Ik ben hier gewoon benieuwd naar. Hoe is dit gemiddeld geregeld. Ik ken nl. stallen waar geen weidegang is. Dus waar naar buiten al niet mogelijk is. Ik ben benieuwd hoe de verhouding ligt in Nederland.
Ik heb even op 'anders' gestemd omdat ik verschillende paarden heb .
Mijn jonge paarden staan 24/7 buiten met meerderen en gaan alleen op stal s nachts als het weer het echt niet langer toelaat.
Onze wedstrijdpaarden gaan dagelijks een halve dag de wei op, met deken en als het weer niet al te bar is. De ene loopt gezamenlijk met een pony en soms een logé, de andere loopt alleen omdat hij hengst is, maar kan over het hek heen wel met 2 ruinen neuzen.
24/7 buiten heb ik geinterpreteerd als komen iedere dag buiten in een groep. Ik heb een 4,5 jarige die 24/7 buiten staan en alleen bij heel bar weer binnen gehaald wordt. En een wedstrijdpaard dat de hele dag buiten staat in een groep en 's nachts op stal.
Ik heb ook 'anders' gestemd. Dit omdat mijn paard in de lente, zomer en herfst zelf mag weten of hij naar buiten gaat... (tenzij ik uiteraard het deurtje dichtdoe door bijvoorbeeld te veel modder of concours o.i.d) 's avonds doe ik het deurtje ook wel vaak dicht. En in de winter verhuist hij naar de overkant van de schuur waar hij een grotere stal heeft en naar de bak toe kan lopen als hij daar zin in heeft...
Het is hier in de randstad redelijk lastig. Of luxe stalling, met weinig tot geen mogelijkheden om je paard los te zetten, laat staan weidegang
Of redelijk primitief, en dan nog neit het hele jaar door op het land.
Mijn merrie staat in de zomer met de groep buiten op het land, eigenlijk staan ze pas sinds een halve week weer op stal. Dan moeten we het doen met een paddock om ze in los te gooien. En mocht het weiland in de winter ook begaanbaar zijn, dan gaan ze ook gewoon weer naar buiten.
Tot dat er een stalling komt met en een goede rijbak en weiland zowel 'swinters als in de zomer, of dat we richting het noorden/oosten verhuizen, zullen we het toch op deze manier moeten doen.
Ik heb er 2 en ze komen elke dag samen buiten. Zomerdags in de weide, anders in de bak. Bij slecht weer 2x een kwartiertje, bij beter weer de hele dag zolang het licht is.
Mijn paard gaat in de zomer van 10 tot 19 uur naar buiten en in de winter van 10 tot 16.30 uur. Alleen als het heel slecht weer is gaan ze eerder naar binnen. Ze staan met z'n 7-en, en in de wei er naast staan er ook nog 7.
Laatst bijgewerkt door Jess op 04-11-07 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Mijn paard staat elke dag buiten, maar gaat sávonds naar binnen. Soms staat hij alleen buiten soms met z'n twee. En als het heel slecht weer is dan komen ze eerder binnen.
Mijn paarden lopen nu nog 24/7 buiten. Als het slechter weer wordt gaan ze s'nachts op stal, in het voorjaar zijn ze ook vroeg weer 24/7 buiten, zo snel als het land droog is.
Mijn paard komt elke dag buiten: in de zomer op het land, in de winter in de paddock. Bij ons op stal (pensionstal in de Randstad) gaan ze altijd in groepen naar buiten.
Ik heb ook anders gestemd nl. mijn paarden staan in de zomer 24/7 buiten, behalve als ik concour heb. In de winter is het afhankelijk van de toestand van mijn weilandje. Het is in de winter nogal snel stukgelopen en als het of kleddernat is of het heeft gevroren en ze breken hun benen over de harde knobbels doordat het stukgelopen is blijven ze binnen. Dit komt gelukkig heel weinig voor en ze gaan dan ook bijna elke dag naar buiten. In de winter komen ze echter 's avonds wel op stal. Ze lopen met 2 of 3 buiten (twenter staat in de zomer in de opfok).
In (een groot deel van) de lente, zomer en (een groot deel van de) herfst staan onze paarden 24/7 buiten op 2 hectare met schuilstal.
In de winter staan ze thuis en komen ze élke dag buiten. 08.00 - 18.00 uur.
Pony wordt zelfs helemaal geschoren, dat is geen enkel probleem. En ze loopt Z dressuur, ondanks de 24/7 uur weidegang. (Veel mensen vinden dat dit niet kan met sportpaarden / pony's. )
Mijn paard komt gelukkig elke dag buiten in de groep. Gemiddeld 10 maanden per jaar op de wei en daarna op een paddock.
Zal leuk zijn als heel bokt eens reageert om te zien hoe de verhouding nou is, is wellicht wel leuk om in discussies eens een beeld te krijgen, heb het idee dat het overgrote deel van de paarden wel degelijk dagelijks buiten komt.
Ik heb geen eigen paard maar ik heb winter en zomer in groep buiten gestemd omdat de paarden die ik rijd altijd buiten in groep staan. Uiteraard hebben ze een schuilstal!
2 van mijn pony's staan nog 24/7 buiten en de ander alleen s'nachts en overdag in het weiland. Als ik geen weidegang of paddock bij m'n stalling zou hebben zou m'n pony echt gek worden en zou ik ook zo snel mogelijk verhuizen. Gelukkig houd onze staleigenaresse er rekening mee dat mijn pony heel slecht tegen op stal staan kan, het is geen pony om de hele dag stil te staan.
Wij hebben vandaag net de 3 jarige uit het natuurgebied weggehaald. Daar stond ze in een groep met jonge paarden. Vandaag dus bij stal in het land gezet, waar ook haar moeder staat. Nu gaat ze het wedstrijdpaarden schema in.(na een weekje wennen) Zomers dus van 9.00uur tot 21.00 uur buiten Winters van 12.00uur tot 18.00 uur buiten.
de paarden (incl mijn enigste eigenste) komen in de zomermaanden elke dag buiten.... in de wintermaanden niet. (wel in de paddoc (naast het werk) maar dat mag maar een uur)
Mijn enigste eigenste mag grasmaaien tot hij een ons weegt en staat nu dus ook elke dag nog buiten
bij ons komen de paarden zolang als mogelijk is op het land en als dat niet meer kan dan komen de paarden in groepen in de paddock en staan gemiddelt 8u per dag buiten.