even een verhaaltje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-01 15:26

gisteren heb ik honey gereden, en als ze zondag zo loopt als gister kan ik het dus helemaal vergeten.
Het enige wat er in dat kleine koppie van haar afspeelt is hard, hard, hard, en nog eens hard.
Ik kan haar wel bij me houden meestal, maar moet haar continu inhouden. Arbeidsdraf en arbeidsgalop? Of ze er nooit van gehoord heeft.
Ook flinkte ze het elke x om in welke hoek dan ook in galop aan te springen terwijl ik gewoon aan het draven was. Paar x een waarschuwing gegeven door middel van eerst ophoudingen en een grote mond, later een tik, en op het eind was ik haar zo zat dat ik iets had van: Best paard, jij wil galoperen? Dan ga je ook!!!!!
Dus we hebben een rondje of 10 (voor honey is dat veel, heel veel) door de bak gesjeesd.
Haar tong hing zo ongeveer op haar knieeen, maar ze ging door.
Omdat ze hier zo moe van was geworden voelde ik me hier achteraf dus weer schuldig over tegenover haar.

Ze wind zich ook zo verschrikkelijk op in de bak, wat het is weet ik niet.
Ze krijgt af en toe (ongeveer on de andere dag) 2 handjes brokjes omdat ik het idee heb dat ze qua energie wel genoeg heeft aan gras, maar dat ze wat vitamientjes te kort kwam. Ze was wat lusteloos en de vacht was een beetje dof.
Sinds ik dit doe ziet ze er veel beter uit, maar misschien is dit ook de oorzaak van haar sloot aan energie?

Energie heeft ze wel, maar conditie niet. Ze is met rijden in de bak heel snel moe. Hoewel de bak niet superzwaar is (m.u.v. tussen A en K) is het voor een shet natuurlijk al snel zwaar.

Ik hoop dat jullie me naar aanleiding van dit verhaal kunnen adviseren, want ik zit een beetje met mijn handen in het haar


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 15:50

Ik zou de biks vervangen door muesli-zonder-haver!! Ik herken heel veel in je verhaal. Mijn Fjord hoefde bij de eigenaars nauwelijks te lopen en kreeg dus alleen hooi en gras. Omdat ik toch wat meer van haar vraag (toch wel 4x in de week rijden) wilde ik haar ook wat bijvoeren. Gaf haar dus ook een kwart tot een halve kilo biks per dag, afhankelijk van hoeveel ik deed met haar. En toen ze haar conditie een beetje op peil had werd ze ontzettend fel en schrikkerig en druk.
Toen ben ik overgestapt op muesli-zonder-haver en ze voelt zich er heel lekker bij. Ze is vrolijk en fit maar niet onhoudbaar zoals ze met de biks was. Toen was het gewoon even link om met haar langs de weg te rijden terwijl dat nu prima te doen is.
Voor meer info: PB-tje?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-01 22:28

mensen die nog meer tips hebben?
Plz??

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 09:00

Ik denk niet dat het door de biks komt hoor.

En ik vind ook niet dat je haar te hard hebt aangepakt.

Je vraagt natuurlijk wel wat voor een shet en de conditie die ze nodig heeft voor het werk wat jij er mee wil doen bouwt zal ze ook heel langzaam opbouwen.

ten eerste omdat het een koudbloedig ras is en die gewoon moeilijker in conditie zijn te krijgen.

ten tweede omdat ze niet gebouwd is voor dat werk, niet dat het niet zou kunnen maar het is voor haar veel moeilijker dan voor een paard die wel voor dat soort werk is gefokt.

groetjes

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-01 22:18

dus wat jij eigenlijk zegt (als ik je goed begrijp) is dat een shetlander niet in de bak zou kunnen rijden (jah wel kunnen, maar niet op gebouwd enzo).
Dat lijkt me toch raar. Ik vraag op zich niks van haar (ok, ze kan wel achterwaarts, ze kan wel wijken, maar zolang een simpele draf knudde is begin ik daar geeneens aan)

Vandaag heb ik de proef geoefend, en Karin las dus voor (karin is eigenaresse van nigranta). Wat Karin ook gelijk opviel is dat ze zo verschrikkelijk fel is, ze loopt echt gewoon onder mij vandaan. Vandaag had ik zomaar een geprobeert om de normale bustrens erin te doen ipv de dubbel gebroken watertrens, maar ik merkte totaal geen verschil.
Zomaar eem paar pasjes middendraf (zit in de proef) waarvan ik WEET dat ze het kan, en BAM, weer in galop.
Op zich ging het vandaag zeker beter dan dinsdag, maar ik moet haar echt continu bij me halen, continu druk op de teugels.
Van hand veranderen, hals strekken zit ook in de proef.
Dus ik geef haar wat meer lengte, en BAM, weer galop.

Kan leuk worden zondag..... Leg straks heel de proef in galop af. Owh whell

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 07:23

ik denk dat sjuimpje juist gelijk heeft.
een bak is al snel te zwaar voor een shet onze bak is totaal niet zwaar maar toch rijden ze er maar zelde in met de shets.
en als ze het doen veranderen ze in rondrennende draakjes het meisje is pas 7 en lein maar ook dan houd ie in draf moeilijk evenwicht hij kan het wel in het weiland of buiten maar de bak is te zwaar je ziet 'm soms wat glijden voor de middendraf hebben ze behoorlijk wat evenwicht nodigomdat de passen langer worden en ze dus beter moeten afzetten als je dan wegglijd en je een naar verhouding grote ruiter op je hebt tja dan kun je of op je bek gaan of in galop springen.
volgens mij zegt sjuimpje helemaal niet dat je niet met een shet in de bak kan maar dat je gewoon nu al teveel vraagt.
hoe harder hon loopt hoe makkelijker ze als ze uit balans raakt zich meteen weer onder je gewicht kan plaatsen.
test het eens met een klein ruitertje?
misschien gaat het dan beter en probeer het eens in het land als het daar goed gaat weet je zeker dat het aan de bak ligt

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 09:00

Laat ik eerst maar eventjes zeggen dat ik echt helemaal geen verstand heb van Shetten hoor.
Maar als het hiet over een KWPN-er zou gaan zou ik zeggen: Het gaat toch super! Liever een paard dat rent dan eentje die je vooruit moet schoppen. Jij moet aleen nog leren je paard rustig terug te laten komen op je zit en kleiner inwerken met je hulpen zodat ze niet zo snel opgefokt wordt. Blijf recht boven je paard zitten want de allerkleinste verandering in jou balans [voltes] kunnen aanleiding zijn om te gaan rennen of fel te worden. Het is nu nog een vorm van verzet, maar je weet in ieder geval wel dat je paard super voorwaarts is en zich best in het zweet wil werken voor jou Haha! *LOL* Haha!

Maar misschien zit ik er wel helemaal naast hoor Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-01 09:04

hmm, betreft die bak, ik weet het niet hoor, eerst liep ze namelijk harstikke braaf.

En jippie, het is niet zo dat ze gemeen is ofzo, maar ze is idd gewoon hartstikke fel. Ik blijf haar steeds maar terugnemen.
Ik probeer inmiddels wel VOOR!! een hoek al wat meer contact met haar op te nemen en wat meer te gaan zitten om te voorkomen dat ze in galop gaat. Dit gaat af en toe goed..

Ik heb nog een martingaaltje liggen ergens, kan dit misschien uitkomst bieden? (hoewel ze niet met haar hoofd omhoog loopt)

xandra
Berichten: 114
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 10:22

Misschin is ze wel hengstig en reageert ze daarom zo fel. Die van mij loopt vaak te kloten als ze hengstig is. Misschien die van jou ook.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 17:15

Als ze haar hoofd niet omhoog gooit heeft een martingaal helemaal geen nut. Als ze zo fel is kan je beter eerst veel figuren rijden en zorgen dat ze oplet. Niet meteen dingen vragen maar gewoon alleen maar draaien, Bewijs van spreke Door S van hand verandere bij B, meteen bij K linksomkeert, en bij E weer van hand veranderen, dan volte ofzoiets.Haar lekker bezig houden.
Als je merkt dat ze goed oplet kan je wat meer dingen gaan vragen zoals middendraf of zoiets..

Wat betreft die bak, toen wij bij jou waren viel de zwaarte best mee, misschien dat het nu iets zwaarder geworden om het ook een paar nachten geregend heeft.

Groetjes Ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 20 bezoekers