Wie voert supplementen, waarom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Wie voert supplementen, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-02 06:48

Ik weet niet of dit nou een mode trend is of dat dit altijd zo al geweest is, maar ik zie om me heen dat praktisch geen enkel paard zonder poedertje door zijn voer door het leven gaat. Ik kreeg net weer een nieuw paard binnen (een onwijs Kwijl Kwijl paard plaats binnenkort wel foto's!) en kreeg er netjes een kartonnen doosje bij met daarin biotine, strongid en een of ander joint (gewrichts) poedertje Verward Een ander paard dat hier staat moet iedere ochtend een scheppie vitamientjes en mineralen door z'n voer en in de avond electrolyten. Ach ja, zolang de eigenaar dat graag wil mix ik het wel door het voer, no problemo.

Ik ben dus eigenlijk weer het andere extreme. Ik doe dus helemaal niet aan poedertjes. Ze krijgen hooi, gras, luzerne en brok (en dan dus gewoon ordinair biks, niet 10.000 verschillende graantjes die ik met behulp van een weegschaal moet gaan mixen). IMO zit hier alles in wat ze nodig hebben en ze zie er ook goed uit. Overigens geef ik wel een scheppie electrolyten in de zomer omdat het dan zo heet is.

Maar ik vraag me af, wanneer een paard op hoog niveau loopt in de sport, heeft ie dan echt zoiets van corta flex nodig? Ik ken hier nl geen paard in de buurt die zonder gewrichts supplement op hoog niveau loopt. Tja ik ben gewoon een beetje nieuwsgierig hoe jullie hierover denken? Ik ben nl. echt zo'n type die als ik al aan zoiets zou beginnen er eerst een hele studie van ga maken wat er nou precies in zo'n products zit, wat het precies doet met je paard, onderzoeken naar resultaten etc. Maar ik heb een beetje het idee dat een hoop mensen maar gewoon uitgaan van de veelbelovende reclame spreuken.


Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 07:39

Hangt letterlijk van elk levend beest af wat-ie nodig heeft.

Ikzelf geef mijn paard knoflookpoeder, en als ze verkouden is kruiden voor de bronchiën sinds kort.
De knoflookpoeder is niet alleen goed tegen dazen/vliegen, maar ook goed voor de doorbloeding, dus niet alleen goed voor je hart maar stimuleert ook het genezen van wonden, ontstekingen, hoefzweren, hoefbevangenheid, en is goed voor je afweersysteem (hoesten, neusverkoudheid, enz.).
Dus werkt ook preventief goed.

Tot zover alleen knoflook.
Echter ikzelf, je moest eens weten wat ik slik... meer dan 30 van dit soort pillen per dag.
Maar ja ik heb dan ook kanker en slik allerlei soorten, ook bijv. een voedingssuplement, dat bevat olie uit de lever van een haai die heel diep in de oceaan leeft. Schijnt te werken tegen mijn vorm van kanker!
Ik voel me heel goed onder deze supplementen en iedereen staat versteld dat ik, ondanks de chemokuren, nog steeds paard rijd!

Maar goed, gezonde paarden die een (kleine) zwakke plek hebben, kun je bijv. helpen met een of meerdere voedingssuplementen om dit 'wat te verminderen/ondersteunen'.
Zoals:
Een springruiter die ik ken heeft een paard dat heel vaak hoefzweren had. Echt sneu, zo vaak als ik het paard weer met die hoef in de emmer heb gezien..
Maar nu hij zijn paard knoflooksnippers en biotine voert gaat het stukken beter! De hoeven groeien beter en zien er goed uit. Hij is er dus heel blij mee en ik vermoed het paard ook. Knipoog

Of het een 'trend' is?
Tegenwoordig weten ze er gewoon veel meer over. Je kunt er over lezen, je kunt meer te weten komen over die dingen ondanks dat de 'gewone' geneeskunde er nog niet helemaal aan wil. Hoewel mijn huisarts gelukkig niet echt 'tegen' is.
En...
Twee generaties terug, als je in die tijd een sinaasappel kocht dan zat daar veel meer vitamine C in als tegenwoordig door de bevuilde natuur, ozonlaag, de manier van produceren, nou ja you name it.

En zo is het ook met andere dingen.
Alles wat eetbaar is, daar zitten minder voedingsstoffen in dan een halve eeuw terug. Dit is wetenschappelijk bewezen.
Daarnaast is de lucht die we inademen ook niet meer zo geweldig als vroeger.. Tong uitsteken
En wat dacht je van wat het paard te eten/drinken krijgt?
En de wei waar hij uit graast? Is die wei net zo voedingrijk als vroeger, ondanks de zure regen, enz.?

Ik kan dus wel begrijpen dat mensen en dieren, ook al zijn ze gezond, soms toch wat voedingssuplementen nodig hebben om wat zwakkere punten in hun gestel 'bij te spijkeren'.
Mijn vader met migraine slikt sinds 20 jaar vitamine B-complex, C-1000 en een grote multi, en mijn moeder slikt hetzelfde.

Mijn vader was al behoorlijk grijs toen hij met 45 jaar hieraan begon.
Maar daarna?
Haren werden donkerder. Hij was minder snel moe (en zo'n zware baan had hij niet), en hij kon geestelijk veel meer aan, niet zo snel gestressed. Haha!

Ik weet, ik ben net als hij. Heb zelfs last van chronische vermoeidheid, maar ben afgekeurd op epilepsie en die vermoeidheid werd door het GAK nauwelijks erkend. Is niet aanwijsbaar/meetbaar he. Verdrietig

Maar als ik zie hoe mijn vader is opgeknapt, en ik de laatste jaren ook...
Hoe ik ondanks alles, epilepsie, chronische vermoeidheid (al voor de kanker dus) en nu voor de derde keer kanker en zware chemokuren...
Dat ik zie dat ik nog paardrijd, dat ik nog zelf de stal kan doen grotendeels...

Dan dank ik God op mijn blote knieën dat er voedingssuplementen zijn.
En vitaminen en mineralenpillen.
Want zonder zat ik hier niet.
Ik weet zelfs niet of ik dan nog had kunnen Bokken.
Hebben ze internet in de hemel? }>

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 08:08

Het ligt er helemaal aan wat het beestje gevoerd krijgt. Geef je de aanbevolen hoeveelheid die op de zak staat, dan krijgt hij alles binnen wat hij nodig heeft. Geef je minder, dan hebben sommige paarden wat aanvulling nodig in de vorm van een suplement, net wat ze te kort komen.

Ik geef dagelijks een half schepje MaxH over Tjo dr voer en ben er zeer tevreden over. Heb verschillende suplementen geprobeerd na dr spierbevangenheid, maar deze werkt nog het beste.

Sommigen overdrijven idd behoorlijk, die geven vaak meer poedertjes dan behoorlijk voer.

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 08:43

Onze paarden krijgen sportbrok, pulp en hooi. Daarnaast knoflookpoeder en fenegriek voor de luchtwegen en tegen de vliegen, en appelazijn voor algehele conditie. That's it. Als ze nu heel hard gewerkt hebben gaat er soms een schepje vitamine E + selenium door zodat de afvalstoffen beter worden verwerkt. Niets bijzonders dus. Trammelant krijgt wel een supplement tegen artrose (Primeval artrose gelatinaat) maar hij is een verhaal apart.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 08:46

Idd je hebt mensen die ongeloofelijk overdrijven hoor,maar ik vind het toch een goed iets als je het echt ergens voor doet en het helpt!

Michelle kuchte vroeger nog weleens onder het rijden,en dat is nu helemaal over dankzij de foenegriek.
Ik ben ook een mix gaan voeren van knoflook/zeewier/foenegriek,maar dat omdat het in de aanbieding was Tong uitsteken tsjah,maar ik vind dat spul kan nooit kwaad om te geven,is alleen maar goed.

Verder geef ik ook een half schepje kruiden voor oudere paarden,zodat de spieren en gewrichten wat soepeler blijven,omdat ze nog weleens stijf kan zijn,ik moet eerlijk zeggen dat ze al een aantal maanden super loopt,maar goed of dat daardoor komt? dat weet je nooit.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 08:49

Ik denk dat het wel een trend is. In ieder geval gedeeltelijk. Als ik jullie zo hoor is dat bij jullie niet het geval, jullie denken er namelijk echt over na. In wat voor opzicht het een aanvulling kan zijn en of het echt nodig is. Maar ik heb ook het tegenovergestelde op heel erg veel stallen gezien. De een begint met een vitamine complexje en de rest volgt. Als je vraagt waarom diegene het gebruikt, krijg je als antwoord, het zal wel gezond zijn, iedereen doet het. Het zijn toch vitamines en mineralen? Daar kun je toch nooit genoeg van krijgen? Terwijl ze zonder die complexen het ook super deden. Daar zet ik dus mijn vraagtekens bij! Nog nooit gehoord zeker van een overmaat? Kan hele nadelige gevolgen hebben. En ik heb zoiets van: als ie het goed doet en hij heeft het niet nodig, waarom dan toch extra supplementen voeren? Verward
Mijn paard krijgt geen supplementen, maar voer ik wel bij omdat ze erg dun is geworden. Maar als ik denk dat ze het nodig heeft zou ik het wel proberen. Knipoog

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 08:49

Ik geef remy regelmatig een schepje biotine door de zemelen heen, omdat hij lang hoefproblemen heeft gehad. Verder vind ik het nog niet nodig hem bij te voeren.
Wel krijgt hij af en toe wat musli en zo, maar dat is meer omdat hij het lekker vind dan dat hij de energie daaruit nodig heeft.

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 09:09

Vanaf de winter (januari) tot het einde van de vliegentijd krijgen ze bij mij altijd knoflookpoeder. In de verharingsperiode kant en klaar lijnzaad, en soms wat lijnzaadolie. Justa krijgt op het moment elke dag wat 'calmer'van wendall herbs door het voer......de bedoeling was haar wat relaxter te krijgen.....ik heb echter niet het idee dat het werkt.
En dat is alles! Ik vaak het idee dat het meer voor het gevoel van de ruiters en amazones is, als je echt het idee hebt dat je paard beter gaat door het een of ander, doet hij of zij dat waarschijnlijk ook, al was het alleen maar omdat je dan zelf positief gestemd bent. Je straalt een positief gevoel uit wat doorslaat naar het paard.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 09:26

Ik heb nog een restje vitamine E staan,
voor een paar maanden terug heb ik hem even een maand wat meer doorgepakt als normaal en nog 2 springlessen daarbij gevolgd.
Naar mijn idee verzuurde hij een fractie en om het hem niet moeilijker te maken als dat het al was heb ik hem daar even mee geholpen.
Ik had overigens wel precies uitgerekend wat mijn paard op dat moment dagelijks aan vit E binnenkreeg via de brok.
Ik ben nu overgestapt naar andere brok en nu krijgt hij het niet meer.

Alleen nu wordt hij opgevroten door mok,
sinds een maandje krijgt hij daarom D tox en Curemok om hem te helpen.
Tot nog toe zit er wel een geleidelijke verbetering in, dikke benen zijn weg en de echt geirritteerde rode ontstoken plekken zijn weg.
Nu zitten er alleen nog maar korstige oude wondrandjes.

Jammer hoor,
want ik hou verder ook helemaal niet van die zooi, ze krijgen bij mij alleen brok en hooi en af en toe 1 of 2 wortels en paarden die snel wat te dun zijn krijgen af en toe een weekje lijnzaad/brok slobber.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 10:11

mijn paard staat nu nog op vtamine E en selenium van de Dierenarts.
maar dat is haast op, veder mag ze wenig biks hebben dus voer ik haar een vitamine en mineralenkorreltje bij zodat ik weet dat ze alles binnenkrijgt dat is Pvo vital eerder voerde ik total suply van pavo

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 10:44

[naam verwijderd] krijgt alleen foengriekpoeder, vooral als het hooi toch wat stoffiger is.
[naam verwijderd] kwakkelt aanzienlijk meer, ze is gauw stijf en verzuurd in de spieren (2x spierbevangen geweest al) en ik voer haar vaak Vitamine E van Pavo bij, en nu sinds een tijdje zgn MuslceVit ook van Pavo, vitamine C en B. Dat schijnt onzin te zijn volgens het groene boekje, en dus zit ik in dubio. [naam verwijderd] knapt niet erg snel op, vanmiddag ga ik met haar naar Greet de Jonge, zien of die ons weer op het juiste spoor kan krijgen....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Marlies
Berichten: 65
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 15:56

Mijn meneer krijgt dagelijks reform muesli (Havens), een schepje knoflook / foenegriek / zeewier, lijnzaadolie en winterpenen. Sinds hij weer op stal staat heeft hij echt een tijd nodig gehad om bij te komen. Daarbij werd hij vorige week goed verkouden (weerstand opbouwen). Hij is nog vreselijk in de groei en heeft echt een extraatje nodig. Hij is absoluut niet dik en glimt als een spiegel, dus het kan hem alleen maar goed doen.
Ik geef het hem deels als extra, deels omdat hij een steuntje in de rug nodig heeft. Dat moet geen kwaad, maar alleen goed doen vind ik.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 16:10

Die van mij krijgt standaar Hypower, een onderhoudsschep. Wel eens zonder geprobeerd maar was toch merkbaar (Hypower = vitamine complex van de paardendrogist).
Omdat hij de laatste maanden wat last van blessures heeft en nu ook nog op de nieuwe natural balance ijzer staat krijgt hij D-ty (anti-oxidanten, gist en MSM). Voor zijn blessure krijgt hij nu traumeel druppels. MAar deze laatste twee zijn dus van tijdelijke aard.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 16:12

Ik denk dat je wel gelijk hebt Pril.

Ik voerde vorig jaar nog wel eens iets bij als knoflook maar nu niet meer.
Ze krijgen brok, kuilvoer en wortels en ze zijn allebei super gezond.

Als ik af en toe zie wat de paarden bij ons op stal krijgen sla ik stijl achterover en dat alleen voor 1 uurtje B dressuur per dag.
Zelfs jonge paarden worden soms helemaal volgepropt met poeders voor betere weerstand, maar volgens mij moeten ze die weerstand zelf opbouwen.

Mijn mening gewoon een goede brok geven goed hooi en in de winter hebben we wortels erbij.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 17:13

Meagan krijgt 1,5 kg brok per dag (verdeeld over twee voerbeurten). Daarnaast voer ik hyprofiber, muesli en granenmix. Door dat laatste gaat 1 schepje gist en een schepje foeneknof. Gist krijgt ze als bloedzuiverend middeltje. Meagan is erg gevoelig voor bindweefselbulten en gist helpt daar heel goed tegen. Sinds ik gist voer, zijn er geen nieuwe bulten meer bijgekomen gelukkig en zijn de bestaande bulten (ook door een speciale kruidenzalf van de PD) verdwenen. De foeneknof geef ik om eventuele luchtwegenproblemen te voorkomen en ook vanwege de zuiverende werking in het bloed en als afweer tegen vliegen en steekbeesten.
Verder krijgt ze ruim 1.5 kg wortelen per dag, naast drie keer ruwvoer per dag (kuil).

Ik heb voor warme dagen en voor na extreme inspanning ook een pot electrolyten in de kast staan, maar dat krijgt ze dus bij zeer grote uitzondering!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 17:20

Baduh krijgt 3 keer in de week een eetlepel knoflooksnippers, that's it. Verder zijn Master Sportbrok met Equiral Structuurmix, en daar loopt ie prima op. In die structuurmix zitten al een hoop extra's.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 18:58

ik ga ook met cowgirl mee. bij ons op stal rekenen ze bij een veulen helemaal uit hoeveel fosfor enz er in z'n voer p/d moet zitten en dat krijgt hij dan ook. Dat vind ik wel een beetje overdreven. Dan natuurlijk nog appelazijn, zeewier, brandnetel. Tja zelf weten maar of het echt allemaal nodig is??

Zelf krijgt die van mij wat bix, musli en wat wortels. En toen hij net gecastreerd was en de wond niet goed wilde helen kreeg hij opkikker erbij en in het najaar een fles lijnzaadolie zodat het zand uit z'n buik voor een groot deel eruit zal gaan.

Wodan en ik onderweg in de M2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 19:11

Ik kan me niet voorstellen dat het volledig onschadelijk is om je paard helemaal vol te douwen met supplementen en vitaminen. Bij mensen is trouwens al aangetoond dat te veel van dat alles grote schade aan kan richten.
Ik voer zelf niets bij, nou ja,........ Lois krijgt Melange, met kruiden. Ik zit er zelf wel eens in te neuzen en dan vind ik dingen terug als anijs, knoflook, stukjes wortel, gepofte mais en haver, lijnzaad, foene griek. Maar dat is neit veel. Het hoofdbestanddeel van de melange is toch gepofte haver en mais met brokjes. Hij is er in ieder geval dol op Vingers aflikken

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 21:58

Andrew krijgt kruiden door het voer voor zijn luchtwegen (slijmoplossend is de bedoeling Knipoog ) en tegen allergieen. Is een homeopatisch mengsel. Zokmers in plaats van de kruiden voor zijn luchtwegen kruiden tegen de eczeem en allergie. Of het echt werkt? Die voor de luchtwegen wel volgens mij. Maar een kuurtje ventipulmin hakt er steviger in. Maar dat is ook niet zo jofel op langere termijn... Vroeger kreeg hij nooit supplementen. En als hij gezond was zou ik ook niet die neiging hebben, maar je zoekt wat als je paard niet in orde is. Bij mij werken vitaminepillen wel degelijk voor een betere weerstand. Minder vaak en erg ziek en minder moe dan voorheen.

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 23:08

Normaal krijgt mijn paard kuil en bix met een schepje foeneknof zeewier erover heen. nu is hij pas ziek geweest, dus krijgt hij i.p.v. de foeneknof een vitaminepoeder.(foeneknof en vitaminepoeder tegelijk is teveel van het goede) zodra deze bus op is, krijgt hij weer z'n foeneknof.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 23:35

Jippie schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat het volledig onschadelijk is om je paard helemaal vol te douwen met supplementen en vitaminen.

Dat is id niet altijd onschadelijk,
Overdaad schaad!

De meeste brok van tegenwoordig is zo compleet dat een gewoon recreatie/basis paard daar meer als genoeg aan zou moeten hebben.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 15:38

Ewald krijgt Foeneknof zeewier en toen zijn hoeven van het zomer vrij slecht waren (brokkelden beetje) heb ik hem rozebottel gegeven, verder krijgt hij niet veel meer (ja na het rijden Pavo slobber en daar zit die foeneknof zeewier door)

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 15:50

Overdaad schaad inderdaad, maar supplementen zoals zeewier en foeneknof kan je altijd naast het gewone voer voeren.

Mananzo kreeg een supplement, net zoiets als MaxH. Maar de laatste tijd was hij zo energiek. En IMO is hij helemaal niet ziek meer en heel erg opgeknapt! Zo'n dosis vitaminen bovenop zn voer (waar ook al vitaminen enz,. inzitten) werd hem toch denk ik iets te veel. Dus ik ben daar nu mee gestopt. Zijn weerstand en conditie is nu prima.

Hij krijgt nog wel zeewier, foeneknof en lijnzaad. En wortels Vingers aflikken

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 16:31

Leuk topic!

Metellica: Krijgt een schepje knoflook ( schijnt te helpen tegen poep eten ) en vitaminen. En onder vitaminen heb ik dus alle vitaminen bijelkaar. Het hele alfabet dus Haha! Haha! Haha!

Armanda: Krijgt het zelfde als Tellie maar die krijgt ook nog Prime Val 8 schepjes, en dat is tegen haar Atrose dus dat heeft ze echt nodig!

Kaakaa

Berichten: 21
Geregistreerd: 06-11-02
Woonplaats: Overasselt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 16:43

Als ik dit allemaal lees, zie ik dat ik niet de enige ben die het een en ander bij voer..... Vroeger (twee jaar geleden) ben ik ermee begonnen omdat mijn paard toch gevoelig blijkt voor tying up (spierbevangen/ maandagziekte).

Kayleigh (mijn peerd) kreeg toen door de zemelen Neutradex, dit schijnen renpaarden ook te krijgen aangezien de spieren van deze paarden ook wat te verduren krijgen. Dit werd mij aangeraden. Dus ik dacht, je kunt het altijd proberen.... Dus het ging inderdaag 1,5 jaar goed... ben het minder gaan geven en het was inderdaad weer raak.

Mijn dierenarts zij dat Vitamine E en Selenium de afvoer van melkzuur bevorderd, en dat dit ten goede komt.

Ik ben eigenlijk helemaal geen poeder-type, maar geef dit er dus wel weer bij...... En inmiddels heeft ze ook weer een kuur van Pavo MuscleFit gehad en wil dit eigenlijk wel in mijn kast hebben voor als ze zwaarder werkt heeft verricht. Dus dit wil ik eigenlijk ook afbouwen, misschien.

Ik reed dressuur en was behoorlijk intensief bezig, ook in de sport. Maar ben een paar stappen terug gegaan door haar gezondheid. Je hoort wel eens als je eenmaal pech hebt, dan volgen er nog meer problemen. Jawel hoor. Ik zal je besparen wat allemaal. Maar goed ben nu tenminst weer een beetje aan het rijden.

Maar dat paarden op hoger niveau allemaal middeltjes nodig hebben, nee ben ik het niet mee eens. Ik gaf voor die twee jaar ook helemaal niets erbij en dat ging ook goed. Ik ben ondertussen wel hoger gekomen, maar als Kayleigh nooit geen tying up had gehad, was alles misschien veel anders gelopen.

De manier hoe je traint, doet denk ik ook veel. Veel stappen tussendoor krijgt het paard de kans het overtollige melkzuur af te voerden. Dit is denk ik ook belangrijk. Dit pas ik nu toe, en hoop dat het lang goed blijft gaan.

Het zal allemaal overal wel goed voor zijn, maar ik denk eerlijk gezegd ook dat het flinke business is. Maar goed, geld moet rollen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lynn_Nikita, Myrthe1, Ymediem en 36 bezoekers