vindt dat je een paard er geen plezier mee doet door hem alleen in de bak te zetten en hem verder niet te laten werken. Ook voor een oud gezelschapspaardje hebben we een verzorger gezocht, die haar nu al 6 jaar rijdt.
Zelf rijdt ik twee paarden, ieder minstens om de dag en verwacht ook van een verzorger dat zij ook minimaal 4x per week rijdt. De overige zorg is geheel voor ons.
Beide paarden zijn vrijwel niet verkoopbaar (spat en 25+) en daarom proberen we ze te houden totdat het niet meer gaat. Ze zijn beide zeer braaf en een beginnend ruiter kan er nog veel van leren.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 20:39

Ik heb geen bijrijder of verzorger, wel word hij af en toe door iemand samen met haar paard los gegooit, maar dat noem ik geen verzorger ofzo want ze doet het alleen als ze het wil en het uitkomt, dus totaal vrijwillig ofzo.. Zo doe ik het ook bij haar paard..

karen
Berichten: 14
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 21:29

Ik ben hard op zoek naar een verzorgster.
Voor mij is het belangrijk omdat ik 2 kinderen heb en niet iedere dag tijd heb om te rijden. Ik ga wel iedere dag naar hem toe om los te gooien en aandacht te geven, en zolang ik geen verzorger/ster heb rijd ik ook elke dag. Nu met de kerstvak. wordt het een probleem, omdat ik niet rijd als mijn kinderen op het terrein schooieren. het zijn nogal Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel en vinden paarden niet zo leuk als ik. Deze weken zal hij dus iets vaker gelongeerd worden, normaal is dat 1 keer per week. Ik zoek dus geen verzorger omdat ik zelf niet ga, wel omdat ik niet iedere dag kan rijden...[/i]

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 21:52

Ik heb zelf een tijdje terug ook een advertentie geplaatst voor een verzorgstertje voor Pinky.
Nouja, eigenlijk een bijrijdstertje.
Totaal niet omdat ik te weinig tijd heb, puur omdat ik het leuk vind als ik Pinky onder het zadel kan zien bij een ruitertje 'op maat'.
Omdta het dus een jong ruitertje wordt ben ik er zelf meer tijd mee kwijt dan dat het 'oplevert' maar dat is voor mij ook de bedoeling Haha!