Help! Welk leven vindt mijn paard leuker??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Help! Welk leven vindt mijn paard leuker??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 19:57

Door financiële omstandigheden kan ik niet nog heel lang 2 paarden onderhouden. Dus ben ik op zoek naar een (goedkopere) oplossing voor mijn mooie NRPS'er.

Een korte omschrijving: mijn ruintje is een E-pony van pas 4,5 jaar. Hij is vrolijk, levenslustig, ondeugend en speels. Hij heeft helaas bolspat en gaat bij veel rijden kreupel lopen. Lichte recreatie en rechtrichtende arbeid kan hij naar verwachting wel aan. (Maar is nog niet uitgeprobeerd. Wel wordt hij al een tijdje gelongeerd met dubbele lijnen).

Twister heeft twee hobby's: spelen met andere paarden (uren lang het liefst) en aandacht van mensen krijgen. Als je hem bv gelongeerd hebt en je zet hem terug op de wei, dan komt hij een minuut later nog net zo hard naar je toe rennen voor aandacht.

De twee levens als mogelijke opties:

1. Op een hengstenwei/opfok. Daar kan hij uren spelen met de vijf jonge ponyhengsten, maar krijgt hij verder weinig menselijke aandacht. En hij staat 24/7 buiten met een schuilstal.

2. Verkopen/leasen/bijrijdster/weggeven als lichte recreatie pony/weidemaatje. Twister is door zijn arabierenbloed echter geen beginnerspony. En ze moeten hem ivm zijn bolspat niet gaan overvragen. Maar hij krijgt dan wel de aandacht waar hij zo dol op is.

Wat denken jullie dat Twister voor leven zou kiezen???

Lovers
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 09-01-08 20:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Blue9

Re: Help! Welk leven vindt mijn paard leuker??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:59

Zou je hem niet bij een ander paardje kunnen zetten? Zie vaak genoeg staan, gezelschaps paardje gezocht!! En dan krijgt hij wel aandacht, en kunnen ze er ook soms op!

summerfeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:00

als ik twster was zou ik gaan voor de tweede optie. er zijn altijd wel mensen die op zoek zijn naar een paardje om recreatief mee te rijden. het lijkt me dan wel vanzelf sprekend dat hij naar een goed huis gaat waar mensen zijn die hem veel aandacht zullen geven. misschien hebben ze daar zelfs nog wel meer paardjes waar hij ook mee kan spelen. maar zo op de wei staan heel de dag zonder mensenlijke aandacht lijkt me niet zo veel aan...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:01

Niine schreef:
Zou je hem niet bij een ander paardje kunnen zetten? Zie vaak genoeg staan, gezelschaps paardje gezocht!! En dan krijgt hij wel aandacht, en kunnen ze er ook soms op!

Dan zou jij dus voor optie 2 kiezen?

Het is overigens niet zo makkelijk om zo'n adres te vinden..

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:04

summerfeel schreef:
als ik twster was zou ik gaan voor de tweede optie. er zijn altijd wel mensen die op zoek zijn naar een paardje om recreatief mee te rijden. het lijkt me dan wel vanzelf sprekend dat hij naar een goed huis gaat waar mensen zijn die hem veel aandacht zullen geven. misschien hebben ze daar zelfs nog wel meer paardjes waar hij ook mee kan spelen. maar zo op de wei staan heel de dag zonder mensenlijke aandacht lijkt me niet zo veel aan...

Zou je niet bang zijn dat ze Twister gaan overvragen?

summerfeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:19

nee, maar dan zou ik er wel voor zorgen dat je er van overtuigd bent dat hij naar verantwoordelijke mensen gaat, die weten wat ze doen en die goed op de hoogte zijn van wat hij wel en niet kan.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:27

In een vergelijkbare situatie zou ik kiezen voor optie 1. Die sluit het meeste aan bij de natuurlijke levensbehoeftes van een paard. Als hij vijf jonge hengsten om zich heen heeft om de hele dag mee te spelen ipv. 1 bitchy merrie, kan hij de menselijke aandacht waar hij nu naar hunkert, missen als kiespijn. Verder vermijdt je met optie 1 alle risico's die het hem bij iemand anders onderbrengen - hoe goedwillend die persoon misschien ook is - toch met zich meebrengt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:39

Als hij pijn heeft, vind ik dat er maar één oplossing is, zonder pijn is een leven als gezelschapspaard een mogelijkheid, maar dat verkiest echter niet mijn voorkeur.

michelle___Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:45

Optie 2 denk ik.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 21:03

imker schreef:
Als hij pijn heeft, vind ik dat er maar één oplossing is, zonder pijn is een leven als gezelschapspaard een mogelijkheid, maar dat verkiest echter niet mijn voorkeur.

De pony heeft gelukkig geen pijn hoor (volgens de kliniek). Hij loopt alleen onregelmatig als je flink met hem aan het werk gaat.

Maar dan kies jij dus voor optie 2?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:15

Jennyxx schreef:
imker schreef:

De pony heeft gelukkig geen pijn hoor (volgens de kliniek). Hij loopt alleen onregelmatig als je flink met hem aan het werk gaat.

Maar dan kies jij dus voor optie 2?

Zoals ik het lees, zou ze - net als ik dus - voor optie 1. kiezen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 21:50

EricPrast schreef:
Zoals ik het lees, zou ze - net als ik dus - voor optie 1. kiezen.

Oh, ja, zo lees ik het nu ook inderdaad Bloos

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:53

tja, het is een hengst/ruin, dus kun je er ook niet mee gaan fokken. Het blijft een moeilijk verhaal, maar als ik dan persé uit deze twee moet kiezen, zou ik hem als gezelschapspaard ergens plaatsen.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:54

EricPrast schreef:
In een vergelijkbare situatie zou ik kiezen voor optie 1. Die sluit het meeste aan bij de natuurlijke levensbehoeftes van een paard. Als hij vijf jonge hengsten om zich heen heeft om de hele dag mee te spelen ipv. 1 bitchy merrie, kan hij de menselijke aandacht waar hij nu naar hunkert, missen als kiespijn. Verder vermijdt je met optie 1 alle risico's die het hem bij iemand anders onderbrengen - hoe goedwillend die persoon misschien ook is - toch met zich meebrengt.

ben ik het ook mee eens. wel een lastige keuze hoor! is er geen opfok bij jou in de buurt zodat je er wel 1 keer per week ofzo heen kan?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:56

Ik zou dan ook voor optie 1 gaan. Je weet dan zeker dat hij nooit overvraagd wordt en ik denk idd dat hij zo tussen de hengsten een heerlijk leven gaat hebben. Ja

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 22:14

Zaina schreef:
EricPrast schreef:

ben ik het ook mee eens. wel een lastige keuze hoor! is er geen opfok bij jou in de buurt zodat je er wel 1 keer per week ofzo heen kan?

Deze pony-hengsten-opfok is redelijk in de buurt en ik denk dat dan inderdaad ongeveer 1x per week langs kan gaan. Dat is voor een pony die veel van aandacht houdt erg weinig. Maar zoals Eric schreef heeft hij die misschien niet meer nodig als hij aandacht krijgt van zoveel speelvriendjes!?

Revillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 22:21

Ik zou eerst optie 1 proberen, als dat het dan toch niet blijkt te zijn kan je altijd nog op optie 2 overgaan.

sara2487

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:27

Jennyxx schreef:
Hij heeft helaas bolspat en gaat bij veel rijden kreupel lopen. Lichte recreatie en rechtrichtende arbeid kan hij naar verwachting wel aan. (Maar is nog niet uitgeprobeerd. Wel wordt hij al een tijdje gelongeerd met dubbele lijnen).

Is er niet een tegenstelling tussen de twee vette woorden?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 19:48

sara2487 schreef:
Jennyxx schreef:
Hij heeft helaas bolspat en gaat bij veel rijden kreupel lopen. Lichte recreatie en rechtrichtende arbeid kan hij naar verwachting wel aan. (Maar is nog niet uitgeprobeerd. Wel wordt hij al een tijdje gelongeerd met dubbele lijnen).

Is er niet een tegenstelling tussen de twee vette woorden?

Nee hoor. Een paard rechtrichten betekent niet recht uit rijden. Een paard is van nature scheef, net zoals wij links- of rechtshandig zijn. Door rechtrichtende buigingsarbeid maak je je paard aan 2 kanten even los, soepel en sterk. Gebruik de zoekfunctie maar eens Ja

natuur5D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:13

ik zou voor optie 1 kiezen. en als je toch voor optie 2 kiest, wel iets op papier zetten zodat ie niet wordt doorverkocht als sportpaard.

edine_shets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:18

ik optie 1. veel succes nog met kiezen !

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:32

overduidelijk de eerste !
als je voor de tweede gaat kiezen denk ik dat hij weer rap terug pijn gaat hebben

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:46

Hoi daar ben ik ook weer ns!! Lachen Wij paardenmensen zijn natuurlijk altijd geneigd te denken zelf het beste voor onze paarden te kunnen zorgen. Toch een moeilijke keuze, maarrr ik denk niet dat het uitmaakt wàt je kiest, als hij maar zo snel mogelijk weg is uit de huidige situatie. Uit de (eerlijk gezegd) te krappe box 's nachts, en Sinna die ook niet zijn ideale speelmaatje is.... En als ik t goed gezien hebben jullie er beiden geen plezier aan zo... Ik denk dat een natuurlijke situatie de beste keuze is, dus optie 1. Ja Het lijkt mij in dit geval (spat) ook alles beter dan dat je zeggenschap verliezen toch?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:58

Optie 1 met mijlenver voorsprong

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:04

als ik jou was zou ik voor Optie 1 kiezen.
Niemand zal het paard dan overvragen, en hij kan uren lang spelen. Doordat hij zo mens gericht is, is het ook heel goed voor de veulens. Elk mens dat hun komt opzoeken zal gegroet/benaderd worden door hem. Veulens/jaarlingen kunnen heir heel positief op reageren en makkelijker worden in de omgang met mensen.

Als hij de heledag kan spelen zal hij minder aandacht nodig hebben. Thuis staat hij ws met oudere paarden die veel minder speels zijn dan hem (waardoor hij wel behoefte heeft aan aandacht, omdat de andere paarden snel uitgespeeld zijn)