wat vind jij van haflingers en fjorden in de dress

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Wat vinden jullie van Haflingers en Fjorden in de dressuur sport ?

Ja, dat vind ik wel leuk
58 (51%)
Soms, ligt eraan hoe er gereden word
44 (39%)
Nee, vind ik niks, die moeten zich maar bezig houden met andere takken van de paardensprot
10 (8%)

Totaal aantal stemmen: 112


Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 14:54

'k vind het leuk om te zien. Gewoon doen als je er zin in hebt. vind de uitspraak van Orri "Je moet doen waar jezelf zin in hebt zolang je verwachtingen reeel blijven " heel goed, zo is het en niet anders.

The longer, the pony!
Remember it is the speed that kills the horse, not the distance!


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 19:07

Ik vind het waanzinnig knap als je uit een paard die er gewoonweg het lijf niet voor heeft voor dressuur toch een M proef kan krijgen. Vind ik echt heel knap....

GAB
Berichten: 105
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: in Peru

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 22:06

Ik denk dat de Fjordjesstamboek daarom ook steeds meer een slanke bouw wil zien op keuringen en niet meer dat standaardtypje Fjord: dik, korte benen, korte hals, etc. Ik vind t wel heel goed, weer eens wat anders op de wedstrijden, toch?

De geest is geen vat die gevuld moet worden, maar een vuur dat je moet ontsteken.
-Plutarchus-

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 22:42

Citaat:
standaardtypje Fjord: dik, korte benen, korte hals


Dit is geen standaard type maar het werktype zoals ze van oorsprong zijn.
Men vergeet nogal eens dat de fjorden en haflingers werden ingezet in het boerderij werk.
Dat betekent zwaar landbouw werk(heb je een korte hals en korte sterke benen voor nodig.(ik zie een kwpn er dit niet doen die breek de benen) en op zondag voor de kar naar de kerk en door de kinderen eens een ritje.

We leven nu in 2002, bijna 2003 en wat willen we ineens :dressuur op hoger nivo met een fjord. Hierdoor gaan we dit soort rassen vergelijken met andere paarden die hier voor speciaal voor gefokt zijn.
het moet luxer, eleganter en vooral met meer beweging.
Verder ben ik gerust wel voor verbetering van het ras, maar ik ben bang dat door onze eisen(rijtypische fjord/haflinger) toch de kwalieteit achteruit zal gaan op den duur.
We zien momenteel veel grote kwpnérs kampen met groeiproblemen, beenprobelem door enorme grote(1.80M) en ik sluit niet uit dat dit in de toekomst ook met haflingers/fjorden gaat gebeuren.

het type haflinger wat men momenteel fokt is absoluut niet mijn smaak, ze zijn veels te luxe gebouwd, het mooie klassieke paardje is eigenlijk weg. Voor mij na Felix geen haflinger meer.


Fjorden en haflingers in de sport?
Ik sluit me aan bij Orri.
Misschien kun je ze beter actief inzetten in de mensport.

Letizia

Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 10:18

Heeft iemand foto's van deze paarden in de sport, ik vind het wel altijd leuk om te zien, ik moest van de zomer nog voor iemand voor lezen die op een fjord L1 reed, ze deed haar proef keurig maar toch miste het iets, dat ene extra waar bv een KWPN'er zijn voordeel mee doet, toch vind ik het knap dat er mensen zijn die niet naar de vooroordelen van andere luisteren en toch mee doet, deze mensen willen, denk ik, ook helemaal niet hoog in de dressuur komen maar gewoon voor de fun mee rijden en kijken hoe hoog ze kunnen komen

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-02 12:08

ja ik vindo ok gewoon dat de haflingers gwoon moeten blijven zoals vroeger
maar dan kun je er nog op een hoog niveau rijden
ga ik ook doen
maar elegante haflingers en fjorden dat vind ik niks

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 12:21

Ik ben voor.

Maarja ben ook een echte Hafgek.
Al moet ik zeggen je ziet in de basis sport regelmatig niet al te best gereden proefjes simpelweg omdat de eisen gewoon heel zwaar zijn, met een leuk lopend paardje (fjord, Haf of KWPN) kom je niet ver als de aanleuning en de drang naar voren niet voldoende is, ze zien ten slotte graag een M afgericht paard in de B.
Maar elk paard dat goed gereden is waarmee je het proefje netjes mee afwerkt maakt kans op die winstpunt of het nou in de B L M of Z is.
Ik ga januari voor het eerst starten en ik weet zeker dat ik wel eens teleur gesteld zal zijn omdat ik een goed gevoel had en de punten er niet naar waren, maar is dat met een WPNer ook niet soms zo???

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 16:50

Afbeelding
Afbeelding

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 17:35

Geweldig alice
maar de eesrtse haf heeft al een onvoldoende omdat zijn hoofd veel te ver voor de loodlijn zit Lachen

En takt kun je niet zien op een foto.
En 1 op de hoeveel haflingers kan dit?
Ik vind het erg leuk dat deze het kunnen, maar verkijk je daar aub niet op Lachen

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131850
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 18:56

Ik vind dat je met een paard moet doen waar het geschikt voor is.
Is je haf / fjord etc. geschikt voor de dressuursport ?
Doen !
Als het er totaal niet inzit vanwege bouw, gangen, mentaliteit oid. dan vind ik dat je niet met het dier moet gaan zeulen en er dingen van vragen die het eigenlijk niet kan.
Dat is alleen maar frustrerend voor zowel de ruiter als het paard.
Dit geldt wat mij betreft niet alleen voor hafs en fjorden, maar ook de "gewone" rijpaarden..... laten doen waar ze goed in zijn !

Machie

Berichten: 15956
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 19:26

Als ik heel eerlijk vben, eerder een haf dan n fjord. haflingers zijn vind ik nog altijd iets luxer dan n fjord.
Maar tuurlijk is het leuk als je n fjord/haffie hebt die t kan. Heb ik wel bewondering voor, aleen en fjord met een mooie middendraf, of een goeie uitgestrekte draf...dat zie je bijna niet!
En verder sluit ik met aan bij Oscar...

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 19:28

Ik ben met Toscar drerssuurmatig bezig, maar heb totaal geen richtpunt van ik wil in de Z komen. Dan had ik wel een dressuurpaard (om het zo te noemen) gekozen.
Ik zie het juist als uitdaging om verder te komen met Tos.
Om met een"haflinger" verder te komen in de dressuur vind ik eerder een uitdaging dan een pony die al zijn gangen mee heeft (dressuurpony)
Jury leden zijn toch al snel niet echt positief.

Over een haflinger die niet ana de teugel kan lopen?
Verward Mijn haflinger heeft er geen problemen mee...

En een instructuer heeft me ooit gezegt dat met Tos de ZZ te halen is, qua bouw en gangen. Natuurlijk leuk om te horen Haha!
en ik ken een haflinger die in de ZZ al 26 winspunten bij elaar heeft gelopen...
dus het is te doen, maar met meer moeite.

Maar ik heb mijn hafliger niet gekocht om er Grand Prix mee te gaan proberen te halen Knipoog

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 20:51

Afbeelding

Hier een foto van de Haf die M2 + winstpunten is!! Ze kunnen het wel en ik vind het leuk om ze in de sport te zien.
Ken overigens ook een Haf die met mennen dressuur vorig jaar in de wintercompetitie alle andere pony's er in de L uitreed.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 22:16

ik vind het geweldig, doe mij maar zoveel mogelijk verschillende rassen in de dressuur!!

en meisje hier in de omgeving rijd dressuur met een shire en een kruising shire , ziet er geweldig uit Kwijl

ken een fjord z1 bij de paarden , dat ziet er zo fantastisch uit als je dat beest ziet lopen , de rillingen over mijn rug

de shires van het land van ooit worden ook allemaal dressuurmatig getraind, als je die ziet lopen echt heel gaaf

lijkt me ook erg leuk om eens een bels dressuurmatig te zien lopen, zo'n grote krachtpatser Pling

ik vind het mooi
laat maar komen die koudbloeden

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 22:29

ik vind dta kei leuk! sommige mensen denken: die dikke knollen kunnen niets! maar ze hebben verborgen talenten....

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 22:31

GEWELDIG, ligt er wel helemaal aan op de manier waarop ze gereden worden, maar ik denk dat als de manier niet goed is, ze ook nooit zo ver zullen komen.

Voor foto's van Fjorden in de dressuur verwijs ik naar de website van het Fjordenshowteam, http://home.zonnet.nl/fjordenshowteam/.
(Impressie>Utrechtse Paardendagen).
Dat MOET je gewoon echt zien!!

Ik heb op dit moment geen recente foto's van mij op mijn Fjord, die kan er ook wel wat van qua showen Lovers...

Ik vind wel dat Jury's niet expres hoog moeten geven omdat het moeilijk is met een Fjord of Haf, maar ervaringen leren toch uit dat het vaak andersom is Knipoog.

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 23:00

runningkawa schreef:
Geweldig alice
maar de eesrtse haf heeft al een onvoldoende omdat zijn hoofd veel te ver voor de loodlijn zit Lachen

Verder is de foto een aantal graden gedraait, hierdoor lijkt hij nog enigzins bergopwaarts,
als je de foto terug draait zie jer er eentje die zijn kruis enorm hoog houdt...

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 08:55

ieder zijn keus, zullen we maar zeggen. Fjielinkers *LOL* go! Maar waarom is het met een Haf knapper? Wel eens geprobeerd een echt bloedpaardje te rijden, die ontploft als je een halve cm scheef zit? Overigens liep er gisteren in het B een Hafje mee in Tilburg, en dat zag er echt goed uit.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 09:03

Ik ken een Belg en die is M, maar ik vind die dus niet super lopen.

Een haf vind ik nog weer mooier dan een fjord. Haffies zijn toch nog net iets rijtypischer. Het probleem met haffies en fjorden is vaak dat de ruiter zelf niet zo goed kan rijden. Een goede ruiter op een haf of een fjord kan toch leuk lijken.
Mij maakt het niet uit wat voor paard je mee start. Als je zelf maar een reeel doel voor ogen houdt.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Marije_jiplover

Berichten: 25242
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 09:13

Margreet schreef:
Tja, je hebt haflingers en haflingers. Een beetje een 'sportmodel' die ook fatsoenlijk gereden wordt is best aardig om naar te kijken. Maar een tank waar koste wat kost dressuur mee gereden moet worden...


Precies! Dat is nou net de reden, waarom ik Jip niet ga vervelen met dressuurwedstrijden, ten eerste heft hij er geen bouw en aanleg voor en ten tweede vindt hij er zelf echt geen ene pestpokke aan!
Maar 2 andere haffies bij ons op stal hebben er wel plezier in en hebben ook de bouw en de aanleg ervoor en dan vind ik het ook echt leuk.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 17:18

Haha! Hier nog een fotootje gevonden van een succesvolle Amerikaanse combinatie; Abby met Wezz

Afbeelding


:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 17:38

Hier nog wat foto's, ze kunnen het wel maar het valt op dat ze van een wat luxer type zijn. Verder vind ik het erg knap

Haflingers:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fjord:
Afbeelding

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 18:05

Die Abby en Wezz rijden in Amerika Grand Prix dressuur!!! Echt wel stoer

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 20:05


Brabantse Fries ;)

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 09:45

ik ga met loulou nou dressuren en springen (heb na 2 maanden wachten en belleneindelik m'n startkaart.) als ik dan een winstpunt heb ga ik crossen.

mensen kijken je vaak raar aan als je zegt dat je met een fjord crosst. ben ook benieuwd hoe ze reageren als ik binnekort me der ga dressuren.

maar ze verwachten nix van je dus het kan alleen maar meevallen Haha!

iemand zei ook dat fjorden een veels te korte nek hebben. en ze hebben ook een kort nek, maar als je die dan in de krul trekt (dat noemen ze dan aan de teugel rijden) is het helemaal erg. dan zit ie gelijk met z'n kin tegen ze borst. daardoor lijkt die nek nog korter.
met loulou ben ik nou ook aan het oefenen meer lengte in de hals te krijgen. en dan heeft ze nog steeds die korte nek, maar het ziet er wel veel beter uit.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 12 bezoekers