rijden in de sneeuw met ijzers,wat te doen tegen i

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

rijden in de sneeuw met ijzers,wat te doen tegen i

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-02 16:06

ijsklompen onder haar hoeven.
Ik wil als er misschien sneeuw ligt deze winter in de sneeuw gaan rijden maar heb bij stal geen mogelijkheid om te rijden.
nou was mijn idee om dat een eind te gaan stappen een keerte als er sneeuw ligt.
maar krijgt ze dan niet van die ijsklompen onder haar hoeven.
en wat kun je ertegen doen.
Want ik heb eigenlijk geen zin om om de 2 seconden af te moeten stappen en de hoeven uit te krabben.
De ijzers eronderuit laten deze winter is geen optie want dan gaat ze kreupel lopen.
Misschien een vroege vraag aangezien het nog niet sneeuwt maar weet iemand hier antwoord op ??

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 17:03

Misschien moet je je smid om sneeuw beslag vragen.
Volgens mij bestaat dat uit zooltjes en iets van kalkoenen tegen het glijden.
Goedkoop zal het niet zijn.
Ik vond het in ieder geval te duur voor 3 dagen sneeuw in het jaar.
Als je nou weet dat je 8 weken sneeuw en ijs hebt is het natuurlijk wel te doen.

Ik heb hem dit jaar zonder ijzers, hij heeft in het begin ook wat gevoelig gelopen maar nu na 5 maanden gaat het al een stuk beter.
Ik hoef nu niet bang te zijn en het paard kan nu eindelijk eens lekker spelen in de sneeuw.

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 17:47

Mijn paarden komen gewoon niet hun stal uit, heb liever at ze een dag binnen staan, dan dat ze hun been breken en er nooit meer uit kunnen. Ze krijgen dus idd ijsklompen, dat wordt glad en dan kunnen ze vallen.

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-02 17:48

ja ik denk ook dat dat sneeuwbeslag ook heel duur is voor 3 dagen ja.
maar zonder ijzres gaat absoluut niet.
dat hebben we al weleens geprobeert, en aangezien ze op een erf staat met grind, gaat dat echt niet jammergenoeg
Maar ik laat har met sneeuw nooit naar buiten, maar ik dacht misschine heeft iemand een idee waardoor ze geen ijsklompen onder de ijzers krijgen.
Maar ik laat har gewoon binnen

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 18:19

Bij ons op de manege deden ze altijd vet onder de hoeven. dit hielp supergoed. het is alleen niet zo goed voor de hoeven als je dit vaak doet.
heb ook op een stal gereden waar ze groene zeep onder de hoeven deden. Uit zo'n pot, van dat soort gel spul. dit hielp redelijk.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 19:16

gewoon groene zeep of oefenvet onder de hoef smeren . heel veel kirijg je geen ijsklompjes.

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 22:26

Ik zou geen risico gaan nemen omdat je het zo leuk vind om in de sneeuw te rijden. Ik vind het te gevaarlijk om me paard uit stal te halen als er sneeuw ligt. Een verkeerde stap en hij ligt.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 22:40

idd, een dikke laag vet er onder smeren.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 23:18

vetten!er komen alleen kleine klompjes in. of wat ook helpt als je bijv alleen gaat lopen sokken aan (van die grote sokken van je vader) alleen rijden zou ik er niet mee doen.....

Aranka

Berichten: 266
Geregistreerd: 15-12-01
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 00:04

Wij vetten ook altijd, je voorkomt de ijsklompen er niet helemaal mee maar voor het grootste deel wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 09:27

Dit invetten, kan dat ook als ze vierkant op de ijzers staan.

Ik baal nl nogal. Ik had vorige week een afspraak met de smid. Ik wilde hem van de ijzers en gewoon laten bekappen.

Was hij een uur te vroeg en toen ik aankwam vertelde hij mij doodleuk dat hij als was gedaan. Vierkant dus. Ik was heel teleurgesteld, want dit was niet de bedoeling. Als het ging vriezen en sneeuwen zou hij ze er wel afhalen. Jawel weg, 70 euro en mogelijk weer opnieuw betalen.

Dus vraagje. Als ik een dikke klodder groene zeep of flink invet kan ik dan rijden met ijzers? Binnenkort gaat het regenen, dus dan wordt het ook nog eens glad. Met ingevette ijzers lijkt me nou juist super glad.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30622
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 09:51

Taran staat vrij dicht bij de pony's die nog loslopen in de heuvels en weet precies wat wel en niet kan. Hij staat vierkant op ijzers en kan daar ook niet af, omdat hij langzaamgroeiende hoeven heeft. Als het maar kort sneeuwt ga ik niet naar buiten, maar houd het aan, dan wel, anders wordt hij knettergek. Dan even goed vetten en het kan prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 12:11

Wij hebben het met Leo wel eens geprobeerd in de sneeuw, zowel met hoevenvet als met groene zeep en het hielp geen zier. Die ijzers worden gewoon zo koud dat de sneeuw er meteen aanvriest, daar helpt geen vetten aan. Elke twee rondjes kon je hoeven laten krabben.... Geen succes dus.
Ik zou het risico gewoon niet lopen als ik jou was.