Wat voor deken in de winter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lissyjd

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: groningen

Wat voor deken in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-02 22:41

Ik heb een fries en daar krijg ik nou les mee maar zweet ze ontzettend en met haar dikke vacht(die nog dikker zal worden)is ze niet droog te stappen.
Nou doe ik er wel een zweetdeken op maar toch door de kou heen daar begin ik mijn twijfels over te krijgen.
Nou zeggen ze dat bij friezen die niet echt actief zijn met een dikkere vacht eventueel nog slomer kunnen worden.
Veel mensen raden mij nu nog aan om een winterdeken op te doen zodat ze niet nog dikker in het vacht komt want als de kou op de spieren slaat is dat ook slecht.
Ik ben er zelf geen voorstander van,maar er zit wel wat in.
Mijn fries is niet echt voorzichtig met zijn spullen en we hebben ook wel bomen bij ons staan en ze loopt zowel buiten als in een stal en met vies weer moet ze ook naar buiten kunnen.
Ik kan niet bij elke regendruppel naar haar toe gaan.
Mijn vraag;

*Wat voor deken moet ik nemen een staldeken met een regendeken of een waterdichte deken?

*Wat voor merk deken die goed tegen een stootje kan en die niet snel ergens achter blijft hangen en scheurt?

*Moet ik er ook nog een deken bij doen als een waterdichte deken echt vies is?

*Wat is jullie ervaring ik ben namelijk bang dat ik wekelijks kan gaan repareren en of dat ze ergens achter blijft hangen?

*Is er ook een deken die op de pasvorm van een fries is gemaakt?

Alvast bedankt lissy

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 23:09

hoi, ik had ongeveer zoiets met mijn pony. alleen kreeg zij te weinig wintervacht en toen heb ik besloten haar een dek op te doen (ben er ook geen voorstander van maar t was noodzakelijk). mijn pony loopt het hele jaar door in het land en moest dus een stevige en vooral waterdichte deken hebben. ik ben toen naar divoza gegaan en heb daar een waterdichte deken met vulling gekocht. het merk is pagony. als jouw Fries ook met slecht weer en nat weer buiten loopt raad ik je aan om een waterdicht dek met voering te nemen. zo heeft ze het warm en blijft ze droog. moet je gewoon ff naar de dichtbijzijnde paardenwinkel gaan en informeren naar een goede (en niet al te dure) waterdichte winterdeken. succes ermee

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 00:23

Ik heb voor Jordy een Harry'S Horse waterdichte,ademende winterdeken met vulling(hoeveel weet ik niet) er zitten loopsplitten,buiksingels.staartflapen bilkoorden aan.ik vindt het zelf een goede deken,alleen zijn de loopsplitten afgewerkt met een stukje stof of spul ik weet niet wat voor iets het is en dat is er nu al vanaf.

lissyjd

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-02 23:04

verder niemand anders ervaringen ermee

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48392
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 00:09

ik zit met hetzelfde "ongemak"... mijn pony zweet ook heel erg na het rijden... ik hoorde vandaag dat het "te laat" is om een deken om te gooien... (wintervacht wordt toch niet minder?)... enige oplossing zou scheren zijn....

Ik blijf dus gewoon wat langer uitstappen en rijd wat minder intensief... want ondanks het lange "nat-blijven", ben ik gigantisch trots op de wintervacht...

lissyjd

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-02 00:15

ik vind de wintervacht ook niet erg maar je kan er nog een 200 grams deken op doen en dan wordt die niet nog dikker want dan duurt het nog langer en is het erg koud als ze bezweet zijn en door de kou moeten.
Dus dat kan nog en ik scheer haar niet

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 00:56

ik heb op mijn dekensloper een rambo turnout liggen, een super deken waterdicht en ademend en scheurvast die van mij heeft em nu een jaar of 8 en nog nooit kapot geweest, afkloppen. maar een turnout is nu al niet meer te betalen Frusty .

maar als je een deken voor je paardje wilt, zoek dan idd naar 1 die waterdicht is, met een voering van zo'n 200 gr. en kijk hoeveel ribstop hij is, een 500 is normaal gesproken zwaar genoeg. ribstop heeft ermee te maken hoe scheurvast de deken is. met oog op dat hem niet binnen 3 dagen kapot heeft.
waar je ook nog even op moet letten is dat je regelmatig controleert of je paard geen schuurplekken krijgt, dat is de keerzijde van de noodzaak van dekens. en als ik je verhaal zo lees, is een deken geen overbodige luxe, als een paard te lang nat haar heeft kan hij goed ziek worden, maar dat weet je wel.

en een waterdichte deken schoonmaken. als je het nodig vindt kun je hem altijd afspoelen met water ze zijn waterdicht en zo weer droog Haha! }>
maar ik zou dat pas doen volgend voorjaar, ze hebben hem nl zo weer smerig, en dus helpt je schoonmaken niet.