Wat is een redelijke bijdrage in de stalkosten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Voor een 'perfect' verzorgpaard wil ik per maand betalen:

Niet meer dan 10 euro
8 (16%)
Tot 25 euro
6 (12%)
Tot 40 euro
9 (18%)
Tot 65 euro
9 (18%)
Tot 80 euro
9 (18%)
Tot 120 euro
3 (6%)
Eventueel wel meer dan 120 euro
6 (12%)

Totaal aantal stemmen: 50


lies

Berichten: 9634
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 23:01

Mijn verzorgpaard (een fries met goede afstamming) moet idd nog ingereden worden, maar is niet voor de verkoop bestemd. Zij heeft de paarden echt voor de lol en niet voor de verkoop. Mocht ze het dier toch gaan verkopen ben ik weg.
Ik mag evt ook op haar wel ingereden paarden rijden, maar dat wil ik niet (ik rijd er heel af en toe een buitenritje op).
Verder heb ik daar alles wat ik nodig heb; zadel, hoofdstel en verder alles wat er bij rijden komt kijken, bak (bakomheining komt over twee weken), en alle vrijheid wat ik wil doen, dus op den duur wedstrijden rijden, naar buiten etc. Zij vind het allemaal prima, zolang haar paard er maar lol in heeft.
Nee, ik geloof niet dat ik iets 'mis' wat een ander wel heeft, die ervoor betaald. Alleen een binnenbak mis ik nog Knipoog
Laatst bijgewerkt door lies op 17-11-02 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 15:41

Ik heb even andersom gestemd.... Lachen
Ik had in mijn studententijd (toen ik net studeerde en op kamers was) mijn pony mee. Betalen kon ik het net, maar dan at ik zelf ook sober *LOL*
Ik heb toen een bijrijdster gevonden, ook studente, die mee wilde betalen. Zij betaalde de helft van alle kosten (stalling en voer en hoefsmid) behalve de DA. vaak gingen we samen naar de pony toe, zij reed evenveel (of meer dan ik), eigenlijk deelden we het hele diertje. Alleen had ik hem gekocht en betaald en toen hij verkocht werd was dat geld dus ook van mij. We hadden gewoon met zijn tweeen die pony.
Mijn verzorgsters nu betalen niets, zij mesten uit, poetsen, geven de paarden aandacht. Ik heb nu nl wel het geld voor de paarden (andersom dan in mijn studententijd ), maar minder tijd (ik wil wel meer tijd, maar dan niet minder geld....... )

Apple

Berichten: 76210
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 15:53

Hangt er voor mijn gevoel helemaal vanaf wat je met het paard mag doen en wat de reden is dat er een verzorgster wordt gevraagd.
Heb nu een soort van verzorgpaard die ik borstel/losgooi/longeer en daar betaal ik niets voor (baasje heeft niet altijd alle tijd en vindt het fijn als paardje toch naar buiten komt).
Bij ons andere verzorgpaard betaalden wij de stallingskosten en het baasje hoefsmid en da. In dat geval kwam het paard naar ons toe, het baasje reed zelf niet. Het was dus geheel ons paard. Wij waren toen goedkoper uit als dat we zelf elke keer een manegeles zouden betalen of een paard zouden huren.
Zou ik een paard hebben zou ik misschien voor 1 of 2 dagen in de week iemand zoeken die het paard kan longeren of er mee naar het strand kan, zodat ik wat vrije tijd heb. Die persoon zou er dan ook niets voor hoeven betalen.
Hangt er dus helemaal van af wat je mag doen met het paard en wat de reden is waarom er een bijrijder gezocht wordt.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 16:33

Ik heb toevallig een bijrijdster. Zij betaalt € 40,- per maand.
Ze mag 3x per week op mijn Haflinger rijden. Alle faciliteiten zijn aanwezig en ze mag van al mijn spulletjes gebruik maken.

Ze heeft het prima naar haar zin geloof ik en mijn paardje ook Knipoog

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 16:47

Ik betaal € 90,- in de maand, best een groot bedrag terwijl ik niet eens zoveel faciliteiten heb.
Hoef opzich niets te doen, moet hem alleen poetsen voor het rijden (ok, logisch Lachen ) en rijd hem 3× per week, had vaker gekund maar dat red ik niet met schooltijden.
Er is daar geen binnenbak, alleen een buitenbak, maar als het 1 dagje droog is, is het een heerlijke bak, alleen de wind is wat minder.
Het paardje heeft wel spat, staat dus op speciale ijzers (vandaar ook hogere kosten he) en mag geen dingen die z'n achterhand erg belasten.
Naar mijn idee mag ik net zoveel als ik op de manege kan met de paarden, alleen rijd ik nu voor mezelf, en heb ik een paard onder me wat vroeger (volgens mij) Z gelopen heeft, dus ik leer er toch best wel wat van, en merk toch echt wel verschil in hoe een manege-paard loopt en hoe hij loopt enzo (niets neerbuigends over manege-paarden)
Het ligt er natuurlijk ook aan waar je woont, hier in Z-H is alles best wel duur, natuurlijk anders dan in Drenthe ofzo.
Ik denk dat tussen de 50 en 80 euro een mooi bedrag is.

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 17:13

Ik ben zelf ook bijrijdster van drie erg leuke paarden, en ik betaal niets. Ik ben er drie keer per week, en rijd dan ook altijd. De paarden staan aan huis, er is een heel goede buitenbak met verlichting, de Veluwe ligt in de achtertuin... prima plekje dus. Er is zelfs om de hoek een binnenbajk die we eventueel, bij heel erg slecht weer, kunnen huren voor een paar centen per uur. De paarden variëren van een Z2 dressuur paardje tot een paardje die eigenlijk alles nog moet leren. Ik mag eigenlijk alles; lessen, wedstrijden, ruiterbewijs halen, noem maar op. Ik heb het echt heel erg getroffen daar! De eigenaresse is zelf een Z2 dressuur amazone met diploma's en zij geeft mij dan ook les. Haar vriend rijd ook paard en meestal rijden we gezellig met z'n drieeen.

Ik hoef dus niets te betalen, maar doe dat af en toe wel. Niet in de vorm van geld, maar in de vorm van spullen voor de paarden. Een keertje nieuwe sjabrakken, staart-en-manen spray, zalfjes en crèmes. Ik vind het meer dan logisch dat ik dat doe, want ik krijg er zelf zo enorm veel voor terug, en ik wil niet dat het lijkt alsof ik het vanzelfsprekend vind. Lessen betaal ik uiteraard wel zelf.

Ik geef ook regelmatig aan dat ik het zo geweldig vind daar, en dat ik vind dat ik het zo getroffen heb. Het leuke is dat de eigenaars van de paarden dan weer zeggen dat ze vinden dat ZIJ het zo getroffen hebben met mij. Het klinkt heel gedwee eigenlijk, maar volgens mij zit het allemaal wel goed zo!

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 20:43

ik zoek zelf ook een verzorgpaardje maar als ik er 3dagen in de week mag rijden (hoort stal uitmesten enzook bij) vind ik 50 euro per maand geen probleem maar voor alleen poetsen uitmesten en longeren zou ik dat niet doen want dan help ik de eigenaren alleen maar uit te brand

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 20:52

Ik heb een eigen pony, maar mocht ik niet meer op hem kunnen rijden zou ik wel een bedrag over hebben voor het bijrijden van andermans paard. Afhankelijk van de hoeveelheid dagen en de voorzieningen, en natuurlijk iets lekkers, bijvoeren als dat nodig is, hoefsmid als dat special voor mij moet. Dit komt ook omdat ik weet wat voor kosten er aan een paard zitten. Als ik gratis voor iemand kan rijden, dan natuurlijk ook graag, mar ik zou zowiezo in natura wat terug willen doen...

Ik heb zelf een verzorgster erbij voor mijn pony, omdat ik het leuk vind en ik zo iemand heb als ik een dag niet kan, of ziek ben of op vakantie. Ze rijdt twee keer per week, soms drie. We brengen haar in de winter met de trailer naar les, ik help haar bij het rijden als ze daar om vraagt, er hoeft niet uitgemest te worden en de pony staat dagelijks buiten met een paar anderen. Er is een buitenbak en ze mag met hem buitenrijden en naar wedstrijden. Ik vraag niets, maar soms merk ik wel wat ergenis bij mezelf als ik het gevoel heb dat ze er niet echt voor gaat... Dan baal ik en vind dat ze wel wat dankbaarder mag zijn. Tja, wel wat tegenstrijdig misschien... Maar ik wil gewoon dat diegene net zoveel om mijn pony geeft en er net zo veel (of meer Knipoog ) voor over heeft als ikzelf... Op zich vind ik een bijdrage heel redelijk voor wat ze nu op een presenteerblaadje aangedragen krijgt. Ik denk echter dat het makkelijker is geld te vragen voor een paard omdat die bijrijdsters meestal wat ouder zijn en (bij)verdienen waardoor dat ook wat makkelijker gaat.

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 20:52

Ik hoef helemaal niks te betalen *LOL* . alleen als ik iets nodig heb als het om tuig, dekens enzv gaat schaf ik het zelf aan maar ik hoef absoluut NIET te batalen voor het verzorgen en rijden, maar volgens mij is het ook meer in het zuiden van het land dat je moet betalen voor een verzorgpony. hier in het noorden hoor ik daar eigelijk nooit wat over, maar dat kan ook wel anders zijn.....

brithany

Berichten: 96
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 22:06

Mijn bijrijdster betaalt 80 Euro per maand voor 3 vaste dagen per week maar als ze zin heb mag ze ook meer komen hoor en ze lest momenteel ook nog op 1 van mijn dagen dus ze heb eigelijk 4 dagen,maar maak mij niet uit hoor,zolang ze erg lief is voor mijn paard vindt ik alles best en het is dat ik een momenteel een betalende bijrijdster moet hebben anders had ik geen bijrijdster er bijgenomen,maar als het weer zo ver komt dat ik het niet meer nodig hebt dan mag ze gewoon blijven want ze zijn echt heel gek op Gipsy.

Brithany.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-02 10:54

xxdaffiexx schreef:
Ik betaal € 90,- in de maand, best een groot bedrag terwijl ik niet eens zoveel faciliteiten heb.
Hoef opzich niets te doen, moet hem alleen poetsen voor het rijden (ok, logisch Lachen ) en rijd hem 3× per week, had vaker gekund maar dat red ik niet met schooltijden.


Klinkt goed zeg, jouw verzorgpaard! Heb je het vast wel mee getroffen. Maar mag ik vragen hoe je die 90 euro in de maand kan betalen?

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-02 10:59

Ik merk toch wel dat er een verschil is tussen verschillende regio's van Nederland. In het noorden staan toch meer paarden en daar is het volgens mij niet zo gebruikelijk om een bijdrage te vragen in de stalkosten. In Brabant en Utrecht daarentegen staan niet zo ontzettend veel paarden en dan willen ze ook echt een goede verzorg(st)er of bijrijd(st)er hebben en natuurlijk iemand die gemotiveerd is en er redelijk wat voor overheeft. Niet iemand die het paard laat 'versloffen'. Daarvoor is de bijdrage in de stalkosten natuurlijk ook een stok achter de deur..

Even off-topic: Bij maneges in het noorden van Nederland betaal je meestal ook minder voor de lessen dan wanneer je lest in Utrecht of in de Randstad. Ik had eerst les vlakbij Eindhoven, waar mijn ouders wonen. Ik betaalde daar zeven euro per uur. Nu ik in de regio Utrecht woon, zou ik ineens negen tot elf euro neer moeten tellen voor een les! Dat is toch ook wel een groot verschil (niet als je de euro's nog als guldens ziet, zoals ik vaak doe (oeps), maar als je het echt als euro's rekent dan is het verschil toch behoorlijk groot)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 12:22

Ik geloof niet dat er in Brabant minder paarden staan, heb soms de indruk dat, zeker op het platte land, iedereen paarden heeft.

Heel gebruikelijk hier dat je je paard bij een boer hebt staan. De faciliteiten zijn dan ook minder, maar je betaald ook minder.

Misschien heb ik verkeerd gelezen, maar ik had de indruk dat je verzorgpaard bij een boerderij staat met alleen een buitenbak en de wei om te rijden. Ik ga ervan uit dat de buitenbak altijd goed is om te rijden.

Dan nog vind ik 120 euro een flink bedrag. Gemiddeld betaal je in brabant in iedergeval voor stalling bij een boerderij zonder binnenbak en alleen een buitenbak met weidegang, tussen de 350 en 450 gulden. Dus ongeveer 200 euro.

Als de verzorger dan 120 euro moet gaan betalen, vind ik veel. Wellicht denk ik zo, omdat, als ik een goede verzorger zou hebben, ze niets zou hoeven te betalen. Okey wel het stalletje netjes maken, paardje netjes verzorgd terugzetten en voeren als het tegen voedertijd loopt.

Ik persoonlijk vind een bijrijder een fijne, betrouwbare hulp en mij als ik de tijd er niet voor heb, gewoon op een plezierige manier uit de brand helpt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 13:12

De dichtheid van de paardenbevolking is in Brabant en Limburg het dichtste hoor. Ze willen hier niet voor niets het hippische epicentrum (in de Peel) vestigen. Het zou hier het Warendorf van nederland moeten worden.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 14:20

Ik heb dus eigen paarden, en ik zou, als ik een bijrijder c.q. verzorger nodig had, absoluut geen geld vragen. Ik zou zo iemand zoeken, omdat ik om de een of andere reden zelf niet meer voor de paarden zou kunnen zorgen. Ik vind dat je als eigenaar blij moet zijn, dat iemand je daar gratis bij wil helpen. Eigenlijk heb je personeel in dienst, dat dingen voor je doet die je zelf niet kan of wil doen.
Nee, bij mij zou het gratis zijn. Is gelukkig echter nog niet aan de orde.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 15:18

Als ik de paarden aan huis had zou ik ook geen geld vragen, dan is het alleen maar fijn dat kinderen je komen helpen. Medeberijden is toch wat anders. Bij ons worden ook behoorlijk veel paarden verhuurd, de eigenaar die (tijdelijk) geen tijd of geld heeft deelt zo zijn kosten en het paard en stal worden verzorgd door de huurder.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 15:45

In Brabant staan juist erg veel paarden!

Wanneer een bijrijder (de naam zegt het al) verder geen klusjes hoeft te doen zoals uitmesten en dergelijke, vindt ik het wel logisch om een X bedrag per maand te betalen

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 16:05

Voor alledrie mijn verzorgpaarden hoef ik helemaal niks te betalen. *LOL* Met Stella mag ik écht alles doen, buitenrijden, longeren, springen, losgooien, wassen, wandelen, zonder zadel en ga zo maar door. Met Tjo mag ik ook heel veel doen, misschien tzt als alles goed gaat ook wedstrijdjes starten. Het buitenrijden wil ik zelf nog even niet, want ik wil Tjo eerst écht goed leren kennen voordat ik er risicovolle dingen mee ga doen. Met Calamity Jane mag ik niet zoveel bijzonders doen, gewoon rijden of longeren. Buitenrijden of wassen ofzo mag niet, want Calam is niet zo makkelijk (eerder verwend Haha! ). Is niet erg ofzo, dat komt tzt nog wel.

Overigens zou ik het wel begrijpen als iemand toch geld gaat vragen voor het vorzorgen van haar paard, want een paard houden is nu eenmaal duur en je als je je paard nog niet eens elke dag kan doen... Aan de andere kant: de verzorger helpt de eigenaar wel uit de brand, want wat moest de eigenaar anders met zijn paard doen? Een dag stilzetten is niet voor ieder paard een handige oplossing. Nou ja, ik denk dat het het beste is als de eigenaar en verzorger er altijd samen een oplossing voor bedenken.

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 16:20

voor geen enkel van van verzorgpaardjes heb ik ooit wat hoeven betalen. Met Onanci reed ik zo'n 4x per week omdat ik toen op school zat. Mocht gerust vaker rijden maar had het vervoer niet ervoor. ze is na een paar jaar helaas verkocht.

Met Jokes heb ik hetzelfde gehad. Maar helaas had ik toen weinig tijd voor der en vond ik het beter voor haar als ik ermee ophield.

Nu heb ik mijn rijbewijs en rijd ik sinds 13 maand op Jan z'n paardjes. ik heb geen kosten behalve die ik zelf maak (leskosten bv.) Aan Jan hoef ik niks te betalen. En ik mag zo vaak komen rijden als ik wil. Mag strax ook wedstrijden mee rijden en noem maar op. het is gewoon mijn eigen paardje maar zonder de kosten in feite. Ik ben er dan ook elke dag te vinden. Ik heb een all-weather bak ter beschikking en kan eventueel een binnenbak huren in Hapert. Dus ik rijd zo vaak mogelijk. Ik rijd er twee op dit moment. Eentje is 4 (5 in mei) en de ander 3 (4 in mei) ik rijd 7x in de week verdeeld over de twee paardjes dus rijd niet beide elke dag aangezien ze zo jong zijn.