Hoe groot zouden mijn paardjes worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Hoe groot zouden mijn paardjes worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-02 11:00

Naar aanleiding van het toppic van Leonoor toch afzonderlijk eentje openen over mijn paardjes. Ik heb twee veulens, mijn merrieveulen is geboren op 16 maart 2002, dus 8 maand oud, en meet nu 111 cm .... da's eentje ... mams is 130, paps onbekend (of onbevlekt ontvangen ... Haha!)

Dan heb ik ook "Spix" onze tinkerhengst, hij is tussen de 6 en de 9 maand oud, en meet nu 130cm ongeveer (mocht er dat waterpasding niet opdoen, dus was met het oog rechtgezet). Mams is ongeveer 145/150, drachtig ingevoerd uit Ierland. Wie is er een beetje in "maten" en doet een gooi naar wat we kunnen verwachten uit ons klein "grut"?

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 11:11

Tussen de 6 en de 9 maanden oud? Dat is wel een enorm verschil. Dan valt er ook geen peil op te trekken hoe groot hij wordt. Het blijft toch altijd moeilijk want veel hangt af van de verzorging, rasfactoren, grootte van beide ouders etc. De grootte van de moeder is over het algemeen belangrijker. Vaak worden veulens niet veel groter dan de moeder, uitzonderingen daargelaten. Er zijn namelijk ook merrie's die groot fokken.
Er is een trucje met het meten van het onderbeen maar ik weet niet meer hoe het ging.

Maar even als voorbeeldje: mijn Welsh K is in juli 3 geworden en nu ong. 1.43m. in maart 2001 was hij nog 1.25
Ook in maart 2001 was mijn toen bijna 4-jarige Tinker 1.57m., die is nu ruim 5 en 1.64m.
Mijn Appaloosa-merrie was met 9 maanden 1.45 en is uiteindelijk rond de 1.63m. geeindigd.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-02 11:14

Volgens de invoerder zou hij geboren zijn op 14 mei 2002, hij heeft inderdaad een cute veulenstaartje, maar als je z'n manen bekijkt, die komen z'n hals al uit ... vandaar dat ie volgens mij iets ouder is dan beweerd werd/is. Ik denk dat de invoerder maar iets gezegd heeft om van m'n gezeur af te zijn ....