vastzetten jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

vastzetten jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-02 20:04

Zoals jullie begrepen hebben inmiddels (aangezien ik niet over haar uitgepraat raak Haha!) ben ik bezig met Lady. Lady is een 2.5 jarige merrie die net uit de opfok komt.
Ik heb vaker veulens/jonge pony's "afgericht" maar dat waren shetjes, of welshjes, of op zijn hoogst een keer een C ponietje.
Lady zit echter dik aan de 165. Ze is niks gewend en vrij schrikkerig. Als ze schrikt maakt ze zich groot en gaat zenuwachtig staan drentelen, maar ze springt me niet in mijn nek ofzo.
Ik kreeg van Nimber de tip om het met een longeerlijn te doen, Longeerlijn door de ring naar mijn hand zodat ik zelf mee kan geven mocht ze gaan hangen.
Ik weet niet waarom maar toch durf ik het niet goed aan.
Denk dat ik het enger vind dan Lady zelf, maar goed Haha!

Iemand anders nog advies?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 20:46

In het boek 'Dressuur' van Jennie Loriston-Clarke staat een mooi stukje over leren vaststaan, compleet met fotoserie. Weliswaar voor een veulen en niet voor een al bijna volwassen paard, maar dat zal niet veel uitmaken, je moet alleen alles wat groter denken.

1 tip voor je, de belangrijkste wat mij betreft: NOOIT je paard vastzetten aan iets dat los kan gaan. Gebruik kwaliteitsspul, voor alles. Zeker als ze moeten leren om vast te staan, je wilt ze immers leren om braaf te blijven staan, niet aanleren dat ze zich los kunnen trekken.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 20:50

Ik heb sinds kort een 2,5 hengst uit Wales als verzorgpony. Die moest dus ook alles nog leren, want kwam gewoon uit de heuvels van Wales en had nog nooit op stal gestaan. Zo hebben we eerst een paar dagen gewoon telkens geprobeerd hem te kunnen pakken in stal. Na een paar dagen ging het goed en ben ik hem gaan poetsen. Gewoon een goed halster en touw en dan vastzetten op armlengte. En ookal ging hij hangen gewoon laten staan. Na een paar dagen had hij alles door en is hij goed te poetsen op de benen na (komt door wonden aan de benen).

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 20:52

de tip met de longeerlijn is echt een goede. bovendien voor beide, en het hek, erg veilig.
Kim

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 22:29

Vaak zijn dit soort dingen als veulen al geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 22:35

Nou ben ik helemaal geen voorstander van een veulen vastzetten.
ik ken er zelfs meer dan 1 die hier door blijvend nek letsel op hebben gelopen.
Als een veulen gaat hangen dan kunnen de wervels het nog helemaal niet af, met het gevaar dat ze uit verband getrokken worden.

Bij een ouder paard zorg ik de 1e paar keer voor een extra stevig halser.
Een stevig touw met karabijn haak, dus geen flut klipje dat meteen aan gort getrokken word.
En dan aan iets stevigs vast zetten.
Let ook op met aan een stal vast binden, want het zal ook niet de eerste zijn die aan de klepper gaat met een hele stalwand.

En als ik er vanachter veilig bij kan, dan neem ik uit voorzorg een bezem mee.
Mocht hij gaan hanegn, wat meestal niet zo is, kun je hem prikken met de haren van een harde bezem, dn stoppen ze meestal erg vlug.

org dus voor stevige spullen, knapt er iets weten ze hoe het tukje moet en krijg je het hanger er moelijker uit.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 00:04

Nooit aan de stal of nog erger: de staldeur vast zetten iig!

Ik heb hier al veel ongelukken mee gezien tot aan gebroken rugwervels (dus slacht) aan toe.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 00:14

Zelfs volwassen paarden kunnen hun nek breken door te gaan hangen. Ik weet niet of het vaker voorkomt, maar ik heb er eentje gekend die zijn nek brak. Die viel dus dood neer.

Doe het idd in één keer goed. Mijn paard ging direct de eerste keer hangen en zijn (oude) halster brak. "Hoera Truukje geleerd", dacht hij. Hij heeft het nooit meer afgeleerd. Moest hem regelmatig een schop onder zijn hol geven, en dan stond ie wel weer, ook aan de kettingen in de wasplaats was het een l*l. Hij vloog soms bijna over de kop...
Het heeft trouwens wel een keer bijna de vingers van mijn vriendin gekost die aan het touw zat te draaien toen hij ging hangen en haar vingers tussen het touw en de paal waar hij aanvast stond kwamen. AUW..

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 08:51

Mijn 4-jarige had de nare gewoonte om zich los te trekken (pin uit de muur). Ik heb dit opgelost Door een Dikke schroef met ring dwars door te muur te halen (15 cm lang). Die trekt ze er nooit meer uit. Vervolgens heb ik ze aan een rubber rope vastgezet. Als ze daar aan gaat hangen geeft het rubber mee en stopt ze met hangen. Het gaat nu altijfd goed. Verder zet ik haar nooit vast aan die touwtjes uit de ruitershop. Die haakjes breken altijd zo. Ik koop altijd karabijnhaken bij de Agriland en maak daar een stevig touw aan vast. Zorg ook voor een stevig halster!!!

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 10:21

Het klinkt heel raar, maar als je een echt sterk halster zoekt, kun je het bese zo'n oranje koeien halster kopen. Echt waar: die krijgen ze absoluut niet kapot. Het beste zou je hem aan een betonnen muur vast kunnne zetten, maar iets anders super stevigs kan ook..

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 10:34

Met die longeerlijn is wel een goed manier.
Overigens is het wel erg belangrijk om niet mee te geven als je paard gaat hangen. Leren dat druk pas weggaat wanneer het paard zelf de druk weghaalt, meegeeft dus. Hier moet je wel snel in zijn. Zodra het paard meegeeft de druk weghalen zodat het paard steeds sneller gestimuleerd wordt om mee te geven of nog liever, een pas naar voren te doen.

Succes!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 11:15

Ik heb mijn veulentje eerst gewoon met een lang touw door een ring in de stal vast gezet (had het touw vast en kon dus lossen als het nodig was), had een zweepje bij me en wat lekkers om toe te stoppen. Natuurlijk ging ze hangen als ik wat afstand nam (naar einde van het touw toe), en toen gaf ik 'r telkens een tikje met het zweepje tot ze naar voor ging, een verbale beloning "GOED ZO" - en als ze kalmeerde een hapje .... ze was er snel mee weg zo en blijft nu vrij goed staan. M'n hengst moet ik het nog leren, maar dat is een tink en dus behoorlijk zwaarder en sterker .... hoe die zal gaan, dat moeten we nog zien!

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 13:15

Ik begin het liefst zo vroeg mogelijk, dan zijn ze het in ieder geval al gewend. Het liefst eerst een halstertouw door een ring, en zelf het uiteinde vasthouden. Elke keer als ze dan achteruitlopen, het touw strakhouden, en als ze meegeven, weer wat ruimte geven. Ze merken ze dat ze vast staan, maar hebben ze nog wel wat ruimte. Veel naar achteren lopen, want ze willen dan graag mee. Op een gegeven moment kun je ze gewoon vastzetten en weten ze dat ze ook echt vaststaan. Ik gebruik wel alijd(!!!) een veiligheidsknoop. na een incident met verzorgstertjes die een jaarling met een dubbele knoop hadden vastgezet, weet ik ook wat er kan gebeuren... (hek 50 meter het weiland ingetrokken Boos! ) Mijn vader weet het inmiddels ook, hij zette de paarden altijd vast aan een ketting die aan de muur vastzat, maar dat doet hij ook niet meer: vervelende jaarling was bij het bekappen gaan steigeren, en met één been over de ketting gekomen, veel paniek, been niet terug kunnen krijgen en uiteindelijk hebben ze de ketting door moeten slijpen.... Oud, maar nu pas wijs *LOL* Gelukkig hield het paard er niets aan over...

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 20:49

Een hele kleine extra tip. Doe je touw niet aan het ringetje van het halster. Je weet wel, dat kleine ringetje waar je je paard aan vast hoort te zetten zeg maar.
Als er iets kapot gaat aan een halster is het dat ringetje. Je kan beter een grote veiligheidshaak nemen en aan het nylon klikken. Dat breekt/scheurt minder snel.
Dit uit eigen ervaring, een paard van 1.62 trekt geheid dat ringetje stuk. (zo ook Isolda)

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 21:14

Aan een longeerlijn vastmaken, en dan zelf vasthouden lijkt me niet verstandig. As het paard gaat hangen, en jij meegeeft, dan leer je het paard dat door hangen de druk verdwijnt.

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 23:22

Nanda schreef:
Vervolgens heb ik ze aan een rubber rope vastgezet. Als ze daar aan gaat hangen geeft het rubber mee en stopt ze met hangen.


Helaas gebeurt het ook nog wel eens dat het rubber scheurt tijdens het hangen en dan klapt het dus heel hard terug tegen oa. het paardenhoofd. Gevolg, een paard met levenslange schrik van vastzetten en kans op letsel bij het paard en bij jezelf!

Ik zou gewoon eerst eens gaan poesten op de plek waar je haar vast wilt zetten, met het halstertouw in je hand. Overal aanraken, ook met een plastic zak enzo. Als ze aan de hand rustig blijft staan gewoon vastzetten met een halstertouw met paniekhaak. Let wel op dat ze duidelijk moet weten dat hangen niet mag. Op het moment dat ze begint dus ook ff je stem verheffen en NEE zeggen. En laat ze maar gewoon merken dat hangen niet betekent dat je los komt. Ziet er eng uit, maar t is niet erg. Ze blijven vanzelf staan als ze merken dat het niets oplevert...

Succes!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 00:30

Rhaïa schreef:
[...]gewoon vastzetten met een halstertouw met paniekhaak. [...] En laat ze maar gewoon merken dat hangen niet betekent dat je los komt.


Juist dus GEEN paniekhaak gebruiken! Slim paard heeft snel door dat een flinke ruk vrijheid betekent, je zal ze de kost moeten geven die dat geintje ontdekt hebben!
Gebruik een veiligheidsknoop, dan heb je wel wat achter de hand als er echt iets mis gaat, maar het paard trekt niet zichzelf los en leert dus geen foute gewoontes aan.

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 00:54

Margreet"]
[quote="Rhaïa schreef:
[...]gewoon vastzetten met een halstertouw met paniekhaak. [...] En laat ze maar gewoon merken dat hangen niet betekent dat je los komt.


Juist dus GEEN paniekhaak gebruiken! Slim paard heeft snel door dat een flinke ruk vrijheid betekent, je zal ze de kost moeten geven die dat geintje ontdekt hebben!
Gebruik een veiligheidsknoop, dan heb je wel wat achter de hand als er echt iets mis gaat, maar het paard trekt niet zichzelf los en leert dus geen foute gewoontes aan.
[/quote]

De paniekhaak trekt een paard niet zelf los, maar jij. Je hoeft dan alleen het haakje naar beneden te schuiven. Dezelfde werking dus als van de veiligheidsknoop...

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 08:35

Ook mijn ervaring is dat mijn paard paniekhaken gewoon lostrok.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 10:01

is ook idd mijn ervaring met paniehaken..en dan met vastzetten en met lopen... nee voor mij nooit geen paniekhaak meer!!

even on topic:ik zou het gewoon met een veiligheidsknoop doen..
als er dan wat gebeurd dan kan je dr zo lostrekken.
De tip van jantina vind ik ook goed,niet je halstertouw aan t daarvoor bestemde ringetje maar aan het halster zelf doen..

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 11:52

Ik heb ook al meerdere malen gezien dat bij een ruk van een paard de paniekhaak lossprong en paard in paniek wegdenderde... Bij mijn weten is dat ook de functie van de paniekhaak, je kunt 'm zelf losmaken, maar bij grote spanning springt het ding ook vanzelf open. Vind het ondingen om je paard mee vast te zetten, heeft met veiligheid niks te maken. Veiligheidsknoop en een mes op een vaste plek om eventueel het touw door te snijden als er echt iets mis gaat, veel beter dan een paniekhaak.
Alleen in de trailer vind ik een paniekhaak nut hebben omdat je er dan niet altijd gelijk bij kunt zijn als er tijdens het rijden iets mis gaat, paniekhaak die openspringt voorkomt dan dat je paard zich ophangt.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 13:00

Vastzetten op bv een wasplaats werkt ook goed, mijn merrie kon ook niet vaststaan toen ik haar kreeg. Onze wasplaats heeft aan weerskanten stenen muurtjes en de achterkant is een grote muur. Dan kan ze dus wel hangen maar niet tever naar achteren of achterover klappen. Gewoon aan 2 kanten vastzetten en laat maar hangen, ze merkt vanzelf dat ze niet los komt.
Idd wel spullen gebruiken waarvan je weet dat ze niet snel zullen breken (zo'n oranje hoefsmedenhalster is super!!!)