OCD vanaf 18 maanden definitief te zien.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

OCD vanaf 18 maanden definitief te zien.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-02 10:11

Ik ben een tijd geleden op een symposium geweest op stal zangersheide. Daar hebben ze een hele presentatie gegeven over OCD, artrose en artritis. Uit onderzoeken kwamen ze tot de conclusie dat OCD vanaf de 18e maand bij een paard blijvend is en na die leeftijd ook niet meer weggaat of erbij komt. Dus als je een paard voor 18 maanden laat testen op OCD en hij heeft het wel of niet, dan is de uitslag niet vast omdat het dan nog kan veranderen. Na 18 maanden veranderd het niet meer.

Dus als je jong paard koopt (vanaf 18 maanden) kan je hem al gelijk rontgenologisch laten onderzoeken op OCD en weet je gelijk voor de rest van zijn leven of het paard OCD vrij is. Dit klopt dan toch?


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 10:14

Ik denk dat onder de meest ideale omstandigheden misschien wel zo is,
echter stel paard is eraan geopereerd en jij koopt hem op 2 jarige leeftijd zonder hiervan af te weten....
Ik ken namelijk een paard dat terugkerende OCD had wegens de botgesteldheid, die hebben ze een paar keer laten opereren maar na zoveel tijd had ze weer stukjes.
Daarnaast kan het ook een enkele chipie op latere leeftijd zijn door bijvoorbeeld trap op inscharing...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-02 10:17

Maar dat noem je dan toch geen ocd?? (als ze door een trap een botsplinter krijgen)
Dus eigenlijk is het het meest ideale om een paard te bekijken vanaf 18 maanden, te laten rontgen en bij ocd niet te kopen. (als je echt een ocd vrij paard wil)

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 10:23

Nee, klopt, dat heet dan een chipie Lachen alleen ging het mij even om het kenmerken dat met alleen een rontgen keuring op leeftijd van 18 maanden je niet bevrijd bent van kans op eventuele gewrichts schade / chipies.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-02 10:36

Ja das waar Haha! Er zijn inderdaad nog zat andere ziektes en gebreken die je paard kan krijgen. Maar OCD heeft ie dan in iedere geval niet.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cheytjuh, Chinas, daiswees, Mitch_Beauty, nikolletje, petje86, xSimonee en 39 bezoekers