Tweedehandszadel kijken. Tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Tweedehandszadel kijken. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-02 20:59

Ik ga van de week naar een tweedehandszadel (County Kwijl ) kijken voor mijn merrie. Op zich heeft ze een makkelijke rug. Ik neem een ijzerdraad (ouderwetse klerenhanger) gevormd naar haar rug mee voor de schoft en haar oude zadel gaat ook mee.

Heeft iemand nog tips om de staat van het zadel te controleren. Om de boom te checken begreep ik dat je hem tegen je zij/been aan moest houden en aan de lepel moet trekken. Verder nog tips?

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 23:15

hey
ik weet niet hoe je zoiets moet testen, ofzo. Maar ik denk dat je er vooral op moet letten dat alle stiksels nog vast zijn, de singelstoten moeten ook nog goed vast zitten, en niet doorgescheurd. Controleer verder alle noodzakelijke dingen (beugelriemhaakje, singelstoten, enz.)
En die test om de boom te controleren, zou ik ook zeker doen!
Laat weten of het zadel past he Knipoog
Deze week komt er voor mij ook tweedehandszadel (dressuur, Stübben) ik hoop dat hij ook nog in orde is en past.. Anders moet ik weer verder gaan zoeken..
veel succes met passen van het zadel! Knipoog
xxx

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-02 23:20

Dank je. Jij ook succes met passen Knipoog .

celano
Berichten: 1951
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Scheveningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 23:27

KimS, dat met die stiksels enzo zit meestal wel goed. Dat is makkelijke na te kijken en eventueel te repareren. Voor mij zou veel belangrijker zijn dat het zadel niet scheef is (kan een goede zadelmaker makkelijk zien), of-ie recht en goed is opgevuld, of de boom niet gebroken is (geweest), of het zadel niet breder is uitgerekt dan de maat die oorspronkelijk bedoeld was en dat soort dingen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 10:40

Zet het zadel op de voorkant rechtop tegen de muur, met de onderkant naar je toe. Zo kun je heel goed zien of een zadel scheef is gereden. Een scheef zadel moet je dus niet nemen! Maar dat zul je zelf ook wel snappen denk ik! Haha!

Verder zul je het zadel toch echt op je paard moeten passen, kijken of hij nergens knelt (ook niet bij de schouders!) en of de ruggengraat goed vrij ligt. OOk belangrijk is dat het zadel niet voor- of achterover helt. En dan moet jij er nog lekker in zitten, dus ook proberen met rijden!
Succes ermee.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 12:36

Na mijn eigen zadelervaringen zeg ik direct: gewoon een zadelmaker naar laten kijken! Dan weet je tenminst echt zeker dat het goed ligt, en dat is echt zo belangrijk.
Als je een recht zadel op een scheef paard legt, schiet je nog niet zo heel veel op, om maar een voorbeeldje te geven.

Succes!

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 16:02

Ik heb zoveel pech dat ik maar heb besloten de zadel maker langs te laten komen.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 23:34

celano schreef:
KimS, dat met die stiksels enzo zit meestal wel goed. Dat is makkelijke na te kijken en eventueel te repareren. Voor mij zou veel belangrijker zijn dat het zadel niet scheef is (kan een goede zadelmaker makkelijk zien), of-ie recht en goed is opgevuld, of de boom niet gebroken is (geweest), of het zadel niet breder is uitgerekt dan de maat die oorspronkelijk bedoeld was en dat soort dingen.


hey
bedankt voor die tip!! Was ik al helemaal vergeten Bloos En dat terwijl mijn ander zadel wegmoet, omdat hij scheef is. Slapen (moet dus eerst door koper opgevuld worden, maar kheb liever een dressuurzadel, dus meteen ander zadel kopen Knipoog )
Iemand van de stal die er verstand van heeft, gaat bekijken of het goed ligt. En dan ga ik het natuurlijk ook meteen uitproberen Knipoog Alleen hopen dat hij nog in goede staat is...
xxx
Tiffy, veel succes he Knipoog

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 20:16

laat een goede zadelpasser komen die jou atvies kangeven.
of anders een lesgeefster ofzo.
succes

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-02 12:34

Bedankt voor de tips. Ik denk dat ik anders mijn paard eens meeneem naar een ruitersportzaak hier in de buurt (hebben ook goede tweedehandszadels). Dan kunnen we samen passen Knipoog .