ervaringen gezocht met GPS

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
singlefooter

Berichten: 220
Geregistreerd: 07-11-02
Woonplaats: Scherpenzeel

ervaringen gezocht met GPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-02 20:19

Wie heeft er ervaringen met het GPS systeem en weet verkoopadressen ?
Sietske

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 20:25

Je bedoelt een GPS-ontvanger?
Tweedehands op marktplaats of de Hiking site en nieuw in buitensportzaken.

Wij hebben zelf een Garmin Etrex, dat is het goedkoopste model, maar die is prima voor bijv. endurancetraining en gewone buitenritten.

Ik vind de ontvangst in de bossen niet zo top, maar dat scheelt per type.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 20:26

Wat is je gebruiksdoel?
Verkoop veelal bij de betere buitensportzaak, watersportzaken en tegenwoordig ook wel de autoaccesoireshop, voornamelijk dan navigatiesystemen.

singlefooter

Berichten: 220
Geregistreerd: 07-11-02
Woonplaats: Scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-02 20:35

nadat ik afgelopen weekend 'verdwaald' was in het bos en een artikel hierover in de Bit las, dacht ik dat dit wel een geschikt apparaatje voor mij zou zijn. Tevens om te gebruiken bij endurance trainingen.
Sietske

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 20:44

Je moet wel bedenken dat er geen ruiterpaden standaard instaan. Wat je dus ziet als je bijv. je beginpunt hebt ingegeven, hoever je daarvan verwijderd bent en in welke richting. Als je onderweg waypoints aanmaakt kun je je eigen routes maken.

Voor de training zie je je snelheid, je gemiddelde snelheid, de afstand die je hebt afgelegd en de tijd die je erover gedaan hebt. Heel handig dus.

Andere leuke dingen die je met een GPS kunt doen kun je zien op www.geocaching.nl ; schatzoeken voor volwassenen, iets wat wij graag in binnen en buitenland doen.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 22:43

Als je er een koopt, moet je hem wel met een Motorola GPS module nemen. Die verkoop ik namelijk Knipoog
Dan help je Lars indirect aan zijn Vork

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 22:52

Geocaching is inderdaad heel leuk. Ook vaak gedaan.

Wij hebben ook een Garmin-Etrex die we gebruiken voor buitenritten. Zijn trouwens al meer topics over de GPS geweest. (misschien even zoeken met de zoekfunctie voor ervaringen van andere bokkers).

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 22:55

wij gebruikten het voor het inmeten van peilbuizen ik heb toen een onderzoek gedaan naar de nauwkeurigheid van (d) gPS en dat heeft een nauwkeurigheid van ca 10 meter. Best nauwkeurig voor een bosrit, maar niet goed genoeg om peilbuizen in te meten (jammer genoeg).

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 23:23

In het topic "Napraat Endurance Katwijk" of soortgelijke titel op PP gaat hier een heel groot deel over.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 11:12

Ik heb nu een keer of 4 met een GPS gereden. Je kunt ze namelijk huren bij een buitensportzaak en op die manier kijken of het wat is. Ik vond het wel leuk om mee te hebben, maar niet heel noodzakelijk.
Voor de afstanden kan je net zo goed een goede kaart en een wieltje gebruiken, is een stuk goedkoper. Voor het rijden in onbekend bos zul je inderdaad eerst waypoints moeten aanmaken in de GPS, want anders verdwaal je nog.

Ik heb het bij een trektocht gebruikt, en eerst met de auto de route globaal nagereden en op elke kruising van ruiterpad met autoweg een waypoint aangemaakt. We zijn te paard wel eens fout gereden, maar dat was echt minimaal. Dus dat was wel handig.

Voor de snelheidmeting was het ook leuk om mee te hebben. Maar je moet dat ding bijna in je hand houden, of goed horizontaal bevestigen, want anders pakt hij niet. En ook onder bomen is het lastig. Verder rijden wij ongeveer 7 km per uur, en dat veranderde ook niet drastisch gedurende die paar keer Haha!
In ieder geval was ons toen wel duidelijk dat als we endurance wilde gaan rijden, we toch een beetje meer tempo moesten zetten Knipoog

Maar afijn, ik vond het wel iets om tijdens een trektocht mee te hebben, maar niet tijdens gewone buitenritten. En voor een onbekend bos is het haast handiger om een goede kaart mee te nemen, dan een GPS waarbij je eerst om dat hele bos heen moet rijden om diverse way-points in te voeren.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 11:42

Vanaf vandaag ligt de nieuwe Bit ook in de winkel en volgens mij stond daar een stuk in.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 21:20

kebie schreef:
Verder rijden wij ongeveer 7 km per uur, en dat veranderde ook niet drastisch gedurende die paar keer Haha!
In ieder geval was ons toen wel duidelijk dat als we endurance wilde gaan rijden, we toch een beetje meer tempo moesten zetten Knipoog


Ja.. met 7 km/u ga je het niet redden Haha! Even benieuwd: wat was de hoofdzakelijke gang dan? Navy heeft namelijk al een staptempo dat tegen de 7 aan zit Haha!

Citaat:
En voor een onbekend bos is het haast handiger om een goede kaart mee te nemen, dan een GPS waarbij je eerst om dat hele bos heen moet rijden om diverse way-points in te voeren.


Er zijn ook GPSen waarbij je met de computer de route invoert. De methode die jij bedoeld is die van de GPS die ik heb gehad. Handig, maar niet voor mijn doeleinden.. Heb je weinig aan tijdens wedstrijden.. Als je eerst de route moet lopen (en als dat 110 km is, ben je een behoorlijk eindje onderweg.. Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 22:01

Ik heb sinds kort een GPS mapping - etrex venture. Ben op zoek naar een nederlandse beschrijving. Heeft iemand die soms voor me?