hoe manen uit de knoop halen? of maar knippen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

hoe manen uit de knoop halen? of maar knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 20:46

Bij soraya zitten dr manen gigantisch in de knoop het is 1 plakaat geworden. helemaal gepluist en in mekaar gedraaid Verdrietig heb een deel weer normaal gekregen maar in het midden waar dr manen het dikst zijn krijg je t met geen mogelijkheid plukje voor plukje ertussen uit Huilen
heb al antiklit erin gedaan maar echt je trekt geel dr manen kapot.
hoe krijg je dit weer goed?

bij die andere 2 is het ook maar daar veel minde gelukkig..dus wat ze uitgespookt hebben ??? Koe

iemand misschien een oplossing.zou het echt zonde vinden om ze kort te moeten knippen want ze waren zo lang...maar ben bang dat er nix anders opzit Verdrietig

peach2001

Re: hoe manen uit de knoop halen? of maar knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:28

Gewoon volhouden met antiklit. Bij de knoop zelf beginnen, niet de manen erboven. Op de knoop steeds plukje voor plukje losplukken (over gepluk gesproken Haha! ) als je de meeste plukken van de knoop zelf los hebt kun je proberen weer van bovenaf wat plukjes los te trekken. De knoop even omdraaien en achterop beginnen wil soms ook wel eens werken. Moeilijk uit te leggen, maar het is mogelijk, ik heb het ook wel eens gedaan, 40 cm verwaarloosde manen, 1 grote aangekoekte vastgeklitte plakaat. Het duurt even maar het meeste is wel redelijk te redden.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 21:35

Hier is het dus ook1 zo plakket en alles gedraaid en pluizig.Morgen maar een nieuwe poging wagen Clown t zit wel vaker gedraaid maar zoals t nu is is het nog nooit geweest.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:37

Ik heb ook hele vieze paarden ontklit gekregen!!
Als eerste onthouden: Rome is niet in 1 dag gebouwd..

Ik heb veel succes gehad met de producten van Cowboy magic. Zowel de conditioner als de antiklit: detangle and shine.
Eerst lekker even wassen en dan veel onverdunde conditioner erin. Dat eventjes in laten trekken en dan goed uitspoelen.. Daarna even kijken hoe het is.
Daarna antiklit erin en dan van beneden naar boven uitborstelen. Ik heb daar een mensenhaarborstel voor gekocht, werkt toch beter.. Van Zenner geloof ik..
Desnoods de dag erna nog een keer hetzelfde doen.. Elke dag een plukje helpt ook wel. Het moet voor je paard ook nog enigzins te doen zijn.. Ga niet te lang door als het paard het echt niet leuk vind, dat wekt alleen maar ergernissen op.. En geduld!!

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:38

Arabian_Girl schreef:
Hier is het dus ook1 zo plakket en alles gedraaid en pluizig.Morgen maar een nieuwe poging wagen Clown t zit wel vaker gedraaid maar zoals t nu is is het nog nooit geweest.

Ik rijd er ook zo een. Manen zijn ca 80 cm lang en elke dag in de klit, en nu helemaal met al die regen. Ik gebruik maar 1 x per week antiklit, want is niet zo goed voor manen. Gewoon met de hand uitpluizen en dagelijks volhouden.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 21:41

wassen gaat helaas niet..nja of met emmers koud water.maar denk niet dat ze daar blij mee is.en poetsen vind ze dus ook niet fijn.maar kan dr moeilijk zo laten lopen Clown ziet er nogal verwaarloosd uit Tong uitsteken
morgen eens even kijken voor nieuwe goede antiklit.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:44

cowboy magic, inderdaad superspul. Mijn kleine merrie maakt er ook zo'n zooitje van, maar in een mum van tijd heb ik het uit de klit met CM

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:45

Ik heb bij een van onze jonkies deze zomer echt een giga knoop uit zijn staart gehaald. Ik dacht ook dat dat niet zou lukken en dat we een stuk van de staart zouden verliezen maar ik ben een eerste klas frutselaar, plukker of hoe je het wil noemen dus ik denk dat ik daar bijna twee uur aan besteed heb, inderdaad eerst antiklit erin en in laten werken en dan vanaf onder werkelijk haartje voor haartje. Uiteindelijk zijn er maar een paar losse haren uit gekomen en dat was waarschijnlijk natuurlijk verlies. Het resultaat was een schitterende dikke staart. Zoals de overige reacties dus ook al aangeven: Antiklit gebruiken en veeeeeel geduld. Misschien dan als jhe de klitten eruit hebt even een paar vlechten erin voor een dagje zodat ze er niet meteen weer in draaien.
Succes!!

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:46

Cowboy magic, even inlaten werken. Dan kan je het zo uit de klit halen!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:48

bereid je maar voor veel anti klit en veel pluizen
en als je het redelijk uit de klit heb dan met de borstel er door

ik heb ook menig paardje moetten ontklitten die al jaren / maanden in de klit zijn geloof me gaat goed komen Knipoog
geduld en priegelen Haha!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:50

Ik heb eigenlijk altijd een hengstenvlecht in omdat ik anders hetzelfde probleem heb. Maar onder de klit beginnen en dan langzaam naar boven. Tja, je moet er even een uurtje voor uit trekken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:51

Dat kun je neem ik aan ook voor de staart gebruiken?
Ik heb er eentje rondlopen (loopt al maanden alleen maar in het land, vandaar dat ze geen dagelijkse poetsbeurt krijgt) die haar staart lekker in de klit heeft. Er zaten zelfs een paar dreadlocks in, die heb ik er maar uitgeknipt. Nu begint de rest dus ook weer te klitten en wil ik de dreadlocks voor zijn....

Ik wil alleen niet met deze temperatuur gaan wassen, da's wel onhandig.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:52

ik zou me daar niet druk om maken hoor klitten Knipoog
en knippen zou ik al helemaal niet doen om eerlijk te zijn
dan maar wat langer prutsen

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:54

Ik had een handelpaard een friese merrie met manen van 1.10m lang. Cowboy magic erin en invlechten (niet te strak) De manen haalde ik 1 x in de 2 a 3 weken los en deed ik inspuiten met equishine even laten drogen en daarna cowboy magic voorzichtig uitpluizen dan met een grove borstel uitborstelen van beneden naar boven toe werkend en dan weer vlechten. Dus als ze dadelijk uit de knoop zijn vlecht ze dan in.

succes met uit de knoop halen

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:55

Veel anti klit net als wat de rest zegt en gedult hebben meid.
Geen water dat maakt de manen stroef en dan gaat het rottiger.
Sterkte

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:59

Gouden tip van één van mijn trainers: olie! Eender welke olie (geen motorolie he! Olijfolie, zonnebloem-olie,...) ik gebruik baby-olie, een beetje op je hand doen (ter grootte van een Euro-stuk), verspreiden over je twee janden en dan in de manen masseren.
In tegenstelling tot de gebruikelijke anti-klit producten voedt dit de haren, ipv ze uit te drogen waardoor ze gemakkelijk breken.
Ik doe dit regelmatig (1 keer per maand ofzo), en niks geen klitten, hele zachte manen die niet breken. De olie trekt er echt in, je krijgt geen vettige brij ofzo... Als je niet teveel gebruikt in ieder geval Haha!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:35

Ik had het hierboven al gelezen maar inderdaad cowboy magic echt super spul.
Het is een satijn achtig goedje en werkt geweldig, het kost best wel wat maar je doet er echt eeuwen mee.
Ik doe de friezen enz ermee en werkt geweldig.
De kunst is als ze zoveel klitten in hun haar hebben om nadat je cowboy magic erin gedaan hebt, wat ik gebruik heet trouwens detangler shine met je vingers haartje voor haartje uit elkaar te halen.
Je moet er even geduld voor hebben maar zeker weten dat het goed komt, ik heb al heel wat klittenkoppies behandeld en het is altijd goed gekomen, dus geen schaar of borstel gewoon met je vingers haartje voor haartje en heel belangrijk altijd onder aan de pluk beginnen.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 22:46

bedankt voor de tips ik zal er morgen eens aan gaan beginnen.nu nog hopen dat ze cowboy magic hier verkopen
hopen dat het helpt Clown dr staart is ook altijd zo erg..dreadlocks Clown die zitten er zo weer in.maar dr staart doe ik niet te veel aan.maar die manen kan ik dr zo echt niet mee laten lopen Tong uitsteken

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:47

Cowboy magic verkopen ze niet in winkels. Moet je iemand op bokt PMen, zal even zoeken!

edit ; PM desillies even!
Zij verkoopt het.
Succes!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:50

prada cm verkopen vele western stores wel hoor Knipoog
waar woon je ???

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:51

Is dat zo? Wist ik niet joh Knipoog Dacht dat het bijna niet te koop was Lachen

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:54

yup Knipoog
ik haal het meestal in westerbork al heb ik het de laatste keer in marienheem gehaald op het nk daar hadden ze werg veel standjes

dus op de grotere western evenementen kun je het ook halen Haha!

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 22:58

Steenbergen bij bergen op zoom en roosendaal in de buurt.
anders zal ik het met wat anders eerst moeten proberen als ze het niet hebben.anders moet ze zo lang staan met die pluizebos Clown maar misschien dan handig om voor dr volgende keer te hebben

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 23:01

anders moet je even via internet kijken naar western stores
en anders is glans spray ook wel ok maar minder goed

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 23:55

arabian horse store en de webwinkel van paloma arabians verkopen ze ook dacht ik.