Wat het beste mijn draver te voeren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Wat het beste mijn draver te voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-02 01:44

Hoi,...

Ik had graag geweten wat ik mijn dravertje het beste kan voeren.

Nu krijgt ze per dag : 2 kilo pavo brok 2
: 2 plakken hooi
:1 schep , is iets van 0.2-0.3 kg granenmix.(subli)

Iemand een beter idee, is dit genoeg, zo nee wat kan ik het beste geven?

Ze rijdt iedere dag circa 1 uur, nu wat minder,.. maar over het algemeen genomen.
Verder rij ik er endurance wedstijden mee.

Bedankt!

Liesje

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-02 16:15

niemand?

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 20:30

Wat jij het beste kan voeren.. Dat weet ik niet, kijk naar Idaaltje, dan weet je of je op de goede weg zit.

Navy krijgt in elk geval *3 kilo Hippostar Prestatiebrok (Forte)
*1 kilo muesli (ook van Subli)
*kuil (weet niet exact hoeveel)
*en dagelijkse weidegang.
Doet ze het goed op, ook tijdens het wedstrijdseizoen. In de echt drukke weekjes vervang ik de muesli van SUbli voor eentje met net iets meer energie en onverzadigde vetten en krijgt ze er een scheut zonnenbloemolue over, maar voor de rest kriujgt ze dit het hele jaar door.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 22:18

Salty krijgt (tot nu toe):

- 4 plakken hooi
-4 scheppen luzerne (van Hartog ja)
-2 kilo onderhoudsbrok (vergelijkbaar met Subli).

Ik rijd haar ook 1 uur per dag (minstens). Salty komt ook dagelijks buiten, maar het gras heeft niet zo veel voederwaarde meer Haha!

Laatst stond in bit een stukje over Yvonne.....euh....die mee heeft gedaan aan de EG.....
Zij heeft haar paarden in de wei lopen en voert nauwelijks krachtvoer, de meeste mensen zijn wel geneigd meer krachtvoer dan ruwvoer te geven aan presterende paarden, maar dat is niet zo goed. Volgens mij is 4 kg krachtvoer per dag het maximale wat je het beste aan je paard kan geven.

Groetjes, mirjam

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 22:49

Hoe meer voer je geeft, hoe luier de darmen worden. Voer je minder, dan halen ze daar meerdere voedingsstoffen uit dan wanneer je meer voert. Zo heb ik het geleerd Lachen
Bedoelde je Yvonne van der Velde? Zij heeft hele goede uitspraken vind ik, er zit altijd wat in als zij wat zegt. Ben je lid van de Her&Der? Schrijft ze ook hele goede columns is..

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 11:13

Ja, Yvonne van der Velde!!! Ik zal het stuk wel eens citeren of inscannen.
Ik ben nog geen lid van de Her & Der, maar ga me toch maar eens opgeven. Ik heb zo'n informatiepakket aangevraagd, maar dat duurt al bijna 3 maand.....Boos!

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 11:58

Hmm.. Vreemd.. Eens bellen misschien? Ik geloof dat er wat veranderingen waren met het secretariaat, misschien dat er daarom "wat" vetraging is opgelopen.
Yvonne van der Velde is een van de bekendste en beste Knipoog Enduranceruiters van NL, zij was er de eerste wedstrijd in NL bij en is sindsdien bij de Endurance gebleven. In de Ardennen heeft zij nu een fok- en trainingsstal, erg interessant, ik wil er volgende zomer met Navy heen.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 23:07

Gaaf zeg!!! *hevig jaloers*... Knipoog

Hier het stukje geciteerd uit Bit nr.89.....


"Voor endurance hoeft een paard geen keuringsconditite te hebben. Maar, van die uitgemergelde figuren hoeft ook niet. Dan raakt het paard door de reserves heen.
De meeste paarden in Nederland zijn veel te dik. Veel beginnende ruiters kunnen het rantsoen halveren. Hun paarden krijgen vaak meer voer dan de paarden die in de hoogste klassen rijden.
Mijn paarden staan in een wei van vijf hectare. Ik voer ze hooguit een halve kilo krachtvoer per dag bij."


Aldus Yvonne van der Velde....

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 11:27

Die van ons lopen de hele dag in het weiland, en krijgen 'savonds biks en hooi: Ofir, die stil staat, krijgt een halve schep (kiloschep) biks, en een of twee plakken hooi. De andere twee krijgen een schep biks en twee plakken hooi. Wij gebruiken subli basisbrok, en eigen hooi. Vanaf november tot ongeveer februari krijgen ze ook haver bijgevoerd (geplet), dat zit door de biks gemixed; ongeveer twee delen biks, een deel haver.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 10:41

Mijne krijgt 4 kilo kuil
's ochtends 1 schep hartog
's middags 1 schep hartog
's avonds 1 schep hartog, 1 schep haver, 1 schep lannoo, halve schep biks
ongeveer 10 wortels
Deze draver staat volop in training