een jaar op reis, wat te doen met paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

een jaar op reis, wat te doen met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-02 22:19

Het wordt nu wel erg serieus om een jaar op reis te gaan.
Heb al een route en zelfs al een datum in gedachten }> ,

Maar ik wil de paarden niet kwijt natuurlijk.
Nu is er wel een optie om ze op een natuurgebeid te zetten lekker goedkoop, perfecte omgeving en toezicht als ze gekapt moeten worden, maar een piet lut als ik is dus bang dat ik mijn haflinger helemaal verklit terug krijg.
DWZ alles klitten in de manen en staart, de staart geld dus ook voor de fjord(manen kun je zo weer afscheren bij een fjord)
Deze dingen zijn me dus echt heilig.

Verhuren begin ik niet aan, dat staat vast.
Stalling kost mij nu 150 euro in de maand excl smid. De stalling is perfect ze lopen 24 uur buiten en er is tuurlijk wel iets te regelen dat ze eens gepoetst worden en zomers s'avonds van het land gaan.

Maar het is een hoop geld zeker als je op reis gaat en je bij elkaar gewerkte geld hard nodig hebt.

Iemand andere ideen, ik denk er zelf vaag aan om mijn ouders te vragen een deel te betalen een jaar lang en dat ik dat later terug betaal.


Meer mensen die met dit probleem zaten??
Ik ga 11 januarie naar een infodag om meer te weten te komen over reizen en werken.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 22:37

da's een lastige, als je niet wil verhuren. Misschien kun je ze ter beschikking stellen van een gehandicapten manege (als ze braaf zijn?)

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-02 22:40

Ik ben lastig he? weet het.

Ik denk niet dat dat wat is, aangezien Felix toch serieus gereden moet worden ivm blessure en danno is nog niet mak genoeg onder het zadel.

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 22:46

maar waarom vraag je inderdaad niet iemand die je goed kent om ze te rijden
dat is toch alleen maar beter voor je paardjes??
ookal voelt het een beetje raar om een ander op ze te laten rijden Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 22:51

Toen ik een jaar naar amerika ging heeft een goede vriendin van mij het paard gedaan. Dat ging echt heel super. Ze hield een dagboek bij wat ik nu 10 jaar na dato nog wel eens lees. Natuurlijk lig ik dan wel weer in een deuk want het was een super eerlijk paard met in het chinees geschreven gebruiksaanwijzing.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 22:57

Maar als Felix gereden moet worden, zul je er ook niet komen met hem het hele jaar op het land te laten staan.

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 23:03

Ik zou ze ook verhuren aan mensen die je goed kent en
van wie je weet hoe ze rijden zodat Felix in ieder geval
beweging krijgt.

Het is het een of het ander natuurlijk ook al wil je de
beste keus voor je paardje maken

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 23:05

uiteindelijk wil je toch het beste voor je paardjes lijkt me Lachen

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-02 23:08

Hij hoeft niet per se gereden te worden hoor, ik vind een jaartje niks doen wel okay. Maar als hij gereden zou moeten worden moet dat wel goed gebeuren.

En ik vind het toch een risico hebben als anderen ze berijden, als ze ineens stoppen ben je bijna verplicht om weer naar huis te komen.
Zeker als ze dan niet meer betalen.
Dus lijkt het voor mij en ook voor de paarden beter om ze gewoon een jaartje te laten lopen ik denk dat ik dan ook met een geruster hart wegga dan dat ik het geheel aan een ander overlaat.
Immers in de 8 jaar dat ik felix heb is het slechts 2x goed gegaan op vakantie en dat was wanneer ik ze gewoon in de wei liet lopen.

Ik zou verder ook niet weten wie ze zou moeten huren, iedereen heeft al een paard. En om ze op te splitsen en dan 2 mensen laten huren vind ik al helemaal zo zwaar.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 30-12-02 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 23:10

tsaj....
jammer dat je niemand op stal hebt die je goed genoeg kan vertrouwen dan daarvoor.
zou het zo makeklijk maken Lachen
nouja sterkte

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 23:14

Cowgirl schreef:
Hij hoeft niet per se gereden te worden hoor, ik vind een jaartje niks doen wel okay. Maar als hij gereden zou moeten worden moet dat wel goed gebeuren.

En ik vind het toch een risico hebben als anderen ze berijden, als ze ineens stoppen ben je bijna verplicht om weer naar huis te komen.
Zeker als ze dan niet meer betalen.
Dus lijkt het voor mij en ook voor de paarden beter om ze gewoon een jaartje te laten lopen ik denk dat ik dan ook met een geruster hart wegga dan dat ik het geheel aan een ander overlaat.
Immers in de 8 jaar dat ik felix heb is het slechts 2x goed gegaan op vakantie en dat was wanneer ik ze gewoon in de wei liet lopen.


en als ze geslagen worden, of in de sloot liggen oid, Nee hoor je moet een vast iemand hebben die er liefst dagelijks even een borsteltje over heen haalt kijkt hoe het gaat. In mijn geval was er geen land bij dus moest het paard ook dagelijks zijn beweging krijgen. Misschien heb ik geluk gehad maar het ging helemaal super. met allebei

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 23:20

Als je ze toch op het land wil zetten, zorg er dan wel voor dat je een schriftelijke overeenkomst maakt met de eigenaar van dit land, zodat je niet alsnog na een half jaar terug moet komen omdat je pony's van het land gekickt worden met wat voor reden dan ook.
In ieder geval alvast veel succes !

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 00:01

zowiezo een contractje maken als je paarden een jaar het land op gaan , ivm de reden die hierboven mij ook al vermeld word

en het voordeel van een natuurgebied en andere begrazingsplakken is dat er toezicht is , er is een beheerder
wel handig een contact persoon die jou weet te bereiken voor het geval er iets aan de hand mocht zijn met 1 van de 2

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 09:15

Ik denk dat het geen slecht idee is om je paarden een jaartje op de wei te laten. Maar ik zou wel iemand die je vertrouwd vragen om geregeld een oogje in het zeil te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 09:42

Ik zou lekker die klitten voor lief nemen, en m'n paarden een jaartje sabattical geven.... Heerlijk!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 09:55

Ik ga met Sonja mee, dat is nou echt het minste waar ik me zorgen om zou maken....

Het financiele plaatje is dan natuurlijk een probleem....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 10:29

Niet als je ze in een groep in een groot gebied uitzet. Kan vanaf 50 GULDEN per maand.... Dan heb je elke dag iemand die erbij gaat kijken.... Ideaal, lijkt me heerlijk voor die dieren!

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 11:49

nu ik stage loop, ben ik de hele week weg en weekend thuis....en worden de paarden door de stalhouder in de gaten gehouden en heb ik 4 meisjes lopen die ervoor zorgen dat ze gereden worden etc. Alleen brechje is op de dagen dat ik er niet ben erg vervelend....ze breekt uit en heeft alleen haar oortjes in haar nek. volgend jaar ga ik een jaar lang op stage en dan gaat ze mee! maar dat is natuurlijk niet mogelijk als je de hele wereld overgaat. De rest van de paarden ga ik dus verhuren aan 2 van mijn verzorgsters en zusje doet haar eigen paard(en die let ook op natuurlijk,maar wil niet de zorg van 3 paarden)...maar denk dat als ik gen andere optie zou hebben, ik ze met gemak een jaartje kan laten lopen en dan zouden die klitten geen probleem zijn....die gaan er wel weer uit en het jaar zal wel weer groeien....als mijn paardjes dan maar gezond terugkomen dat vind ik belangrijker dan de manen Knipoog

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-02 13:51

Jullie weten niet hoe mijn haflinger er nu uitziet en wat voor werk ik al heb gehad om die manen en staart zo mooi te houden.

Felix zijn manen zijn bijna een meter lang, toch erg zonde als dat straks weer 10 centimeter wordt Huilen Het duurd 3 jaar voor dat weer lang is.

Maar ik zal er nog eens over nadenken, het is wel een ideale oplossing dat weet ik. Haha!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 14:00

Moelijk ja. Volgend jaar ga ik ook minstens 3 maanden weg en nu sta ik gelukkig op een perfecte stal waar hij zijn beweging en gezelschap niet misloopt. Mijn ouders betalen nog en mn pa kan hem af en toe rondhobbelen. Moeilijk vind ik het wel... maar als ik een jaar weg zou zijn zou ik zo'n natuurgebied zeker overwegen! Lijkt me heerlijk voor ze. Vooral jij met je haf en een fjord.. ik heb een warmbloed.. zou me toch minder prettig voelen met bar slecht weer. Maar voor de paarden lijkt het me heerlijk!

Veel plezier op reis. Waar ga je naar toe?

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-02 14:24

Er staat nog niks vast maar ben info aan het verzamelen over Canda en Australie en dan een combinatie.

In januarie is er in Utrecht een info dag over werekne en reizen in O.A deze landen dus ik ga daar eerst een hoop wijzer worden, vooral hoe het zit met verzekeringen, geld etc etc.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 14:28

Is dat via Travel Active of Activity International? Via die tweede heb ik destijds mijn reis naar Australië geregeld, en ik heb zelf na mijn reis ook informatie gegeven op dat soort infodagen. Ik was wel tevreden over AI. Tijdens mijn reis heb ik ze niet nodig gehad, maar ik vond het wel handig dat ze me hielpen bij de aanvraag van m'n visum en bij het regelen van een verzekering. Ook TA is een goede organisatie, al vond ik ze iets meer 'popie jopie' dan AI. Ben overigens naar infodagen van beide geweest en heb toen beslist via welke organisatie ik zou gaan.

(Wel wat off topic, maar misschien hebben anderen er ook nog iets aan. Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 14:40

Jammer dat je zo ver weg woont, anders had ik wel op je lievelingen willen passen.... Felix = Lovers !

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 20:44

Ik zou het erg toch eens met theo over hebben. Die man heeft zat geld en na zo'n pech jaar mag je toch ook wel plezier hebben?
Ik denk dat als je er goed met theo over hebt er wel wat te regelen valt.
En op stal zijn er genoeg mensen die ff naar je paardjes willen kijken.

En ja anders denk ik dat er niets anders dan een natuurgebied over blijft voor je viervoeters

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 21:47

Ik zou je paarden gewoon in dat natuurgebied zetten, ik vind het (sorry) een beetje egoïstisch overkomen dat hun manen en staart dan niet meer mooi zijn?
Dat is betaalbaar(zei je zelf), paarden hebben het zalig, hoe dikwijls hoor je niet op bokt langskomen: ik zou ze ook liever in het wild hebben staan hoor, maar dat gáat nu eenmaal niet! En jij hébt nu de kans! Gewoon doen dus, die manen groeien wel terug.