Luchtzuiger(en foto van gaaf zadel)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 13:07

Ik zou zowiezo gaan kijken. Misschien is het wel HET paard... Dan hou je 'm gewoon altijd netjes z''n band om en heb je d'r geen last van....

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 14:13

Duvel is een luchtzuiger en dat was hij al voordat we hem kochten. Dat wisten we ook. Maar de manier waarop we hem konden kopen, was zo'n 'kadootje' dat we hem zowieso wel wilden hebben (hij is niet eens gekeurd, maar hij was een paar maanden daarvoor nog wel klinisch goed gekeurd voor de verzekering bij de vorige eigenaar).
Ik ben er nu dus aan gewend dat we zijn band omdoen enzo.
Maar als ik eerlijk ben, als ik later zelf een paard ga kopen en ik kan niet op zo'n kadootje rekenen als Duvel nu, dan zal ik liever geen luchtzuiger willen hebben. Duvel zuigt geen lucht met zijn band om, hij slaat nu alleen nog maar met zijn voortanden op de rand van zijn voerbak. (bak is nog steeds heel, en zijn tanden vooralsnog ook, maar voor hoelang???)
Dus ik denk, dat ik in dit geval niet zou gaan kijken.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 14:22

Bekijk dan deze link ook even...Er staat in ieder geval het een en ander aan onderzoek vermeldt, zodat je weet wat er wel en niet waar is als je een luchtzuiger koopt en of je er wel of niet aan beginnen wil.

En voor de duidelijkheid, mijn luchtzuiger heeft geen band om, heeft geen koliek, geen van de paarden hebben het overgenomen.

Wel maakt het een naar geluid, daar moet je tegen kunnen, heb je kans op scheve voortanden (als ze ook kribbebijten) en moet je er rekening mee houden dat je paard zoveel mogelijk op de wei kan. De meeste luchtzuiger doen het niet zolang ze buiten staan. Er zijn we paarden bekend die op de weidepalen luchtzuigen, de mijne doet dat niet.

Luchtzuigerbanden zijn er in veel soorten, sommige zijn echt erg gemeen. De enige luchtzuigerband die redelijk tot goed werkt is de miracle colar...


[MD] Luchtzuigen zonder muur/hek?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 19:05

met die band om, kunnen ze net zo goed hun tanden op iets zetten en lucht zuigen, maar ze kunnen het dan niet meer doorslikken, dus krijgen geen lucht in hun maag/darmen en is er dus ook geen kans op koliek.

die van mij is begonnen met kribbebijten toen hij aan zn achterbeen kreupel was(tegen muur geslagen, spronggewircht 2x zo dik als normaal, zat wel rubber op muur) door de pijn is hij op zn voerbak gaan bijten, later is dat luchtzuigen geworden.
zo'n band ken ik, die helpt goed bij 2 andere luchtzuigers die ik ken, maar die van mij doet het alleen op zn voerbak, dus voerbak met Cribbox ingesmeerd, heeft t niet meer gedaan!

maar je kan toch altijd gaan kijken bij het paardje? kan je zelf zien hoe erg ze aan het luchtzuigen is als je daar op stal bent, als ze verder aan je eisen voldoet, en niet gevoelig is voor koliek, dan lijkt het mij niet echt een probleem!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 19:20

Lekker naar dit paardje gaan kijken en je zeker niet laten weerhouden omdat het een luchtzuiger is!!!!!!! Door het luchtzuigen wordt een paard niet minder hoor!!!!

Ik moet toch weer even kwijt dat ik weer een gebullshit lees over luchtzuigers in dit topic Frusty Nog 1 keer ........... van luchtzuigen krijgen ze geen koliek (ze gaan vaak luchtzuigen of erger luchtzuigen om al opkomende koliek minder te voelen) Zelfs zeer bekende paardendeskundigen zijn het hier over eens en Offereins heeft een lezing hierover gehouden! Ten tweede, door een band kan een luchtzuiger gewoon heen zuigen dus dit is niet altijd de oplossing en ten 3e, paarden nemen het niet van elkaar over maar beginnen vaak in hetzelfde stadium te luchtzuigen omdat de omgeving dit stimuleerd. Paarden die allemaal in dezelfde "on-prettige" omgeving staan zullen vaak allemaal luchtzuigen. Dit is bewezen met veulens van 20 weken vaarvan de moeders niet luchtzogen maar de veulens begonnen wel te zuigen..................uit zichzelf!

Oja...............uit eigen ervaring weet ik dat het luchtzuigen wel minder kan worden als er een positieve omgevingsverandering is of genoeg afleiding en inpulsen!

Debby
Berichten: 8
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 20:15

Koop de nieuwe Hemel op Paarden (decembernummer, is nog niet uit). Daarin staat een artikel met de nieuwste wetenschappelijke bevindingen wb luchtzuigen en kribbebijten.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 23:09

Wij hebben ook 2 luchtzuigers op stal gehad, 1tje is verkocht en de andere hebben we nog. Okee, ze doen een beetje irri, maar hebben nog nooit koliek oid gehad.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 23:28

ok nog 1 keer, ze kunnen er GEEN koliek van krijgen!!!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 23:38

kayla schreef:
ok nog 1 keer, ze kunnen er GEEN koliek van krijgen!!!


helemaal mee eens!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 00:19

het enige wat een DA ooit heeft gezegd tijdens een keuring van een luchtzuiger op de manege, was als hij de lucht doorslikte een vol gevoel in zn maag kon krijgen, en minder honger had, en dus in extreme gevallen te weinig zou gaan eten.
en dat er een ieniemienie kans is op koliek krijgen als ze veel lucht doorslikken, omdat dat dan in de maag/darmen ging zitten maar dat er sowieso paarden zijn(ook niet luchtzuigers)die heel erg gevoelig zijn voor koliek!
die van mij had vorig jaar na iedere keer dat ie met de trailer weg was geweest een licht vorm van koliek, dus sommigen zeiden ja dat kribbebijten&luchtzuigen he(wat ie toen al lang niet meer deed!)maar wat was het: op de trailer en in andere stallen en in de bak wilde hij niet plassen! hield het heel de dag op!
kreeg dus buikpijn, eind van de dag stond ie thuis in stal en gelijk plassen!!en daardoor had ie dus zo'n buikpijn! nu heeft ie inmiddels door dat als ie transportbeschermers om heeft en dan op de trailer plast er nix tegen zn benen aanspat, dus plast ie op de trailer! ach ja helemaal normaal zal ie nooit worden...!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 00:31

Anya"]
[quote="kayla schreef:
ok nog 1 keer, ze kunnen er GEEN koliek van krijgen!!!


helemaal mee eens!
[/quote]

Ik sluit me er helemaal bij aan Haha!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 00:55

Mijn welsh pony was een luchzuiger. Het is inderdaad grote onzin dat paarden er koliek door krijgen! Mijn pony is altijd kerngezond geweest (tja, welsh he?). Later moest hij zo'n band om, maar dat hielp toch niks. (Tja, het is dat het moest van mevrouw de stalhoudster....Boos! )
Het kan echter wel wat praktische probleempjes meenemen, lang niet iedereen waardeert het als je je luchtzuiger bij zijn / haar paard zet en in combinatie met kribbebijten is het natuurlijk ook goed op je houtwerk letten Haha!

Groetjes, Mirjam

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 00:59

Ik zou persoonlijk geen probleem hebben met het kopen van een luchtzuiger. Ik zou het met een luchtzuigband proberen, maar voor het geval dat hij of zij daar doorheen zuigt zou ik een operatie overwegen..

Luchtzuigen alleen zou voor mij geen reden zijn om een paard niet aan te schaffen. Als het voor de rest klikt zou er alleen wel wat van de prijs afmoeten, dat is duidelijk....

En ik ken paarden die helemaal panisch worden van de miracle collar...dus helaas gaat dat niet altijd op....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 01:01

Oh ja, wij hebben drie luchtzuigers op stal staan. En ik heb niet gemerkt dat ook maar één ander paard het heeft overgenomen...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 01:09

Cassidy schreef:
Ik zou persoonlijk geen probleem hebben met het kopen van een luchtzuiger. Ik zou het met een luchtzuigband proberen, maar voor het geval dat hij of zij daar doorheen zuigt zou ik een operatie overwegen..

....


voor zover ik weet zijn luchtzuigeroperaties inmiddels (net als cornage-operaties) eigenlijk verboden. En met een goede reden. Ze halen een spier in de hals weg. Het is een heel zware operatie en het resultaat is niet gegarandeerd.

Ik zou mijn paard nooit laten opereren vanwege luchtzuigen. Nog eerder zou ik alle mogelijke moeite doen om een buitenstal te vinden, zodat hij/zij dag en nacht op de wei zou kunnen.

Ik rij nu ook iedere dag een half uur van Hengelo naar net over de grens in Duitsland, omdat dat de enige pensionstal is waar mijn paard overdag de hele dag naar buiten kan. En waar ze ook in de wei wordt gezet. In de wei luchtzuigt ze niet, in de stal wel tijdens etenstijd...En als je je er niet druk over maakt, heb je een geweldig paard aan een luchtzuiger....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 02:40

Helaas is de ruimte in Nederland te beperkt om iedere luchtzuiger de afwisseling van de dagelijkse sleur door middel van regelmatige en dagenlange weidegang te garanderen. Statistisch heeft niet iedere luchtzuiger in Nederland de kans om regelmatig van weidegang te genieten. Daar is Nederland, en met name de Randstad te klein voor. Nederland is (om met wijlen Pim Fortuyn mee te praten) "te druk". En helaas moet een paard nu eenmaal gefinancieerd worden. Dus verhuizen naar het Oosten om je paard de weidegang te gunnen, maar intussen werkeloos te zijn en niet meer de financiele middelen op te kunnen brengen om hem of haar te kunnen houden....what's the point?

Mijn mening is dat paarden die de hele dag door high zijn van het luchtzuigen wel degelijk geopereerd kunnen en mogen worden...

Er zijn zelfs luchtzuigpatienten bekend die nog op de wei luchtzuigen, zonder paal of hek om hun tanden op te zetten, die gewoon lucht happen.
Deze paarden zijn heel ver heen, en als een operatie hun leven kan verbeteren zou ik dat zeker doen. Wel of niet legaal. Wie beslist er dat zo'n operatie niet kan of niet mag? De Nederlandse Overheid? Dacht het toch echt niet.....Ik ben namelijk mijn vertrouwen in de Nederlandse Overheid een beetje kwijtgeraakt na die affaire met de MKZ. Verbaasd? Ik heb lak aan: Niet toegestaan? Illegaal? Ze kunnen vierkant de boom in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 08:33

Ik denk dat het belangrijk is te weten hoe erg hij het doet.

Sommige paarden doen het alleen op stal. Dus als jouw Cob overdag naar buiten kan, scheelt dat al weer. Ben je van plan om regelmatig met hem te rijden ook. Dus eigenlijk praktisch elke dag.

Ik ken een paardje dat lucht zuigt. Nooit ziek, nooit koliek. Hij doet het alleen tijdens het eten. Eigenlijk maar een beetje en het meisje schenkt er geen aandacht aan, negeert zijn gedrag.

Sinds kort heeft ze hem een band om gedaan op stal, omdat ze niet zeker weet of hij het ook s'nachts doet. De paarden die er naast staan, nemen het niet over.

Zij hebben het eerlijk verteld dus zullen ze je ook vertellen hoe erg hij het doet. Of dit paard ook erger gaat luchtzuigen als het druk op stal is, moet je ook vragen.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 09:24

Ik heb een vraag aan diegenen die meer weten over luchtzuigen en al die onderzoeken.
Ik heb ook een onderzoek gelezen, waarin staat, dat ze de lucht niet doorslikken, maar meteen weer uitademen (of uitboeren?)
Ik wil dat best geloven, alleen dan snap ik nog steeds het een en ander niet.
Als ik met Duvel heb gereden en ik zet hem daarna terug in zijn stal, laat ik meestal zijn band nog even af, omdat hij bezweet is en dan gaat dat ding irriteren (denk ik). Dus ik laat hem lekker opdrogen (terwijl hij lekker staat lucht te zuigen), na een uurtje poets ik al het opgedrooge zweet van hem af en doe zijn band weer om.
Maar dan heeft hij al een opgezwollen buik, zeg maar in zijn flanken, voor zijn heupen. En als ik daar aan luister, hoor ik hoogtonige geluiden, die overduidelijk wijzen op een op spanning staande darm door gas. Ok, dit kan tal van oorzaken hebben, maar als ik nou na het rijden wel meteen zijn band om doe en ik kom een uurtje later kijken, dan heeft hij hier geen last van.
Ik heb dit meerdere keren gezien, dat hij echt met een opgeblazen buik stond alsie geen band omhad.
Eén keer was ik zijn band vergeten en heeft hij bijna 24 zonder band gestaan en hij had wel gaskoliek.
Ik wil dus best geloven dat het niet door het luchtzuigen komt, maar heeft iemand er dan een aannemelijke verklaring voor, dat hij met band om geen opgeblazen buik krijgt na het rijden en zonder band wel?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 10:16

Het meest recente onderzoek heeft echt aangetoond dat de lucht niet in de maag en dus zeker niet in de darmen terecht komt. Paardendarmen maken overigens een enorme hoeveelheid gas aan...En dat wordt versterkt door het soort voer dat aan een paard gegeven wordt. Mijn paard krijgt maar heel weinig sportbrok en zoveel goed hooi als ze wil. Haar gasvorming/darmwerking is al jaren normaal, ondankt dat ze met grote regelmaat luchtzuigt tot ze een ons weegt Knipoog

Hoe dat zit met de al dan niet opgeblazen buik van jouw paard weet ik niet. Het kan toeval zijn, een andere oorzaak hebben (voer b.v.) of omdat je verwacht iets te zien, zie je het ook....Hieronder in ieder geval een stukje waarin de meeste redenen voor gaskoliek worden beschreven. En hier gaat het om normale, niet luchtzuigende paarden...


Een draaiing in de darm kan bijvoorbeeld ontstaan door gas in de darmen. Bij de vertering van voedsel komen gassen vrij. Een paard gaat altijd door met eten. Als hij te veel eet, kan de darminhoud gaan gisten waarbij nog meer gassen vrijkomen. Dat heeft een luchtballon-effect, want de darm kan daardoor naar boven drijven in de buik. Zo kan er een draaiing ontstaan, maar ook kan het gebeuren dat de darm tussen andere darmen terechtkomt. In het voorjaar is in het algemeen een beduidende stijging van het aantal aangeboden koliekpaarden te zien. Bij de Lingehoeve was dat niet anders en werden in het voorjaar, maar liefst achttien procent meer koliekpaarden geopereerd. Die stijging heeft ongetwijfeld te maken met het eiwitrijke voorjaarsgras, waarop de darmen heftig kunnen reageren. Opvallend was ook dat vier﷓ en vijfjarige sportpaarden meer last bleken te hebben van koliek dan hun evenoude soortgenoten, die worden gebruikt als recreatiepaard. Belangrijk verschil tussen beide paarden is het doel waarvoor ze worden gebruikt met een daarbij behorend rantsoen. Jonge sportpaarden zijn nog in de groei, moeten hard werken en komen minder regelmatig in de weide. Misschien krijgen ze om in wedstrijdconditie te blijven toch teveel krachtvoer met daarin een behoorlijke hoeveelheid eiwit. In de winter is de voeropname sowieso beter te controleren, want op stal kan het paard alleen de gegeven hoeveelheid voer verorberen.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 10:53

Juist omdat ik het wel eens was met die onderzoeken, had ik juist helemaal niet verwacht om iets te zien.
Ik snap zelf ook niet, dat de lucht, als die dan al in de maag terecht zou komen, zo snel in de dikke darm ofzo terecht kan komen, waar ik het dus kan zien en beluisteren.
Ik was de eerste keer ook echt verbaasd dat hij zo'n opgeblazen buik had. Zat me af te vragen of hij het niet voor het rijden ook al had, of ik niks aan hem gemerkt had met rijden, al dat soort dingen.
Maar nu ben ik er wel vaker op gaan letten.
En het is dus niet gebaseerd op één waarneming, ik bekijk hem nu al een maand of twee. Het enige dat verschilt, is dat ik de ene keer wel meteen zijn band om doe en de andere keer niet.
En het feit dat tot nog toe alle keren zonder band hij (sinds ik het voor het eerst gezien heb) een opgeblazen buik heeft, en alle keren met meteen de band om hij dat niet heeft.
Dus in dit geval is het wel herhaalbaar. Dat is wat ik zo moeilijk te bergijpen vind, hoe komt dat gas er dan?
Hij krijgt na het rijden altijd wat lekkers, meestal 2 appels en een paar wortels. Maar dat is als hij met band om terug naar stal gaat precies hetzelfde als wanneer hij zonder band om terug naar stal gaat.
En hij staat al maanden op hetzelfde voer (sportbrok van Vente en kuilgras). Dat is dus ook niet anders.
De normale oorzaken voor gaskoliek ken ik wel. Dat Duvel toen gaskoliek had, zou dus best door één van bovengenoemde oorzaken kunnen zijn ontstaan (dat dacht ik toen ook). Maar na wat ik nu dus zelf waarneem, ga ik er toch aan twijfelen.
Een manege paard dat ik kende, had altijd de volgende morgen koliek, wanneer een lesklant de avond ervoor zijn band vergeten was. Altijd.
Dat zijn van die waarnemingen, wat moet ik daar nou mee?
De onderzoeken bewijzen tot nog toe het tegendeel, maar mijn ogen bedriegen mij toch niet? Zeker, omdat ik het echt kon vinden in de uitslagen van die onderzoeken.
Vreemd, heel vreemd.
Oja, op de faculteit heb ik het nagevraagd, en daar zegt men ook dat die koliek heel goed van het luchtzuigen kon komen. Ze konden mij niet het mechanisme vertellen en toen ik met dat onderzoek kwam, zeiden ze dat ze dat nog niet kenden.
Nog veel onduidelijk op dit gebied dus.
Misschien een leuk onderwerp om later zelf te gaan onderzoeken, als ik afgestudeerd ben.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 11:32

Marije_jiplover schreef:
Ze konden mij niet het mechanisme vertellen en toen ik met dat onderzoek kwam, zeiden ze dat ze dat nog niet kenden.
Nog veel onduidelijk op dit gebied dus.
Misschien een leuk onderwerp om later zelf te gaan onderzoeken, als ik afgestudeerd ben.



Dat dit soort onderzoeken nog niet overal bekend zijn, weet ik. Maar ik weet uit ervaring dat ik ook niet alle nieuwe vakliteratuur van mijn vak bijhoudt. Dat is heel veel werk nl.

Er is ook een recent onderzoek dat als oorzaak van luchtzuigen vooral maagklachten aanwijst. Zo'n honderd paarden hebben ze gedurende een bepaalde periode 6 rennie per maaltijd gevoerd en het resultaat was 200% afname. Ik nu gestart B'elanna rennies te geven (sinds een week) en het lijkt resultaat te hebben (vind het nog te vroeg om dat zeker te weten). Ik heb een vraag achtergelaten hierover op de site van Bit, maar krijg hier geen antwoord op.

Onderzoek naar luchtzuigers ben ik altijd voor Haha!. Ik denk nl. dat we met zijn allen veel doen aan symptoombestrijding (band om, stal vol cribox smeren) en heel weinig weten over de oorzaak en gevolgen. Over luchtzuigers gaan gigantisch veel bakerpraatjes (ze zouden b.v. ongelukkig zijn, krijgen er longontsteking van e.d.). Meer informatie over luchtzuigers zou voor de paarden en eigenaars een uitkomst zijn. En omdat 1 op de 10 a 15 paarden luchtzuigt, help je er veel paarden mee.

Kortom: als je ooit aan dit onderzoek begint, dan wil ik je graag helpen. Ik heb enorm veel onderzoek en literatuur over luchtzuigen, en meningen van voor- en tegenstanders. Dat scheelt altijd in de vooronderzoekfase Knipoog

Ik ben geen dierenarts, maar als afgestudeerd organisatie-adviseur kan ik wel helpen met de organisatie van zo'n onderzoek. Dus...schroom niet en neem contact op, als je mijn hulp gebruiken kunt.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 12:26

Kijken kan altijd en als je ook nog eens de beschikking hebt over veel land en vriendjes voor het paard, zou ik het geen probleem vinden. Is het de bedoeling dat ie veel op stal komt te staan met 2 uurtjes per dag uit de stal, dan zou ik hem (denk ik) laten staan.

manzano

Berichten: 23916
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 12:32

2 paarden bij ons op stal zijn ook luchtzuigers. En deze hebben dus juist heel vaak koliek. Je hoort meestal dat dat komt van het luchtzuigen. Maar lees hier dus weer dat het niet kan. Waarom wel/niet dan?

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 12:44

Omdat de lucht de maag/darmen helemaal niet bereikt! het is dan gewoon toeval geweest dat die paarden vaak koliek hebben, ze zijn gewoon koliekgevoelig, maar dat heeft zeker niks met het luchtzuigen te maken.
Op de manege waar ik eerst reed stonden 5 luchtzuigers (waaronder mijn paard) en in die tijd (ong 6 jaar) heeft geen van die paarden koliek gehad, daar komt bij dat het ook gewoon wetenschappelijk bewezen is.
Mijn veearts zegt dat hooguit koliek kan voorkomen bij luchtzuigers die door het luchtzuigen heel slecht eten en DAARDOOR dus koliek krijgen, maar niet door het zuigen zelf.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 13:32

Anya, bedankt voor je reactie, ik zal er zeker aan denken, mocht het zover zijn.

Kayla, heb jij mijn stukken gelezen? Heb jij daar misschien nog een verklaring voor (met name dan voor het feit datie zonder band een opgeblazen buik heeft en met band niet)? Hij eet nl. wel goed.
Vooral tijdens en na het eten zuigt hij lucht, maar hij eet alles op, is juist best een vreetzak. Ben benieuwd, ik sta open voor alle ideeën hierover.

En als ik echt nog de mogelijkheid krijg om er zelf een onderzoek naar te doen, dan zorg ik wel voor de nodige publicaties in vaktijdschriften, maar ook in de paardenbladen (Bit, bv) en wellicht bokt, als dat dan nog bestaat.