weide verhuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crownjumper

weide verhuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 12:56

we zijn van plan om onze wei van 2 hectare te verhuren(in het zomer seizoen), mijn eigen paard staat al op de wei en er is nog plaats voor twee paarden.
Nou wilde ik graag vragen wat zouden jullie eisen zijn?aanvullingen, of wensen als jullie paard in een weiland bij iemand anders staan.
Dit is er aanwezig is.

* 3 lagen Schrikdraad, nette omheining
* Stroomapperaat
* water Haha!
* een appelboom,een heg en drie wilgen,ik zorg natuurlijk voor de onderhoud van de wei zoals begroeing draad tegen gaan, er liggen geen losse takken in de wei,en ik let erg op giftige planten.
*verder kan je bij ons erg mooi buiten rijden zonder drukke verkeerswegen.

Verder deel ik de wei in vier stukken zodat ze eerst 1 stuk kunnen leeg eten en dan over worden geplaatst naar een andere stuk.

Hoe moet je het eigenljk regelen met het voer? geef je gewoon een merk of moet je het voer halen van wat de eigenaar voert.(ik heb namelijk ook mijn eigen voer.)
Verder moeten de paarden ingeent zijn en zorg ik ervoor dat de wormen spuiten worden gegeven(van de dierenarts) en ook moeten de paarden verzekerd zijn. (bij ons in duitsland is dat de Haftpflicht)

Zijn dit redelijke eisen en wat zouden jullie graag zien?

friesiszwart

Re: weide verhuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:16

Wil je de paarden bij elkaar laten lopen of krijgt een huurder een eigen stuk van het perceel. Hoe met bemesten, wanneer en door wie? Wie regelt dat er voldoende water is?

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:42

ik zou er ook VOORAL over nadenken welke eisen JIJ als verhuurder stelt!

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:44

Zou zelf de eisen stellen, mensen komen er vast wel op af Lachen

Brittjulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:28

Ik zou iedereen zijn eigen brok laten regelen en dat jij voor hooi zorgt. En heb je een schuilstal? Of heb ik daar overheen gelezen? Zou voor mij ook belangrijk zijn. En een lamp zodat mensen in het donker (vooral in de winter) ook makkelijk bij hun paard kunnen om te voeren e.d.

Ook het uitmesten zou ik van te voren regelen. Je kunt meer vragen als jij meer zelf doet, dus het ligt aan jouw tijd lijkt me:)

Belleza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:04

Lijkt me wel netjes zo, maar ik zou inderdaad nadenken over wat jij voor huurder wil.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 09:11

Mijn paarden staan ook bij iemand in de wei. Ik betaal per paard. Water kan ik gewoon pakken (er staat een badkuip in de wei die ik zelf vul) Hooi koop ik per baal bij de boer zelf.
Onderhoud van de wei zorgt de boer zelf voor. Zomers wordt er een deel van de wei gebruikt voor hooi. 's Winters hebben ze alle wei.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:03

Ik lees even mee, zou deze zomer ook plaats hebben voor een 2-tal weidemaatjes.

Iemand een idee hoeveel ik zou vragen? Niet om winst op te maken maar gewoon voor kleine kosten zoals water ed..

Ik dacht aan 2 euro per dag..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:14

Ik sta nu voor een maand op een andere wei die ik huur, de boer pakt het daar zo aan (en vind het wel een goeie manier): hij zorgt voor onderhoud van de weide, hooi en water. Ook verzet hij de paarden regelmatig van stuk. We betalen per paard hoeveel hij eet aan hooi, dus een shetlander rond de 30euro, mijn paard rond de 70euro (per maand). Voor krachtvoer moeten we zelf zorgen, en dat moeten we ook zelf komen geven (hooi geeft de boer ook elke dag een paar keer).

Voor de mest in de wei opruimen hanteert hij dit systeem: wij moeten het min. 2x per week opruimen (omdat het anders teveel wordt om in 1x te doen), als het een week niet wordt gedaan, doet hij het zelf, maar betalen we dubbel (dus voor mij zou dit 140euro worden) Persoonlijk vind ik dit motiverend genoeg om élke dag mest te rapen Haha!

(edit:schrijffout)
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 10-01-08 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:18

ja inderdaad het mest rapen dat zou ik goed regelen... het voorkomt een hoop ergernissen.
water zou ik zelf doen, als je erbij woont dan.als je steeds naar een lege bak kijkt en het dan maar zelf weer doet.... is ook heel vervelend.
ik zou er zelf niet meer aan beginnen! de verdiensten wegen niet op tegen steeds lui op je erf en mensen die eventueel niet naar hun paardjes omkijken!(die zijn er ook, en nog best veel!)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:38

Omheining, etc. klinken goed.
Verder water, licht en toilet is ook erg handig en het laatste ook hygienischer. Voeren zou ik aan de eigenaar over laten.

Stel een contractje op voor duur (tot welke datum is de wei open), kosten, rechten en plichten en wanneer er betaald moet zijn. Vraag ook 1 maand borg vooraf, als mensen dan plotseling vertrekken zit jij in elk geval niet met de rekening.
Dit kun je ook doen door een lijstje met weideregels waar je een handtekening onder laat zetten als bewijs dat ze de regels ook gelezen hebben.

wotabiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:52

Bij de boer waar mijn paarden nu staan is het zo geregeld dat zij zorgen voor het onderhoud van de weide (maar mest wordt niet weggehaald enkel in de lente opengeharkt), ook water enz.
Zij geven 's ochtends eten, wij doen het 's avonds zelf. Het eten is wat hij zelf aanbiedt (een mengeling van eigen kweek met aangekocht). Wanneer ik iets anders wil geven (is al eens gebeurd met een speciale dieetbrok of kruidenhooi) dan is het voor mij een extra kost.
Je kan kiezen met/zonder stalling op de boerderij maar je moet dan wel zelf de paarden binnen/buiten zetten omwille van het teveel werk. Zonder stalling staan ze gewoon 24/7 op de weide, hier ontbreekt echter wel een schuilhok, wat ze al lang beloofd hebben...
De prijs is uiteraard verschillend: met stal is x 1,5.
Ik heb 2 stallen voor 3 paarden omdat ze enkel binnenkomen om te drogen in de winter en dan daar hun eten krijgen of verder die enkele keer wanneer er eens eentje ziek is. Het zijn grote stallen en ik zet ze met 2 in 1 stal zonder problemen.
Hooi en stro wordt ook door hen aangeleverd maar dit jaar wel gerantsoeneerd omwille van slechte oogst.

Mij lijkt het dat jouw voorstel al mooi is maar kijk inderdaad wel uit naar wie je aanvaardt... Mijn ervaring is dat er behoorlijk wat gefrustreerden een paard hebben en er dan weinig naar omkijken en/of de sfeer op en rond de boerderij aardig kunnen verpesten. Uiteindelijk mag je gerust JOUW eisen stellen, als het hun niet zint gaan ze wel ergens anders.

Stel je ook eisen over wel/geen hoefijzers ivm mogelijke kwetsuren?
Dat zou ik op mijn weide wellicht wel doen, zeker met nieuwe paarden want mijn paarden staan blootsvoets en als er ruzie komt met een nieuweling is een gerichte stamp toch wel gevaarlijk met ijzers.
Ik zou zelf ook trachten iemand te vinden die net zoals ik op natuurlijke wijze bezig is zodat het gelijkgezinde betreft. Maakt het altijd leuker om mekaar beter te begrijpen.

Ik wens je leuke pensionnees toe, op 2 en op 4 benen!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:55

Ik heb een pony bij mijn eigen paarden lopen
ik krijg er 60 pm voor, en ik winter, als ik veel moet bijvoeren betaald ze 25- extra
Brok is voor eigen rekening, maar krijgt ze niet.
wel voer ik soms handje mee en krijgt ze wortelen als ik mijn eigen paarden voer

enige wat de eigenaar hoeft te doen, is zo nu en dan mest uit de wei halen, verder voer en verzorg ik die pony ook elke dag.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:27

2 € per dag is inderdaad niet duur, ik zal eens een voorbeeld geven van wat ik betaal (overigens schandalig véél dus mssn niet als voorbeeld nemen Knipoog )

Ik betaal 320 € huur voor een weide van 83 are met groot schuilhok en 2 aparte stallen (schuilhok 6x4, 2 stallen 3,5x4 waarvan 1 dienst doet als opslagruimte).
Over de kwaliteit van de grond ben ik echt niet te spreken, als het eens geregend heeft zak je op sommige plaatsen tot halfweg je kuiten in de modder! Het duurt ook eeuwen eer het een beetje begint op te drogen...
Een beetje modder kan wel maar dit heb ik echt nog nooit meegemaakt.
Verder moet ik zelf zorgen voor hooi en krachtvoer, er staat een reservoir voor water buiten dat op niks trekt...
Het zit vol scheuren en het water loopt gewoon weg, als het eens een weekje niet regent zit ik zonder water en moet ik met bidons water sleuren!
Ik had de verhuurder er onlangs over aangesproken en die zei dat ik maar een nieuwe moest kopen, mooi niet?
Er zal niet veel anders op zitten denk ik, maar de dag dat ik verhuis neem ik die sowieso mee!
De electriciteit moet ik ook nog eens betalen... We hebben op 3 maand al 4 batterijen van 25 € versleten.
Gelukkig weet m'n vader wat af van techniek en al die dingen, nu hangen we er een batterij aan die er eig. niet voor bedoeld is, maar die je tenminste wel kan opladen...

Dus alles bijeen zit ik aan +- 500 € per maand aangezien ik nog es voor alles zelf moet zorgen, helaas heb ik momenteel geen betere opties op het zicht en dus weinig keus...
En dat voor een pony en twee veulens, in principe kan ik ze even goed op een pension stallen maar ik sta erop dat ze 24/7 weidegang hebben en dat vind je tegenwoordig nergens meer

Voornemen voor 2008: op zoek naar m'n eigen grond!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:33

Dat is idd wel erg duur! De eigenaar van de shetlander die nu bij mn paard staat had ook zoiets voor, zelf voor electriciteit moeten zorgen en heel veel batterijen versleten... Op onze omheining staat eigenlijk geen elektriciteit, maar dat is wel volledig uit een soort gaas, dus niet enkel een draadje..

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:42

Aangezien het alleen voor het zomerseizoen geldt bij de TS vind ik een bedrag van rond de 50euro per maand prima voor alleen weidegang. Heb je er een rijbak bij dan kun je daar nog 10euro per maand voor vragen voor het onderhoud enz. Krijgen de paarden volledig kraanwater of drinken ze regenwater of uit de sloot? Iedereen heeft het hier in het topic over voeren enz, maar dat doen wij eigenlijk niet in de zomer, onze paarden lopen dan 24/7 buiten en eten dus gewoon gras???

De 500euro per maand vind ik ook wel bizar veel en daar mag je zeker weten wel wat voor terugkrijgen zeg! Ik zou proberen een andere plek te vinden waar je tenminste waar krijgt voor je geld, maar waarschijnlijk is dat niet te vinden?

Aan de TS, ik zou gewoon een advertentie zetten met JOUW wensen, de mensen die daar op af komen zijn dan tenminste mensen die bij jou passen. Vermeld ook wat over jezelf in de advertentie zodat mensen weten bij wie ze komen te staan, dus wat jij met je paard doet en wat voor type paard het is enz.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:47

Een kleine aanvulling (of heb ik erover heen gelezen?) die me nu even te binnen schiet is: verbied eigenaren hun paarden te voeren op het land terwijl er andere paarden bij staan. Daar krijg je namelijk vervelende hangpaarden bij het hek en bovendien knokpartijen van. Dat lijkt logisch, maar wij hebben dat hier met nieuwelingen regelmatig mis zien gaan, dus is het nu in het huurcontract opgenomen.

Ik bedoel daar trouwens vooral emmertjes met brokken mee, een grote hooibak voor het geval het in de zomer toch pokkenweer is, is altijd mooi meegenomen.

De wilgen vinden de paarden ongetwijfeld te gek! Pas wel op dat ze niet al te veel appels eten en dat de heg die er staat niet per ongeluk giftig is.
O ja, een degelijk toegangshek is ook altijd wel erg fijn, als je je paard van het land wilt halen of er weer op te zetten.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:56

anniee schreef:
De 500euro per maand vind ik ook wel bizar veel en daar mag je zeker weten wel wat voor terugkrijgen zeg! Ik zou proberen een andere plek te vinden waar je tenminste waar krijgt voor je geld, maar waarschijnlijk is dat niet te vinden?

Inderdaad, ik zoek alle dagen naar een andere oplossing maar het enige wat je hier vindt zijn derderangs pensionstallingen...
Dus ga ik dit jaar op zoek naar een stuk grond dat ik kan kopen, ik zal dan wel 300 € moeten afbetalen aan een lening, maar dan is die grond over een aantal jaren sowieso m'n eigendom en heb ik er ook zo geen kosten meer aan.

crownjumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 15:17

hallo allemaal,bedankt voor berichten!
Mijn eisen zijn sowieso dat de paarden ingeeint zijn, ontwormd zijn en wormen kuren doe ik dan geven(op kosten van eigenaar)zodat alle paarden te gelijk ontwormd worden, en de paarden moeten verzekerd zijn!

Ik zat er aan te denken om er maximaal 2 paarden op te nemen,en het liefst van 1 eigenaar.
De weide is bij mij aan huis en mijn eigen paard staat er zelf ook op, met een witte pony.
Omdat ik zelf elke dag de klusjes inde wei doe uitmesten,onderhoud, en voeren is geen probleem water bijvullen enz. doe ik dit ook voor de andere eigenaar, en ga hier ook een vergoeding voor vragen!

De paarden krijgen hier in grote bakken water die elke week worden schoongemaakt, bij een sloot zou ik doodsbang zijn ddat alle paarden er in vallen.! Haha!

Heb ik trouwens nog een vraag, er kwamen laatst mensen langs en die vroegen of ze hun paard bij mochten neerzetten.
Ik heb wel gezegd dat ik graag het paard eerst wilde zien,ik ben toen bij dat betreffende paard geweest.
En wat ik zag was buitengewoon erg, hij had veel open plekken waar geen haar meer op de huid zat,sterk vermagerd en in het algemeen geen gezonde indruk.(ze zouden maar twee keer in de maand komen,en ik had de indruk dat ik dan met het paard zou worden over gelaten(en zou dan ook met het paard aan het werk moeten!)
Ik heb verder geen contact meer opgenomen vooral omdat ik ook aan de gezondheid van mijn eigen paard moet denken, en er ook niks meer van gehoord
Maar nou was mijn vraag hoe ik nogmaals zo'n situatie kan vermijden? Hoe kan voorkomen dat er in een keer een heel ziek/slecht paard op de stoep staat?

Heel erg bedankt voor de tips ik ga er zeker wat meedoen! Haha!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:24

Misschien kun je in je contract iets opnemen van 'de paarden moeten vrij zijn van verdenking van besmettelijke aandoeningen en moeten zoveel weken op een stal hebben gestaan waar geen besmettelijke ziektes heersten' of iets dergelijks? Dan nog moet je kunnen vertrouwen op het woord van de eigenaar dat dat zo is, maar volgens mij geeft het je op die manier wel de mogelijkheid mensen met paarden zoals hierboven (wormen? schurft?) niet op je terrein te laten.