Hengstengedrag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-02 00:59

Mijn paard is dus net gecastreerd en nu vraag ik me af hoe lang het duurt voordat het ergste hengstegedrag een beetje wegzakt? Hij is 4 jaar, wordt 5 in Maart volgend jaar. Hij was op en top hengst had echt zwaar hengstengedrag (hij was heel makkelijke te hanteren hoor, heel lief karakter, maar hij was wel altijd de macho aan het uithangen en showen etc.). Volgens de veearts zal ie wel altijd een beetje hengstegedrag houden omdat ie pas laat is gecastreerd, maar niet zo erg als voorheen.


lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 02:05

Ik denk niet dat het definitieve antwoord bestaat maar na een paar dagen kan er al verschil zijn, oftewel meteen nadat hij weer een beetje "genezen" is.

Er zijn er hier dit voorjaar jaar 4 tegelijk gecastreerd in de leeftijd van 2, 3, 3, en 4 jaar. Het resultaat was bij alle vier anders.

Een van de driejarigen was voorheen op zich wel lief, maar ook een "ongeleid projectiel". Na een week dacht ik al... "laten we de k'loten er maar weer aanplakken" Haha! Is trouwens wel helemaal goed gekomen en is momenteel een prachtpony onder het zadel.

Kortom, mijn ervaring tot nu toe is dat verandering in gedrag eerder in weken uitgedrukt kan worden dan in maanden of nog langer.
Het uiteindelijke resultaat zal per paard/pony verschillen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 02:21

Ik denk dat je toch zeker op een half jaar kunt rekenen....

En er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Maar als je je voorbereidt op het "worst case scenario"...kan het alleen maar meevallen...

Je suis Charlie.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 02:53

Cassidy schreef:
Ik denk dat je toch zeker op een half jaar kunt rekenen....
...


Onzin, zeker gelet op de vraagstelling. Technisch gesproken KAN het niet eens een half jaar duren. Knipoog Het uiteindelijke resultaat wel natuurlijk, maar dat was niet de vraag.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 07:44

Met onze hengst die 3 was en al gedekt had, duurde het 2-3 maanden voordat het echte brullen naar anderen paarden over was.
Maar voor die tijd was hij al wel wat makkelijker hanteerbaar.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 14:49

Tjalko is in februari gecastreerd (was toen 3 jaar en 7 maanden) en pas sinds september van dit jaar zijn zijn hengstentrekjes echt weg. Het heeft dus 9 maanden geduurd! Nou moet ik zeggen dat Tjal als hengst echt niet leuk was, moeilijk te hanteren en nogal dominant. Misschien dat het daardoor wat lang duurde voordat hij zich ging gedragen als ruin... Het was zelfs zo erg dat ik in de zomer bloed heb laten prikken om te controleren of het geen klophengst is...
Laatst bijgewerkt door Mrijn op 03-12-02 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 16:16

baily is geholpen vlak voor de import uit ierland hij was toen ong. 5 jaar. helaas kende ik hem toen nog niet anders had ik hem hengst gehouden. maar meneer denkt nog steeds dat ie 100% hengst is en daarom behandel ik hem ook als een hengst.
het ligt bij elkpaard anders hoe hij zich gaat gedragen na de castratie.. bij sommige merk je al snel verandering in karaktere en bij sommige gewoon helemaal niet.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Gekkemeid
Berichten: 289
Geregistreerd: 06-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 16:52

Mijne is 9 jaar oud en hij heeft soms nog hengstegedrag brulluh enz doet ie niet meer maar zich laten zien dat ie aanwezig is... Vooral op concours laat ie vaak zien dat ie nog aanwezig is..

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 18:04

Waarom hadden wij op de manège dan een ruin staan die op zijn 20ste nog de indruk gaf hengst te zijn?
Flemen, piemeltje, brullen, "hier ben ik hoor", stampen, steigeren, ... beest werd zelfs gebruikt om te kijken of merries gedekt waren (heb ik nooit echt begrepen, maar als ie geen interesse toonde was dekans groot dat ze zwanger was ofzo).

Kan het dat het "nooit" overgaat?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 20:45

Nog even voor alle duidelijkheid: Niet bij elk dier is het eindresultaat hetzelfde, integendeel.
Het eerste effect van de castratie is echter vrij snel te merken.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 22:43

Die van mij heeft ook nog steeds niet in de gaten dat hij al jaren geen hengst meer is. De ergste streken zijn waarschijnlijk wel weg, maar nog lang niet alles. Ondertussen heb ik al wel geleerd ermee om te gaan en hem voor te zijn.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-02 05:28

Nogal uiteenlopende antwoorden dus Haha! Ik zie dat ik in ieder geval wel nog een tijdje geduld moet hebben! Ik vind het ook niet erg als ie nog een beetje hengstengedrag houdt, zolang het maar binnen de perken is (dus niet compleet blind gaan wanneer de hormonen opspelen)

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 17:02

tja.......................................................................................................

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 18:29

Lindy schreef:
tja.......................................................................................................


He!!! Wie is er op mijn naam geweest??!!!!!!!!!!!

Ik heb dat er helemaal niet neergezet!! Boos!

Machie

Berichten: 15956
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 20:26

meestal een maand of 3. dan zijn de hormonen uitgewerkt. Maar bij elk paard is het anders. Ook ligt het aan de mate waarin ze hengstengedrag vertonen....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gittta, Googlebot, Majestic-12 en 4 bezoekers