alleen een buitenbak, wat doen jullie in de winter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 11:08

Ik kan al maanden niet de bak in omdat hij te nat was. Dus ik rijd alleen langs de weg en soms op het weiland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 11:32

Ik rij altijd in de buitenbak (allwheather), ook als er sneeuw ligt, maar de mijne heeft dan ook geen ijzers onder. Alleen als het ijzelt blijven we binnen.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 13:10

Ik heb zelf geen buiten of binnenbak. Behalve in de les (1 x in de week in een buitenbak) rijd ik dus langs de weg. (geen ruiterpaden binnen 10 km afstand). in de zomer oefen/train ik op een veldje naast een viadukt.

afgelopen weekend heb ik niet gereden. Met windkracht 6 is het hier ongeloofelijk koud. terwijl het hier maar 2 graden vriest. paardjes staan wel lekker in de wei.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 13:24

Zelfs al sleep je een bak regelmatig, de vorst zit nou eenmaal in de grond. De bovenlaag kan dan wel mooi los zijn, maar daaronder zit een keiharde bodem die het schokabsorptie vermogen heeft van beton. Dat is bepaald niet goed voor de banden, pezen en gewrichten. Dat geldt dus ook voor een bevroren weiland waar een laagje sneeuw op ligt. Ik neem het zekere voor het onzekere, mijn paard krijgt twee weken rust, met alleen stapwerk aan de hand op het pad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 13:43

Waarom zou je met een harde onderbodem niet kunnen rijden? Je rijdt toch ook op de weg?

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 14:45

Ik neem aan dat je op de harde weg alleen stapt en draaft. Voor een gewone dressuurtraining is een harde ondergrond niet geschikt. Bovendien is een bak met een losse bovenlaag van een centimeter en een harde onderlaag ook nog eens spekglad en niet geschikt voor voltes 10 meter in galop oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 14:50

Tja, je zou natuurlijk ook je trainingsprogramma een beetje aan kunnen passen...... Haha! Stappen en draven gaat prima, alsmede overgangen van en naar galop op de rechte zijde.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 14:52

Gewoon door blijven rijden. Makkelijk gezegt misschien, maar wij hebben een goede buitenbak (tot nu toe dan). Je moet voor de winter een bak hebben die goed droog is, of na regen snel droog wordt. Vlak voor het gaat vriezen de bak goed vlak slepen. De volgende ochtend gelijk een zootje paarden loslaten in de bak die de bovenlaag goed losmaken. Daarna de bak weer slepen en gewoon gebruiken. Gisteren was onze bak althans perfect en gewoon te rijden.
Gaat het sneeuwen of ijzelen, dan gaan we naar binnen met de trailer.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-02 13:36

Ik kan met mn ene paard een beetje in het bos stappen, mn merrie is te wild dus die neem ik 2 keer per week naar de rijvereniging, met binnenbak, maar ik kan met haar als het vriest niet alleen stappen want ze heeft teveel energie, wel staan ze gewoon in t land.