paard bang in het donker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

paard bang in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-02 10:05

Kan dat ? Verward
Mabel is erg schrikkerig als het donker is ze ziet overal spoken en schiet voor het minste geluid weg.
Hoe kan ik haar vertrouwd maken met de duisternis? Cool

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 10:14

Precies het tegenovergestelde van michelle,als het donker is lijkt het wel of ze niks ziet,want dan schrikt ze haast nergens van,ze weet uiteraard gelukkig wel de weg Lachen

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 10:51

Die van mij zijn ook juist veel rustiger in het donker ... messchien heeft ze last van nachtblindheid?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 12:11

Ik ken paarden die echt heel erg bang zijn in het donker, waarschijnlijk een soort van nachtblindheid. Mijn eigen merrie heeft er ook een beetje last van, niet zo heel erg gelukkig.

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 12:15

Paarden kunnen in het donker juist veel beter zien dan mensen... weet niet of paarden ook zoiets kunnen hebben als nachtblindheid?? zou kunnen, maar weet dus alleen dat paarden in het donker goed kunnen zien!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 13:45

nee, ken ik ook niet echt..joy is zowiezo erg kijkerig, maar merk geen verschil alls het donker is (we hebben goede verlichting in de bak)

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 16:03

1 van mijn paarden is nachtblind (is een few spot appaloosa en bij few spots komt nachtblindheid vaker voor..)
Zij loopt dus gewoon in het donker tegen paaltjes op (omheiningspaaltjes), of tegen een waterbak die er al altijd staat
maar de weg weet ze wel

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 16:23

Als je voor het eerst een paard gaat laten wennen aan buiten rijden terwijl het donker is, is het logisch dat deze wat bang is.
Niet elk paard hoeft echt bang te zijn, maar sommigen zijn wel de eerste paar weken wat meer schrikkerig dan gewoon overdag.

Die van mij zal binnenkort, doordat ik van stal verander, ook 'ineens' in het donker over de weg moeten. Ongeveer 15 min. in stap, en over een nog onbekende weg/omgeving ook! }>
Ik ga dit geleidelijk aan rustig opbouwen.

Voorbeeld: in de schemering rijden, wanneer het half donker is.
Als je naar de manege onder het zadel wil rijden, dan kun je de dagen ervoor al een paar keer die kant op rijden overdag, zodat ze al wel de weg weet en veel dingen al kent.

Verder: Alvast een klein stuk van de route in het donker rijden, samen met een paard/pony die het al gewend is en wat rustiger is. Dan kalmeert jouw paard ook sneller. Lachen

Ook handig is iemand die met je mee fietst en eventueel je paard aan het halstertouw heeft, voor het geval er wat gebeurt. Werkte bij mijn verzorgpaard toen super!