Welke dekens, scheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Welke dekens, scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-02 13:09

Ik heb mijn paardje nu 2 jaar, en in de vorige winters heb ik hem niet geschoren. Hij kwam bij mij eind oktober, en had toen een deken op. ( Ik weet dat allemaal niet precies met die diktes enzo, maar vergelijkbaar met de Pagona Turnout) Toen ik hem pas kreeg was hij in hartsikke goede conditie, en heb voor zover mogelijk ook geprobeerd dat bij te houden. Hij zat niet super dik in de vacht, maar wel een beetje wollig, en aangezien het mijn eerste paard was en ik het gewoon ff aan wou kijken ben ik helemaal neit bezig geweest met scheren. Hij was wel aardig warm, en best nat als hij flinke inspanning geleverd had, maar het was wel te doen. De tweede winter heb ik niet zo veel gedaan, omdat het lichamelijk toen erg slecht met me gesteld was, dus had het ook geen zin om hem te scheren, en heb ik hem lekker wollie gelaten. Nu is zijn conditie sterk achteruit gegaan, omdat ik weinig dressuur matig heb gereden, en vooral een beetje rond heb gehobbelt in het bos. Ik heb gisteren weer een uurtje in de bak gereden en hij was behoorlijk nat, en heb 20 min. uitgestapt, toen was hij wel redelijk droog.

Toch ben ik van plan om dat ik weer bezig wil gaan met intensiever trainen, hem te scheren. Ik heb hem nu nog steeds dezelfde deken op als de winters ervoor, welke deken zou evt voldoen als ik hem geschoren zou hebben? Of is het ook goed te doen, met bijv. een wollen onder deken?

Ik ben ook van plan om een maandkaart in de manege aan te schaffen, zodat ik dan binnen kan rijden, aangezien onze bak te snel on begaan baar word. Kan ik dan gewoon met een fleece (zweet)dekentje, er naartoe (10-15 min) stappen? Rijden jullie ook met uitrij/ nier dekens? En is het verstandig om deze (juist niet) te gebruiken? Nogmaals, ik heb mijn paardje nog nooit geschoren, en wil vantevoren wel eventje goed ingelicht worden zodat ik een beetje weet waar ik aan begin?

Ik lees graag reacties!..

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-02 20:44

Niemand?

Bony
Berichten: 19
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 22:20

Hoi

Ik moet mijn pony ieder winter 1-2x scheren. Hij ontwikkelt in augustus-september zij eerste dikke haren en in oktober is hij echt een beertje, als ik dan met hem rij is hij binnen 15 minuten bezweet op zijn borst, buik, tussen zijn oren etc. Hij heeft dan meer als 4 uur nodig om op te drogen. Hij staat van 7-16 op het land en ik wil hem niet zo lang op stal hebben om te drogen. Nat op het land zetten is ook geen optie.

Bij zijn vorige eigenaart is hij ook 2x geschoren en ik heb gehoord dat als je eenmaal begint met scheren je moet blijven scheren. In eerste instantie wilde ik niet scheren omdat ik geloof in het natuurlijk afweerssysteem. Maar toen hij telkens zeiknat werd na het rijden ben ik toch overstag gegaan. Ik heb hem nu voor de tweede winter geschoren en het bevalt me uitstekend.

Bij temperaturen zoals nu rond de 8 graden heb ik een lichte winterdeken (150 gram) of tussendeken evt. met regendeken erover. Bij temperaturen vanaf en onder het vriespunt krijgt hij een dikkere winterdeken (300 grams) met evt. regendeken erover.

Het scheren doe ik zelf. Ik heb wel ervaring met scheren omdat ik voor mijn werk (dierenartsass.) ook katten scheer (en dat is nog veel lastiger). Uiteindelijk is het niet moeilijk maar wel een geduldig klusje. Ik hang altijd een hooinet en een voerton op met eten. Ik heb wel een redelijk rustige pony. Als ik begin met scheren laat ik iemand anders Bono (mijn pony) vasthouden. Eerst laat ik hem op afstand wennen aan ht geluid en langzaam ga ik richting zijn schouder. Als hij het eenmaal vertrouwd kan ik rustig mijn gang gaan en ben ik zeker2 tot 3 uur aan het scheren. Moet ook telkens wachten omdat de scheermachine afgekoeld en geolied moet worden. Bij zijn liezen en schouders moet je de huid goed strak trekken anders scheer je de huid in. (erg vervelend) Voor zijn lijf gebruik ik een paarden/koeien tondeuse en voor zijn benen en wangen/hals een kleine aesculaap. Voor zij benen ben ik nog eens twee uur bezig.

Hoop dat je er wat aan hebt. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 22:57

hoi
als je je paard scheert kun je het beste een onderdeken en een winterdeken doen dan 1 hele dikke. vergelijk het maar met jezelf, als je veel dunne laagjes aanhebt, heb je het veel warmer dan als je maar 1 dikke laag aanhebt.

als je je paard geschoren hebt moet je altijd instappen en uitstappen met deken... dit is echt heel erg belangrijk voor de spieren in de achterhand.

je kunt ook verschillende modellen scheren, je hebt het strengen model, daarbij word heel weinig geschoren, alleen de onderkant van de hals, borst en buik.
iets kaler is het dekenmodel, dan scheer je de hele hals, de borst, buik en flanken.
nog weer kaler is het jachtpatroon, hierbij sheer je bijna het hele lichaam, alleen daar waar het zadel ligt en de benen niet.
en dan heb je natuurlijk altijd helemaal kaal, dan moet je wel een stukkie waar het zadel ligt niet scheren.
hoe kaler je paard hoe meer dekens je moet hebben...
ik hoop dat je zo genoeg info hebt, anders vraag je maar

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 14:57

ik zelf ga zo meteen naar de stal, want mijn paardje wordt vandaag geschoren. (tegen 3u Knipoog )
Ik ga een fleece deken opleggen, daarboven een dun staldeken en dan nog een staldeken (ietsje dikker) Omda hij nog nooit geschoren is en een beetje op de tocht staat. Als hij het te warm heeft, haal ik het bovenste deken eraf, of het fleece ervanonder. Dat zal ik dan nog wel zien.

Ik hoop dat het een beetje gaat lukken... hij is nl nog nooit geschoren (denk ik) en reageerde al wat panisch op het geluid van die tondeuse Scheve mond
Naja, waarschijnlijk komt er vanavond wel een klein verslagje en foto's Haha!
xxx