Voer tegen zomerexceem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Voer tegen zomerexceem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-02 22:29

Chica heeft zomer-exceem. Ze heeft er best veel last van, want ze schuurt vaak en haar manen en staart zien er soms echt niet uit.
We doen er veel aan om haar te helpen, maar niet veel helpt echt goed.

Ik heb al d.m.v de zoekfunctie allemaal middeltjes gevonden tegen de exceem. Die ga ik dus uitproberen.
Maar de exceem komt van binnen. Door teveel eiwit. Dus willen we graag de exceem bestrijden d.m.v voer. Daar willen we vroeg mee beginnen, omdat het een tijd duurt voordat voer echt helpt.

Nu vragen we ons af wat geschikt voer is om zomerexceem te voorkomen. Dus met weinig eiwit.
Chica krijgt nu Subli: Sibli mix. Dit helpt wel een beetje, maar niet goed genoeg.

Wie gebruikt er voer dat wel helpt?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 03:54

Kennissen van mij lieten brokken komen uit Duitsland, speciaal tegen zomereczeem, dacht een soort ijslanderbrok)
Is in Nederland niet te verkrijgen en hun dochter nam het mee vanuit Hannover....
Ik heb ze al meerdere malen gevraagd om de naam/fabrikant van de brokken, maar tot op heden niets gehoord...
Bij hun heeft het deze zomer perfect geholpen (hebben er 2 met eczeem en waren en bleven "schoon = jeuk- en schuurvrij" )

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 13:46

Als het echte zomerexceem is dan wordt dat veroorzaakt door een vliegje dat prikt en waar ze allergisch voor zijn. Daar helpt geen een soort voer tegen.

Een voedselallergie is wat anders dan zomerexceem.

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 14:18

je kunt baby lotion gebruiken
ik heb een verzorghaflinger die heeft ook zomereczeem
je kunt dus babaylotion gebruiken
ik weet nisk over voer maar het word veroorzaak doro een vleigje en het lijkt mij niet dat dit door een speciaal voer wegblijft
maar even verder over die babaylotion
je koopt babylotion van zwitsal en je begint ermee als je paardje begint te schuren
2 , 3 keer op een dag
zog dat het goed inkantrekken en doe er verder niks aan
dit blijf je gewoon doen de hele zomer
het help bij mijn verzorgknollie heel geod
ik heb het hier op bokt geplaatst en het hielp bij meerder mensen met ponys met zomer eczeem dus je kunt het ook proberen

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 15:31

Haffielover, die babylotion hielp bij Ivanka niet. Heb het ook geprobeerd Knipoog

Ivanka heeft dus ook zomerexceem, haar staartwortel was helemaal kaal en haar manen... tja, dat was ook niet veel soeps Knipoog Nu begint alles (gelukkig) weer bij te groeien.
Ik heb een aantal middeltjes geprobeerd, o.a. die babylotion (die hielp bij Ivanka dus niet, terwijl ik er van anderen juist hele positieve verhalen over heb gehoord), Vetaderm (hielp een klein beetje) en de laatste maand heb ik Horsol gebruikt. Hielp bij Ivank heel goed, het spul was alleen wel dus, €32.50 voor een fles(je).
Ik ga de Boettdeken kopen, kost me misschien wel in 1x veel geld, maar die middeltjes kosten op den duur ook veel!

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 18:40

Haar exceem komt dus alleen door te veel eiwitten? Dan is het volgens mij geen 'echt-zomerexceem', want dan zou ze allergisch moeten zijn voor de vliegjes. Er bestaat idd. ijslander voer, er daar zitten minder eiwitten in. Weet alleen iet waar je dit kan halen.. Pas ook op met te eiwitrijk gras in de zomer.

nastyexplosive

Berichten: 281
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 21:51

Voor zomer eczeem is het ENIGE wat helpt een Boett-deken! Ik zeg dat altijd en iedereen komt altijd aan met wondermiddeltjes, maar dat werkt niet. MIJn ijslander heeft hele erg zomereczeem en toen ze 2 jaar geleden kwam had ze geen manen en staart meer, alles opengeschuurd, ook d'r kont en manenkam. Sindsdien heeft ze van mei tot oktober een boett-deken en nergens meer last van. Ze heeft al weer een normale staart en 20 cm manen. iedereen komt altijd met van die muts argumenten van dat het zielig is, en zo warm in de zomer. Maar das allemaal bull-oliebol. Ze hebben helemaal geen last van die deken, ze kunnen er echt alles mee (ook gedekt worden en veulenen) en het is ook niet warmer. MIjn ijslander steekt uitzichzelf haar hoofd in de deken en ze is er echt gelukkig mee, ik hoef verder niks uit te geven aan wondermiddeltjes.
het kan trouwens best wel echt zomereczeem zijn, maar dan een lichte vorm, het eiwitgehalte beinvloedt hele erg de mate van eczeem, dus als ze het niet zo erg heeft dan kan eiwitarm voedsel genoeg zijn om de jeuk te stoppen. Die speciale ijslanderbrok is van Pavo en heet geloof ik Pavo Liga, je kan het bij de meeste grote voerhandelaren kopen, en divoza verkoopt het zowieso, het is wel iets duurder, maar je hoeft veel minder te geven.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-02 21:53

Heel erg bedankt voor de tips!

De eigenaar van Chica vroeg me dit hier neer te zetten. Misschien dat ijslandbrok helpt, we zullen zien!
Ik zal alle tips in ieder geval aan hem laten zien en dan kijken wat hij er van vindt Lachen

Ik hou jullie op de hoogte!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 10:00

ik ben het helemaal eens met nastyexplosive!!
zo'n deken is het enige wat helpt!

ik heb zo ongeveer alle middeltjes, van de DA/ruitersportzaak/huismiddeltjes/zelfgemaakte mixjes/tips van kennisen

alles heb ik geprobeerd, sommige dingen hielpen heel even, andere hielpen niet en het verschilt ook nog eens per paard wat er wel/niet helpt.

maar het wordt veroorzaakt door het vliegje, wat moet je dus doen, het voorkomen! niet de jeuk bestrijden, maar de oorzaak wegnemen!!

voorkom dat het vliegje je paard kan steken, dus, juist die deken!die helpt!!

want het vliegje kan niet bij het paard, paard wordt niet gestoken, dus het paard heeft geen jeuk!!!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 10:08

Mijn vorige paard had ook erge zomerexceem. Daarnaast stond hij op speciaal eiwit arm dieet (meusli van havens en lucerne). Heb echter nooit gemerkt dat daardoor de exceem minder werd.

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 10:19

Nou ik zie hier veel mensen reageren over vliegjes en zomerexeem.

Zomerexeem komt veel voor bij rassen die NIET gewend zijn aan voedsel aangevuld met eiwitten, rassen als Fjorden, IJslanders PRE's zijn hier best gevoelig voor ook veel shetlanders zijn dat. Dit komt omdat deze paarden gewend zijn uit karig voedsel alle energie te halen. Dus met dit westerse voedsel doen zij dat ook. Hierin zitten veel eiwitten. Deze eiwitten worden slecht verwerkt en opgeslagen in de opperhuid dus ook in de manenkam langs de ruggengraad en bij de staartwortel.

Dit zijn dus de eiwitten. Deze eiwitten maken de manenkam en dus ook de rug en staartwortel extra gevoelig dus VOOR DIE VLIEGJES. Exeem onstaat dus wel degelijk door een teveel aan eiwitten in onze cultuur. In nl zijn de grassen en alle soorten voer een stuk rijker van eiwit dan in landen als Noorwegen, IJsland of de shetlandeilanden.

Dit is eigenlijk ook gewoon bekend en vele veeartsen weten dit ook. Ander voer kan dus wel degelijk helpen tegen exeem! Veel paarden kunnen ook gek worden van een teveel aan eiwitten maar dat is weer een ander verhaal.