verschil inwerking(rubber)D-trens&rubberstang oid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

verschil inwerking(rubber)D-trens&rubberstang oid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-02 19:08

heb ff een vraagje

zal het proberen uit te leggen

Quentin is soms superlomp&vervelend met het rijden, en ik weet dat ik dat rijtechnisch op moet lossen, maar wanneer hij met zn hoofd in de lucht, bit tussen zn kiezen begint te klieren, over rand vd bak heen hangen enz enz enz dan valt er rijtechnisch vrij weinig meer te doen! dan gebruik ik vaakeen D-trens met rolletjes, die kan hij niet vastpakken, en zodra hij ontspannen vwnw loopt staakt hij ook niet, en kan ik plzeierig met hem rijden, en rijtechnisch veel verbeteren.

normaal rij ik hem op een normale D-trens maar sinds ik hem heb heeft hij een klein kloofje in zn mondhoek

dat bit met die rolletjes is dan niet prettig, als dat bit iets scheef gaat en zo'n rolletje draait langs dat kloofje wordt het erger, en sinds ik heb gehoord dat een rolletjes bit met koper erbij stroom geeft, gebruik ik het niet meer.

soms wordt hij ook heel gevoelig op de gewone D-trens, gaat ie met zn hoofd steeds naar voren en terug 'gooien' niet echt erg is steeds maar paar cm dat zn hoofd naar voren gaat en weer terug maar is superirritant, want op die manier komt hij onder het werk uit, flink aanpakken is dan geen optie, dan hang ik weer over de bakrand.

rij hem dan op een rubber D-trens, maar dan gaat het een tijdje goed, tot hij dat bit dan ineens weer vastpakt, soms gooit hij dan ook nog met zn hoofd als ik met dat bit rij.

nu heb ik regelmatig gehoord dat sommige paarden die punt van het bit erg vervelend vinden, dat die zelfs in het gehemelte kan steken

misschien dat Quentin daarom zo vervelend met zn hoofd gaat doen, want ook als dat kloofje ongeveer onzichtbaar is en ik rij met t rubber bit, dan nog gooit hij soms raar met zn hoofd

is het dan een optie om hem met een (rubber) stangetje te rijden?of met een dubbelgebroken bit?dan heb je die punt van het bit niet.

de reden dat ik meestal met een D-trens rijd is omdat dat bit wat stiller ligt in zn mond, hij pakt vaak 1 kant vast in het begin, en werkt het bit dan half zn mond uit(zo komt ie aan dat kloofje, vanwege n watertrens, is al 5 jaar oud ofzo blijf je altijd beetje zien volgens de DA&tandarts)

maar is de werking van een rubber stang strenger dan een (rubber)D-trens?of juist vriendelijker?en wat is het verschil ertussen?

en wat is precies het verschil tussen een dubbelgebroken bitje(zijn die er ook als D-trens?anders is het geen optie)en een enkel gebroken bit, alleen dat je geen punt hebt die in t gehemeltje kan prikken?

ik rij Quentin overigens voornamelijk met mn benen en heb een hele stille hand, begrens ik hem voor te veel, zeker in t begin, gaat ie steigeren/staken

ik hoop dat iemand uit kan leggen hoe een rubber stang precies inwerkt en een dubbelgebroken bitje, vergeleken met een (rubber)D-trens

ik heb het er met mn instructeur over gehad, die vind dat mn paard meestal het beste loopt op een gewone D-trens, alleen waar dat hoofd schudden ineens weer vandaan komt weet hij ook niet, in de les krijg ik hem trouwens gewoon door het schudden heen, thuis lukt dat niet, en blijft hij achter het bit kruipen, of gooit zn hoofd omhoog&drukt dan zn rug weg of gaat steeds met zn neus wat naar voren&weer terug(dat 'schudden' is dat dus)

alvast heel erg bedankt!!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-02 13:09

is er dan echt helemaal niemand die het verschil van de werking van deze bitten uit kan/wil leggen?