Jong paard; wandelen of rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-02 00:53

corina"]
Ze rijden met een 3,5 jarige denk ik toch 5 a 6 keer per week een half uur tot uur.
[/quote]

Fleur is pas een maand echt onder het zadel, daarvoor hebben we alleen ca 1x in de week door de bak gehobbeld. Vind het dus echt nog te vroeg haar zwaar aan het werk te zetten.

[quote="Zep schreef:
Pfff.... ik zou ze gewoon in de wei doen met dit weer hoor. Jeetje, als het nou een Grand Prix paard was dat de hele wereld over vliegt... Voorzichtigheid is goed, maar je kunt het ook te gek doen.

Ik heb het er vandaag ook nog even met de stalhouder over gehad, en ook hij wil geen paarden op het land. Het gaat me er ook echt niet om dat het te koud is, daar heeft ze een deken en een vachtje voor, maar ik vind de wei gewoon onveilig nu.

Wissel nu gewoon rijden en wandelen af, bedankt voor jullie mening!

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 00:59

Citaat:
Ik ben echt geen mietje met mijn paard, ze gaat met weer en wind naar buiten, maar ik liep gister zelf even door de wei en ik zou daar niet graag staan nu.


Maar ja, jij bent dan ook geen paard. Toch ?

Machie

Berichten: 16006
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 12:19

mijn knol vind het zelfs heerlijk om met dit weer in de wei te staan, lekker in t zonnetje, en hij heft nog gras Haha!, dus baloe is wel gelukkig!!!

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 12:38

Precies, en het weiland wordt niet vernield!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-02 12:43

*zucht* als jullie allemaal even naar 'mijn' weitje willen kijken vind ik het prima Knipoog maar ik vind 'm echt onveilig. Er zitten enorme gaten in, en dan wil ik mijn meisje daar gewoon niet in hebben.

Maar de vraag was dus eigenlijk of ik beter kon rijden of wandelen om haar beweging te geven Lachen

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 12:43

Mijn Fries is ruim 4, maar omdat friezen nogal langzaam in hun ontwikkeling zijn, zit ik met hetzelfde probleem. Voorheen reed ik 3 keer in de bak, longeerde of gooide ik hem 2 keer los en reed ik 2 keer buiten.
Wij hebben helaas geen weiland en de buitenbak (die tevens dienst doet als paddock) lijkt nu nog het meest op een maanlandschap... Ze hebben de modderpoel niet rechtgelegd voor het ging vriezen. Hier is dus niet in de rijden en al helemaal niet in te longeren of los te gooien.
Ik rijd Tjalko nu 7 dagen in de week, maar zorg ervoor dat er veel afwisseling zit in de intensiteit en de manier van rijden. We rijden 2 keer in de week ruim een uur buiten, dan stappen we alleen maar, we dressuren 3 keer in de week echt redelijk intensief en de overige dagen rijd ik wel in de bak, maar dan rijd ik puur op de ontspanning.

Ik vind het ook wel moeilijk hoor! Als het nou wat langer licht zou zijn, zou ik meer naar buiten gaan. Maar ja, dat kan nu alleen in het weekend...

En verder... Ik zou gewoon doen wat mijn gevoel me ingeeft! Al dat gezeur dat je te voorzichtig zou zijn met je paard... Het gaat niet (alleen) om de kou, maar niemand zit te wachten op gescheurde pezen o.i.d., toch? Als jij het aandurft is dat reden genoeg om het niet te doen!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-02 12:48

Ik vind het voornamelijk zo lastig omdat ik vind dat een paard ook even moet kunnen buitenspelen. Niet alleen de beweging, maar voornamelijk het even *uit zijn pannetje* kunnen gaan is erg belangrijk. Met een mens op zijn rug, of aan de andere kant van het touw moeten ze zich toch blijven gedragen..

Heerlijk dat je toch lekker naar buiten kan. Is er bij jullie een beetje verlichting? In principe kan je als je de weg een beetje kent en wat kerstverlichting op je paard doet aardig goed buitenrijden in het donker. Ik durf het alleen niet Knipoog

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 12:54

Dat ze nu niet uit hun dak kunnen gaan zonder ons op hun rug, is idd vervelend. Maar hoe lang vriest het nou helemaal in Nederland? Joh, over 2 weken is het weer overal blub en kunnen ze zich weer uitleven... Ik zou het ook liever anders hebben, maar het is niet anders. Ik ga gewoon geen risico's nemen!
Ik merk aan Tjalko dat hij het werken ook heel leuk vind, dus schuldig voelen hoef ik me niet. Er zijn zoveel paarden die het slechter hebben dan die verwende beesten van ons!

Ik sta in het westland en in het donker rijden is echt geen optie! Ik moet eerst een stuk langs te veilingroute (vrachtwagens die af en aan rijden) en daarna hebben we een behoorlijk bos dat pikkedonker is. Er zijn wel mensen bij mij opstal die het doen hoor, maar ik vind het (met mijn jonge droppie) onverantwoord. Ik heb wel veel vrije middagen opgenomen om toch naar buiten te kunnen, maar ja, als ambtenaar heb je er daar dan ook zat van! Slapen

Machie

Berichten: 16006
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 13:07

tja wij hebben ongeveer 80 a 100 meter wat helemaal vertrept was, en een grote drekbende was, en dat is nu dus allemaal bevroren!!! De pardsen lopen er rustig overheen, en leren zo hun benen goed te vertrouwen!!! Dus het kan wel, maar dereen moet t zelf weten! Ik heb nou eenmaal geen stal....

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 18:31

Groot gelijk hoor! Ieder zijn eigen mening, maar ik zou Fleur nu ook niet op de wei zetten. Toch zonde als ze zich verstuikt, Bono heeft zo ooit ook een vrij langdurige blessure gehad.
Ik denk dat je er wel zonder problemen elke dag op kan gaan zitten, maar dan gewoon lekker stappen en niet te veel van haar vragen, lekker zonder zadel bijvoorbeeld en dan een paar daagjes wel fanatiek rijden.
Als ik een beetje in de buurt zou zijn zou ik zo (graag) met je mee naar buiten gaan!!!! Sterkte ermee!