snelheid in draf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
EvitaP
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-11-01

snelheid in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-02 13:35

Als een Fries in draf loopt, hoeveel km/h gaat hij dan ongeveer schatten jullie.
Ik ben niet zo goed in schatten, vadaar dat ik het jullie vraag...... Scheve mond

gr'tjes
Evita


prompter

Berichten: 11041
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 14:18

Hoi, wat een moeilijke vraag! Een draver haalt zo'n 50 km per uur (en dat kan hij dan zo'n anderhalve kilometer volhouden), maar dan is hij wel op topsnelheid. En wat voor soort draf bedoel je? In de bak (arbeids-, midden-, uitgestrekte draf), in het bos of voor de sjees? Een Fries gaat niet zo heel hard, er zijn wel eens draverijen voor Friese paarden op drafbaan Wolvega maar dat gaat aanmerkelijk langzamer dan bij de dravers.

Extremely rare and Beyond Compare

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 14:47

pfff, idd moeilijke vraag... de meeste friezen hebben de gang in draf der flink in (iig de friezen die ik heb en heb gehad, en ken).
Ik schat zo'n 30 km /h... ik kan der helemaal naast zitten hoor... maar ik ben benieuwd wat anderen denken.

EvitaP
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-02 14:54

In het bos ofzo, als je een tijd wil rijden in de natuur. Hij hoeft ook niet zo heel hard te gaan hoor, ik bedoel een 'ontspannen' draf die ie een aantal uurtjes zou kunnen volhouden.

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 15:13

Een rustig drafje gaat meestal net zo hard als een fietser die zo'n 15-20 km per uur fietst. Tenminste, die ervaring heb ik als ik met een dravende pony meefiets. Dat geldt voor een E pony, maar ik denk dat een gewoon rustig drafje voor een Fries hetzelfde tempo geldt.

Groetjes Jitske

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 17:59

Laat een x iemand met een scooter naast je rijden als je draaft en dan kijken hoe hard hij gaat.

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 18:13

Ongeveer 14 km per uur waarschijnlijk. Ik reed van de zomer af en toe met een GPS en dan kun je precies zien hoe snel je gaat. Als ik sneller draafde dan zit je er een paar km per uur boven (zeg 17) en verzameld of een sukkeldraf een paar km eronder.

Maar een paar uur achter elkaar draven zou ik niet doen zonder dit eerst rustig op te bouwen. Je wilt hem immers niet overbelasten en kapotrijden.

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

EvitaP
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-02 19:06

Marja schreef:
Maar een paar uur achter elkaar draven zou ik niet doen zonder dit eerst rustig op te bouwen. Je wilt hem immers niet overbelasten en kapotrijden.


Ja dat snap ik. Maar daar hoef je je geen zorgen over te maken, want ik zit niet eens op paardrijden, laat staan dat ik een paard heb om op te rijden.
Maar het lijkt me wel heel leuk om paard te rijden het mag/kan alleen niet Huilen .
Ik vroeg het me af omdat het me wel gaaf zou lijken om met paard en honden een eindje te rijden (een fantasietje) en een hond (van normale grootte) heeft een gemiddelde snelheid van ongeveer 15 km/h (als ie een goede conditie heeft) en ik vroeg me af hoe snel een paard in draf ongeveer is.

Heel erg bedankt inieder geval!!

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 19:58

Voor een hond is het het beste om tijdens lange afstanden te draven ipv te galopperen en volgens mij heb je dan wel een hele grote en atletische hond nodig om 15 km per uur te draven.

Maar paardrijden en je hond mee kan inderdaad heel leuk zijn. Als je tenminste niet van die mormels als die van mij hebt.
Dino (de hond dus) loopt het liefst daar waar Maestro's voorbeen gaat landen terwijl hij onafgebroken omhoog naar mij kijkt (over vanalles struikelend dus). Maes vindt dit ook irritant en probeert dan met z'n voorbeen af en toe de hond weg te maaien. Als ik hem daarover tot de orde roept heeft Dino het idee dat hij blaffend moet helpen om dat gevaarlijke paard in de hand te houden waardoor alles alleen maar verergerd...
Zucht, pas na een uurtje zijn ze allebei niet meer zo fris en braver waardoor we wel kunnen genieten Haha! .
Oh ja, om er een beeld bij te krijgen; er staan foto's van ze in m'n profiel.

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

EvitaP
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-02 08:48

Leuk hondje zeg!!! Black and Tan zie je ook bijna nooit bij een teckel (is het er echt een?! Haha! ).
Maar Cindy mijn hond is ongeveer even hoog als een labrador (reu) (ze is een kruising), maar gaat liever nog wat harder 17 km/h en dat kan ze echt een tijd volhouden (5 km lang ze krijgt niet langer de kans want dan komen we bij een drukke weg) en ze is toch ' al ' acht jaar. Het is trouwens ook in draf, die poten gaan dan heel snel, leuk om te zien.
Sja aan de grootte zal het ook wel liggen waarschijnlijk.
Toch wel veel lol zo'n combinatie paard hond Knipoog ......

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 08:58

easter schreef:
Laat een x iemand met een scooter naast je rijden als je draaft en dan kijken hoe hard hij gaat.


Jahaaa dat is heel erg slim........uhum...meestal zijn paarden ERUG bang van die dingen!

gewoon geen onderschrift :D

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 09:32

Een paard gaat in draf ongeveer 12-14 km per uur. De hond kan prima mee naast het paard in een rustig drafje. Ik zou niet te lange afstanden gaan afleggen met 15 km per uur. Dan loopt zo'n hond zich kapot. Zeker een teckel, want die heeft een sterk karakter en zal dus door zijn eigen grenzen heen kunnen lopen. Maar ik heb de hond (teckelxwetterhoun) regelmatig meegehad naast het paard (Fries). Hij was alleen wel wat groter dan een teckel. Meer model friese staby. Maar op zich maakt dat niet uit. Het is heel leuk om te doen (met een gehoorzame hond). Echt een aanrader


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: uiltje001 en 95 bezoekers