Kosten paard aan huis

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ballerin

Kosten paard aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 21:41

Wij zijn benieuwd naar hoeveel een paard kost per maand als je deze aan huis hebt staan. Ik heb het dan over de kosten van hooi, stro, onderhoud bak/ weide, ruwvoer, mestafvoer-kosten etc. en niet die van de vee-arts of hoefsmid.
Wie weet hier meer over, heeft hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

Zammie

Re: Kosten paard aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:45

Is denk ik wel verschillend waar je woont in nederland. Ik koop alle hooi en stro bij vrienden van ons (hebben een boerderij) en btalen € 2,- voor een pakje hooi en het stro was dit jaar duurder en was ook € 2, - per pakje. wij doen 1 x per jaar kunstmest op het land, hoeveel dit kost weet ik niet en wij doen alles eigenlijk zelf zoals de bak enz. weinig kosten voor ons dus.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:05

dat ligt er ook aan wat je precies wilt met voeren en rijden.
wil je een super bak dan kost die zeker wat geld, maar je kunt ook gewoon in de weide rijden of na een rijvereniging gaan.
verder kun je het wat voeren betreft zo gek maken als je wilt.
grote balen hooi zijn vaak goedkoper dan allemaal kleintjes, en kwa brok ook keuze genoeg.
vlas op de bodem is makkelijk en goedkoop, je hebt geen afvoer plicht en kunt het zelfs voor je eigen bemesting gebruiken en verder word de mesthoop kleiner want vlas vergaat.
hoefsmid komt iedere 6 tot 8 weken en dat ligt eraan of je ijzers wilt of niet, verder doet het eene paard er langer mee dan n ander.
jaarlijkse enting kost rond de 30 euro.
je zult al gauw aan de 50 euro per maand komen, waarschijnlijk richting de 100, dat ligt er echt aan hoeveel je voert endergelijke

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:07

onderschat het werk niet als je ze aan huis hebt staan.
Aanvoer hooi en stro, voeren, mesten, mest wegrijden, bak slepen, land onderhoud, onderhoud stallen etc.etc.
Ik stuit altijd wel op het ongemak om de mest weg te werken.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:20

hmz afgezien dus van de bouwkosten van de accomedatie en veearts en hoefsmid.

prijzen uitgerekend per maand

33,33- grote pak kuil voor 3 weken.
18,- 2 gote pakken krullen (grotere dan een gemiddelde je kunt er 2 keer mee doen)
56,- aan voer

bij elkaar dus: 107,33

ik moet zeggen dat het werk me veder wel mee valt. het is een kwestie van bij houden, als je iere dag gewoon even de stal uit doet en alles netjes houdt ben je net zo heel lang bezig.
ik neem altijd ruim de tijd voor het verzorgen en rijden van mijn paard en ben ongeveer 2 tot 2 1/2 uur kwijt per dag icl. stalmesten e.d

verder beschikken wij zelf over de mogelijkheid om mest af te voeren en de bak te slepen ook daar gaat niet super veel tijd in zitten vind ik.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:37

Voor mijn paard en pony:
De prijzen voor hooi zijn dit jaar in de omgeving erg duur. En kosten hier gemiddeld 3,20 euro per baal. Zelf gebruik ik 4 balen in de week (gelukkig heb ik ruim 100 balen per jaar gratis van mijn oom) en dat zou dan op 12,80 per week uitkomen. Dus al ruim 50 euro per maand.
Krachtvoer: 2 kilo per dag (havens basisbrok) en dus 2,5 zak per maand 'a 7,20 per zak, dus 21 euro.
Vlas: 13 euro per week (1 baal pppw), dus 58 euro per maand
Wortelen: 1,5 zak 'a 25 kg per maand, dus 4 euro per maand
Totale voer en strooiselkosten per maand: 133 per maand (alle bedragen afgerond)

Weiland en bak tot nu toe nog weinig onderhoudskosten aan gehad, maar wij laten ieder jaar het land 2 x bemesten door onze buurman die dus een deel van zijn mest kwijt kan (en dus minder mest hoeft af te voeren waardoor hij geld bespaart) en dat kost ons daarom helemaal niks.

Als je alle kosten voor de stalling, weide(s) en buitenbaan wilt meetellen zou je inderdaad ook de aankoopkosten van alles moeten verekenen met hoe lang je ermee doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:42

Ligt er natuurlijk ook aan of je ze het hele jaar bij moet voeren of dat je een flinke weide hebt.
Heb je ze hele dagen op stal in de winter, of lopen ze het hele jaar door buiten.

Ik ben hier ook ongeveer 100/ 120 euro kwijt aan hooi, brok en vlas.
Mest kunnen we kwijt op eigen land

Bak, daar hebben wij geluk mee omdat we op een hoog stuk zandgrond zitten.
Daar hebben we een tractor, cultivator en weidesleep voor aangeschaft en dan kunnen we een heel eind komen.
Wel hebben we eerst de bak om laten zetten door een loonwerker.

Verder moet je ook kijken naar wat voor omheining je wilt
Daar schrik je ook wel van de kosten Lachen
En dan zeg je...dat is maar 1 x
Ons lint is nu 3 jaar oud en daar gaat op sommige stukken de stroom af Verward en moeten wel al vervangen. Duurste galangher lint wat je kon vinden...dus dat zegt ook niks Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:50

stro koop ik in de zomer rechtstreeks van het land af en dan kost het rond de 75 cent per pak
kuil koop ik op dit moment voor 30 euro per pak
en dan het krachtvoer nog gemiddelt 10 euro per zak van 25 kg.
de mest laten we uitrijden op ons eigen land dus daar hebben we geen extra kosten voor (loonwerker kost iets van 150 euro ofzo)
omgerekend verbruik ik op dit moment met 3 pony's en 1 paard 1 pak kuil in de 2 weken. afhankelijk van wanneer ze de wei weer ingaan

verder hebben we aan de wei niet veel kosten alleen strooi ik in het voorjaar kunstmest aangezien dat de enigste mest is die op mijn paarden wei komt Haha! omheining is in het begin een investering, maar blijft als het goed is jaren goed.
verder kan ik me eigenlijk niks meer bedenken Bloos

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:55

Mijn paarden staan nu ruim een jaar aan huis.
Ik heb over dat hele jaar de kosten (behalve hoefsmid, DA) bijgehouden.
's winters (periode november - april) kostte het met +/- 150 - 200 euro in de maand
In de zomer redde ik het met +/- 100 euro per maand
Dit zijn dan idd de kosten van hooi, brok, vlas en afrastering van de weides, zomers stonden de paarden de hele dag op de wei en kregen ze alleen 's nachts hooi.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:57

Haffie_Lady schreef:
Mijn paarden staan nu ruim een jaar aan huis.
Ik heb over dat hele jaar de kosten (behalve hoefsmid, DA) bijgehouden.
's winters (periode november - april) kostte het met +/- 150 - 200 euro in de maand
In de zomer redde ik het met +/- 100 euro per maand
Dit zijn dan idd de kosten van hooi, brok, vlas en afrastering van de weides, zomers stonden de paarden de hele dag op de wei en kregen ze alleen 's nachts hooi.

en hoeveel heb je er thuis?

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:19

Vooral de stallen kun je vaak zo duur maken als je zelf wilt. Ligt eraan wat voor luxe je wenst.

Verder zoals eerder al gezegd is het afhankelijk of je je paarden continu hooi moet bijvoeren, of dat ze overdag op de wei kunnen.

Bij mij:
- mijn stallen zijn zelf gemaakt in een bestaande loods. Alles zelf (mijn vriend) zelf gemetseld, tussenschotten zelf gelast evenals de deuren, waarbij het onderpaneel van hout is gemaakt.
- ik heb voor twee paarden bijna 1,5 hectare gras en dat is echt veel te veel. Ik hoef ze dan dus overdag wel niks bij te voeren.
- In de zomer lopen mijn paarden 24u/dag op de wei, bij het verzetten van de klok komen ze 's nachts op stal. Dan voer ik 3 keer met een baaltje hooi. Dus ongeveer 3 plakken voor twee paarden per keer.
- omdat ik zoveel gras heb, kan ik zelf hooien. Dat levert per snee ongeveer 300 pakken hooi op, waarvan ik dus twee snedes kan verkopen en een snede zelf opsla. (daar moet je dus ruimte voor reserveren, of het hooi in folie verpakken, dan kun je buiten opslaan).
- ik koop vier balen stro (van ongeveer 300 kilo per stuk) voor de heel winter.
- mest breng ik om de twee weken op zater weg, op een aanhangertje. (gratis).
- brok kost ongeveer 10 euro voor 25 kg zak, en ik voer een zak in de drie weken voor twee paarden. Verder eten onze paarden 40 kg wortelen in de week (4 euro)
- ik had al een trekkertje, mijn vriend heeft zelf een weisleep gelast en een cultivator gemaakt. ik hoef dus geen stront te scheppen, dat sleep ik los.
- voor de beregening van het weiland heb ik buizen aangeschaft! (200 euro, goed koop dus).
- de grootste kostenpost was echter het hekwerk rondom en binnenin. (heras hekwerk rondom en het hele weiland is dan weer in 6 vakken onderveeld + rijbak van gewoon zwart zand).

Ik kan alles dus relatief goedkoop houden doordat ik zelf hooi laat persen, maar het maaien, schudden en duinen gebeurt gratis (in ruil voor de tweede en derde snee, die ik dan dus niet kan verkopen). Hooi kost dan bij 300 pakjes ongeveer 0,45 ct het pakje. Ook voor de mestafvoer hoef ik niet te betalen en het weiland is dus ook helemaal van mij.

charliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:24

dit heb ik een keer uitgerekend Knipoog

24,00 per jaar aan wormenkuur 24
40 euro per maand zonder brok, aan hooi en stro 480
entingen: rhino 1 keer per half jaar: 35,- per half jaar. 70
influenza/tetanus 1 keer per jaar: 30,- per jaar. 30
20,- per keer aan hoefsmid.(om de 6 weken) 177
=
781 p.j.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:16

LOTH schreef:
Wij zijn benieuwd naar hoeveel een paard kost per maand als je deze aan huis hebt staan. Ik heb het dan over de kosten van hooi, stro, onderhoud bak/ weide, ruwvoer, mestafvoer-kosten etc. en niet die van de vee-arts of hoefsmid. Wie weet hier meer over, heeft hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

Lachen

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 18:08

Ik heb mijn paard en pony (grote D) aan huis staan.
Het voer kost ongeveer 30 tot 40 euro in maand dat is dan voor:
- Basisbrokken
- Maïsbrokken
- Muesli
- Bietenpulp
Hooi krijgen ze rond deze tijd ongeveer een pak per dag, omdat ze niet op de wei kunnen. Een pak hooi kost gemiddeld tussen de €3,- en de €5,-, maal 31 dagen in de maand (reken maar even breed hoor, en dan het duurste hooi) is €155,- in de maand. Daar nog €40,- aan voer bij (als je ze 's winters niet op de wei kan zetten hé, kan dat wel scheelt dat een hoop) is dus €195 in de maand.
Dat is dan wel breed gerekend hoor!
Stro hebben we niet, net zomin als vlas oid. Wij hebben bielzen in de stal (dat zijn balken met ijzeren 'skelet' erin) en daardoor is dat niet nodig.

Onderhoud van de bak, hebben we niet echt (die is 's winters heel slecht, omdat de paarden er 24/7 inkunnen) en die van de wei, is voor het spuiten en kunstmest. Verder hebben we zelf een mesthoop, dus dat scheelt ook wel.

Succes ermee!
Het geld weegt wel op tegen het voordeel van je knolletjes lekker thuis hebben staan, vinden wij hier! Als we naar buiten kijken, zien we ze meteen staan Haha!

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 01:12

Nou hier valt het qua kosten wel mee hoor.
Tuurlijk de aanleg ed. van het hele gebeuren heeft flink geld gekost, maar het eten valt reuze mee.
Hij eet 10 euro per maand aan koeken of muesli (hangt van de tijd van het jaar af wat hij krijgt). Dat is dus 120 euro per jaar.

We hebben 1 hectare land en dus veel te veel te eten.
De hooibalen komen van eigen land. Dat zijn per jaar 1x 200 kleine baaltjes hooi á 40 cent. Dus dat is 80 euro per jaar.
En 10 ingepakte hooibalen van 100 kg á 8 euro. Ook 80 euro per jaar.

Dus dat komt aan eten neer op 280 euro per jaar aan eten. Dus gemiddeld 24 euro per maand. Alleen betaal je het niet per maand. Hooibalen betaal je in 1x natuurlijk, maar goed. Daarom heb ik het liever over hoeveel het per jaar kost. Knipoog
Verder eet hij het hele jaar door gras, want dat is er alsnog vollop.

Het onderhoud van stal en rijbak ed. kost veel tijd ed. maar geen geld. Hoogstens de diesel voor de trekker. Waarmee we de rijbak vlakken en het gras maaien.
Er komt 1x per jaar rundermest op het land, daar krijg je in principe geld voor. Dat geld hoeven we niet, daarvoor in de plaats laten we 1x per jaar kalk op het land rijden (waar je normaal gesproken voor moet betalen).
Mest verzamelen we gewoon op een mesthoop en dat gebruiken we in de moestuin en geven we weg aan kennissen ed. om te gebruiken in de moestuin. Werkt prima hoor als bemesting, die paardenstront. Voordeel bij ons is wel dat Duncan nooit in de stal poept en dat er dus nooit stro of hooi op de mesthoop ligt. Het is gewoon poep en bladeren. Meer niet.
Hoefsmid en dierenartskosten maken het wel duur, zeker omdat Duncan nogal wat onder de leden heeft gehad. Knipoog
Vergeet ik nog de wormkuren, die komen er natuurlijk ook nog bij. Ik ontworm graag goed, maar dat is nooit meer dan 100 euro per jaar. Dat is zelfs heel ruim genomen!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 10:45

Christah schreef:
Alleen betaal je het niet per maand. Hooibalen betaal je in 1x natuurlijk, maar goed. Daarom heb ik het liever over hoeveel het per jaar kost.

als je opslag hebt is dat idd handig Haha!

wij kopen bijvoorbeeld ook stro vanaf het land... je betaald dan erg weinig want gedurende de winter word alles duurder Ach gut alleen het nadeel is wel dat je opslag moet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 14:45

En wij hebben dan wel hooi van eigen land, maar niet voor 40 ct omdat we niet zelf kunnen draaien en duinen Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 15:04

Het persen alleen was bij ons al duurder afgelopen jaar.
Alleen het persen zat al op 50 cent per pakje, maar daar kwamen nog andere kosten overheen. (o.a. onkruid laten spuiten 350 euro meen ik me te herinneren Verdrietig, kunstmest zo'n 80 euro en de helft van het ruwvoer als vergoeding voor het hooien)
Kunstmest kostte mij 10 euro per zak inclusief het uitrijden door de boer die gemaaid heeft bij ons. Is dat een normale prijs? en weet iemand wat dat speciale paardenkunstmest kost? (mischien kan ik het namelijk beter zelf kopen en dan laten uitrijden Knipoog)

Je bent erg afhanelijk van de hooi/voordroog/strooisel prijzen. We hebben nu goedkoop hooi, voor zo'n 2 euro per pakje, maar er ligt ook hooi in opslag bij onze hooileverancier voor 2,60 per pakje en bij de agriwinkel hier vlakbij betaal je zo 3,70 euro per pakje. Dan wordt het gelijk bijna 2x zo duur...

Als je uitgaat van kopen van hooi en strooisel en mest over eigen land dan kom ik voor mijn paard als die 's nachts op stal staat en overdag buiten op de wei met voldoende gras:

Hooi 7x 2 euro is 14 euro. Kunnen ze niet meer op het land of is het gras op, dan wordt dit het dubbele.
Hennepstrooisel: zo'n 5 pak per maand a 6,30 is 31,50
krachtvoer: 1 zak equiral sport: 13,- (dikke halve schep per dag)
wortelen: zo'n 5 a 6 euro

Komt in totaal op 54 tot 68 euro exclusief weide- en bakonderhoud/omheining/water/elektra en investeringen.
en exclusief hoefsmid, wormenkuren en voedingssupplementen.
Uitrijden van de mest door een buurjongen en vriend van hem: 75 euro per keer. 1 a 2x per jaar.

Zomers heb ik de paarden dag en nacht buiten staan in de wei of paddock met schuilstal.
Kost me vrijwel geen strooisel en weinig hooi. Denk dat ik dan zo'n 25 euro per maand kwijt ben aan krachtvoer, ruwvoer en een enkel pak hennepstrooisel, houtkrullen of stro als we ze bijvoeren. In principe hoeven we niet bij te voeren met hooi omdat er genoeg gras staat, maar voor de paarden is het wel beter ivm de behoefte aan structuurrijk ruwvoer.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 15:42

runningkawa schreef:
En wij hebben dan wel hooi van eigen land, maar niet voor 40 ct omdat we niet zelf kunnen draaien en duinen Lachen

jullie hadden toch ook een trekker(tje)? waarom koop je dan niet zo'n multifunctioneel ding? op den duur bespaar je daar goed geld mee Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 16:48

stallings probleem Lachen
Ook zo'n draaier/schudder moet binnen staan Lachen

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:27

en durf te vragen. aan bekenden in de buurt. dan kan je vaak ook een hoop geld schelen.
Zoals ik dus al schreef hoe ik de loonwerker hier maar zelden op de stoep te hebben. Omdat ik aan bekenden heb gevraagd om hier kunstmest te strooien en te schudden/duinen etc.
Verder zijn wij dan zelf ook nog heel handig.

En een multifunctioneel trekkertje, dat moet maar net even in de begroting passen. Wij hebben laatst toevallig een offerte opgevraagd voor een 35 pk trekkertje, zo'n klein ding. Nou, die kostte nieuw excl btw toch al zo'n 20000 Euro. En dat kan bruintje nou net effe niet trekken, voor de hobby van de vrouw des huizes Haha!

okeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:51

30 euro aan hooi (3 dikke plakken per dag)
30 euro aan krachtvoer ( 3 kilo per dag)
25 euro vlas (1 zak per week)
15 euro gas water licht
20 euro mestafvoer

ongeveer dus 120 euro per paard per maand.
en dan heb ik het nog niet over de diesel van de trekker, onderhoud van je bak, stallen etc etc.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:02

ik betaal iets van 100 euro per paard, maar ze straan in loopstallen.

fabiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:01

Hoeveel hectare weiland hebben jullie?
Gaat het om een paard of meer en wat van soort paard. Ras, sport en grote?
Wat van bak hebben jullie?
Wat van soort stal en opslag?
Als jij dit weet kan ik het voor je uit rekenen. Ik heb al jaren mijn eigen paarden bedrijf dus weet de kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:20

Hoe kun je dat dan uitrekenen?
Iedereen houd dan toch nog zijn paard anders? Lachen