Luchtzuiger(en foto van gaaf zadel)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 13:40

Ik heb geen idee Marije, misschien moet je het eens aan je veearts vragen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 13:43

Nog een mogelijkheid: (ik blijf er over denken omdat ik jouw omschrijving nog nooit echt gezien heb bij andere luchtzuigers):

zou het kunnen dat jouw paard de buik laat hangen als gevolg van een reactie op de band zelf? Zoals wij mensen na het eten of het werk als we gaan zitten ook de neiging hebben om de buikspieren even te laten? en de broekhaak los te doen Knipoog De band om kan voor jou paardje dan een zekere mate van discomfort opleveren, waardoor de werkhouding (spieren op spanning) blijft bestaan.

Je zou eens kunnen testen hoe je paard reageert als je zomaar de band af en weer omdoet. Dus niet na het werken...

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 22:35

Oke, ik ga hier proberen een uitleg voor te geven Knipoog Misschien is jouw paard wel gewoon heel gevoelig voor die twee appels die jij hem geeft. Het kan namelijk zijn dat een paard al darmgassen krijgt van 1 appel en dat kan al vrij snel na het voeren zij.

Paarden die gevoelig zijn voor koliek zuigen ook vaak lucht. Dit doen ze om het vervelende gevoel kwijt te raken dat ze vaak of zelfs constant hebben in hun darmen. (Zoals jij beschrijft werken de darmen van je paard wel, aangezien je zegt dat je behoorlijke darmactiviteit hoort)

Er zijn verschillende soorten luchtzuigers, paarden die het doen omdat ze de omgeving verschrikkelijk vinden (bijv. door een slechte of donkere stal, geen weidegang geen contact met andere paarden, veel doorverkocht dus geen vaste baas etc., etc.)

Paarden die wel een goede omgeving hebben maar het in het verleden niet goed hadden (zij zijn dus luchtzuigers die echt de verslaving al hebben opgebouwd van jongs af aan)

Paarden die negatieve aandacht vragen door te luchtzuigen (dit doet mijn paard, als je wegloopt zuigt hij gelijk lucht en als ik terug loop houdt hij ermee op en kijkt hij me echt zo aan van:"ha, zie je wel je komt terug".)

Paarden die last van hun darmen hebben, oftewel koliek gevoelig zijn (zij doen het om het vervelende gevoel te onderdrukken wat ze hebben in hun buik.)

Paarden die erg bezig moeten gehouden worden en waarmee dit niet gebeurt, wij noemen dat in mensentaal: hoe intelligenter hij is des te sneller zal hij zich vervelen (helaas gaat dit niet echt op bij paarden, maar ik zou niet weten hoe ik het anders zou moeten uitleggen Verward )

Helaas kunnen sommige paarden idd luchtzuigen zonder hun tanden ergens op te zetten, hier kan je heel weinig aan veranderen, andere vormen van luchtzuigen kan je proberen te bestrijden met een band om, cribox, sambal, een operatie zal ik zeker nooit doen, is te ingrijpend.

Helaas kreeg mijn paard hele nare plekken van zijn luchtzuigband (lees: miracle colar)maar hierdoor ben ik er wel achter gekomen dat hij zonder band om eigenlijk veel minder luchtzuigt dan met band om. Ook is het seizoensgebonden volgens mij, s'zomers staan ze veel meer buiten bij ons en is het veel minder dan in de winter als hij meer op stal staat. Verder moet ik me ontzettend inhouden om hem niet op z'n donder te geven als hij luchtzuigd als ik er ben Bloos Dus ik geef hem gelijk alle aandacht en gooi gelijk zijn deur open als ik er ben en dan doet hij het niet. Ach je leert ermee omgaan en ik ben een stuk relaxter nu ik er echt van overtuigd ben dat hij er geen koliek van krijgt Knipoog Haha!

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 22:38

kijken kan altijd!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 22:49

napoleon schreef:
Helaas kreeg mijn paard hele nare plekken van zijn luchtzuigband (lees: miracle colar)maar hierdoor ben ik er wel achter gekomen dat hij zonder band om eigenlijk veel minder luchtzuigt dan met band om.


Kijk dat is nu grappig. Ik heb dezelfde constatering gedaan. Lanna moest de band af, omdat hij inwendige beschadiging veroorzaakte (ze zoog er gewoon doorheen) en sinds de band af is, beperkt het luchtzuigen zich tot rondom etenstijd of als ze net weer in de stal staat. Het is gewoon minder!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 22:54

Anya"]
[quote="napoleon schreef:
Helaas kreeg mijn paard hele nare plekken van zijn luchtzuigband (lees: miracle colar)maar hierdoor ben ik er wel achter gekomen dat hij zonder band om eigenlijk veel minder luchtzuigt dan met band om.


Kijk dat is nu grappig. Ik heb dezelfde constatering gedaan. Lanna moest de band af, omdat hij inwendige beschadiging veroorzaakte (ze zoog er gewoon doorheen) en sinds de band af is, beperkt het luchtzuigen zich tot rondom etenstijd of als ze net weer in de stal staat. Het is gewoon minder!
[/quote]

Yep en ik heb nog geluk want na 2 maanden begint er eindelijk weer haar op die plek te komen, dus het lijkt erop dat het geneest. Trouwens als hij maar genoeg ruwvoer heeft liggen dan begint ie ook niet te luchtzuigen dus ik geef hem nu elke avond 2 plakken hooi extra in een voerruif zodat ie wat te doen heeft vindt ie hartstikke leuk, lekker en hij doet er lekker lang mee........ Nogmaals ik denk ook dat het ligt hoe je ermee
omgaat!

Trouwens Nappie heeft zelfs een keer het klepeltje helemaal omgebogen doo het zuigen............... daarna had hij een heel dik strottehoofd Frusty eigenlijk best zielig maar ook dit is heel langzaam weer weggetrokken!

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 23:20

Marije_jiplover schreef:
Als ik met Duvel heb gereden en ik zet hem daarna terug in zijn stal, laat ik meestal zijn band nog even af, omdat hij bezweet is en dan gaat dat ding irriteren (denk ik). Dus ik laat hem lekker opdrogen (terwijl hij lekker staat lucht te zuigen), na een uurtje poets ik al het opgedrooge zweet van hem af en doe zijn band weer om.
Maar dan heeft hij al een opgezwollen buik, zeg maar in zijn flanken, voor zijn heupen.


mijn paard had dit ook als hij z'n band niet omhad. Dus dat die lucht niet in de maag kan komen en dat ze er niet ziek van kunnen worden is allemaal gelul.
Die van mij stond de hele zomer met andere paarden op de wei, zonder band. hij deed wel luchtzuigen, maar nooit op de wei.
hij was al een aantal weken sloom, keek dom uit z'n ogen, werd mager, maar z'n buik, bij z'n flanken was opgeblazen. dierenarts wist niet wat het was, totdat we hem zagen zuigen. ik moest van heb de band weer om doen, omdat ze er wel degelijk last van kunnen krijgen. de meeste niet, maar de lucht kan wel naar de maag!
Na een dag met band om, was het opgezwollen weg, na 3 dagen was die waze blik uit z'n ogen en was hij niet meer sloom. na een week werd hij weer dikker. we hebben na een paar weken de band nog een dag afgehad (vergeten), hij stond weer stoned als een garnaal in de wei, opgeblaze buik, sloom. hij heeft nu al die tijd z'n band om, niets aan de hand. zodra die afgaat, is het weer bal.
Ook kunnen paarden het overnemen. zeggen ze ook op de Uithof, alleen niet elke dierenarts is het erover eens, diegene die ik heb gesproken wel.
mijn dierenarts vertelde dat hij op een stal was geweest, waar sinds 2 weken een luchtzuiger zonder band stond. binnen een week stonden z'n buren te zuigen en diegene die tegenover hem stond. een paar deden het dan niet. de stalhouder heeft vroeger ook op een stal gestaan waar ook een paard van een vriendin van hem stond. ook paarden die eromheen stonden gingen het doen. en echt niet omdat die stal zo slecht voor ze was. ze hebben er al die jaren gestaan zonder problemen en er komt een luchtzuiger erbij en de buren beginnen het ook te doen. dit paard ging ook achteruit in conditie en had ook supervaak gaskoliek. dit paard is toen wel geopereerd. er werd toen een spier weggehaald of gaten in z'n hoofd geboord. 1 van de 2, dat wist hij niet meer zeker. het heeft geholpen, hij heeft nooit meer gezogen en was van de koliek af.
ik zeg niet dat alle paarden er ziek van worden, maar ze kunnen er wel degelijk wat van krijgen. dus je moet niet altijd 100% op die onderzoeken geloven, wat er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.

Debby
Berichten: 8
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 01:15

Citaat:
Deze paarden zijn heel ver heen, en als een operatie hun leven kan verbeteren zou ik dat zeker doen. Wel of niet legaal.


Zo'n operatie is over het algemeen juist niet levensverbeterend. Je doet nl alleen iets aan de kwaal maar haalt de oorzaak niet weg. Die operaties deed men tot voor kort omdat men altijd dacht dat paarden er koliek van kregen en een operatie dus levensreddend zou kunnen zijn. Inmiddels is dat allang achterhaald. Als mensen nu dus zo'n operatie voor hun paard zouden willen is het slechts uit eigenbelang, men vind het bv een irritant geluid, of mensen die de nieuwste wetenschappelijke ontdekkingen gewoon niet kennen of niet willen kennen, niet geloven, enz. Het is niet voor niets verboden (mag trouwens nog steeds gebeuren hoor maar alleen igv medische noodzakelijkheid). De oorzaak van luchtzuigen moet worden weggenomen niet de kwaal. Paarden krijgen er geen koliek van, er komt nauwelijks lucht in de maag en het is ook zeker niet besmettelijk.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 08:38

odis schreef:
Ook kunnen paarden het overnemen. zeggen ze ook op de Uithof, alleen niet elke dierenarts is het erover eens, diegene die ik heb gesproken wel.
mijn dierenarts vertelde dat hij op een stal was geweest, waar sinds 2 weken een luchtzuiger zonder band stond. binnen een week stonden z'n buren te zuigen en diegene die tegenover hem stond. een paar deden het dan niet.


Deze paarden die het overnamen moeten het dan voorheen ook al hebben gedaan of staan in zo'n negatieve omgeving dat ze het kennelijk allemaal in zich hebben om te gaan doen.

Mijn paard, een hele vervente luchtzuiger, heeft 2,5 jaar lang in een stal gestaan waar hij de andere 15 buren gewoon kon zien door het tralies en visaversa. Geen van al deze paarden heeft het van hem overgenomen en niemand was gelukkiug spastisch door te zeggen dat ik mijn paard maar ergens anders moest zetten...................zoals vele wel doen. Zonder een luchtzuiger af en hij zal zich helemaal ongelukkig voelen!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 09:51

odis schreef:
Ook kunnen paarden het overnemen. zeggen ze ook op de Uithof, alleen niet elke dierenarts is het erover eens, diegene die ik heb gesproken wel.
mijn dierenarts vertelde dat hij op een stal was geweest, waar sinds 2 weken een luchtzuiger zonder band stond. binnen een week stonden z'n buren te zuigen en diegene die tegenover hem stond. een paar deden het dan niet.


Dat is nu typisch want ik beschik over een onderzoek van de UvA (heb ik vorig jaar opgevraagd) waar de conclusie van is dat paarden het niet van elkaar overnemen. Verder hebben paarden op draversstallen en grotere kans op luchtzuigen, paarden op zaagsel een grotere kans dan paarden op stro en paarden die elkaar niet kunnen zien lopen ook een grotere kans op luchtzuigen. Belangrijke conclusie is dat stalomstandigheden een grote rol spelen bij het al dan niet gaan luchtzuigen van een of meerdere paarden. Het veel vertelde verhaal dat paarden het van elkaar overnemen is nergens bewezen gevonden. Dit past ook wel bij mensen die een luchtzuiger hebben. Mijn paard heeft 1 jaar in een gang met 7 andere paarden gestaan, geen van die paarden is gaan luchtzuigen, daarna 1,5 jaar in een manege met 14 paarden in een gang (ook daar geen nieuwe luchtzuigers) en in haar huidige stal (1,5 jaar) zijn ook geen nieuwe luchtzuigers gesignaleerd. Ook haar beide veulens (nu 4 en 3 jaar oud) zijn niet gaan luchtzuigen. Terwijl ze het ze de veulens toch echt heel goed voorgedaan heeft Haha!. Kortom ik ben het eens met de vorige schrijver: als meer paarden in een gang gaan luchtzuigen, is er iets niet in orde met de leefomstandigheden van die paarden.
Laatst bijgewerkt door Anya op 04-12-02 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 09:53

napoleon"]
Oke, ik ga hier proberen een uitleg voor te geven Knipoog Misschien is jouw paard wel gewoon heel gevoelig voor die twee appels die jij hem geeft. Het kan namelijk zijn dat een paard al darmgassen krijgt van 1 appel en dat kan al vrij snel na het voeren zij.
[/quote]

Dat begrijp ik idd, maar waarom heeft hij wel een opgeblazen buik, alsie twee appels krijgt en hij heeft geen band om (en staat dus vrolijk zeker een half uur achter elkaar lucht te zuigen), maar geen opgeblazen buik als ie wel een band om heeft? Dan krijgt hij nl ook dezelfde 2 appels, die krijgt hij nl. altijd na het rijden (of ze moeten op zijn, maar dat is nauwelijks aan de orde). Hij wordt toch niet minder gevoelig voor koliek, alleen maar gezien het feit dat hij een anti-luchtzuigband omheeft?

[quote="napoleon"]
Paarden die negatieve aandacht vragen door te luchtzuigen (dit doet mijn paard, als je wegloopt zuigt hij gelijk lucht en als ik terug loop houdt hij ermee op en kijkt hij me echt zo aan van:"ha, zie je wel je komt terug".)
[/quote]

Dit is bij Duvel zeker niet het geval, ook wanneer er geen mensen bij hem in de buurt (van wie hij aandacht zou willen trekken) zijn staat hij lucht te zuigen. Zijn stal is vanuit de kantine te zien (door de binnenbak heen) en ik heb hem zo wel eens een hele tijd geobserveerd. Hij staat lucht te zuigen na het eten, of na het krijgen van iets lekkers (meestal ong. een half uur of nog wel langer achter elkaar)
Maar ook als ik hem na het rijden op stal zet en hij heeft die appels en wortels nog niet gehad, gaatie meteen luchtzuigen, terwijl ik nog met hem bezig ben (pijpkousen erafhalen, hoeven uitkrabben, bit schoonspoelen). Dus ook alsie wel aandacht krijgt, doet hij het.

[quote="napoleon schreef:
Ach je leert ermee omgaan en ik ben een stuk relaxter nu ik er echt van overtuigd ben dat hij er geen koliek van krijgt Knipoog Haha!


Daar was ik ook van overtuigd, voordat we Duvel hadden. Maar nu weet ik het gewoon niet meer.
Ik zou best wat aan de oorzaak willen doen, als ik wist welke dat was.
Hij is begonnen met luchtzuigen, toen hij nog manegepaard was. (volgens mij stond hij een maand of 5 bij ons op stal, toen hij ermee begonnen is). Bij de mensen die hem toen hebben gekocht, is het niet minder geworden, eigenlijk alleen maar meer. Zij hebben hem een band omgedaan, waar hij heel makkelijk doorheen kon zuigen, maar waardoor hij het wel minder deed dan zonder band. Bovendien kreeg hij van deze mensen weinig afleiding, liep vaak alleen maar in de stapmolen en er werd een keer of 3 per week hooguit mee gereden.
Na 5 maanden konden wij hem van hen kopen en dat hebben we ook gedaan. Sinds dien krijgt hij zeker een dubbele hoeveelheid aandacht, hij wordt vaker twee keer per dag gereden en heel vaak wordt hij een (paar) uur na het rijden nog eens uit zijn box gehaald, om even met hem te wandelen, en hem uitgebreid te poetsen.
Volgens mij krijgt hij dus geen aandacht te kort.
Hij is heel even een week of twee gestopt, dat was toen hij heel ziek was en met een hele dikke keel stond. Toen moest zijn band wel afblijven, ivm die keel, maar hij had er ook zoveel pijn aan, datie het gewoon niet deed. Hij at ook een paar dagen helemaal niet, daarna alleen een beetje kuilgras en pas later ook weer alles. Daarna isie ook weer gewoon verder gegaan met luchtzuigen.
Verder is er nog het probleem, dat ik geen eigenaar van het paard ben (ik schrijf wel dat 'wij' hem hebben kunnen kopen, omdat ze mij erin betrokken heeft enzo, maar het is en blijft haar paard). Dus ik kan ook niet zomaar zeggen dat ze zus of zo'n onderzoek moet laten uitvoeren.
Zij heeft geaccepteerd dat het een luchtzuiger is en dat hij dus zijn band om moet.
Dus al zou ik willen weten of hij maagzweren ofzo heeft, ik zal er niet achter komen, denk ik, omdat dat niet onderzocht wordt.

En zomaar preventief rennies gaan geven, zal ik niet zo snel doen. Ik weet niet of het kwaad kan, ik weet niet of het op de dopinglijst staat, etc.
En zijn prestaties zijn verder prima, daar heb ik echt niet over te klagen. Het is een heel werkwillig paard, leergierig. En werkt meestal ook goed mee op wedstrijden enzo.
Ik denk dat ik me er dus voorlopig maar bij neer moet leggen, dat het een luchtzuiger is en steeds netjes zijn band omdoen.

En wellicht, ooit, als ik er zelf een onderzoek naar kan doen, zal er voor mij een echte waarheid naar boven komen.

Bedankt voor al jullie reacties op mijn stukken.
Laten we het nu maar weer vooral houden op de primaire vraag, of ze wel of niet eventueel die welsh moet gaan kopen, want volgens mij is dit toch wel een beetje offtopic gegaan (ook al ging het dan wel over luchtzuigers).

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 14:38

Marije schreef:

En zomaar preventief rennies gaan geven, zal ik niet zo snel doen. Ik weet niet of het kwaad kan, ik weet niet of het op de dopinglijst staat, etc.

Dat heb ik dus ook niet gedaan. Ik heb wel degelijk de veearts gebeld. En aangezien het een zeer milde maagzuurremmer betreft en absoluut niet op de dopinglijst staat, kon ik het rustig proberen. Na 4 weken gaat hij met mij kijken wat het resultaat is...Ik hou jullie wel op de hoogte.

Off topic
Ja het is een beetje of topic, maar deze reacties geven haar in ieder geval een aardig beeld van wat je zo tegenkomt als je een luchtzuiger koopt. Ik was daar niet op voorbereid. Zij nu wel als ze toch besluit hem te kopen.

Verder wil ik jullie allemaal vragen om de poll over koliek in te vullen...Dat kan weer wat extra info geven..

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 14:50

Mijn pony is begonnen met luchtzuigen met haar 4 weken oud veulen aan de voet, in een stal met maar liefst 3 doorkijkramen waar ze haar hoofd buiten kan doen, en met een uitloop .... dus ook al geef je nog zoveel aan, als het erin zit zal het eruit komen ...