meest gemaakt fout tijdens het verzorgen van je paard/pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janneke11

meest gemaakt fout tijdens het verzorgen van je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 10:41

Hallo iedereen,

mijn vraag is wat voor jou de grootst gemmakte fout is die je hebt gemaakt tijdens het verzorgen van je paard of pony.

groetjes

Allejandro

Re: meest gemaakt fout tijdens het verzorgen van je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:46

de grootst gemaakte fout of de meest gemaakte fout ?
Ik leer van mijn fouten en doe het vaak maar 1 x Tong uitsteken ?
snap niet helemaal waar je op doelt..

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:50

Ik denk dat mijn grootste fout is geweest om m'n geduld te verliezen bij een jong paard... Heeft een hele tijd geduurd voordat we er weer iets mee konden, het vertrouwen was ineens weg.

harryde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:52

Ik denk inderdaad dat de meeste mensen een grote fout maar 1x maken, daarom is het wel goed om het hier te vertellen, zodat andere diezelfde fout niet maken!
Bijvoorbeeld equistar spuiten op de manen voordat je ze gevlochten hebt, of de manen te kort trekken, zodat je ze niet meer kan vlechten!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:54

Mijn grootste fout was dat ik was vergeten om het stroom erop te zetten nadat ik ze in de wei had gezet. Verder niets gebeurd, alleen er liepen nog schapen en die waren wel naar de andere weilanden gegaan.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:14

Ik ben in het verleden ook wel eens mijn geduld verloren bij een jong paard. Soms word je zooo móe van ze.... Knipoog

Ik heb er wel van geleerd de fout altijd bij mezelf te zoeken. Jonge paard deed gewoon zijn best, hij begreep me even niet (Wat ook aan mij lag)
En als je dan zo'n dag hebt dat je moe en prikkelbaar bent.. Tja..

Moest meteen 2 stappen terug in training en duurde even voordat het vertrouwen weer terug was.. Maar zo leer je er wel van!

Ik vind het wel een goed topic. Fouten bekennen betekent dat je het onder ogen ziet en het voortaan anders gaat doen! Fouten maken is menselijk..! Koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:17

Pony aan het weihek gezet Scheve mond

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:22

Een veel te frisse jonge E pony kopen als onervaren ruitertje..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:25

op mn hurken half onder het paard mok aan het voorbeen insmeren. Paard slaat een vlieg onder zijn buik weg met zijn achterhoef, en zo *tok* tegen mn hoofd.....

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:38

Eczeemdeken er te vroeg afhalen, 2 uur later was de helft van zijn manen er weer af Scheve mond

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:44

zn voorpluk recht afgeknipt Bloos
Gelukkig heeft hij nu zo'n bos dat zn manen over zn voorpluk hangen en je het niet meer ziet

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:59

Paard aan het hoofdstel vastgezet met de teugels aan het hek, ging de benen afspuiten en paard sprong weg... paard los en hoofdstel kapot.
Doe ik dus nooit weer.
En, een keer het hek vergeten dicht te doen en een uurtje later liepen mijn 2 ponies op de weg... waar je 100 mag.
Ik kon mezelf wel voor m'n kop slaan.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:45

Mijn grootste fout?
Zonder begeleiding een 'probleempaard' willen aanpakken.
En inderdaad geduld verliezen is ook 1 van de grofste fouten die je kunt maken.

Daarnaast merk ik dat ik (zeker wanneer ik paarden langer ken) erg 'makkelijk' wordt met dingen en dus niet altijd 100% alert ben, wanneer het iha een braaf dier is.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:58

Paard aan bit aan het halstertouw vastzetten, gelukkig deed 'ie niks maar had anders kunnen lopen. (Hele tijd terug)

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:24

Ik heb een keer een deken opgelegd terwijl ze nat waren van de regen Bloos

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:29

Daar gaatie toch niet dood van hihi.
'
Ik weet 't niet zo goed. Zijn iig nog geen ongelukken gebeurd...

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:33

mijn fout: de manen niet bijhouden, hierdoor heb een groot stuk van de manen (en voorpluk) moeten afknippen, nu heb ik een rechte voorpluk en blijf het erg zonde vinden (ook van de lange manen, die nu een handlengte zijn)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:33

mijn grootste fout was in onwetendheid mn pony in een vette wei laten gaan... dacht dat hij dat wel fijn vond... vond hij ook! maar de volgende dag was hij wel hoefbevangen.... echt de stomste fout die we ooit hebben gemaakt.

verder kleine stommigheidjes, alvast zalf op een wondje smeren dat eigenlijk gehecht had moeten worden, maar wat door de zalf dus niet meer kon.

of de pony te laag aan een vrachtwagen op wedstrijd vastbinden, zodat hij vast kwam te staan en de vrachtwagen werd beschadigd....

of eentje van mn zusje... onderweg tijdens buitenritje afstappen om de achterijzers te controleren... pony ging er vandoor en ze kon hem van de plaatselijke tennisbaan afplukken (achteraf wel grappig Lachen )

zonder cap in het bos rijden is ook niet erg handig, vooral als je hard onder een laaghangende tak doorgaat...

en zo kan ik nog wel even doorgaan Haha!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:34

Mijn grootste fout vind ik dat ik mijn pony onder deken heb gezet 14 jaar geleden en daarna ieder jaar nu weet ik beter en zou ik geen deken meer willen maar ze maakt niet genoeg vacht aan heeft het steeds koud.

Koss_Binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:55

Vergeten bij mijn paard zn luchtzuigband om te doen.

Of op zn stal er op gaan zitten en een touwtje voor de deuropening doen, waar die dan onderdoor schiet, waardoor jij achter het touw blijf hangen

Of wat ik als 8-jarige een keer bij mn toenmalige pony heb gedaan, zn lange voorpluk afknippen omdat het toch zo zielig was dat ze niks kon zien.. Clown

Paard met hoofdstel aan hek vastzetten, was ook niet zo een slim idee.

*denkt nog hard na over andere stommiteiten*

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:13

Bij de kroegen in het bos heb je van die buitenstands om je paard in te parkeren. Tijdens het opvoeden van Ocho wilde ik hem daarmee kennis laten maken. Ik nam alleen de bocht wat kort. Die brave liep gewoon achter mij aan met zijn voorkant de stand in en met zijn rechterachterbeen ook. Maar de (steigerpijp) stang van de stand kwam onder de lies van zijn linkerachterbeen. Door het tempo schoof hij zo op die, overigens wel helemaal paardproof gemaakte stang. Zijn linkerbeen raakte de grond niet meer en ik kreeg hem met geen mogelijkheid meer in zijn achteruit. Hij wist gewoon niet wat hij moest.

Ik vroeg hulp aan omstanders maar de heren die er waren, waren te schijterig om een paard te duwen. Gewoon tegen zijn borst aan, niet eens van achteren.
Uiteindelijk kwam er een cowboy langs die van zijn paard sprong en samen konden we Ocho zo duwen dat hij weer met vier benen op de grond stond en zelf terug uit kon lopen. Het beest is al die tijd doodkalm blijven wachten tot er hulp voor hem was. Goed he voor een twee en half jarige.
De cowboy was zo weer verdwenen, ik heb hem niet eens fatsoenlijk kunnen bedanken.

Hoewel er dus geen sprake was van enige verwonding of paniek wil Ocho tot de dag van vandaag niet meer in die stands. Binnenkort gaan we daar eens op clickeren want de baas wil toch echt af en toe eens naar de kroeg Vork

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:43

Hmm..
Ik heb hem eens aan het hoofdstel vastgezet, met de teugels aan een paal. Paard schrok, hoofdstel doormidden Nagelbijten / Gniffelen Hij hing alleen nog vast aan de keelriem om z'n nek. Stond hij daar wat te kijken.

En een keer vanuit een donker hoekje in zijn stal gekropen om zijn hooibak schoon te maken, meneer had me niet gehoord, dus ik aan hem en hij springt van schikt naar de andere kant van de stal, hij zag iets bewegen in het donker maar zag niet wat, dus hij schopte de hooibak vol blubber over mij heen Nagelbijten / Gniffelen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:45

MysticTinker schreef:
Hmm..

En een keer vanuit een donker hoekje in zijn stal gekropen om zijn hooibak schoon te maken, meneer had me niet gehoord, dus ik aan hem en hij springt van schikt naar de andere kant van de stal, hij zag iets bewegen in het donker maar zag niet wat, dus hij schopte de hooibak vol blubber over mij heen Nagelbijten / Gniffelen

Brrrr

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:52

Geluk gehad zullen we maar zeggen dat ie jou niet schopte!!

Mijn grootste fouten Pff..

Zijn er toch wel n paar,,

Voornamelijk denken geen cap nodig te hebben en er kei hard afdonderen met hersenschudding,, Rijdt nooit meer zonder cap.
Deuren niet goed sluiten en je paard na een uur in de voerbak vinden.. BUIKPIJN dat ie had Boos!..

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:52

Dat ik een jaar of 9 was de staart van mn haflinger afknippen dag voor de keuring en er achter komen dat het scheef was en verder knippen. Uiteindelijk tot zn knieeen had ze nog een stukje staart. Bloos

Mn paard in stal vast zetten om nog wat te doen en vervolgens geroepen worden en paard vergeten. Werd s'avonds gebeld of mn paard ook zonder vast te staan in de box mocht. Ze had al die tijd (was begin van de middag weg) netjes in dr box gestaan Bloos Haha!