Welke grassoorten voor een paardenwei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

Welke grassoorten voor een paardenwei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 21:39

Één van onze weiden is helemaal op en moet omgeploegd worden, bemest en opnieuw ingezaaid. Het ligt er al jaaaren in (dik over de 10 jaar) en is nooit bemest, bij gezaaid of wat dan ook. Doordat de paarden alles overhoop hebben gehaald, gaten hebben gemaakt etc, heeft mijn pa besloten het maar helemaal op nieuw te doen. Nu waren we aan het kijken naar wat voor grasmengsel je nodig hebt voor paarden, wat het meest geschikt is. K heb al wat rondgekeken op internet, maar ben nog niet echt super veel wijzer geworden. Er zijn zoveel soorten.
Vanuit mijn stage 2 jaar geleden kan ik me nog 2 grassoorten herinneren en dat zijn Engels raai en Veldbeem. Maar weet het niet meer zeker.

Het is puur voor weidegang en dus niet voor het verkrijgen van ruwvoer.

Wie kan ons helpen? Wat is het beste?

ikke20

Re: Welke grassoorten voor een paardenwei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:13

er bestaat een speciaal paarden grasmengsel. daar zitten ook kruiden enz bij. veel weet ik er ook niet van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:17

Kijk even hier, iets onderaan mijn post : Maya @ [VSW] Nieuw weiland aan (laten) leggen!
Daar staan diverse links naar graszadenmengsels Lachen

Best is een combinatie van diverse soorten.

Engels Raai is een 'krachtvoer' graszaad, wat je echter wel erg nodig hebt voor de structuur van je bodem.
Veldbeemd is een wat zachter gras, mooi ter opvulling, is ook wat armer qua energie Lachen
Timothee vinden paarden erg smakelijk.
Zwenksoorten zijn wat ruwer qua structuur maar wel lekker.
Klavers zijn erg energierijk maar zeer smakelijk.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 21:28

Bedankt Maya! Ik ga even je link bekijken!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:37

Kan iemand mij vertellen of het ook gebruikt kan worden om bij te zaaien? dus bij een ander al bestaand gras-soort?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:08

@cloris: het zou normaliter geen problemen moeten geven om verscheidene grasmengels bij te zaaien.

Het meest wordt een mengsel van BG4 en BG11 gebruikt (BG staat voor Blijvend Grasland). Daarnaast zijn er ook meerdere grasmengels die specifiek voor paarden op de markt zijn gebracht, onder andere met een rijk aantal soorten kruiden.
Waar je voor kiest (de BG's zijn stukken goedkoper) hangt ook af van wat je met je paarden doet en wat voor een voer de paarden verder krijgen.
Eten ze puur alleen gras, dan zou ik gaan voor een paardenmengsel, vanwege de stengeligheid en de hoge vitaminering. Wanneer je je paarden er ook stengelig/grof hooi, kuil en/of stro bijvoert en eventueel ook krachtvoer, dan zou ik gewoon voor de normale BG-mengels gaan.
Ik heb helaas niet kunnen vinden welke grassoorten er in BG4 en BG11 voorkomen of in welke verhouding. Wat ik nog weet van toen bij ons het gras werd ingezaaid is dat er in beide mengels relatief veel Engels raaigras in voorkomt en ook Timothee.

Even een citaat uit mijn schoolreader 'Grasland en voerproductie':
Gras als voer voor paarden
De kwaliteitseisen aan gras uit oogpunt van goede voeding zijn voor paarden niet heel anders dan voor koeien. Het eiwitgehalte van gras is voor paarden eerder te hoog dan voor koeien. Een te hoog eiwitgehalte in het gras zou gezondheidsproblemen kunnen veroorzaken. Men zou derhalve minder stikstof kunnen strooien. Hier en daar wordt gesteld dat gras voor paarden grover/stengeliger zou moeten zijn. Engels raaigras zou niet geschikt zijn. Dit soort suggesties zijn echter zelden gebaseerd op goed onderzoek. OOk wordt vaak gesteld dat grasland voor paarden kruiden zou moeten bevatten. Kruiden bevatten in de regel meer mineralen dan grassen en men zou met een kruidenrijk bestand beter in de mineralenbehoefte van het paard kunnen voorzien. Het is de vraag of dit werkelijk helpt.
Laatst bijgewerkt door Judje op 07-01-08 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:13

Bedenk wel dat sommige grassen (en kruiden) het slecht doen op bepaalde grondsoorten en dus uit je weiland verdwijnen. Vraag bij een lokale loonwerker eens na welke rassen het wel en niet doen in jouw omgeving.
Zo'n mengsel met kruiden erin zou ik zeker niet doen, de kans dat die kruiden niet aanslaan is groot en het kost veel meer dan een gewoon graszaadmengsel.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:40

Nou eigenlijk gaat het mij om de sterkte van het gras.. het is een paddock met gras (naast de zandpaddock) waar niet constant maar wel met regelmaat een paard op staat..

Ik zoek een stevig weidegras dus Knipoog

Sorry TS dat ik mijn vraag even in jouw topic gooi, excuses daarvoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:46

Wiki : http://www.bokt.nl/wiki/Weidebeheer

En nog een paar interessante topics :
[VSW] Onderhoud weiland, tips graag!
[VSW] Welk graszaad kan ik het beste nemen?
[VSW] Wat voor gras voor weide gebruiken?
[VSW] Weidebeheer

@ Judje :
Citaat:
BG 4 is een mengsel van 72% Engels raaigras en 28% Timotheegras
BG 5 is een mengsel van 56% Engels raaigras, 14% Timothee, 14% Beemdlangbloem, 3% Veldbeemd en 13% witte klaver.
BG 11 is een mengsel van 69% Engels raaigras, 14% Timothee, 14% Beemdlangbloem en 3% Veldbeemd.

Mocht je meer info willen over de specifieke grassoorten dan hoor ik het wel Lachen

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 17:29

cloris schreef:
Nou eigenlijk gaat het mij om de sterkte van het gras.. het is een paddock met gras (naast de zandpaddock) waar niet constant maar wel met regelmaat een paard op staat..

Ik zoek een stevig weidegras dus Knipoog

Sorry TS dat ik mijn vraag even in jouw topic gooi, excuses daarvoor

Geeft niet hoor!

Wij wonen in het oosten van het land en het bestaat hier allemaal uit zandgrond. Het probleem met veel loonwerkers is dat ze (te) weinig verstand hebben van wat goed is voor paarden(weiden).

@ maya: bedankt voor alle links Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:58

rowo schreef:
Wij wonen in het oosten van het land en het bestaat hier allemaal uit zandgrond. Het probleem met veel loonwerkers is dat ze (te) weinig verstand hebben van wat goed is voor paarden(weiden).

Tja, wat je dan zou kunnen doen is eens bellen met Barenbrug in Wolfheze, die verkopen graszaadmengsels en zij kunnen je ongetwijfeld ook heel behoorlijk adviseren. Pas op met klaver als je sobere paarden hebt, klaver bindt stikstof uit de lucht en bemest dus ook je land.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 19:16

Bemesten doen wij sowieso niet.