Welke lengte manen bij veulen op welke leeftijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Welke lengte manen bij veulen op welke leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-02 12:13

Ik heb pas een tinkerveulen gekocht, duidelijk nog veulen, staart met krulletjes, volgens de verkoper 6 maand oud, maar zijn manen komen al bijna uit z'n nek (net op de rand nu) ... M'n merrieveulen hier geboren is nu 8 maand en die heeft een handje breed ... Nu is m'n vraag, zit er daar zoveel variatie in in de snelheid dat de manen groeien, of zou m'n ventje ouder zijn dan wat ze zeggen?

Ik voel me vooral beetje "???" bij deze advertentie op marktplaats waar een half jaar oud tinkerveulen aangeboden is met deze maantjes op 'r manenkam ... duidelijk veeeeeeel minder lang dan bij die van mij.
http://www.marktplaats.com/markt/dieren ... n/2459.htm

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 12:23

de lengte van manen verschilt gewoon per paard. Kijk naar angel (tinker met manen tot de grond zowat), terwijl een andere tinker van haar leeftijd veel kortere manen heeft.
Daarbij heb je natuurlijk ook nog factoren als schuren en manenvretende paarden.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 12:48

Wij hebben een 2 jarige met echt aso lange manen. De manen van Floor worden ook al wat(nog langer en dikker dan die van haar moeder).
Het verschilt gewoon. Bij sommige paarden word het nooit wat, bij sommige kort en dik, lang en dun of lang en dik.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 13:22

erg wisselend per paard.
Angel heeft ze bijvoorbeeld tot aan de grond hangen terwijl een tinker van dezelfde leeftijd die bij ons staat (jaar of 9) maar een klein beetje manen heeft terwijl ze dezelfde behandeling krijgen. t ligt dus echt aan t paard zelf en al geeft ras wel een beetje aan wat de beharing betreft het kan ook totaal anders uitvallen.

poppetje
Berichten: 156
Geregistreerd: 29-10-02

foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 15:21

Een tijdje terug heb je je mooie foto's laten zien en tuurlijk heb ik die weer even bekenen om wat meer te kunnen zeggen.
Op een foto staat hij helemaal(maar zonder manen)
Op deze foto valt best goed te zien dat hij toch echt een maand of 8/9 moet zijn.
Het is ook niet alleen de manen maar ook de staart waar je het aan kunt zien.
Niet ieder paard heeft een even snelle groei in de manen maar de staart groeid het eerste levens jaar meestal wel even snel(meestal dus niet altijd)Die krulletjes zijn echt baby haartjes grappig is dat he.
De een heeft ze wat meer als de ander maar dat heeft niks met leeftijd te doen.
Ik denk dat je er wel van uit kunt gaan dat zijn leeftijd een beetje klopt hoor.
Maar goed ik zie het vanaf een foto en die zijn niet altijd net zo duidelijk als real life.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-02 15:30

Tja, je ziet er inderdaad niet veel van, het zijn foto's genomen met de videocamera en die "vervroren" zijn met een Snappy, een Digi-camera heb ik nog niet jammer genoeg, k'zal een dezer dagen 's een close-upje nemen van z'n manen-kant, dan is het duidelijker wat ik bedoel. Op deze zie je de manen als je goed kijkt al uitsteken.

Afbeelding

En dus, als ik het goed begrijp krijg ik gewoon een héél harige tinker, die mogelijks een maandje of twee ouder is dan me verteld werd (wat ik zelf ook vermoed eigenlijk)

Ja - jammer dat die krulletjes er nog zullen moeten aan geloven al lopen er hier en daar tinkertjes rond met krullen in hun manen/staart, die van mij heeft golvende manen nu, lijken bij momenten wel vogelnesten te zijn, met voorraad stro en hooi in, net als in z'n ruime gordijntje die ie nu al bezit ... Haha!