bak op kleigrond, niet te duur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybolly

bak op kleigrond, niet te duur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 19:40

Hoi allemaal,

ik wil heel graag een plekje om te kunnen rijden het hele jaar door. nu is het vervelende dat we op kleigrond zitten en na een paar keer rijden zit dat dus muurvast en dicht. Hoe krijg ik, op een niet al te dure manier, een soort van bak waar ik het hele jaar toch gebruik van kan maken?
hebben jullie ideeen? tips? ervaringen? of kennen jullie een bedrijf die mij uitkomst kan bieden?
alvast bedankt.

8nnemiek

Re: bak op kleigrond, niet te duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:06

Draineren is de enige oplossing als je zonder veel moeite elke dag wil kunnen rijden.

En flinke laag zand er overheen kan ook wel helpen, maar na een tijdje begint de klei zich toch door het zand te mengen en heb je weer een blubberboel.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 22:08

MysticTinker schreef:
Draineren is de enige oplossing als je zonder veel moeite elke dag wil kunnen rijden.

En flinke laag zand er overheen kan ook wel helpen, maar na een tijdje begint de klei zich toch door het zand te mengen en heb je weer een blubberboel.

ja drainage is denk ik wel het belangrijkste. maar misschien moet er ook doek tussen de grondlaag en het zand om die vermenging weer te voorkomen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 22:56

Dat is inderdaad wel een oplossing, maar dan heb je wel een erg dikke laag zand nodig, en je moet hem regelmatig vlaktrekken, anders komt het doek door de zand omhoog.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 23:07

Wij zaten ook op kleigrond, echt ellende hoor de drainage kwam na een tijdje gewoon naar boven , zand en klei vermengd zich best snel ,ik zou zeker denken over doek ertussen(als dat ook niet naar boven wordt gedrukt door de zware klei.)
of net als ons verhuizen Haha!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 11:54

De enige manier om de bak niet te duur aan te leggen, is om het meeste werk zelf te doen. Als je een bak aan laat leggen, ben je gewoon veel geld kwijt, omdat het arbeidsloon de grootste kostenpost is.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 12:23

Ja ik heb gelukkig een familie die wel handig is met kranen en dus het aanleggen van drainage. verder kan ik natuurlijk altijd tips vragen hier en daar van mensen die er verstand en ervaring mee hebben. Het blijft erg lastig omdat je het zo goed mogelijk moet doen want anders is het helemaal zonde van het geld.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 16:33

welke bedragen zijn jullie ongeveer kwijt geweest voor een beetje bak? en dan niet met eb en vloed enzo hoor, dat kan ik toch niet betalen Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:39

Wij hebben de mazzel dat we woudgrond onder de zwarte grond hadden en hebben de bak gewoon omgezet. het woudzand naar boven en het zwarte zand onder het woudzand. hebben sindsdien wel weer wat woudzand erop laten brengen, maar is door vrienden gedaan (die hebben een boerderij en halen wel vaker geel/woudzand naar boven) Dat heeft ons ook alleen maar een etentje gekost Haha! Wij hebben wel drainage maar of dat nou zeveel helpt weet ik eigenlijk niet. Wij maken de bak geregeld vlak en dat helpt ook goed tegen blubber, daarnaast hebben we een sloot aan een lange kant van de bak en daar loopt de bak wat naar toe, loopt iets af... Heb met klei geen ervaring en zou dan inderdaad zo'n doek ertussen doen als de klei zoveel werkt... of helemaal af laten graven en opnieuw laten opvullen met goed zand, maar dat zal wel een paar centjes kosten.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 16:56

Zammie schreef:
Wij hebben de mazzel dat we woudgrond onder de zwarte grond hadden en hebben de bak gewoon omgezet. het woudzand naar boven en het zwarte zand onder het woudzand. hebben sindsdien wel weer wat woudzand erop laten brengen, maar is door vrienden gedaan (die hebben een boerderij en halen wel vaker geel/woudzand naar boven) Dat heeft ons ook alleen maar een etentje gekost Haha! Wij hebben wel drainage maar of dat nou zeveel helpt weet ik eigenlijk niet. Wij maken de bak geregeld vlak en dat helpt ook goed tegen blubber, daarnaast hebben we een sloot aan een lange kant van de bak en daar loopt de bak wat naar toe, loopt iets af... Heb met klei geen ervaring en zou dan inderdaad zo'n doek ertussen doen als de klei zoveel werkt... of helemaal af laten graven en opnieuw laten opvullen met goed zand, maar dat zal wel een paar centjes kosten.

ja daarom. kijk je kan altijd een goede bak op klei laten bouwen maar ik heb er geen duizende euro's voorover. woudzand zei je, is dat niet zwaar? ik ken het zand niet, ik ga even onderzoek doen Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:09

nee woudzand is juist niet zwaar, het is niet zo los als bijv. geel zand en als je zomers af en toe ff sproeit dan is het helemaal fijn om op te rijden.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 22:13

oke heel erg bedankt Knipoog

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:18

Ik wilde eigenlijk ook een bak thuis,wij hebben wel geen klei grond.
Maar ik ben tot de conclusie gekomen dat je het of zo simpel en goedkoop mogelijk kunt doen, dus gewoon wat zand erop0 of zo.
Of heel duur en de hele mikmak zoals afgraven, drainage, grof puin, doek, een speciale toplaag enz.
Want de bakken die ik ken die het goedkoop maar toch goed wilde doen, (dus een paar duizend euro) die kunnen de helft van de tijd niet rijden.
Mijn wei is dan nog beter...

Ik rij dus gewoon in de wei, helaas.
Hoop nog steeds dat we de loterij winnen zodat er toch een bak komen kan.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 09:59

ja maar als je er gewoon zand op stort, volgens mij gaat dat het 1e jaar wel goed maar de volgende jaren steeds achteruit zodat je na drie jaar weer niks heb of begrijp ik dat verkeerd?
wat voor zand heb je erop gegooid? en hoe dik is de laag?

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:59

Zouden snippers van hout of vloerbedekking niet kunnen helpen? Dan hou je altijd een luchtige laag toch?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:00

asjemenou schreef:
Maar ik ben tot de conclusie gekomen dat je het of zo simpel en goedkoop mogelijk kunt doen, dus gewoon wat zand erop0 of zo.
Of heel duur en de hele mikmak zoals afgraven, drainage, grof puin, doek, een speciale toplaag enz.
Want de bakken die ik ken die het goedkoop maar toch goed wilde doen, (dus een paar duizend euro) die kunnen de helft van de tijd niet rijden.

Onze bak heeft nog geen € 500,- gekost ik denk nog niet de helft omdat ik op zoek ben gegaan in de buurt wie met een kraan de bak kon omzetten (dus geen loonwerker er zijn meerdere mensen die met en kraan werken en er op zaterdag wel een centje bij willen pakken) en ik kan eigenlijk altijd rijden behalve als het de hele dag hard regent of vriest, maar dat zijn dagen dat ikzelf ook niet rijdt.... En daarbij komt dat ik de wei liever heel houdt en met slecht weer daar al helemaal niet is zou rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:22

We zitten hier ook op zware klei. Ik weet niet of de bak gedraineerd is. We hebben hier een stuk afgegrven, doek er in en daarna denk ik zo'n 15 tot 25 cm woudzand. Eerst lag er een ander type woudzand in en dat reed te zwaar. Nu ligt er ander woudzand in. De bak wordt heel vaak glas getrokken.

Wat ook scheelt is dat de bak aan 2 zijden langs de sloot ligt.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:35

Zammie schreef:
asjemenou schreef:

Onze bak heeft nog geen € 500,- gekost ik denk nog niet de helft omdat ik op zoek ben gegaan in de buurt wie met een kraan de bak kon omzetten (dus geen loonwerker er zijn meerdere mensen die met en kraan werken en er op zaterdag wel een centje bij willen pakken) en ik kan eigenlijk altijd rijden behalve als het de hele dag hard regent of vriest, maar dat zijn dagen dat ikzelf ook niet rijdt.... En daarbij komt dat ik de wei liever heel houdt en met slecht weer daar al helemaal niet is zou rijden.

Dat bedoelde ik ook, gewoon simpel en goedkoop. Zonder de hele mikmak.
Dat werkt meestal redelijk goed.

Als je echt altijd wilt kunnen rijden moet je al gauw aan 10 duizend euro denken. Alles ertussenin is meestal niet veel beter dan de goedkoopste oplossing.
Ja, als het ideaal weer is zul je fijner kunnen rijden, maar als het veel geregend heeft ofzo, dan worden de gemiddelde bakken toch nog nat.

Natuurlijk uitzonderingen daargelaten.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 18:55

ja ik denk dat je daar wel gelijk in hebt. na een flinke stortbui zijn enkel die drie bakken in de buurt van 10 000 of meer redelijk droog. Ik denk dat ik gewoon een klein stukje laat uitgraven, drainage erin met daaroverheen doek en dan wat zand erin. moet goed zijn denk ik.
hoe dik moet een laag zand ongeveer zijn. 20 cm?

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 23:02

verder mensen nog tips, welk type zand is nog meer aan te raden?

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 20:53

heb zitten rekenen. voor een oppervlakte van 900 m2 en laagje van 30 cm ben ik 270m3 kwijt en dus rond de 6000 euro. paardenbakzand. is dit normaal of kan t goedkoper?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:34

Vraag verschillende offertes aan. Geel woudzand, wat hier vaak voor paardenbakken wordt gebruikt is goedkoper. Heb net 2 vrachten gehad voor zo'n 15 eur per kuub en dat was via een tussenpersoon. Direct van de zandhandel is vaak goedkoper.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 21:44

@ joyce B: woudzand werd mij al eerder aangeraden inderdaad. mag ik vragen hoe jij verder je bak hebt gemaakt? hoeveel zand, drainage etc?

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:48

ik heb de bak af laten graven..
drainage erin,..
daarover heen gebroken puin, (bij de buren waar een fabriek tegen de grond ging.. dan een laag lavastenen van de andere buren (grasdrogerij) en een toplaag van zand en vilt.. voila,, een super bak voor een klei achtige bodem..

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:52

Iemand die ik ken heeft op kleigrond het volgende gedaan:
De kleigrond vlak geschraapt en in het midden van de bak iets hoger dan aan de randen.
Tweedehands kunstgras er opgelegd (voor een prikkie gekregen van een hockeyvereniging, maar er schijnen bedrijven te zijn die dat ook leveren)
Drainage over het kunstgras gelegd.
Dikke laag rivierzand er op waar enige leem in zat.

Ik heb het resultaat niet met eigen ogen gezien, maar degene die dit aangelegd heeft, is er zelf heel enthousiast over. Je houdt de klei en het zand zo gescheiden en door de vering van het kunstgras slibt het ook niet helemaal dicht. En het was niet duur.
Ik heb ook anderen gehoord, die van deze bak gebruik maken dat het resultaat goed was. Maar goed...alleen van horen zeggen dus, niet vanuit eigen ervaring. Maar je zou hier eens meer info over op kunnen zoeken.

Wat ik wel uit eigen ervaring ken, ook op kleigrond: de klei en de zandlaag die daar onder ligt laten keren....ideaal was dat. Alleen kan het niet als de onderliggende zandlaag te diep ligt. Om dat te weten te komen zou je een proefboring kunnen laten doen. Bij ons zat de zandlaag destijds op 2.50 diepte en dat was goed te doen.