Hoe ratten bestrijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Hoe ratten bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 20:15

Hoi iedereen!

Ik zit met een dilemma.. Als behoorlijke dierenvriend heb ik nu toch wel een beetje een hekel gekregen aan de ratten bij ons op stal. Er is nu voor een paar honderd euro aan western en iberisch tuig etc aangevreten en daar word ik niet echt vrolijk van.

Sinds ik een paar maanden geleden voer en wortelen kwijt was aan de rat(ten), heb ik een vangkooi neergezet en 2 klemmen, maar tot nu toe nog geen rat gevangen. Zelfs in de vangkooi vol voer komen ze niet in..

Probleem is dat de katten van mijn buren behoorlijke jagers zijn, maar de ratten zijn vrij groot en worden niet door de katten gevangen. Maar ik ben wel bang dat als ik korrels leg, ze een gemakkelijkere prooi zijn voor de katten en dat ze dan vergiftigde ratten eten..

Ik zoek dus naar een degelijke oplossing voor mijn rattenprobleempje. Ik hoef de ratten niet persé uit te zetten, maar ze moeten wel een snelle dood ondergaan en geen lijdensweg.

Iemand suggesties?

suffie

Re: Hoe ratten bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:22

Je bent dus niet de enige met deze plaag, want het stikt overal van de ratten en muizen. Het is nog nooit zo erg geweest als dit jaar. Ik kan geen voerzak meer optillen of het voer loopt er via een klein gaatje alweer uit. Omdat wij een agrarisch bedrijf hebben mogen we gif gebruiken, maar grote kans dat jij het ook meekrijgt bij de Welkoop. Wij gebruiken de witte flessen van Bayer, die er zijn in 2 kleuren. Het rode en het blauwe etiket. Dit gif is zo dusdanig van samenstelling dat de muizen/ratten na het eten hiervan door een bloeding doodgaan. Omdat ze verbloeden drogen ze uit en gaan ze niet stinken. Wel zo fijn als het een ware plaag in huis is. Onze ervaring met katten en honden is dat zij geen dode dieren aanraken!!! Wel moet je rood met blauw afwisselen. Dus als rood op is, moet je blauw gaan voeren. Er zijn speciale voerkisten waar alleen ratten/muizen inkunnen en geen katten/honden. Bovendien is er altijd wel een plekje te vinden, bijv. onder een kast waar onze huisdieren niet kunnen komen. Hier gaat er ongeveer 2 kilo per week doorheen. Er lopen 5 katten en die zijn moddervet van het luxe eten wat ze vangen Vork De honden helpen ook goed mee bij het losscheppen van de kuilen en nóg stikt het van de muizen Extreme duivel Succes met het verjagen van dit ongedierte!!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:29

Heb je de klemmen en vangkooi wel op de juiste plaatst staan? je moet ze als het kan op de plek zetten waar ze vaak langslopen en dan tegen een muur. Ze lopen vaak langs de muren.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:31

Was ik vergeten, maar je kunt ook via de gemeente de ongediertebestrijding inschakelen...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 23:43

staan langs de muur, waar die vaak loopt ja, achter mijn voertonnen. Heb er nu ook 1 in mijn zadelkast gezet

De paarden staan helaas op een natuurreservaat en mijn stal is een schuilstal..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:51

Tja, dan wordt het inderdaad moeilijk of je moet toch voor vergif gaan. De muisjes hier die ervan snoepen verstoppen zich altijd, want we vinden er hooguit eens 1tje in het hooi... Onze poes is al bejaard en dus met pensioen en vangt geen muisjes meer. ben dus niet bang dat zij er nog wat van weer vind. Gelukkig hebben we weinig last van ratten, maar hier kun je ook de rattenbestijding bellen van het waterschap. Zou je het daar niet kunnen proberen? Zij komen wel in de natuurgebieden...

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 00:17

een rat is een slim dier en zal niet snel zo'n val inlopen als er nog genoeg voer op andere plaatsen ligt Haha! ook wij gebruiken rattengif van de Welkoop ik weet niet of je dat wel als particulier kunt kopen moet je even informeren je hebt dan van die gifbakken voor de ratten, ik moet zeggen het werkt goed..

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 09:22

in kleine hoeveelheden kun je best gif als particulier kopen.
als bedrijf zijnde krijg je grotere verpakkingen mee (als je erom vraagt, en dan willen ze je gegevens hebben, ter registratie).

Verder heeft suffie eigenlijk alles gezegd wat ik ook wilde zeggen Haha! katten en honden eten geen dieren die vergiftigd zijn.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 09:26

voer in grote voertonnen doen die je afsluit met een deksel... zorgen dat ze nergens bij voer kunnen komen....
en dan de vallen nogmaals nerzetten met voer erin... liefst iets van boterhamworst iod erin... vlees wat ruikt.. zoals palingworst kan ook... wedden dat ze komen?
dat is dan namelijk het enige beschikbare eten...

als je er eenmaal een gevangen hebt, moet je de vangkooi wel weer verplaatsen, ratten hebben namelijk een héél goed geheugen!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 09:35

Ik ken een jager... hij heeft 3 fretten
Die laat hij het rattenhol inlopen en zodra de ratten eruit vluchten, schiet hij ze dood
Niet echt leuk, maar wel een snelle dood
Onlangs hadden wij ook een rat
De hele (stal) vloer ging verzakken
Op een dag lag hij dood naast het hol, half aangevreten
ws heeft onze hond (bordercollie) hem gepakt
Sommige honden zijn goede rattenvangers

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 09:48

Liezel1 schreef:
voer in grote voertonnen doen die je afsluit met een deksel... zorgen dat ze nergens bij voer kunnen komen....
en dan de vallen nogmaals nerzetten met voer erin... liefst iets van boterhamworst iod erin... vlees wat ruikt.. zoals palingworst kan ook... wedden dat ze komen?
dat is dan namelijk het enige beschikbare eten...

als je er eenmaal een gevangen hebt, moet je de vangkooi wel weer verplaatsen, ratten hebben namelijk een héél goed geheugen!

Een rat die honger heeft knaagt zo'n voerton gewoon door hoor! En zoals ook al vaker gezegd, met een val zul je geen ratten vangen, daar zijn ze veel te slim voor Knipoog Even gespiekt: het gif van Bayer heet Frap en is verkrijgbaar in bussen van 800 gram en dozen van 2,5 kg. Het staat achter slot en grendel bij de kassa bij ons.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 09:52

hant er vanaf wat voor voerton je neemt... er zijn ook stalen of RVS bakken te koop... daar komen ze niet doorheen hoor!

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:52

om ongedierte te bestrijden is het belangrijk dat je begint om het terrein zo onaangenaam mogelijk te maken. ratten willen graag schuilen, hebben voer en water nodig. zorg dat ze dit niet kunnen krijgen. ruim alle spullen op waar ze onder kunnen schuilen (emmers, dekens, tonnen etc.) plaats geen spullen tegen de wanden. Zijn er veel bosjes rondom de stal? haal struikjes e.d. indien mogelijk weg. zorg dat de ratten de stal niet in kunnen komen. sluit raampjes af, maak kieren en gaten dicht en sluit de deuren. bewaar voer in afgesloten bakken, ruim restjes of gemorst voer op. zorg dat de ratten niet in de stro/hooi opslag kunnen komen om nesten te maken. plaats balen niet direct op de grond of tegen de wand maar op pallets. als je voorkeur uit gaat naar vergiftigen kan je het beste speciale lokdozen aanschaffen. zet deze eerst neer met gewoon voer er in zonder gif, zodat de ratten er aan wennen en het gaan vertrouwen. plaats daarna gif. er zijn ook vallen (kooitjes) zonder gif die gewoon dichtklappen als de rat er in loopt, zo kan je ook je katten niet vergiftigen. ratten zijn heel slim en kunnen veel vallen gewoon ontwijken. als ze ergens op het terrein beter/lekkerder voer kunnen vinden zullen ze nooit je vallen in lopen. plaats vallen altijd op de looproutes van ratten.
succes

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 19:37

Citaat:
om ongedierte te bestrijden is het belangrijk dat je begint om het terrein zo onaangenaam mogelijk te maken. ratten willen graag schuilen, hebben voer en water nodig.

Voer hebben ze niet, mijn tonnen zijn ratbestendig, echter is er 1 keer voer opgegeten toen mijn stalgenoot mijn ton open had gelaten, sindsdien zitten er ook slotjes op. Water hebben ze uit de sloten helaas

Citaat:
zorg dat ze dit niet kunnen krijgen. ruim alle spullen op waar ze onder kunnen schuilen (emmers, dekens, tonnen etc.) plaats geen spullen tegen de wanden.

Er ligt niks op de grond, het enige wat er op de grond staat is mijn voertonnen, een tafel en een paar stoelen

Citaat:
Zijn er veel bosjes rondom de stal? haal struikjes e.d. indien mogelijk weg.

Is niet mogelijk, de bosjes zijn van de buren

Citaat:
zorg dat de ratten de stal niet in kunnen komen. sluit raampjes af, maak kieren en gaten dicht en sluit de deuren.

Gaat lastig worden met een schuilstal waar de paarden ook in en uit moeten kunnen

Citaat:
bewaar voer in afgesloten bakken, ruim restjes of gemorst voer op

Zit het al en gemorst voer wordt door de paarden opgegeten

Citaat:
zorg dat de ratten niet in de stro/hooi opslag kunnen komen om nesten te maken. plaats balen niet direct op de grond of tegen de wand maar op pallets.

We hebben geen hooi en stro-opslag in de schuilstal

Citaat:
als je voorkeur uit gaat naar vergiftigen kan je het beste speciale lokdozen aanschaffen. zet deze eerst neer met gewoon voer er in zonder gif, zodat de ratten er aan wennen en het gaan vertrouwen. plaats daarna gif. er zijn ook vallen (kooitjes) zonder gif die gewoon dichtklappen als de rat er in loopt, zo kan je ook je katten niet vergiftigen. ratten zijn heel slim en kunnen veel vallen gewoon ontwijken. als ze ergens op het terrein beter/lekkerder voer kunnen vinden zullen ze nooit je vallen in lopen. plaats vallen altijd op de looproutes van ratten.
succes

ik heb nu 1 vangkooi staan, waar ik paardensnoepjes in heb gedaan en heb 2 groot uitgevallen muizenvallen staan, waar ik biks op heb gelegd.. Das als het goed is het enige voer wat ze te pakken kunnen krijgen nu.. Ik denk dat ze mijn tuig hebben gebruikt om een nestje van te maken. Hij had nl alles kapotgebeten en naar 1 hoekje van mijn zadelkast gesleept. Alles wat prijzig is heb ik nu uit de zadelkast gehaald en over de binten heen gehangen, zodat ze er niet meer bij kunnen.

Er zt in de vloer van de stal 1 gat in het beton, daar lag steeds een hoop zand op. Denk dat hij daar steeds doorheen komt.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 13:15

In somigen winkel kan je een soort hokje kopen die dicht gaan als er wat in komt , diervriendelijker dan alle anderen optie's , daar leg je dan heel veel verschillent voer in en daar komen ze meestal op af , als je ze dan gevangen heb , kan je ze in het bos loslaten .. ? ik snap dat het vervelend is maar ik hoop dat je voor een diervriendelijke manier kiest Bloos , ( wij hebben tammen ratje duss .. Tong uitsteken ) .
je , kan ook een gat graven en daar dan voer in leggen , meestal gaan ze daar dan in , en dan moet je een diepen graven want dan komen ze er niet meer uit ..

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 13:22

bij ons heeft het ook heel lang geduurd voor de rat in de kooi zat, nadat k er een mais kolf in had gegooit zat ie er gelijk de volgende dag in. Nu Hebben we standaard gif blokken liggen overal

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 14:43

Als jij op stal een wandcontctdoos hebt, heb je ook de mogelijkheid om een apparaatje er in te doen die een frequentie geluid maakt die wij niet horen maar knaagdieren wel, en dit geluidje vinden ze niet leuk! Ik heb op stal ook zo'n ding gezet en heb hééél veel minder last van muizen De paarden hebben er geen last van. Met lokaas, lok je weer muizen en ratten om ze daarna te vangen. Een muis die vergiftigd is en nog leeft (anti vit .K, wat dat is rattegif, geeft een pijnlijke langzame dood) is een makkelijke prooi voor een kat of een uil. De kans bestaat echt wel dat je zo een kat of een uil vergiftigd! Met dit apparaatje hou je ze buiten de deur.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 13:11

ik heb helaas geen stroom op stal, het alleen is een schuilstal Nagelbijten / Gniffelen

@ Sannekeee: ik heb 1 vangkooi, die dichtgaat als er een rat in zit inderdaad. Daar heb ik ook het meeste voer ingedaan, omdat ik het liefste wil dattie daar ingaat Nagelbijten / Gniffelen De vallen heb ik ook nog staan, dat vond ik nog de eenna vriendelijkste, omdat ze dan in 1 klap dood zijn en niet uren of dagen moeten lijden.

Gif valt inderdaad al af, omdat wat omaas zegt, het een langzame dood is en het vergifigingsgevaar voor de roof- en huisdieren hier te groot is.