kuilvoer ipv hooi

Moderators: Neonlight, Just_Sannee, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Maitu

kuilvoer ipv hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-02 12:07

Op het moment voer ik per dag een baal goed hooi op aan mijn twee paarden. Ik vind het belangrijk dat ze veel ruwvoer eten, bovendien wil ik verveling tegen gaan aangezien ze op hennepvezel staan.
Ik wil nu eigenlijk over gaan op kuilgras, tweede snede, aangezien het moeilijk is om aan kleine pakjes goed hooi te komen, het is steeds afwachten wat voor kwaliteit je krijgt. Het land waar het voordroog van af komt ken ik goed, en er is volop voordroog aanwezig....dus voorlopig dezelfde kwaliteit voer.
Ik heb echter de volgende vragen:
-ik kan steeds een halve (grote) baal kuilvoer kopen; hoe snel krijg ik dit opgevoerd, maw hoeveel zouden jullie ze geven?
-ik denk ik niet zoveel kan voeren als dat ik nu gewend ben met hooi, is het dan een goed idee om kuil samen met hooi of met tarwestro te voeren; bijvoorbeel twee keer kuil en ik keer stro/hooi?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 12:10

minder dan hooi, kuilvoer bevat meer energie, maar mijn ervaring is dat je even moet inschatten hoeveel precies.
Alleen kuil geven werkt prima hoor.

Paardrijden kan iedereen leren, maar de rijkunst beheersen is een ander verhaal.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 12:57

Nou, niet altijd dus. Een kennis van me heeft een paard wat helemaal door het lint gaat als je die kuilvoer geeft. Let er dus even op hoe ze erop reageren, niet elk paard kan ertegen. Zeker de sobere rassen, Fjord, IJslander e.d. kun je niet zonder slag of stoot op kuil zetten, dat kan je op een eiwit vergiftiging en/of hoefbevangenheid komen staan.
Niet in paniek raken, maar doe wel even voorzichtig aan en kijk hoe ze reageren.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? www.nvvr.info

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 13:52

Bij overgang op voordroogkuil even fors terug of helemaal stoppen met krachtvoer, en dat langzaam weer bijvoeren. Ter vergelijk, onze wpn-ers kregen naast veel hooi ongeveer 3 kilo brok. Ze krijgen nu veel voordroogkuil en 1 kilo brok.
Wij voeren 2 koeien en 2 paarden ongveer 1.5 week op 1 grote baal voordroogkuil. Als het echt goed voordroog is kan je het 2 tot 3 weken open laten liggen zonder dat het gaat schimmelen.

Maitu

voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-02 14:19

Het is hele 'droge' voordroog! En tweede snede, dus minder eiwitrijk.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 18:36

Ik heb ook hele droge kuil en het is heel laat geoogst, het is eigenlijk heel grof hooi wat net niet helemaal droog is en zonder stof. Ze krijgen er best ruim van gevoerd maar als het een sober gehouden pony is, zou ik ook het krachtvoer minderen. Even aankijken en dan evt. weer bijvoeren. Mijn pony (dikkertje) krijgt alleen kuil (overdag staan ze op het land) en de Quarter krijgt van alles erbij (da's een dunnetje).
Ze kunnen beter heel even terugvallen, dat merk je al heel snel, dan de box uit stuiteren.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 18:52

ik heb ook een tijdje kuil en hooi gegeven tegen de vervelling maar nu staat hij op kuilgras.

hij krijgt iets meer als anderhalve kruiwagen per 2 dagen.

s'ochtends een hele volle krat
s'middags half vol
s'avonds een hele volle voordat ik weg ga
en nog 1 later op de avond ook een volle

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Mama van Naomi Olivia Alyssa 10-07-2009 en van Joëlle Sophie 16-10-2012

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie