afleiding voor paard in stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybolly

afleiding voor paard in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 14:30

Hoi,

mijn paard staat op stal, zoals de meeste van jullie ook wel zullen staan. als ik tijd heb (zit op school en heb werk) zorg ik dat ik mijn paard met een deken op buiten doe of ik ga rijden. dit zal hooguit 4 keer per week zijn (naar buiten of rijden). dit vind ik erg jammer en ik wil heel graag een maatje voor haar maar dat mag niet van de eigenaar van de stal. Dus mijn meisje staat alleen. nu wilde ik graag weten wat jullie zouden aanraden voor afleiding in de stal. hangen jullie dingen op en gebruiken de paarden dat ook echt?

Ir111

Re: afleiding voor paard in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:31

Begrijp ik goed dat je paard dus 3 dagen per week de stal niet uitkomt?

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 14:36

Ir111 schreef:
Begrijp ik goed dat je paard dus 3 dagen per week de stal niet uitkomt?
daar gaan we dus weer, iedere keer als ik zoiets meld begint er wel iemand met dat mn paard de stal niet uitkomt. nee, ze komt de stal niet uit maar ze heeft een hele ruime box dus het is niet zo heel erg. ik zou het ook liever anders gezien hebben maar dat gaat nu even niet.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:41

Misschien een verzorgster zoeken? Er zijn zat meisjes die het heerlijk vinden te poetsen en te wandelen. Of stalling zoeken met verzorgd buiten zetten. Ik vind dit ook echt niet kunnen, ik voel me al schuldig als die van mij op dagen met echt slecht weer 20 uur op stal staat...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:43

Ten eerst vraag ik het normaal zonder daar mijn mening over te geven dus vind ik dat je behoorlijk overdreven reageerd.

Ik heb geen idee hoe ruim je box is maar ik neem aan dat het niet van zulke afmetingen is dat je paard er in kan draven en galoperen. Een paard is een bewegingsdier en een gezelschapsdier, naar mijn mening kun je niets in je stal ophangen om dat te vervangen.

Snel opzoek naar een stal met weidegang zou ik zeggen.

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:45

Ik heb zo een oranje pion waar mijn paarden mee kunnen spelen. Verder kunnen ze naar buiten kijken want er is een luik naar buiten.
Je heb ook van die ballen die je op kunt hangen. Of een bal waar voer uit komt. Die moeten ze rollen en dan komt er wat uit. Maar sommige paarden doen er ook niets mee.
Is een bijrijdster of verzorgster misschien een optie voor de dagen dat je niet kan.
Jammer dat je er van de stalhouder geen ponytje bij mag zetten.
Is het niet nog een keer bespreekbaar met de stalhouder. Soms moeten ze ook even aan het idee wennen.
Succes!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:19

Ik ben het helemaal eens met Ir111, een paard is een bewegingsdier, ze moeten flink wat kilometers maken elke dag in het wild, en zonder die beweging krijgen ze problemen met hun darmen, benen en niet te vergeten geestelijke problemen.
Zoek een andere stal waar het paard op wei wordt gezet, of een verzorger die het paard elke dag 's morgens op wei zet en 's avonds binnen haalt, of je zoekt een wei met uitloopstal, lekker goedkoop en je paard heeft zijn beweging.

brietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:07

[quote="Hollybolly"]Hoi,

een zoutsteen helpt altijd wel goed kunnen ze lekker aan likken en is niet al te duur

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 17:09

een andere stal is geen optie... een verzorger zou nog wel wat kunnen zijn inderdaad. ik wilde heel graag een luik naar buiten maar dat is ook niet toegestaan want dan staat er vaak de wind op en pakt mijn paard kou. zeggen ze tegen mij. dus dat feest gaat ook al niet door. ik wilde eerst wel proberen inderdaad een bal en dergelijke maar zie er tegenop om zo'n ding te kopen en heb een vermoeden dat mn paard er weinig mee zal doen. ze zou t liefste naar buiten kijken. ik wil heel graag een soort van bak aanleggen. dan kan de stalhouder mn paard buiten doen. dat zou handig zijn. het probleem is dat niemand anders m meer gevangen krijgt zodat ik m als nog binnen moet doen. en in de winter moet mn paard een deken op en ja dat zie ik ook nog niet iemand anders doen. conclusie: het is niet zo simpel als t lijkt.... daarom kan ik niet wachten tot t voorjaar is en mn paard ook niet. kan ze lekker hele dagen en nachten in de wei rondhuppelen.

@brietje: zoutsteen hangt er en die likt ze helemaal op Vingers aflikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:17

En jij vind dat gek dat je daar elke keer opmeringen over krijgt?
Ooit bedacht of daar isschien wel eens iets van waar kan zijn die opmerkingen? :0

Oplossingen genoeg, zelf tijd maken, een verzorgster of een andere stal gaan zoeken...en anders..op marktplaats zetten...
Klinkt hard maar zo een paard houden is echt niet diervriendelijk...

In gelderland is ruimte zat, dus een stal met dagelijks buiten is er echt wel te vinden.
Misschien niet met luxe voor jezelf, maar wel voor je paard.

Verder geen tips voor verveling..want je eerste zin; " zoals de meeste van jullie ook wel zullen staan"
heeft voor mijn paarden nog nooit opgegaan...heb nog altijd een plek gezocht met dagelijks buiten...en dat vervelen ze zich niet Lachen

Succes met zoeken naar een verzorger of een andere stal Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:21

Ik ben het helemaal met runningkawa eens.
Vind dit erg oneerlijk tegenover je paard. Je hebt ervoor gekozen, dan moet je er ook tijd voor hebben.
Ik studeer ook hele dagen, maar ik maak altijd tijd voor Silence. En lukt het een dag niet, dan zorg ik dat er iemand anders iets met hem doet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:24

brietje schreef:
een zoutsteen helpt altijd wel goed kunnen ze lekker aan likken en is niet al te duur

Een zoutsteen is bedoeld om tekorten aan te vullen, en zeker níet om (uit verveling) de hele dag aan te likken, dat is heel erg slecht voor de nieren!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:37

Zoals ik het lees heb je toch vrij veel vrijheid wat de stalling betreft.

Is er misschien een mogelijkheid dat je een uitloopt maakt aan je stal? dat het paard zelf bepaald of die binnen of buiten staat. Dan krijgt die ook (veel) meer beweging en heeft niemand het probleem dat het paard binnen en buiten gezet moet worden ofdat niet mand het paard te pakken krijgt

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:36

ik zou om het vervelen tegen te gaan iets van een speelappel ophangen, deze kan je kopen bij verschillende ruitersportzaken zoals Divoza Horseworld... En anders als dit nog niet werkt zou ik er toch even over praten met de staleigenaar voor een maatje erbij

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:43

Ze staat alleen zeg je? Helemaal alleen? Of heeft ze zichtcontact/neuscontact met een ander paard?

Als ze helemaal alleen staat, geen enkel ander paard in de buurt, dan zou ik als de wiedeweerga verhuizen met mn paard. Een paard is een kuddedier en heeft andere paarden nodig.

Daarnaast, 3 dagen per week op stal laten staan, ook al is de boks 'groot' dat is ook voor een paard echt niet goed. Dit kun je nog oplossen door een verzorgster te zoeken voor die 3 dagen.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:05

Bij het lezen van je openingstopic: 3 dagen per week op stal laten staan,en dan speeltjes op gaan hangen tegen verveling of een maatje zoeken waar ze dan samen mee op stal kan staan krijg ik de indruk dat je paarden wilt houden zoals sommige mensen kanarie's of parkieten houden?

Probeer inderdaad dat of de eigenaar die de box aan je verhuurt je paard binnen en buiten wilt zetten of samen in overleg.
Of zoek iemand die graag je paard die drie dagen wil verzorgen en eventueel berijden of longeren.
Of wat Marietje aangeeft een uitloopstuk dat ze toch wat meer bewegingsvrijheid heeft zodat ze op z'n minst wat kan draven wanneer ze daar behoefte aan heeft.

Kimberly_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:58

Nou ik zou zeker wel iets voor hem kopen, of in overleg met de eigenaar van stal dat je een verzorger(ster) gaat zoeken, 3 dagen is erg oneerlijk tegenover je paard, ook al krijg je er geen geld voor het zou misschien toch beter zijn voor het paard dat hij/zij elke dag z'n voldoende beweging krijgt!
Verder heb ik niets mee te maken, maar ik zeg het even.

Je zou ook bijvoorbeeld een liksteen kunnen kopen van kersen, of andere smaken.
Of een bal of een pion ofzo!
Of zoals ik al zei : een verzorger!
Genoeg mensen zoeken zoiets.

Succes.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:17

Tja, misschien is inderdaad een verzorgster beter als dat kan (en als je een goede kunt vinden natuurlijk). 3 dagen per week de stal niet uit is erg slecht, ongeacht de grootte van de stal, maar je zei zelf ook al dat je het liever anders ziet, dus daar zal ik het verder niet over hebben. Dit is ook al genoeg gezegd.

- Een liksteen
- Een brokbal <-- dé uitvinding, zo'n ding Lachen
- Verzorgster
- Speelbal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:53

In box die groot genoeg is zodat het bijna niet meer zo erg is dat hij niet buiten komt is in mijn beleving toch minstens 10 x 15. Maar heb zo'n vermoede dat het niet zo is in dit geval?

Meid ik kan er echt niks anders op zeggen, of zorg dat je paard buiten komt op deze stalling of zoek een andere. Dit is vreselijk on eerlijk tegen over je paard.
En als je het vreemd vind dat je weer eens comentaar er op krijgt (gaat er geen belletje rinkelen dat ze misschien wel eens gelijk kunnen hebbem? ) Zou ik nog eens heel hard gaan na denken waar je mee bezig bent.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 21:47

ma_rie_tje schreef:
Zoals ik het lees heb je toch vrij veel vrijheid wat de stalling betreft.

Is er misschien een mogelijkheid dat je een uitloopt maakt aan je stal? dat het paard zelf bepaald of die binnen of buiten staat. Dan krijgt die ook (veel) meer beweging en heeft niemand het probleem dat het paard binnen en buiten gezet moet worden ofdat niet mand het paard te pakken krijgt

dat idee is ook al een keer langsgekomen maar achter haar box ligt een graskuil en het stukje gras wat dus aan de stal grenst is tien meter lang maar helaas maar een metertje breed en dus zou dat ook niet gaan. het liefst wil ik een stalletje dat grenst aan de wei inderdaad, zodat ze zelf wat in en uit kan lopen. want ze wil graag naar buiten als ik kom, heel logisch, maar als ik een paar uur later weer langskom om haar binnen te zetten wil ze dolgraag weer naar binnen. dus als ze zelf zou mogen beslissen zou ideaal zijn.

ook vroeg hier iemand in dit topic of ze helemaal alleen staat. ja dat staat ze. maar als ik haar in de wei doe heb ik hetzelfde probleem. andere mensen bij ons in de buurt houden hun paard ook de hele tijd maar binnen. dus buiten heeft ze ook geen ander paard. Daarom probeer ik zoveel mogelijk met mensen samen te gaan rijden.
Ik wil ook heel graag een maatje voor dr. ze heeft niet altijd alleen gestaan. maar de afgelopen jaren dus wel. En toen kwamen we met het idee dat we wel een veulen erbij wilde. dat kon dan wel, vreemd he. maargoed... paard gedekt, niet drachtig. zo ging het eerstejaar voorbij. toen kwam er een andere hengst. weer niet drachtig. jaar drop was het opeens raak, maar helaas januari 2006 kwam er een dode tweeling van negen maanden ter wereld. dus toen heb ik besloten ermee te stoppen. het was kantje boord met het paard en dan kan je ook niet door blijven gaan vind ik. het paard is al 18 en daarom wil ik graag een jong paard, heeft ze een maatje en kan ik daar straks mee verder. hier ligt dus ook het knelpunt want een paard erbij zou al heel wat schelen. alleen dan het stalprobleem nog. ik hoop dat het idee een stal bij de wei positief gaat vallen. dat is wel een goed idee.

bedankt voor jullie reacties. ik heb ze allemaal gelezen en ik weet wel wat jullie bedoelen. ik vind het van mezelf ook vreselijk fout. ik heb al een hoop ideeen bedacht maar niet alles is even haalbaar.
ik hoop dat er verder geen reacties meer komen hoe fout ik zit, dat realiseer ik me al heel lang en ik probeer elk gaatje voor haar vrij te maken. En ik hoop ook dat het jaar 2008 daarin zal meewerken zodat ik het de volgende winter niet meer heb Bloos

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:52

Citaat:
heeft ze een maatje en kan ik daar straks mee verder.

En met het gevolg, dat dat paardje weer alleen komt te staan als je huidige paardje er niet meer is.
Ik zou echt op zoek gaan naar iets anders.

Zo vaak op stal is al oneerlijk tegenover je paard, maar dan ook nog helemaal alleen vind ik nog veel erger.
Zeker omdat ze zo vaak op stal staat.
Ik zou er echt snel iets aan doen, dit is gewoon erg tegenover je beestje.

rmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:32

Is 24/7 buiten niet een optie?
Hoeft hij niet gevangen te worden omdat hij naar binnen moet, kan hij lekker buiten blijven. Een schuilstal erbij zou dan natuurlijk helemaal ideaal zijn.
Ik hoop voor je dat er snel een oplossing komt!

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:28

Het spijt mij.. maar ik wil je niet veroordelen. Ga alsjeblieft op zoek naar een andere stalling waar je paard of 24/7 buiten kan lopen. Ik zou mijzelf ook niet laten vangen als ik vervolgens 3 dagen op stal moet staan. Al is het om de dag en zeker niet alleen. In mijn ogen is dit geen paardwaardig bestaan. Zeker niet als ze ook verdorrie nog eens alleen staat.

Ik wil er begrip voor op brengen dat je geen tijd hebt voor je paard. Zoek alsjeblieft een verzorgster of wat dan ook. Ik hoop dat voor je paard er snel een andere oplossing komt. Zet anders je paard ergens in vol pension. In Gelderland zijn genoeg mogelijkheden, dan kan je in elk geval zorgen dat je paard zijn minimale beweging van 20 min per dag heeft. Een paard is een loopdier. En ik zie dat je wellicht beperkt bent in de mogelijkheden, zoals je zelf zegt. Als je werkt en je studie..doe dan je paard weg of zet je paard met vakantie in de wintermaanden. Goeie deken erop en bij iemand in de rust. Is ook een betaalbare oplossing. Ik heb nu niet het idee dat je erg je best doet voor je paard. Er zijn echt andere oplossingen. Is er iets wat wij kunnen betekenen zonder je te veroordelen. En dat we jou kunnen laten inzien dat dit NIET in het belang is van je paard.

Ik wil niet aanvallend over komen, al komt dat misschien zo over. Maar ik verbaas mij over het gemak waarmee je zoekt naar een oplossing voor een paard dat 72 u op de box STIL staat. Een grote box doet daar niets voor aan af.

Misschien is er een bokker hier die een vakantieadresje heeft. Ik snap dat je denkt dat je vast zit, maar zet een advertentie op markplaats en je zal zien welke mogelijkheden het biedt.

Wacht niet tot het voorjaar alsjeblieft.. in het belang van je paard.

Mijn keuze zou zijn:

*oplossing direct zoeken dat ze NIET alleen staat
*oplossing zoeken dat ze vaker buiten komt, iig dagelijks minimaal 20 min. Dat zou je zelf ook kunnen opbrengen. Desnoods om 23 u 's avonds en wandelen aan de hand. Dan ben je een uurtje kwijt. Succes! En ik hoop dat je inziet dat dit niet in het belang van je paard is en dat je in mijn ogen per direct moet zoeken naar een andere oplossing.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:38

Ik kan het niet anders dan helemaal eens zijn met Willekes... Er zijn GLD genoeg plaatsen waar je paard dag en nacht naar buiten kan. Als je dat zou doen tot de zomer ben jij, maar met name je paard, geholpen. Minder leuk voor jou als je er minder makkelijk heen kunt maar perfect voor je paard.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 23:43

A willekes: ik snap dat je zo reageert maar je moet wel een paar dingen nog weten.
mijn paard komt naar me toe zodra ik langsloop en gaat graag weer naar de stal. ze laat zich niet door andere mensen vangen.
ten tweede staat ze nooit 72 uur achtereen op een stal. ik zet niet dat jij dat zegt maar dat dat wel even duidelijk is.
ik doe juist hartstikke mijn best maar dat komt niet over bij jullie maar dat komt omdat jullie natuurlijk vanaf hier niet zien hoe en wat mijn achtergrond inhoud. ik heb haar vandaag weer buiten gehad. smorgens, half 11, naar buiten gedaan met deken op. en kwam haar voor het donker dus half 5 weer binnen doen. ze kwam snel naar de draad toe lopen en hinnikte. daarna ging ik het halterstouw halen en deed de draad open. ze liep de wei uit en ik kon haar zo pakken en toen ze op stal was ging ze lekker kuil eten. ik ben hartstikke blij dat ze zich zo lekker voelt.
Nu wil ik dit allemaal niet goedpraten maar ik probeer zoveel mogelijk even naar mn meisje toe te gaan. verder heeft niemand van mijn familie iets met paarden. mijn paard staat dus gewoon op een boerderij. daar is altijd wel bedrijvigheid en er zijn wel beesten om haar heen maar geen paarden en dat is natuurlijk niet te vergelijken met die andere dieren.
ik zal er alles aan doen om er een paard bij te kopen en/of iets te verzinnen (ander stalletje) zodat ze naar binnen en naar buiten kan lopen.

ben blij dat jullie met veel tips komen, ik wil ook graag het beste voor mn paard en daar heb ik me altijd al voor ingezet. Gelukkig heb ik nu ook mn rijbewijs zodat ik sneller de kans heb om naar dr toe te gaan in wat voor weersomstandigheden dan ook.